Mazda 323 Tændspole
Fra : Annette Hansen

Dato : 08-03-04 15:51

Hjælp!
Min bil vil ikke starte.
Det er en Mazda 323 1.3 fra 1990 model BG med karburator.
Jeg har skiftet tændkabler, tændrør, fordeler dæksel, men den vil ikke give
gnist.
Jeg er kommet frem til at det enten er tændspolen eller selve fordeleren.
Jeg har prøvet at måle på tændspolen, men jeg kan ikke finde nogen steder
hvor der står hvad modstande den skal have...
Haynes laver ikke en manual til karburator 323´eren...
Jeg har fået en brugt spole fra en ophugger, men den har næsten de samme ?
værdier som min egen.
Så enten er begge spoler ødelagte, ellers er det min fordeler.
Men inden jeg skifter fordeleren (dyr...) er der så ingen der kan sige mig
hvor stor de 3 modstande skal være?
Spolen hedder "G601-18-100", og er med to stik, ikke bare ét som på
indsprøjtnings modellen.

Tak til hvem end der kan hjælpe...

Fra : Kent Nielsen

Dato : 08-03-04 16:31

"Annette Hansen" <annettegh@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er en Mazda 323 1.3 fra 1990 model BG med karburator.
> Jeg har skiftet tændkabler, tændrør, fordeler dæksel, men den vil ikke

Hej,
En almindelig forekommende fejl på 323, ihvertfald på modellen før din, er
transistor-tingen der sidder i fordeleren.
Mener den sidder sammenbygget med pickup osv ?

Kent Nielsen
Tidligere Mazda mekaniker

Fra : Annette Hansen

Dato : 08-03-04 16:34

> Hej,
> En almindelig forekommende fejl på 323, ihvertfald på modellen før din, er
> transistor-tingen der sidder i fordeleren.
> Mener den sidder sammenbygget med pickup osv ?

Så svaret er ny fordeler?
Arrgh...
De koster 1500+ for en brugt...

Fra : Kent Nielsen

Dato : 08-03-04 16:44

> Så svaret er ny fordeler?
> Arrgh...
> De koster 1500+ for en brugt...

Udbud og efterspørgsel
Det kunne godt tyde på at det var en mangelvare.

Mener selve elektronikdimsen kostede 1800.- + moms fra ny da jeg var ved
Mazda, det er 12 år siden.

Kent Nielsen

Fra : Annette Hansen

Dato : 08-03-04 17:47

..

> Mener selve elektronikdimsen kostede 1800.- + moms fra ny da jeg var ved
> Mazda, det er 12 år siden.

Tja, jeg vil nu lige have fundet ud af hvad de modstande BURDE være inden
jeg skifter en dyr fordeler.
Jeg har fundet en værksteds bog på tysk, og i følge den, er det tændings
spolen der er defekt.
Så det betyder at begge de spoler jeg har er defekte, hvis bogen passer.
Nu skal jeg skal have fundet en anden tændings spole, men hvis den også
viser de samme værdier som de to andre, er det vist fordeleren.