Søgning på HK og Nm
Fra : Ukendt

Dato : 07-03-04 21:29

Findes der en bil-base på nette hvor man kan søge på alle bilmodeller med
f.eks.

- over 130 HK
- over 120 Nm
- brugt eller ny

altså søge på specifikationer frem for model eller mærke.

?

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 07-03-04 20:40

Hejsa

> [...]
> - over 120 Nm
> - brugt eller ny
>
> altså søge på specifikationer frem for model eller mærke.

www.biltorvet.dk -> bilguider

Venligst
Hans

Fra : Thomas Forsberg

Dato : 08-03-04 21:48

Jeg skifter højst sansynligt snart min elskede skoda octavia RS med en
Octavia 1,9 TDI 110 hk elegance da mit kørselsbehov er steget drastisk
kræver dette en mere driftøkonomisk bil i nuværende benzin Octavia kan jeg
sagtens forholde mig til at 180 hk er noget som arbejder for acceleration og
en høj tophastighed....når jeg nu skal skifte til en 110 hk diesellokomotiv
snakker alle om nm og at disse er meget bedre sejtrækkere - er der ikke en
venlig sjæl som kan forklare nm så en grøn inden for dieselmotorer kan
forstå dette begreb

MVH
T.F.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-03-04 08:19

Thomas Forsberg wrote:
> [...]
> snakker alle om nm og at disse er meget bedre sejtrækkere - er der ikke en
> venlig sjæl som kan forklare nm så en grøn inden for dieselmotorer kan

Momentet = Nm (Newton-meter) er et udtryk for motorens evne til at
drive krumtappen rundt ved et givent antal omdrejninger per sekund,
dvs ændre omdrejningshastighed dvs accelerere.

Effekten= hk er motorens evne til at udføre et arbejde ved et givent
antal omdrejninger per sekund.

Effekt og moment er uløseligt bundet sammen af denne ligning:

hk = Nm*rpm*K (K er en konstant)

For at en dieselbil der af natur ikke er glad for at rotere særligt
hurtigt rundt i forhold til at benzin-ditto skal kunne yde 110hk skal
momentet være væsentligt større ved lavere omdrejninger/sek.

Dette gøres så med en turbolader e.l. anordning.

Det giver så fornemmelsen af et kraftigere spark i måsen når man
smider havre ind i folden da det kommet med det samme og motoren ikke
snurrer så livligt rundt.

--
Roberto Saldo

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-03-04 08:31

Roberto Saldo wrote:

> hk = Nm*rpm*K (K er en konstant)

K er en konstant - men hvilken?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : EjS

Dato : 08-03-04 08:48

> K er en konstant - men hvilken?

Det er en omregningsfaktor der kun er der fordi der ikke regnes i rigtige
enheder.

Således opnås med K enheden [radianer/s] (hvor radianer er længden på en
cirkelbue med radius 1 m (enhedscirkel)) i stedet for rpm ->
[omdrejninger/min]...

Faktoren indeholder noget med 60 pga. omregning fra minutter til sekunder og
noget med 2*pi pga omregning fra antal omdrejninger til "tilbagelagt
rotationslængde"...

MVH EjS

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-03-04 08:54

Carsten Stage wrote:

> K er en konstant - men hvilken?

Feks 2*pi/60

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 12:18

> K er en konstant - men hvilken?

En "tommelfinger-regel":

Effekten målt i hestekræfter er omtrent: Drejningsmomentet gange
omdrejninger divideret med 7125.

Med andre ord: En Golf TDi, der har 310 Nm ved 2.000 o/min har ved dét
omdrejningstal 87 hk. Hvis den har samme moment ved 3.000 o/min har den dér
130 hk.

Det er rart, at motoren har masser af power ved lave omdrejningstal, da det
betyder, at du kan komme hurtigt frem uden først at skulle geare ned. Dette
betyder også, at mange TDi´ejere synes, en benzinbil er "bryst-svag". Den
kan ikke træde hårdt i pedalerne, men kan kun klare sig, hvis den bliver
hamret ned i gear og får kørt tarmene ud.

(P.S: En bil kan kun have flere hestekræfter end newtonmeter over de samme
cirka 7125 o/min. Derfor har de færreste biler flere ´hypper end ´momenter)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thomas Krath

Dato : 08-03-04 19:19

> [...]
> er "bryst-svag". Den kan ikke træde hårdt i pedalerne, men kan kun
> klare sig, hvis den bliver hamret ned i gear og får kørt tarmene ud.

Jep, men de glemmer at en benzin også kan have turbo som f.eks. Skoda RS :)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 19:39

> Jep, men de glemmer at en benzin også kan have turbo som f.eks. Skoda RS
:)

Nej, nej.. Det glemmer jeg ikke..

Men det er helt rigtigt..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-03-04 19:55

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jep, men de glemmer at en benzin også kan have turbo som f.eks. Skoda RS
:)

> --
> Mvh/Thomas Krath
> http://bilimport.tkrath.dk - guide

Nu er Jan også god til at få det til at lyde som om forskellen er meget
dramatisk, det er den nu ikke altid og nogle gange endda omvendt med
benzinbilen som vinder.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 20:29

> Nu er Jan også god til at få det til at lyde som om forskellen er meget
> dramatisk, det er den nu ikke altid og nogle gange endda omvendt med
> benzinbilen som vinder.

Det er rigtigt - men det er sjældent, hvis du forudsætter, at begge biler
skal accelerere i 5. gear fra for eksempel 110 til 145 km/t.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Krath

Dato : 08-03-04 22:54

> Det er rigtigt - men det er sjældent, hvis du forudsætter, at begge
> biler skal accelerere i 5. gear fra for eksempel 110 til 145 km/t.

Se i det seneste Bil Magasin :)

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 23:27

> Se i det seneste Bil Magasin :)

Jeg ved ikke, hvad du tænker på - men det er heller ikke nødvendigt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Krath

Dato : 09-03-04 21:19

> Jeg ved ikke, hvad du tænker på - men det er heller ikke nødvendigt.

Nå.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 21:52

> Nå.

Du kunne jo skrive, hvad du mener i stedet for det der gætteri-halløjsa.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Krath

Dato : 09-03-04 23:12

> Du kunne jo skrive, hvad du mener i stedet for det der gætteri-
> halløjsa.

Nu skriver du det jo sådan set selv. De sammenholder benzin mod diesel....
og viser resultaterne og ikke blot påstande.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 23:27

> Nu skriver du det jo sådan set selv. De sammenholder benzin mod
diesel....
> og viser resultaterne og ikke blot påstande.

Men hvilke - jeg har læst bladet men husker det ikke i detaljer - og jeg ved
stadig ikke, hvad du tænker på.

Det er muligt, det er mig, der er lidt langsom i toppen, men så må du sgu
hjælpe mig lidt her.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Krath

Dato : 09-03-04 23:55

> Men hvilke - jeg har læst bladet men husker det ikke i detaljer - og
> jeg ved stadig ikke, hvad du tænker på.

Du skriver selv følgende:

>Det er rigtigt - men det er sjældent, hvis du forudsætter, at begge biler
>skal accelerere i 5. gear fra for eksempel 110 til 145 km/t.

Forskellen på benzin mod diesel!

I det seneste nr. af Bil Magasinet testes flere forskellige bilmodellers
benzinmotorer mod de tilsvarende dieselmotorer modellen leveres med. Du kan
derved læse hvad Bil Magasinet kommer frem til i de testede bilmodeller...
såmænd blot dette.

> Det er muligt, det er mig, der er lidt langsom i toppen, men så må du
> sgu hjælpe mig lidt her.

Det tror jeg. Jeg har forsøgt at forklare det, igen, herover.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 08:21

> Det tror jeg. Jeg har forsøgt at forklare det, igen, herover.

Jeg er godt klar over, at Bilmagasinet har kikket på både benzin og
dieselbiler - men jeg troede, du henviste til en særlig konklusion - havde
en bestemt pointe,

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-03-04 23:03

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt - men det er sjældent, hvis du forudsætter, at begge biler
> skal accelerere i 5. gear fra for eksempel 110 til 145 km/t.
>
> --
> /Jan W Nielsen

Ja det kommer måske an på hvad man forudsætter, men holder man sig til det
der er til at finde data på er der ikke stor forskel.

Bilerne her er nappet fra autoweek.nl og tallene er den kendte disciplin fra
80-120 i 4 og 5 gear, tallene er tiden i sekunder:

Fabia 1,9 SDI - 16,6 / 23,7
Fabia 1,4 - 14,8 / 22,4
Fabia Combi 1,9 TDI 100 - 9,2 / 11,9
Fabia Combi 2,0 - 10,1 / 14,3
Beetle 1,9 TDI 90 - 11,8 / 14,6
Beetle 2,0 - 9,6 / 14,1
Passat 1,9 TDI 110 - 11,7 / 14,4
Passat 2,0 - 9,6 / 12,7

En Fabia 1,4 benzin napper let en 1,9 diesel uden turbo, og 2,0 benzin taber
ikke ligefrem med lysår til 1,9 TDI. Jeg tror nu ikke der er behov for at
tæve den gul og blå for at følge med, et skift til 4 gear og den er
hurtigere.

Ved Beetle og Passat vinder benzinbilerne, det vil sikkert ændre sig med TDI
på mere end 90 og 110 hk. Men forskellene her er ikke særligt store, men de
vil måske føles større end de er pga. måden trækket bliver leveret på.

Fra 80-120 i 5 gear ligger Passat TDI ud ved 1786 o/m mens 2,0 gør det ved
2395 o/m, så selv om TDI kun skal begynde 114 o/m under maks. moment og 2,0
1105 o/m fra toppen vinder benzinbilen. Fra 110 km/t i 5 gear skal TDI sætte
af fra 2455 o/m og 2,0 fra 3293, så her er TDI 555 o/m efter maks .moment
mens 2,0 når det 207 o/m senere. Så nå TDI ikke kan trække fra ved at lægge
ud der hvor momentet er størst, så kunne jeg forestille mig at den taber
endnu mere for forholdet er omvendt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 23:59

> Ja det kommer måske an på hvad man forudsætter, men holder man sig til det
> der er til at finde data på er der ikke stor forskel.

Nu bliver du jo nødt til at forholde dig til de forudsætninger, som jeg
opstiller, hvis du vil kommentere kritisk på det, som jeg fremfører. Der gør
jeg en ganske bestemt acceleration gældende.

Samtidig sammenligner du næsten konsekvent biler med forskellige ydelser.
Samenlign istedet en 115 hk TDi med 285 eller 319 Nm med en 2,0 benzin eller
andre. Jeg taler om moderne dieselbiler med omtrent samme ydelse som deres
benzinmodstykke - og ændrer kun faktoren brændstof.

> En Fabia 1,4 benzin napper let en 1,9 diesel uden turbo

Tak så evt en 100 hk benzin-polo og en bare rimelig moderne TDi 100 hk PD .

> Jeg tror nu ikke der er behov for at
> tæve den gul og blå for at følge med, et skift til 4 gear og den er
> hurtigere.

Jeg har kørt et ret stort antal biler på motorvejen, hvor jeg har for vane
at accelerere en del mellem 110 og 160 km/t. Det er det samme for dem alle -
de sammenlignelige benzinbilerne skal skiftes ned i gear. Sådan er det bare.

> [...]
> 2395 o/m, så selv om TDI kun skal begynde 114 o/m under maks. moment og

Nu vælger du så en dieselmotor, der er tre generationer og 6 år gammel og
som har afgørende 75 Nm mindre, end den 115 hk Golf TDi, som jeg kører en
del i til dagligt. Ved 2000 o/min svarer det til 21 hk - temmelig meget må
man sige - faktisk omkring 40 procent forskel i power. I det konkrete
tilfælde har begge biler omkring 55 hk ved duellens udgangspunkt - men med
en motor fra bare 2000 ville TDi´eren have 76 hk i stedet. Farvel til
benzineren.

> [...]
lægge
> ud der hvor momentet er størst, så kunne jeg forestille mig at den taber

Nø - det er noget af det samme - for også her er effekten omtrent den samme.
Sagen er, at du igen tager udgangspunkt i en "oldgammel" dieselmotor, der
ikke engang er en pumpedyse eller commonrail.

Jeg kører en del mellem Århus og København på motorvejen, og det samme gør
flere af mine venner. Vi kører alle i en del forskellige biler - benzin zom
diesel - vi er alle særdeles bilinteresserede, har kørt rigtig meget, og
nogle har kørt motorsport. Når vi kører den ene eller den anden vej om
aftenen "leger" vi nogle gange vores lege med dueller i forskellige gear på
de lange tomme stræk. Ofte følges vi for hyggens skyld med kontakt via
mobilos i håndfri.

Hvis du gjorde det samme, ville du vide, det var rigtigt, hvad jeg skrev - i
mellemtiden kan du let regne dig frem til sagen jvf de tal, jeg skrev
længere oppe i tråden.

En benzin´er med omtrent samme effekt som dieselbilen skal have kørt tarmene
ud for at hænge på.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-03-04 17:14

"Jan W. Nielsen" skrev i en meddelelse
"Re: Søgning på HK og Nm"

> Nu bliver du jo nødt til at forholde dig til de forudsætninger, som jeg
> opstiller, hvis du vil kommentere kritisk på det, som jeg fremfører. Der gør
> jeg en ganske bestemt acceleration gældende.

Ja forudsætninger som lige er dukket op som værende en acceleration fra 110-145 i
5 gear.

> [...]
> andre. Jeg taler om moderne dieselbiler med omtrent samme ydelse som deres
> benzinmodstykke - og ændrer kun faktoren brændstof.

Hvis du læser det jeg først skriver så er det "men hvis man holder sig det der er
til at finde data på", så hvis jeg havde haft "bedre" data så havde jeg skam brugt
det. Men ude i samfundet er der en skøn blanding af den du gerne vil sammenligne
med og så dem jeg har brugt, så som jeg skriver i mit første indlæg så kan sejren
begge veje.

Jeg kan i øvrigt ikke finde den pågældende model på VW's hjemmeside, så det er vel
også en ældre model. Jeg fandt dog nogle TDI 115 modeller på bilbasen som brugte,
og på autoweek.nl er den også i databasen men kun med 6 gear hvis det skal være
manuel transmission og så skal den vel klare sig bedre fra 110-145 i 5 gear end en
5 gears TDI. Er det generelt at du mener at det er i orden at skifte et gear ned
på en dieselbil, mens samme manøvre er at pine bilen hvis den har benzinmotor?

Jeg har brugt samme størrelse bil med samme størrelse motor, eller så tæt på det
nu kan komme. Men Fabia er jo et udmærket eksempel på det du vil have, stort set
samme ydelse.

Fabia 1,4 5d 2001 68 hk/5000 120 Nm/2500 og Fabia 1,9 SDI 5d 2002 64 hk/4000
125/1600

Fabia 1,9 TDI Combi 2001 101/4000 og 240/1900
Fabia 2,0 Combi 2002 115/5400 og 170/2400

Beetle 1,9 TDI 2000 90/3750 og 210/1900
Beetle 2,0 1999 115/5200 og 170/2400

Passat 1,9 TDI 4d 1998 110/4150 og 235/1900
Passat 2,0 4d 2001 115/5200 og 170/2400

Bort set fra Beetle er ydelsen omtrent det samme og bilerne mere eller mindre
samme alder som den ene model du bruger.

> Tak så evt en 100 hk benzin-polo og en bare rimelig moderne TDi 100 hk PD .

Den benzin Polo er at finde på autoweek.nl, og en sammenligning med en Fabia er
vel ganske rimelig.

Polo 1,4 16V 3d 2000 100 hk/6000 og 126 Nm/4400, 80-120 9,5 sek. 4 gear og 13,5
sek. 5 gear.

Fabia 1,9 TDI Combi 2001 101 hk/4000 og 240 Nm/1900, 80-120 9,2 sek. 4 gear og
11,9 sek. 5 gear.

Ikke den vildeste forskel efter min opfattelse.

Hvis vi tager "din" Golf TDI med så har sådan en 5d 2001'er 115 hk/4000 og 285
Nm/1900, bruger fra 80-120 7,3 sek. 4 gear og 9,3 5 gear. Resultatet er skam
imponerende nok, men det er en bil med 6 gear så ingen af de to målinger er i
topgear. Forskellen for de tre er ikke ret stor i næsthøjeste gear, kun 0,3 sek.
fra den langsomste til den hurtigste. Det er så muligt at resultatet er noget
andet fra 110-145 km/t, jeg ved bare ikke hvor de målinger lige kan findes.

> [...]
> de sammenlignelige benzinbilerne skal skiftes ned i gear. Sådan er det bare.

Kan vi blive enige om at en bil med 6 gear også skal ned i gear for at accelerere
110-145 (eller måske 110-160) i 5 gear?

> Nø - det er noget af det samme - for også her er effekten omtrent den samme.
> Sagen er, at du igen tager udgangspunkt i en "oldgammel" dieselmotor, der
> ikke engang er en pumpedyse eller commonrail.

Jeg tager udgangspunkt i de tilgængelige data som jeg er stødt på, og så vidt jeg
kan se er alderen som sagt ikke stort forskellig fra den model du gerne vil
sammenligne med. At VW så sælger så nye biler med en "oldgammel" dieselmotor kan
jeg jo ikke rigtigt gøre noget ved, det er et andet sted du skal klage over det.

> [...]
> de lange tomme stræk. Ofte følges vi for hyggens skyld med kontakt via

Jeg kommer også selv frem og tilbage mellem landsdelene nu og da, men som regel
alene eller med kolleger i samme bil. Jeg er skam også lidt interesseret i teknik,
har kørt gokart og brorskabet har skam været skandinavisk mester i roadracing
sidecar.

> Hvis du gjorde det samme, ville du vide, det var rigtigt, hvad jeg skrev - i
> mellemtiden kan du let regne dig frem til sagen jvf de tal, jeg skrev
> længere oppe i tråden.

Jeg får nu ikke leget i bil men på motorcykel kan det ske for så vil alle sgu'
køre alene, og på sådan en bandit kan det jo knibe lidt med mobilkommunikationen.

> En benzin´er med omtrent samme effekt som dieselbilen skal have kørt tarmene
> ud for at hænge på.
>
> --
> /Jan W Nielsen

Det bliver vi næppe enige om for et par sekunder er vist lang tid efter din
opfattelse, men ikke efter min.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 20:51

--
/Jan W Nielsen

> Ja forudsætninger som lige er dukket op som værende en acceleration fra
110-145 i
> 5 gear.

Sorry. Der har jo kørt forskellige næsten parallelle tråde om emnet - men
det er motorvejsfænomenet, som jeg før har beskrevet, som jeg taler om.

> Men ude i samfundet er der en skøn blanding af den du gerne vil
sammenligne
> med og så dem jeg har brugt

Det er også fint nok - men jeg taler primært om de nye diesler.

> Jeg kan i øvrigt ikke finde den pågældende model på VW's hjemmeside

Jeg tastede også forkert på den lille fnidrede bærbare her. Der skulle have
stået 310 Nm - og den model blev kun lavet kort tid, før de skruede den op
til 130 hk.

> [...]
være
> manuel transmission og så skal den vel klare sig bedre fra 110-145 i 5

Nej, ikke nødvendigvis for sjette gear er et overgear, til cruising.

> Er det generelt at du mener at det er i orden at skifte et gear ned
> på en dieselbil, mens samme manøvre er at pine bilen hvis den har
benzinmotor?

Nej, absolut ikke.

> [...]
på det
> nu kan komme. Men Fabia er jo et udmærket eksempel på det du vil have,

..
> [...]
gear og
> 11,9 sek. 5 gear.
>
> Ikke den vildeste forskel efter min opfattelse.

Ikke vil - men tydelig forskel. Samtidig er Fabiaen 150 tungere. I øvrigt er
forskellen noget større fra lidt højere hastighed, da dér kommer rigtig tryk
på turboen.

> Forskellen for de tre er ikke ret stor i næsthøjeste gear, kun 0,3 sek.
> fra den langsomste til den hurtigste.

Sjette gear er som sagt et overgear - og bilen kører således topfart i femte
gear.

> Det er så muligt at resultatet er noget
> andet fra 110-145 km/t.

Stol blot på det. Jeg ved, hvad jeg snakker om.

> jeg ved bare ikke hvor de målinger lige kan findes.

Jeg kan lave dem for dig. Jeg har blandt andet en Bora 2.0 115 hk og en Golf
Variant 115 hk/310 Nm TDi til rådighed, så jeg skal lave målingen en dag.

> Kan vi blive enige om at en bil med 6 gear også skal ned i gear for at
accelerere
> 110-145 (eller måske 110-160) i 5 gear?

Såvidt jeg ved, kører TDi´en fra benzineren SELV i sit overgear. Og det er
skam ikke noget enestående resultat. Se blot på Peugeot 406 - der er HDi´ere
hele FEM sekunder hurtigere end den effekttilsvarende benzinbil i femte
gear. Det betyder at benzineren, der har knap 10 hk mere bruger næsten 50
procent længere tid. Forskellen bliver i øvrigt enorm i VW´en ved 110 km/t,
da TDi´eren pludselig har fuldt ladetryk. Faktisk har den der 87 hk i SJETTE
gear, mens Golf/Bora 2.0 med de samme 115hk kun har godt 71 hk i FEMTE gear.
Goodbye benzinbil.

> [...]
dieselmotor kan
> jeg jo ikke rigtigt gøre noget ved, det er et andet sted du skal klage

Come on, mand. Er du virkelig ikke klar over, at der er flere generationer
til forskel på de motorer, som du skriver om...(?) Du kan jo stadig kbe en
"oldgammel" motor i de billigste mærker og modeller.

> Det bliver vi næppe enige om for et par sekunder er vist lang tid efter
din
> opfattelse, men ikke efter min.

Der er kollosal forskel - jeg burde næsten invitere dig ud på en tur i en
2.0 benziner mens jeg kører i TDi´eren ved siden af. I øvrigt har de jo nu
mere end både 235 Nm og 285 Nm.

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-03-04 22:58

> [...]
>

> Sorry. Der har jo kørt forskellige næsten parallelle tråde om emnet - men
> det er motorvejsfænomenet, som jeg før har beskrevet, som jeg taler om.

Okay, derfor den sene "opdukning"

> Det er også fint nok - men jeg taler primært om de nye diesler.

Så fik vi det på det rene.

> Jeg tastede også forkert på den lille fnidrede bærbare her. Der skulle
have
> stået 310 Nm - og den model blev kun lavet kort tid, før de skruede den op
> til 130 hk.

Sådan en laptop er også noget bæ hvis man skal skrive meget, i sær nå man
lige snitter den lille touch-pad og pludselig skriver et helt andet sted.

> Nej, ikke nødvendigvis for sjette gear er et overgear, til cruising.

Det jeg har læst er at gear nummer 6 er indført efterhånden som der bliver
presset mere og mere ud af TDI motoren bliver momentet ganske vist højere,
men også "smallere".

Selv har jeg kun kørt en Passat TDI 130 stationcar model 2000, og som jeg
før har skrevet trækker den fantastisk nede fra men det føles som om den
hurtigt taber pusten.

Det er præcist det der er skrevet om her på fleetnewsnet.co.uk

But what most impresses about the Accord is how these figures translate into
real-world driving. The Accord only uses a five-speed gearbox, when most of
the competition, X-type excluded, uses a six-speed transmission. But
according to Honda, the five-speed is more than adequate for its needs, and
anyway, many manufacturers are fitting six-speeders to hide a narrow torque
band.

It soon becomes patently obvious that five ratios are enough. The i-CTDi
starts to wind itself up at about 1,000rpm, really gets going at 1,500rpm
and keeps the same unwavering thrust going until 5,000rpm.

It does this without vibration, although the turbocharger whine is a little
too intrusive. There is a decent acceleration, although much of its
performance is masked by its refinement. Like the X-type 2.0D, it feels
slower than many of the noisier, shorter-geared competition, but it isn't.
It is just that the Accord does not make a song and dance about its rate of
progress.

One of the main reasons that the engine is so good is a low compression
ratio. Petrol engines run at about 10:1, while most diesels end up at about
20:1. The i-CTDi, due to its variable swirl and other technologies, runs at
only 16.7:1, which means more refinement, less engine resistance to changing
down gears, and a more petrol-like experience.

> [...]
er
> forskellen noget større fra lidt højere hastighed, da dér kommer rigtig

Nej der er på ingen måde taget hensyn til vægt eller gearing, men omvendt
heller ikke til turboen.

Men hvis man for eksempel stiller en Seat Leon 1,9 TDI fra 2002 op mod en
Passat stationcar 1,8T, så har begge 150 hk og turbo med 100 ccm mere til
Seat som til gengæld er lidt tungere. Hvordan Seat'en klare sig fra 80-120 i
6 gear er ikke målt, men hvis Passat'en går et gear ned er Seat'en nød til
at gøre det samme for ikke at blive hægtet af. Så overgear eller ej, så
kræver det en nedgearing fra 6 til 5 gear i sådan en Leon for at følge en
1,8T stationcar fra 80-120 (Passat 9,5 i 4 gear, Seat 9,6 i 5 gear).

> Jeg kan lave dem for dig. Jeg har blandt andet en Bora 2.0 115 hk og en
Golf
> Variant 115 hk/310 Nm TDi til rådighed, så jeg skal lave målingen en dag.

Ja det kunne da være interessant at se resultatet af en sådan måling, uanset
udfaldet.

> [...]
SJETTE
> gear, mens Golf/Bora 2.0 med de samme 115hk kun har godt 71 hk i FEMTE

Nu begge er lige hurtige ved at gå et gear ned kunne jeg godt forstille mig
(uden at vide det), at forskellen på de to ovenfor i topgear ikke er ret
stor.

> Come on, mand. Er du virkelig ikke klar over, at der er flere generationer
> til forskel på de motorer, som du skriver om...(?) Du kan jo stadig kbe en
> "oldgammel" motor i de billigste mærker og modeller.

Nu plejer der ikke at være sammenhæng mellem billigt mærke og VW, eller TDI
motor for den sags skyld. Så kan konklusionen vel kun være, billig eller
forældet teknologi til en høj pris.

> [...]
> 2.0 benziner mens jeg kører i TDi´eren ved siden af. I øvrigt har de jo nu

Det kunne være spændende at prøve.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 23:36

> Sådan en laptop er også noget bæ hvis man skal skrive meget, i sær nå man
> lige snitter den lille touch-pad og pludselig skriver et helt andet sted.

Ha-ha.. Ja, det hader jeg.. Jeg kunne ikke finde ud af at slå det fra, da
jeg ikke har haft sådan en før (det er firma-puteren), men jeg fik er
service-fyr til at gøre det. Nu har jeg en lille mus i stedet.

> Det jeg har læst er at gear nummer 6 er indført efterhånden som der bliver
> presset mere og mere ud af TDI motoren bliver momentet ganske vist højere,
> men også "smallere".

Det har jeg ikke "ikke viden omkring", men det er ikke min umiddelbare
opfattelse. Tværtimod. Men jeg ved det som sagt ikke - og jeg vil finde ud
af det.

Min opfattelse er, at man smide overgearet ind for at spare brændstof, og da
de efterhånden har SÅ meget bundtræk, at de fint hiver bilen op af de stejle
motorvejsbakker med 2500 o/min og 150 km/t.

> Selv har jeg kun kørt en Passat TDI 130 stationcar model 2000, og som jeg
> før har skrevet trækker den fantastisk nede fra men det føles som om den
> hurtigt taber pusten.

Det gør den jo, da det er en diesel.

Hondas diesel er efter sigende nok den bedste på markedet.

> Men hvis man for eksempel stiller en Seat Leon 1,9 TDI fra 2002 op mod en
> Passat stationcar 1,8T, så har begge 150 hk og turbo med 100 ccm mere til
> Seat som til gengæld er lidt tungere.

Sikkert rigtigt.

> Ja det kunne da være interessant at se resultatet af en sådan måling,
uanset
> udfaldet.

Jeg vil lave en måling på dieselen en af de kommende dage. (Med tre mand i)
Boraen vender jeg tilbage med - og jeg VENDER tilbage. Jeg er selv blevet
ret optaget af at se, hvad målingerne siger.. og så er jeg naturligvis 100
procent ærlig - også selvom de viser sig at gå min "viden" imod.

> Nu plejer der ikke at være sammenhæng mellem billigt mærke og VW, eller
TDI
> motor for den sags skyld. Så kan konklusionen vel kun være, billig eller
> forældet teknologi til en høj pris.

Jeg synes da ikke, det er dyrt for en Octavia med en 90 hk diesel. Rimelig
fornuftig størrelse bil i en rimelig god kvalitet til en lav pris... eller
hvad..?

http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=2418

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-03-04 10:01

> [...]
> de efterhånden har SÅ meget bundtræk, at de fint hiver bilen op af de stejle
> motorvejsbakker med 2500 o/min og 150 km/t.

Ja jeg antog også til at begynde med at det var den højere ydelse der gjorde at
den kunne tække flere gear, sådan virker det i hvert fald på motorcyklen. Men
større literydelse betyder ofte en mere "sportslig" motor, og ofte har sådan en
motor flere gear end normalt så man ikke ender udenfor arbejdsområdet ved
gearskift.

> [...]
> ret optaget af at se, hvad målingerne siger.. og så er jeg naturligvis 100
> procent ærlig - også selvom de viser sig at gå min "viden" imod.

Ja hvis man ikke kan være ærlig så er der intet ved at diskutere, men jeg har nu
heller ikke haft indtryk af andet. Rent gæt, men mon ikke en diesel som følge af
højere moment vil få bedre betingelser jo mere vægt der kommer i begge biler? Ikke
at jeg regner med at du sparker lasten af undervejs, for det er jo nok ikke
populært

> [...]
> fornuftig størrelse bil i en rimelig god kvalitet til en lav pris... eller

Næ der er bestemt ingen fejl på størrelse, kvalitet eller pris. Men så er motoren
vel "forældet" for 1,9 TDI med samme ydelse bort set fra 8 Nm brugte VW i 94, fra
97 er ydelsen nøjagtigt den samme.

Fra : Peter G C

Dato : 10-03-04 09:33

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Selv har jeg kun kørt en Passat TDI 130 stationcar model 2000, og som jeg
> før har skrevet trækker den fantastisk nede fra men det føles som om den
> hurtigt taber pusten.

Det har jeg også oplevet. Min egen mister også pusten, men man kan chippe
det væk.

[klip]

> [...]
changing
> down gears, and a more petrol-like experience.

Nogen der kan give en forklaring på, hvorfor kompression har så stor
betydning. Hvilken kompression kører VW TDi'ere med? PSA's ligger for de
otte-ventilede på ca. 17.:1

[klip Bora]

> Ja det kunne da være interessant at se resultatet af en sådan måling,
uanset
> udfaldet.

Jep. Jan: se at komme i gang

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 09:56

> Nogen der kan give en forklaring på, hvorfor kompression har så stor
> betydning.

Jeg tror, det har en betydning for motorens brændstoføkonomi. På samme måde
som dysetrykket har.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-03-04 12:40

> [...]
"Re: Søgning på HK og Nm"

> Jeg tror, det har en betydning for motorens brændstoføkonomi. På samme måde

Diesel engines have a much higher compression ratio than petrol engines, typically
around 20:1 instead of 10:1. But the Honda i-CTDi (intelligent common-rail
turbodiesel injection) does it differently, with a compression down to 16.7:1. On
the face of it that seems a strange move, because lower compression usually means
reduced efficiency. But it also means a gentler combustion bang, which makes for a
quieter idle with less of the diesel 'jingle-jangle', as Honda's engineers at the
Offenbach technical centre in Germany describe it. A further benefit is improved
economy under gentle running, because the engine doesn't have to work so hard to
overcome compression pressures (a diesel has no throttle, so always gulps the
maximum amount of air).

Så lav kompression er ifølge "de kloge" til gavn for lyden og økonomien, men går
ud over ydelsen.

It won't even hurt your wallet at the pumps, with a spectacular 52.3mpg (combined)
for the saloon variant, compared with 50.4mpg for the Audi A4 1.9 TDi 130 and just
49.6mpg for BMW's 320D ES.

Det er den lavkomprimerede Accord der går 52,3mpg

Der var også lige lidt om de "smalle" moment som vi har haft oppe og vende i denne
her

The diesel's concealment is helped by an accelerator response every bit is keen as
a petrol Honda's once the turbo is on boost. And there's very little wait for
that, just a slight low-revs softness before that hefty torque smoothes in. The
Accord i-CTDi doesn't have the bombastic torque-wallop party trick of, for
example, some Volkswagen-Audi turbodiesels, but its more progressive delivery
makes for effortlessly insistent acceleration (0-62mph in 9.4 seconds, max speed
131mph) and the spread of pulling ability - from an almost vibrationless 800rpm
round to 5000 - is rather wider than in many diesels. It's that petrol-like
feeling again.

Fra : Carsten Petersen

Dato : 10-03-04 12:31

> [...]

> presset mere og mere ud af TDI motoren bliver momentet ganske vist højere,

Var lige ned i de gamle annaler og checke nogle målinger, og kan oplyse at
4. & 5. gear i min Toledo 130 hk TDI har samme udveksling som i 110 hk TDI
versionen, og at 6. gear dermed er et reelt overgear, beregnet til cruising.
På motorvejen er det dog aldrig nødvendigt at geare ned hvis man vil
afsted

> Selv har jeg kun kørt en Passat TDI 130 stationcar model 2000, og som jeg
> før har skrevet trækker den fantastisk nede fra men det føles som om den
> hurtigt taber pusten.

Det er vel hele humlen i denne religionskrig, kører man en dieselbil som man
vil køre en benzinbil, dvs. ud i gearene, føler man at den mister pusten,
hvor den dieselmindede chauffør skifter gear tidligere og lader det kraftige
moment ved lave omdrejninger gøre arbejdet. Omvendt gør sig gældende hvis
man kører en benzinbil på den måde, man vil føle den som meget bovlam, da
den ikke i samme grad træder igennem, men skal have mange flere omdr. før
det moment den nu kan mønstre, er til stede .

> [...]
> kræver det en nedgearing fra 6 til 5 gear i sådan en Leon for at følge en
> 1,8T stationcar fra 80-120 (Passat 9,5 i 4 gear, Seat 9,6 i 5 gear).

Jvf. ovenstående vedr. udveksling i 4/5 kontra 6. gear, kan du ikke lave
sammenligningen på den måde, da 6. gear i Leon'en er et "ekstra" gear ift.
Passaten. Indtil man tilføjede dette gear var udgangspunktet det samme,
(bortset fra at lige præcis Leon TDI 150 hk kun er produceret med 6-trins
gearkasse) 5 fremadgående med en slutudveksling meget tæt på hinanden, og
set i det lys er oliefyret markant hurtigere i 5.
Hvis nu VW troede på at 1.8 T'eren kunne trække et 6. gear, og dermed gav
førerne af disse biler mulighed for at cruise med ekstremt lave omdr. og
dermed et minimum af motorlyd, ville de ekstra 110 Nm i Leon'en virkelig
understrege forskellen.

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-03-04 14:07

"Carsten Petersen" <mailto:carstenp@mailhome.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Søgning på HK og Nm"

> [...]
> versionen, og at 6. gear dermed er et reelt overgear, beregnet til cruising.
> På motorvejen er det dog aldrig nødvendigt at geare ned hvis man vil

Det er ikke noget jeg mener, men har set flere biljournalister skrive det. Om de
har ret eller ej kan jeg ikke afgøre, men de plejer i de fleste tilfælde at være
forholdsvis fornuftige.

> [...]
> den ikke i samme grad træder igennem, men skal have mange flere omdr. før
> det moment den nu kan mønstre, er til stede .

Jeg har bestemt ikke indtryk af at det er en religionskrig, både Jan og jeg som
vist er et par af de mest flittige i denne tråd har så vidt jeg ved benzinbil
privat. Men meget af det store træk eller mangel på samme er baseret på følelse,
det mærkes ofte bedre eller være end det er nå man måler den faktiske forskel. Det
er det samme nå man taler om kvalitetsfornemmelse, der er ikke automatisk
sammenhæng mellem en fornemmelse og sandheden. Men efter knap 20 år med
motorcykler med 100HK+ er jeg nok skadet, for sådan en har det bedste fra begge
verdner nå det kommer til træk.

> [...]
> førerne af disse biler mulighed for at cruise med ekstremt lave omdr. og
> dermed et minimum af motorlyd, ville de ekstra 110 Nm i Leon'en virkelig

Det mener jeg nu for den går på en gammel "at man i en benzin skal et gear ned for
at accelerere fra en hvis hastighed", gør man det i 1,8T bruger den 9,5 sek. fra
80-120. Så jeg kan ikke se at det er forkert nå jeg skriver at Leon TDI må gøre
det samme, ellers kan det jo kun betyde at udvekslingen i 5 og 6 gear er den samme.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 14:29

> [...]
Om de
> har ret eller ej kan jeg ikke afgøre, men de plejer i de fleste tilfælde

Har du virkelig set journalister skrive, at man i en TDi 130 med over 300 Nm
skal geare ned, hvis man vil op i fart...? Det har jeg godt nok aldrig
læst, og jeg læser ellers en del af den slags artikler..

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-03-04 14:54

> [...]

> skal geare ned, hvis man vil op i fart...? Det har jeg godt nok aldrig
> læst, og jeg læser ellers en del af den slags artikler..

Ikke så vidt jeg mindes, men der er heller ikke det jeg svare på. Du kunne lige så
godt have svaret mørkerød, eller økologiske blomkål. Jeg tror godt du har set hvad
det drejer sig om i Carsten Petersens indlæg, du er sgu' for nysgerrig til ikke at
kigge i det :o9

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 16:30

> Ikke så vidt jeg mindes, men der er heller ikke det jeg svare på. Du kunne
lige så
> godt have svaret mørkerød, eller økologiske blomkål

Ok.

>. Jeg tror godt du har set hvad
> det drejer sig om i Carsten Petersens indlæg, du er sgu' for nysgerrig til
ikke at
> kigge i det :o

Har kikket det - men fandt ikke umiddelbart nogen anden mening.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-03-04 21:13

> [...]
>
> Ok.

> ikke at
>
> Har kikket det - men fandt ikke umiddelbart nogen anden mening.

Det drejer sig jo bare om at Carsten har været i gemmerne for at læse på
udvekslingen for en TDI med 6 gear, og kan konstatere at udvekslingen ikke
er den samme i det nye 6 gear som 5 gear er på de andre. Havde den
udveksling været ens, så havde der nok ikke været tvivl om at gear nummer 6
var skubbet ind for at kompensere for et smalt moment.

Jeg har dog lige luret i BIL REVYEN 2004 og der går en Passat 130 TDI med 5
gear 48,9 km/t ved 1000 omdrejninger i topgear, mens den tilsvarende med 6
gear går 49,9 km/t ved 1000 omdrejninger i topgear. Det er jo ikke meget
forskel på de to topgear, og både 0-100 tid og brændstoføkonomi er ens for
de to modeller. Så kan man jo tænke over om det "overgear" er indført for at
sænke omdrejningstallet med ca. 45 omdrejninger ved 110 km/t, eller ca. 61
omdrejninger ved 150 km/t og derved give en behageligere og mere støjsvag
fremfærd.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 21:39

> [...]
> gear 48,9 km/t ved 1000 omdrejninger i topgear, mens den tilsvarende med 6
> gear går 49,9 km/t ved 1000 omdrejninger i topgear.

Gad nok vide, om det faktisk er rigtigt.

Modellerne med seks gear har som regel et meget langt sjette gear..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-03-04 22:21

> 5
>
> Gad nok vide, om det faktisk er rigtigt.
>
> Modellerne med seks gear har som regel et meget langt sjette gear..
>
> --
> /Jan W Nielsen

Både I BIL REVYEN 2002 og 2003 har de nøjagtigt same præstationer økonomi og
gearing i 5 og 6 gear, 45,9 km/t står de til ved 1000 rotationer. Så det er
da ikke utænkeligt at de biljournalister har ret, med mindre der er fejl i
de sidste tre udgaver af BIL REVYEN.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Carsten Petersen

Dato : 11-03-04 00:38

> [...]
6
> var skubbet ind for at kompensere for et smalt moment.

Det var nu ikke fabriks- eller andre opgivelser jeg checkede, men målinger
jeg har foretaget på mine egne biler i anden forbindelse. Og det forholder
sig ganske som jeg har beskrevet det.

> [...]
> omdrejninger ved 150 km/t og derved give en behageligere og mere støjsvag

Og jeg vil lige anføre at tallene jeg opgiver er gældende for Seat
Toledo/Leon TDI. Hastigheden ved 1000 rpm. i 4/5. gear er 44,5/54,5 km/t.
Jeg har ikke lige kunnet finde tallene for VW, men jeg har svært ved at
forestille mig at det skulle forholde sig anderledes for dem, det vil ikke
være naturligt med samme motor/gearkasse.

Fra : Carsten Petersen

Dato : 11-03-04 01:57

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og jeg vil lige anføre at tallene jeg opgiver er gældende for Seat
> Toledo/Leon TDI. Hastigheden ved 1000 rpm. i 4/5. gear er 44,5/54,5 km/t.

Og det er naturligvis 5/6. gear

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-03-04 19:01

> [...]
Nu er det jo ikke samme vægt eller ydelse, Seat'en har jo 20 hk og 10 Nm
mere og vejer mindre.

Men det ser ud som om der er noget om snakken, både din og min. På den
morske side www.dinside.no siger de om Leon TDI 4 Cupra at:

Sekstrinns girkasse er herlig og det passer godt sammen med motoren i Cupra.
Den er presis og det er lett sjalte fra gir til gir. Når du kjører aktivt må
du gire i et kjør. Det kommer mest av at motoren er sterk og at en
dieselmotor har et såpass smalt register og spille på. Sjette giret er
nesten for høyt for norske forhold, men går greit på veier hvor du kan kjøre
i hundre kilometer i timen. Da ligger turtelleren på cirka 1.800
omdreininger i minuttet. For å kjøre i 80 kilometer i timen må du med andre
ord ned i 5. gir.

Men de bemærker samtidig den har et "såpass smalt register og spille på".

Og om Passat 1,9 TDI 4Motion at:

Vi ligger på motorveien fra Oslo mot Drammen. Sjettegiret er nettopp lagt
inn, og vi er klar til å la de 310 newtonmeterne få jobbe. Men det er ikke
behagelig som i andre biler med kraftige dieselmotorer. Motorstøyen er for
høy, selv om turtelleren viser godt under 2.000 omdreininger i minuttet.
Hele bilen skjelver fra motorens vibrasjoner - så mye at vi velger å gire
ned til femtegir. Da gir vibrasjonene seg, og støynivået går ned til et
behagelig nivå. Konklusjonen er derfor enkel å trekke, den seks-trinns
manuelle girkassen er rett og slett for høyt giret for norske forhold.

Så fra norsk motorvejshastighed sejtrækker den åbenbart i 6 gear nå den får
en på frakken, ifølge BIL REVYEN 2004 går den model 47,1 km/t i 6 gear. Den
(ifølge bogen) lavere gearing end 2WD modellerne skyldes sikkert at vægten
er øget med 125 kg eller det øgede tab i 4WD mekanikken.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Carsten Petersen

Dato : 10-03-04 14:57

> [...]
benzinbil
> privat. Men meget af det store træk eller mangel på samme er baseret på

Nu er det ikke Jan og dig eller nogen anden specielt jeg hentyder til, men 3
af de meget lange verserende tråde for øjeblikket handler om dette emne, og
meningerne er skarpt opdelt for og imod. Men meget interessante diskussioner
med mange gode indlæg.

> [...]
gøre
> det samme, ellers kan det jo kun betyde at udvekslingen i 5 og 6 gear er

Næ, det jeg skriver er at 6. gear er et ekstra højt gear, om jeg så må sige
lagt "oven på" 5. gear i en almindelig 5-trins gearkasse. Da Passaten ikke
har dette "ekstra" gear, må sammenligningsgrundlaget være begge biler
udstyret med 5-trins gearkasser.

Fra : phk

Dato : 09-03-04 00:44

> Bilerne her er nappet fra autoweek.nl og tallene er den kendte disciplin
fra
> 80-120 i 4 og 5 gear, tallene er tiden i sekunder:
>
> Fabia 1,9 SDI - 16,6 / 23,7
> Fabia 1,4 - 14,8 / 22,4
> Fabia Combi 1,9 TDI 100 - 9,2 / 11,9
> Fabia Combi 2,0 - 10,1 / 14,3
> Beetle 1,9 TDI 90 - 11,8 / 14,6
> Beetle 2,0 - 9,6 / 14,1
> Passat 1,9 TDI 110 - 11,7 / 14,4
> Passat 2,0 - 9,6 / 12,7

Det var da godt nok nogen helt fuldstændig utroligt langsomme biler du har
fundet dig der ... se f.eks. den films jeg har smidt på binær. Selv om det
er speedometervisning 80-120 får jeg det til under 7 sekunder - i 5. gear ;)

PS: Min fejlvisning er 6-7 km/timen, hvis du vil have en korrekt tidstagning
på disciplinen, men der er jo også noget speedometertræghed i målingerne ...
!!

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter G C

Dato : 09-03-04 10:01

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

Fandt et par lidt nyere motorer:

Xantia (st.car), benzin 2,0 16V (135 hk v/5500 og 180 nm ved 4200): 0-100
km/t 11,0 s, 80-120 km/t i 4/5 gear: 9,5 / 15,5 s

Xantia (st.car), HDi 2,0 8v (110 hk v/4000 og 250 nm ved 1750) : 0-100 km/t
13,0 s, 80-120 km/t i 4/5 gear: 10,6 / 13,7 s

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 10:47

> [...]

km/t
> 13,0 s, 80-120 km/t i 4/5 gear: 10,6 / 13,7 s

For det første er HDi´eren jo også en "gammel svend" i moderne
dieselhistorie - med sine kun 107/110 hk og 250 Nm på 2 liter slagvolumen.
Det svarer jo mest til den første generation af TDi´ere.

For det andet taler jeg ikke om trækket fra 80 km/t i femte gear, hvor
turboerne jo dårligt har ladetrykpå dieselbilerne. Jeg kikker mest på
trækket fra 110/120 og opefter.

For det tredje har den beskrevne benzinmotor jo faktisk 25 hestekræfter mere
end den bedagede HDi, og jeg sammenligner ikke primært biler med samme
slagvolumen men med samme effekt.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 09-03-04 17:32

> [...]

> For det første er HDi´eren jo også en "gammel svend" i moderne
> dieselhistorie - med sine kun 107/110 hk og 250 Nm på 2 liter slagvolumen.

Tja... fra slutningen af 90'erne.

> Det svarer jo mest til den første generation af TDi´ere.

Arhhhh..... de sløve slæder er da ikke værd at sammenligne med!

> For det andet taler jeg ikke om trækket fra 80 km/t i femte gear, hvor
> turboerne jo dårligt har ladetrykpå dieselbilerne.

Der er da max tryk dér. Jeg tror vores potte ligger på 1600-1800
omdrejninger (1750 siger matematikken vist). Der han den max-moment.

> Jeg kikker mest på trækket fra 110/120 og opefter.

Der rykker den også pænt nok, men den er sgutte nogen racer.

> For det tredje har den beskrevne benzinmotor jo faktisk 25 hestekræfter
mere
> end den bedagede HDi, og jeg sammenligner ikke primært biler med samme
> slagvolumen men med samme effekt.

Den benzin-motor er altså ældre end dieselen Men ja, den har 25 hk mere.

Vi kan da lave sammenligningen med en 1,8 16V (112 hk) - mangler bare
tallene for den model

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 20:54

> Arhhhh..... de sløve slæder er da ikke værd at sammenligne med!

Effekten er jo den samme.

> Der er da max tryk dér. Jeg tror vores potte ligger på 1600-1800
> omdrejninger (1750 siger matematikken vist). Der han den max-moment.

Jeg har aldrig set en PSA-HDi, der reelt havde maks moment så tidligt. Har
du set rullefeltsmålinger af din egen..?

> Den benzin-motor er altså ældre end dieselen Men ja, den har 25 hk
mere.

Ja, men ikke generationsmæssigt, da der jo er sket en utrolig masse med
dieselen.

> Vi kan da lave sammenligningen med en 1,8 16V (112 hk) - mangler bare
> tallene for den model

Den er 50 procent længere tid om at lave en 80-120 i femte gear. Den er en
sinke ift. din.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 09-03-04 21:18

> Effekten er jo den samme.

Der er da mere fut en en PSA diesel HDi eller ikke HDi i forhold til de
VW-motorer vi har set i denne tråd. Selv den gamle 2,1 TD

> Jeg har aldrig set en PSA-HDi, der reelt havde maks moment så tidligt. Har
> du set rullefeltsmålinger af din egen..?

Ikke af min egen. Producenten siger maks ved 1750 - det gælder vist alle
PSA's 2,0 HDi'ere - dog lidt senere ved 2,2. Men de fleste
rullefeldtsmålinger viser max-moment ved små 2000 omdrejninger. Se dog mit
indlæg i dk.binaer.motor med et par artikler fra dieselcar.

Om min egen topper ved 1800 eller 2200 kan jeg ikke mærke. Jeg kan
konstatere, at så snart jeg har 1500 omdrejninger på omdrejningstælleren så
er der fuld tryk på oliefyret Og det stopper så ved ca 4.000.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 09:57

> Der er da mere fut en en PSA diesel HDi eller ikke HDi i forhold til de
> VW-motorer vi har set i denne tråd. Selv den gamle 2,1 TD

Itte møj, da... Og de er jo noget ældre..

Kan vi dermed sige, at PSA er gået bagud af dansen..? )

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 10-03-04 10:05

> [...]

PSA's 2,1TD svarer vel til VW' gamle diesler (90 hk'erne).

HDi'erne til pumpe-dyse-motorene fra VW.

> Itte møj, da... Og de er jo noget ældre..
>
> Kan vi dermed sige, at PSA er gået bagud af dansen..? )

VW er kommet med nye og kraftigere udgaver af pumpe-dyse-motorene. PSA er
kommet med nye og kraftigere motorer (16v - det er VW vist også gået over
til).

Jeg tror de står rimelig lige....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 10:15

> Jeg tror de står rimelig lige....

Sikkert - det ser ikke ud til at VAG er nået vildt langt med den nye 2.0 med
16 ventiler. I hvert fald er effekten ikke overvældende.

Man kunne til gengæld forestille sig, at på har udviklet den således, at den
med ret få ændringer smider 180-190 hk, men at de venter til det er
nødvendigt med at skrue op for gassen.

I øvrigt var TD´eren jo en forkammerdiesel - det er de første TDi´ere ikke.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 10-03-04 10:36

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

[klip]

> I øvrigt var TD´eren jo en forkammerdiesel - det er de første TDi´ere
ikke.

Det er jeg klar over. Det ændrer dog ikke ved, at TD'eren yder bedst .....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 13:00

> Det er jeg klar over. Det ændrer dog ikke ved, at TD'eren yder bedst .....

Har den ikke kun 15 Nm mere - men til gengæld en klart ringere
brændstoføkonomi..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 10-03-04 10:06

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kan vi dermed sige, at PSA er gået bagud af dansen..? )

Jeg tror sgutte VW kan danse De små friske franske kan måske ....

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 10:16

> Jeg tror sgutte VW kan danse De små friske franske kan måske ....

Måske er det ´det, som Per Wildau mener, når han siger Citroën er en kat -
men at andre biler bare er hunde...

(Men han ved jo ikke bedre)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 10:47

> Passat 1,9 TDI 110 - 11,7 / 14,4
> Passat 2,0 - 9,6 / 12,7

Hvs du tager en lidt nyere dieselmotor, der faktisk har 10 hestekræfter
MINDRE end den 110 hk, så bliver den pludselig hurtigere i den nævnte
disciplin.

11/13,2 sekund for den lille 100 hk model, der ellers effektmæssigt skulle
sammenlignes med en 1,6.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-03-04 11:13

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> disciplin.
>
> 11/13,2 sekund for den lille 100 hk model, der ellers effektmæssigt skulle

Man kan ikke sammenligne udelukkende på effekten.
Man *skal* altså kigge på momentkurvens forløb samt evt gearing og så
skal man holde fodrede for sig og naturligt åndedræt for sig.

--
Roberto Saldo (snoninger er sejt)

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 11:34

> Man kan ikke sammenligne udelukkende på effekten.
> Man *skal* altså kigge på momentkurvens forløb samt evt gearing

Det er klart, at man skal se på motorens effektudvikling gennem registeret,
hvis man vil vurdere acceleration.

Jeg anlægger imidlertid en accelerationsbetragtning ud fra en
effekt/effekt-sammenligning, fordi man ofte beskriver bilens "villighed" ud
fra antallet af hestekræfter - og her en dieselen ofte et hestehoved foran i
komfortable motorvejsaccelerationer uden gearskifte. (Ikke nødvendigvis ved
et lyskryds og gennem gearerne.)

Derfor har jeg nogle gange sagt: "Jeg ser hellere 130 dieselhestekræfter end
130 benzinhestekræfter, hvis jeg skal køre gennem Europa".

Seneste sammenligning fra det virkelige liv: En Xsara HDi 110 mod en ny
Laguna 1,8 16V med mere end 120 hk på ferie-tur til Østrig og tilbage igen.
Begge med tre mand samt bagage.

I realiteten blev Lagunaen ofte hægtet af - hvis den skulle hænge på, skulle
den presses op til det røde felt. Det er 4 mdr. siden nu.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-03-04 12:00

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
>
> Derfor har jeg nogle gange sagt: "Jeg ser hellere 130 dieselhestekræfter end
> 130 benzinhestekræfter, hvis jeg skal køre gennem Europa".

Grunden til det er at hvor en sugemotor har en typisk klokkeformet
momentkurve og som følge heraf en jævnt voksende ydelse har en
trykladet motor nærmest et moment-trin (flad og jævn) hvis størrelse
udelukkende er afhængig af hvor grådig/skruppelløs man er med
blowoff-ventilen. Benzin eller diesel.

> [...]
>
> I realiteten blev Lagunaen ofte hægtet af - hvis den skulle hænge på, skulle
> den presses op til det røde felt. Det er 4 mdr. siden nu.

Det understreger da bare at hk angivet i et punkt ikke kan bruges til
at beskrive acceleration med :) jeg ville hellere ha'
momentfordelingen at vide ;)

--
Roberto Saldo (183Nm er ok indtil videre)

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 12:03

> Grunden til det er at hvor en sugemotor har en typisk klokkeformet
> momentkurve

Ja, det er klart. Men ændrer ikke ved sagens kerne.

> Det understreger da bare at hk angivet i et punkt ikke kan bruges til
> at beskrive acceleration med :) jeg ville hellere ha'
> momentfordelingen at vide ;)

Jeg ville nu helst bare have en effektkurve - hvad skal man bruge Nm til..?
Det er en overflødig betegnelse, hvis man ikke kun opgav effekten i eet
punkt. Og næsten alle fatter jo alligevel ikke, hvad det betyder.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 09-03-04 17:35

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

[klip]

> Derfor har jeg nogle gange sagt: "Jeg ser hellere 130 dieselhestekræfter
end
> 130 benzinhestekræfter, hvis jeg skal køre gennem Europa".

Enig. Også blot til hver dag til alm. pendling mv. Jeg gider ikke race, men
har blot brug for power til det alm. og det giver en diesel langt bedre end
en alm. benziner. Men man betaler også for det.

Det kan jeg nemt forestille mig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : KLM

Dato : 09-03-04 13:48

Hvad ligger den på i snit km/l din RS?

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 14:10

> Hvad ligger den på i snit km/l din RS?

Den slags oplysninger er ufatteligt svære at lære ret meget af - medmindre
man samtidig ved en masse om, hvordan manden kører.

- Lange ture / korte ture..?
- Høj hastighed / lille hastighed..?
- Mange opbremsninger / få opbremsninger..?
- Forudseende tilbagelænet kørsel eller det modsatte..?
- Hurtigt op i fart / roligt med bestemt op i fart..?
- Brede dæk / smalle dæk..?
- Kold årstid / varm årstid..?

Etc, etc, etc. Det kan betyde MINDST 25 % i forskel.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 10-03-04 21:45

On Tue, 9 Mar 2004 14:10:25 +0100, "Jan W Nielsen" <intet svar> wrote:

>Etc, etc, etc. Det kan betyde MINDST 25 % i forskel.

Åh mon dog.

Iøvrigt er det sgu enerverende at læse/skimme tråden. Så snart en
dieselfreak ikke kan få sin overbevisning til at passe med "tallene",
skal der straks ændres på hastighed/gearvalg mm.

En diesel er ikke spændende at køre uanset, hvad I vil gøre det til.
Hvad skal jeg bruge en hurtig mellemacc. til i højt gear, når jeg gør
det "dobbelt" så kvik i et lavere gear. Og der skal vel da for fa'n ke
lidt, når man ruller der-ud-ad.

Jeg mangler stadig at møde en diesel, der kan følge med - BMW 740d V8
har problemer. INGEN af de chippede VW'er kan det. De koster en halv
bondegård, men følge med på motorvejen DET ka' de sgu ikke.

Hr Forsberg: Behold dit fremragende køretøj og glem alt om en TDi. Du
har den ægte vare nu - ovenikøbet i 180 hk's RS udgave. Du vil blive
slemt skuffet i dagligdagen, hvis du bytter til TDi. Dé penge, du vil
tabe på dén byttehandel, kan du istedet anvende til den forøgede
benzinmængde.

Blot mine 2 cents...

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 22:48

> Iøvrigt er det sgu enerverende at læse/skimme tråden.

Jeg synes sgu også, det er enerverende, at folk ikke fatter, man IKKE mener,
at en TDi er er verdens nye vidunder, bare fordi man nævner en uomtvivstelig
kvalitet.

Jeg nævner EEN ting, som en moderne TDi indiskutabelt er god til - og straks
skal man høre på alt det pis, det afføder.

Jeg nævner KUN en eneste ting, de er gode til - og så er jeg i øvrigt ikke
ude på at diskutere ale mulige andre ting, og om hvorvidt de kan køre fra
den ene eller den anden super-turbo-benzin-bil.

Det burde efter min mening være muligt at diskutere en kvalitet ved en
bil/motor, uden at det straks skal være en konkurrence om, hvilken bil der
OVERORDNET er bedst.

Jeg HADER, når en saglig diskution bliver til religion, og det ikke længere
er muligt isoleret at debattere een enkelt lille flig af virkeligheden.

Fordi jeg nævner en kvalitet, der er uomtvistelig, betyder det ikke, at jeg
altid selv ville vælge det. Jeg betragter det som en FAGLIG debat og ikke en
kamp om mærker eller brændstoffer.

Jeg gad ALDRIG købe en ny VW - selvom jeg siger lortet ikke ruster og giver
mulighed for mange kræfter for få penge med 1,8T´eren. Jeg gad heller ikke
købe en moderne TDi´er medmindre, jeg skulle køre vildt meget.

Men derfor kan man vel godt fremhæve kvaliteter uden at skulle høre på alt
muligt pis om at man er en-øjet.

De eneste der er en-øjede er kraftstejleme de fjolser, der ikke kan læse,
hvad man skriver og straks skal tro, man gør det her til religion som en
anden fundamentalist

Just my 500 $.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 23:01

> [...]
mener,
> at en TDi er er verdens nye vidunder, bare fordi man nævner en

Og så har det i øvrigt ikke noget specielt med dig at gøre, Mogens - men
mere med hele det kor af folk, der ikke (KUN) forholder sig ttil det, som
der skrives - men til alt det de tror, man mener.

Jeg ville blive glad for kun at blive konfronteret med det, som jeg
skriver - og ikke samtidig blive skudt i skoen, at jeg kun kan lide diesel
eller folkevogn.

Begge dele er hamrende forkert - selvom jeg da synes, at en Passat 1,8 T
kunne være et lækkert og kvikt brugtkøb, og at en diesel trækker fedt i højt
gear på motorvejen.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 10-03-04 23:06

On Wed, 10 Mar 2004 23:00:48 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

> [...]
>skriver - og ikke samtidig blive skudt i skoen, at jeg kun kan lide diesel
>eller folkevogn. Begge dele er hamrende forkert...

Det er jo imidlertid dét, der ofte står tilbage...
Tænk over det.

/Mogens

Fra : Mogens...

Dato : 10-03-04 23:03

On Wed, 10 Mar 2004 22:47:32 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>De eneste der er en-øjede er kraftstejleme de fjolser, der ikke kan læse,
>hvad man skriver og straks skal tro, man gør det her til religion som en
>anden fundamentalist

Så er der sgu nogle stykker derude...
Tænk over det!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 23:16

> Så er der sgu nogle stykker derude...
> Tænk over det!

Ja - du har helt ret.

Desværre tror jeg ikke, der er ret mange grupper i samfundet, der er mere
religiøse, end bilentusiaster.

Jeg har bare aldrig forstået, hvorfor man straks skal begynde at finde alle
mulige fejl eller ulemper ved en bil, et mærke eller en type brændstof, blot
fordi der fremføres en begejstring over eet bestemt forhold.

Personligt prøver jeg at forholde mig til den ting, der bliver sagt - og
ikke samtidig falde i en ned-rakning af en given bils andre forhold.

For eksempel anderkender jeg blankt, at Alfa Romeo kører inspirerende og
lækkert, samt at der er musik i bilerne, som er forførende for folk, der
holder af den slags. Bilerne HAR fanden-dutme den kvalitet, og det lader sig
ikke rokke ved.

At de samtidig ikke er verdens mest brændstoføkonomiske, og at der kunne
trækkes mange ting frem om kvalitetsproblemer i italienske biler osv er ikke
nødvendigvis interessant - medmindre en person spørger, om vedkommende skal
købe et eksemplar.

Hvis der bliver lagt op til en debat om køreegenskaberne, lader jeg
synspunkterne om disse komme til sin ret, uden at begynde at kaste med
mudder på andre fronter, blor fordi jeg anser Alfa-freaks som vantro.

Religion skal man ikke forsøge at tvinge andre ind i, IMO - men en saglig
debat holder jeg altid af.

Man kan ikke forhindre, at entusiaster "falder i" alligevel - men det er
fannerme "træls", hvis det sker hele tiden.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-03-04 23:41

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Ja - du har helt ret.

>Desværre tror jeg ikke, der er ret mange grupper i samfundet, der er mere
>religiøse, end bilentusiaster.

Og lige hvordan tror du så en evig "messen" om WV kan opfattes af en
læser ?

Netop ;)

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 00:17

> Og lige hvordan tror du så en evig "messen" om WV kan opfattes af en
> læser ?

Jeg er godt klar over, at de adskillige VW-debatter kan opfattes som den
slags - men det er jo ikke det samme, som at det faktisk ér religion eller
tro.

Det er et faktum, at VAG har været en markant spiller på dieselmarkedet og
at mærket også har markeret sig som særdeles ruststærkt de seneste år.

Det er stort set de eneste ting, jeg har sagt.

Lad os da bare snakke om, at en ny Golf ikke er pengene værd - eller om at
de kører kedeligt.

Men hvorfor forsøge at gendrive det uigendrivelige, fordi man synes, mærket
får for mange "roser" af mig...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 11-03-04 06:35

On Wed, 10 Mar 2004 23:15:33 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

> [...]

>Man kan ikke forhindre, at entusiaster "falder i" alligevel - men det er
>fannerme "træls", hvis det sker hele tiden.

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår helt. Hvis en debatør markant
skyder andre ned "konstant" (og især ift. en en-øjet entusiasme), vil
særligt entusiaster da oponerer, IMO...

>Jeg har bare aldrig forstået, hvorfor man straks skal begynde at finde alle
>mulige fejl eller ulemper ved en bil, et mærke eller en type brændstof, blot
>fordi der fremføres en begejstring over eet bestemt forhold.

"Modstand" avler modstand...

> [...]
>synspunkterne om disse komme til sin ret, uden at begynde at kaste med
>mudder på andre fronter, blor fordi jeg anser Alfa-freaks som vantro.

Jeg synes ikke ovenstående står tilbage, når jeg tænker på din
deltagelse i debatten om eksempelvis AR Giulia...

>Religion skal man ikke forsøge at tvinge andre ind i, IMO - men en saglig
>debat holder jeg altid af.

Jow, jow...

>Det er et faktum, at VAG har været en markant spiller på dieselmarkedet og
>at mærket også har markeret sig som særdeles ruststærkt de seneste år.

Det er samme faktum, at Peugeot er en større spiller end VW på
dieselmarkedet og desuden ikke mindst på det rustmæssige område
igennem mange år har udviklet en rustmæssig styrke, der ligger LANGT
forud for andre - ikke mindst - dyrere mærker som VW!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 08:09

> Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår helt. Hvis en debatør markant
> skyder andre ned "konstant"

Sagen er bare, at jeg forholder mig specifikt til een sag. Hvis noget ikke
er rigtigt, er det jo ikke rigtigt, bare fordi nogle brænder for det.

> "Modstand" avler modstand...

Ja, det er barnligt.

> Jeg synes ikke ovenstående står tilbage, når jeg tænker på din
> deltagelse i debatten om eksempelvis AR Giulia...

Jeg kan der blot konstatere, at det ikke bliver forstået, hvad jeg sagde.
Min pointe var, at køreegenskaberne "alt andet lige" er blevet bedre i dag.
"Alt andet lige" bliver brugt i dets egentlige betydning, og denne har jeg
forklaret før. Nogle forstår givetvis ikke, hvad det betyder, men sådan er
det. Man skal sgu være en slem skovl, hvis man vil hævde, at
bilkonstuktørenes er gået tilbage de seneste 30 år. Udsagnet betyder ikke,
at der ikke var biler dengang, der har bedre køreegenskaber end bilerne i
dag.

> [...]
> igennem mange år har udviklet en rustmæssig styrke, der ligger LANGT
> forud for andre - ikke mindst - dyrere mærker som VW!

Jeg kommer til at tænke på "min far er stærkere end din far". Hvad hulen har
dét der med den aktuelle sag at gøre. (- og så kan du jo prøve at
dokumentere på et andet tidspunkt.)

/Jan W Nielsen

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 08:53

> Jeg synes ikke ovenstående står tilbage, når jeg tænker på din

> deltagelse i debatten om eksempelvis AR Giulia...

Se nu debatten om den ny Jesus-film.

Jacques Blumes fra Det Mosaiske Trossamfund hævder, at filmen er firkantet
og uheldigt fremstiller jøder som onde.

Lad os nu for diskussionens skyld hævde, at filmen var historisk korrekt.
Skulle man undlade at fortælle den "sande" historie, blot fordi jøder også
har gjort "pæne" ting og ikke må fremstilles som inde. Skulle vi undlade at
fortælle sandheden om en bestemt hændelse, fordi den ikke tåler at blive
hørt...?

Lad os tage et andet eksempel fra journalisters arbejde i pressen. Skulle
man undlade at fortælle, at der eksempelvis er et problem blandt grupper af
indvandrere, fordi der også er flinke indvandrere, og fordi det kunne tolkes
som om, alle indvandrere er nogle "grumme nogen"..?

Efter min mening skal man kunne debattere "en flig af virkeligheden", uden
samtidig at være tvunget til at gå på kompromis eller "holde kæft" af hensyn
til nogles personers opfattelse af helheden - eller fine fornemmelser.

Måske bliver jeg nødt til i fremtiden at undlade at gå hårdt argumenterende
ind i en detalje, fordi mange derved forstår det som om, man ikke kan se
ANDET end den detalje. Altså f.eks. at en moderne TDi´er er god til én
specifik ting.

Jeg synes bare, at debatten ville blive fattig og til dels ukvalificeret.

/Jan W Nielsen

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-03-04 16:22

> [...]

> specifik ting.
>
> Jeg synes bare, at debatten ville blive fattig og til dels ukvalificeret.

Nå både du Mogens og jeg med flere godt ved at den store forskel ofte kun består i
nogle få vognlængder, men din beskrivelse er nogle gange malet med den store
pensel så den forskel kommer til at meget dramatisk ud. Det er nok det der får
folk til at reagere, sådan er det i hvert fald for mit vedkommende. Jeg er heller
ikke bleg for at skrive til nogle som lever af at skrive om biler hvis jeg mener
de tager fejl, som alle andre begår de også fejl nu og da.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-03-04 20:05

> [...]
store
> pensel så den forskel kommer til at meget dramatisk ud. Det er nok det der

Men Kim - jeg er som sagt ikke enig i, at det altid kun er få vognlængder,
når vi taler om DE NYE diesler.

Nogle gange er det naturligvis sådan - men jeg synes, at eksemplet med den
50% længere accelerationstid i topgear for en 117 hk benzin-406 i forhold
til en 110 hk HDi er et utrolig godt eksempel.

Som regel er der markant mere skud i bøssen i den moderne diesel, end der er
i en effektmæssig tilsvarende benzin.

Om det så er det fedeste køb, om den reelt er merprisen værd, og en masse
andre ting - det tager jeg så ikke stilling til i denne sammenhæng.

Ofte er det sikkert ikke - jeg nævner blot en lille del af virkeligheden.

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-03-04 22:24

> [...]
> andre ting - det tager jeg så ikke stilling til i denne sammenhæng.
>
> Ofte er det sikkert ikke - jeg nævner blot en lille del af virkeligheden.

Vi er helt enige om at 50% er mange procent men det er stadig "kun" et
spørgsmål om få sekunder, hvor meget det så er i meter eller vognlængder er
der sikkert nogle der kan regne ud. Det lyder også af meget at jeg kan grave
have dobbelt så længe som min nabo uden pause, men kun indtil jeg fortæller
at han kan grave i et minut.

Så ja det er kun en lille isoleret del af virkeligheden hvor den ene reelt
accelerere fra eksempelvis 80-120 5-6 sekunder hurtigere, og hvor meget kan
man så vinde ved det. Jeg ved godt at du ikke er i tvivl om at det ikke
betyder at man kommer ret meget før frem, men at man måske på en lang tur
kan fortage et par overhalinger som man ellers skulle et gear ned for at
foretage på en lige så sikker måde. Nøjagtigt som at hverken naboen eller
jeg bliver færdige med at grave de 500 kvadratmeter i sommer, selv om jeg
kan grave dobbelt så længe som ham uden pause.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-03-04 22:36

> [...]
> accelerere fra eksempelvis 80-120 5-6 sekunder hurtigere, og hvor meget

Tja - det er jo så lige det.

Medmindre man kører sent om aftenen, kan man jo ikke vinde alverdens tid ved
at hamre af sted mellem Jylland og hovedstaden.

Men jeg kan lide fornemmelsen og den afslappede måde, som jeg hurtigt kommer
op i hastighed på igen.

Min egen Vectra har ifølge flere uafhængige målinger mere end 115
hestekræfter, som TDi´eren har - samtidig er det en uhyre momentstærk motor
dens relativt ringe ydelse taget i betragtning - men det er skønt at kunne
futte hurtigt op i fart igen I TDi´eren med de over 300 Nm, når den berømte
lastvogn trækker ind igen. Jeg synes, man kan sige, det svarer til at have
en rigtig muskel-bil - så længe man ikke giver muskelbilen omdrejninger.

Anyway - det er fornemmelse - og jeg holder også af en villig benzinmotor,
der lystigt flyver i flæsket på det røde felt over 6500 o/min.

Jeg holder af begge dele - på hver sin måde - og tak for en rigtig god debat
med gode indspark.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-03-04 23:05

> [...]
> at hamre af sted mellem Jylland og hovedstaden.
>
> Men jeg kan lide fornemmelsen og den afslappede måde, som jeg hurtigt

Rigtigt, omkring Odense om morgnen kan man godt mangle det.

> [...]
> en rigtig muskel-bil - så længe man ikke giver muskelbilen omdrejninger.

Ja noget man med en almindelig dansk gennemsnitsindkomst må se langt efter,
det er en af grundende til at jeg har motorcykel. Med 135 hk og 104 Nm
sætter den fint af fra de fleste hastigheder i højt gear, den trækker helt
ok allerede fra ca. 50 km/t i 6 gear. Det er accelerationen der i den grad
tiltrækker mig, for hvornår er det lige der er plads til at køre 270 km/t
andet end den 14 maj i år måske.

> [...]
> der lystigt flyver i flæsket på det røde felt over 6500 o/min.
>
> Jeg holder af begge dele - på hver sin måde - og tak for en rigtig god

I lige måde, skulle det være en anden gang.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-03-04 23:12

> [...]
> det er en af grundende til at jeg har motorcykel. Med 135 hk og 104 Nm
> sætter den fint af fra de fleste hastigheder i højt gear, den trækker helt

Jeg kørte også motorcykel i 1996 - dog kun en lille men ny og dejlig Suzuki
Bandit N600 med 76 hk (såvidt jeg husker)..

4,8 sekund fra 0-100 er skønt, og da jeg kom fra en dvask mini-chopper
(LS650), var det vildt fedt med de fire "vibrationsfri" cylindrer.

Kørte ofte fra Århus til Svendborg eller Sønderjylland og besøgte et par
venner, og synes i øvrigt også den var dejlig på motorvejen. Den manglende
kåber var intet problem for mig, blot man lagde sig behageligt ned over
tanken og hvilede sig.

Det er skøønt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-03-04 23:37

> [...]
>
> 4,8 sekund fra 0-100 er skønt, og da jeg kom fra en dvask mini-chopper
> (LS650), var det vildt fedt med de fire "vibrationsfri" cylindrer.

Det er skam også en fornøjelse, og i forhold til køretøjer med fire hjul er
en høj performance til at betale. Du kan jo selv tænke dig hvad en bil i
ordentlig stand koster som lige kan trække fra sådan en Bandit, det er sgu'
ikke billigt.

Jeg har selv kørt i snart 24 år og altid firbenede rækkemotorer, jeg har
aldrig rigtig kunne forenes med lyden fra for eksempel en tocylindret.

> [...]
> kåber var intet problem for mig, blot man lagde sig behageligt ned over

Det er kun den jeg har nu der har kåbe, men jeg har da savnet det lidt nå
jeg har kørt til steder som Grækenland, Portugal, Nordcap osv.

Med venlig hilsen Kim

Fra : phk

Dato : 17-03-04 20:26

> [...]

> tiltrækker mig, for hvornår er det lige der er plads til at køre 270 km/t

Det er nok ikke lige den billigste måde at komme frem på i trafikken ...
bagdæk, forsikring, fordæk, kæde m.m.m.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-03-04 17:54

> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

> efter,
>
> Det er nok ikke lige den billigste måde at komme frem på i trafikken ...

Nej sikkert ikke men stor funfaktor pr. krone, og det er ikke for at komme
billigt frem jeg har sådan en.

> bagdæk, fordæk

Koster ca. 3500 kr. for et sæt, men så holder de også sagtens 6-8000 km.

> kæde m.m.m.

Det koster en sjat nå det skal skiftes, men er det en ordentlig kvalitet
O-ringskæde som bliver behandlet som den skal kan det skam godt holde 50.000
km.

> forsikring

Koster for mit vedkommende lige under 8000 kr. (ansvar og kasko) for 12
måneder, så jeg må køre hele året.

> --
> Per, Esbjerg

Og så kan den faktisk køre 17-18 km/l ved 130-140 km/t på lidt længere ture,
har jeg læst.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mogens...

Dato : 11-03-04 20:09

On Thu, 11 Mar 2004 16:22:08 +0100, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>ikke bleg for at skrive til nogle som lever af at skrive om biler hvis jeg mener
>de tager fejl, som alle andre begår de også fejl nu og da.

Mogens:
> [...]
> igennem mange år har udviklet en rustmæssig styrke, der ligger LANGT
> forud for andre - ikke mindst - dyrere mærker som VW!

Jan:
>Jeg kommer til at tænke på "min far er stærkere end din far". Hvad hulen har
>dét der med den aktuelle sag at gøre. (- og så kan du jo prøve at
>dokumentere på et andet tidspunkt.)

Jeg tror, du skal læse lidt på ovenstående - det beskriver vist et par
"ting" meget godt. Hermed trækker jeg mig af debatten...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-03-04 22:15

> Jeg tror, du skal læse lidt på ovenstående - det beskriver vist et par
> "ting" meget godt. Hermed trækker jeg mig af debatten...

Ja, det beskriver, at man nok kan få ret, hvis man holder fast i en snæver
betragtning - men at man skaffer sig "uvenner", hvis man gør det.

Ergo - hellere give lidt køb på de snævre betragtninger, undlade at hamre
sin argumentation igennem som et maskingevar, undlade at "skyde folk ned" og
måske at stryge folk lidt med hårerne.

Jeg vil overveje, om jeg gider den leg. Kaffeklubben må efter min mening
også gerne rumme de intense debatter.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 12-03-04 17:24

On Thu, 11 Mar 2004 22:14:44 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Jeg vil overveje, om jeg gider den leg...

Helt enig

/Mogens

Fra : phk

Dato : 17-03-04 20:13

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mangler stadig at møde en diesel, der kan følge med - BMW 740d V8
> har problemer. INGEN af de chippede VW'er kan det. De koster en halv
> bondegård, men følge med på motorvejen DET ka' de sgu ikke.

Kan du ikke finde en bane på et køreteknisk anlæg et sted i Jylland, så skal
jeg komme og give dig kamp til stregen ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 17-03-04 20:31

On Wed, 17 Mar 2004 20:13:28 +0100, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>Kan du ikke finde en bane på et køreteknisk anlæg et sted i Jylland, så skal
>jeg komme og give dig kamp til stregen ;)

Dem har I jo ikke for manne af

/Mogens
Mine biler? -> fra Alfa til Omega :)

Fra : Thomas Forsberg

Dato : 07-03-04 22:18

undskyld datoen den er hermed korregeret