Xantia
Fra : Morten Petersen

Dato : 07-03-04 20:05

Hej,

Det er efterhånden min erfaring at der her er nogle her der ved en masse om
biler.. Jeg skal bruge en ny bil! Stor, præsentabel og billig! Jeg har
kigget lidt på denne

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=350401237&page=1

Er prisen/bil valg i orden? -og kan jeg det næste år køre 60000 uden at
skulle låne alt for mange penge til vedligeholdelse? Kender nogen
forhandleren? Er han til at stole på?

Evt vil jeg da gerne have andre bil forslag til ca max 70000,- ?

Mange spørgsmål men håber nogen kan hjælpe!

Mvh
Morten
Kolding

Fra : Per Wildau

Dato : 07-03-04 21:02

Morten Petersen sprak:
> [...]
> forhandleren? Er han til at stole på?
>
> Evt vil jeg da gerne have andre bil forslag til ca max 70000,- ?
>
> Mange spørgsmål men håber nogen kan hjælpe!

Min dreng, jeg har kun en ting at sige:
/Alle andre biler er hunde/

McPer

-----------------------

Rødspætter er flade, fordi de gamle grækere bandt dem under fødderne når de
gik tur på standen for at beskytte sig mod små, skarpe sten

Fra : Keld

Dato : 07-03-04 21:40

Xantia er grundlæggende en sund bil, men en bil med 170000 km på uret skal
vurderes individuelt, alm slid dele som katalysator kobling, gaskugler ect
kan, uden at være slidt op nu, sagtens give op inden for de 60000 km du
nævner, hvis du vil have et stabilt budget vil jeg råde dig til enten at
købe dyrere eller mindre og med lavere km.

Jeg kører selv i en 1996 Xantia 1,8 aut. som jeg købte sidste år med 69000
km på uret (den er god nok) jeg har siden købet (25000 km) skiftet 6
gaskugler, komplette bagbremser, bageste udstødning samt svejsning af
katalysator, + 4 dæk ud over alm. service og tandrem, ingen af disse ting
fejlede noget ved købet, men kom efter hånden.

Med 170000 km skal der nok dukke noget op de næste 60000 lige meget hvad der
står på emblemet.

Keld

Fra : Jens

Dato : 07-03-04 22:32

Morten Petersen <mop007@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er prisen/bil valg i orden? -og kan jeg det næste år køre 60000 uden at
> skulle låne alt for mange penge til vedligeholdelse?

Det er svært at spå, men det lyder ikke urimeligt at den skulle holde
til 230.000 km.

> Kender nogen forhandleren? Er han til at stole på?

Kender ham ikke.

> Evt vil jeg da gerne have andre bil forslag til ca max 70000,- ?

Ikke, hvis max prisen er absolut. Hvis du overvejer værditabet i løbet
af de nævnte 60000 km kan det være at du skulle se på en diesel (HDI),
som vil spare dig for en væsentlig merudgift på brændstof - og som
stadig vil være noget værd om et år og 60.000 km.

/ Jens (Xantia HDI Weekend 1999)
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Kim Olsen

Dato : 07-03-04 22:47

> Er prisen/bil valg i orden? -og kan jeg det næste år køre 60000 uden at
> skulle låne alt for mange penge til vedligeholdelse?

Hej

Jeg har kørt Xantia (1,8sx - 1994) i 3 år, men har lige skiftet den ud.

Du får utrolig meget velkørende bil for pengene, men en af grundene til at
min blev udskiftet var netop udgiften til vedligeholdelse.
Selve hydraliksystemet behøver du egentlig ikke være bange for, gaskugler er
billige og nemme at skifte, og motoren er en meget driftsikker konstruktion.

Men.... min erfaring er desværre, at elsystemet kan drille. (det gjorde det
ihvertfald på min).
Ofte kun diverse kontrollamper der lyste uden grund, men også absfølere på
hjulene og ledning til lambdasonden har været fejlramt.

Den sidste år inden udskifteningen så regnstykket således ud:

Ny køler (revnet)
ny vandpumpe (utæt)
tandrem (skiftet når vandpumpe alligevel skulle ud)
lambdasonde
oprydning efter en dybfryssen slange til krumtapudluftningen (en
peugeot/citroenspecialitet hvor motorolien sprøjtes op gennem hullet til
oliepinden)
1 absføler lyser uden grund
1 lampe for oliestand lyser uden grund
1 lampe for sprinklervæske lyser ikke - selvom der er grund.

mange af tingene er selvfølgelig ting som også andre biler kan komme ud for,
men jeg fik nok.

Vi har nu købt en Kia Clarus, og bevares, den kører altså ikke så roligt som
en Citroen, men vi håber at den til gengæld er lidt billigere i
vedligeholdelse.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Thomas

Dato : 08-03-04 11:06

"Morten Petersen" <mop007@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Kender nogen forhandleren? Er han til at stole på?

FDM (juridisk afdeling) kender ham i hvert fald godt, skulle jeg hilse og
sige!!

/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 20:08

Morten skrev

> Hej,

Jeg har
> [...]
>
> Er prisen/bil valg i orden? -og kan jeg det næste år køre 60000 uden at
> skulle låne alt for mange penge til vedligeholdelse?

Bilen er et aldeles fremragende køretøj. Jeg har for 2 måneder siden solgt
en 1,8 SX fra '93 med knap 180 kkm på klokken. Jeg kørte i bilen i knap 6 år
og 110 kkm. Hydraulikken skal du ikke være bange for. Gaskuglerne holder
cirka 100 kkm, hvis ikke du mishandler dem. Hvis ikke de er for slidte, kan
de mange gange "genoplades". Det er noget billigere end at skifte dem. Men
nye gaskugler koster ikke alverden - jeg mener at kunne huske noget med
omkring 600 kr. stykket + moms og mont. (Monteringen tager et kvarter pr.
stk.)

Dog er 170 kkm en slat kilometer, så helt gratis slipper du formentlig
ikke om ved det. Det afhænger helt af bilens tidligere ejer, og om hvor godt
han har holdt den ved lige. Den ser dog pæn ud på billederne...

Lige et fif : Hvis du skal skifte skiver på den, brug da altid originale
skiver. Min erfaring er, at alt andet ikke du'r.

VenHils
Peter