Stopsigt
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-03-04 18:34

Hvad er stopsigt?

Og er nr. 8 ikke allerede lov?

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=78435

Jesper

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-03-04 18:40

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev :

>Hvad er stopsigt?

der menes vel, at man kan stoppe, inden for det område man kan
overskue (f.eks inden for lyset's rækkevidde om natten)
>Og er nr. 8 ikke allerede lov?

Jo

>http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=78435

Dybt latterlig !

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-03-04 18:54

<jan@stevns.net> wrote in message

> der menes vel, at man kan stoppe, inden for det område man kan
> overskue (f.eks inden for lyset's rækkevidde om natten)

Altså køre med langt lys (også ved modkørende).

Jesper

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-03-04 19:24

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev :

>Altså køre med langt lys (også ved modkørende).

næehhh - og ikke for at starte *den* debat igen, så bør du tilpasse
din fart om natten til forholdende , som her betyder, at du gerne skal
kunne nå at stoppe, såfremt du opdager en forhindring.

At tro man bare sætter det lange lys på, og så kan tonse derudaf , er
lidt - well - absurd

Med godt nærlys på din bil, er normal fart på motorvejene her i landet
ikke det store problem.

bevares - der tages så ikke højde for svagtseende - årsagen værende
ens eget syn, bilens mørktonere ruder, solbrillerne - og andre
pudseløjerligheder.

Hvis dit lys ikke rækker, så sæt farten ned, istedet for at genere
andre trafikanter med fjernlyset.

Jeg har en lumsk anelse om at min næste sætning bliver :
"Here we go again"

Fra : alexbo

Dato : 07-03-04 19:27

"Jesper Nielsen" skrev

> Altså køre med langt lys (også ved modkørende).

Jeps, kan man ikke sætte hastigheden ned, må man forbedre sit sigt, i mørket
med nogle kæmpelygter, i uoverskuelige vejsving, må man bruge hornet og håbe
det bedste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-03-04 08:22

Jesper Nielsen wrote:
> <jan@stevns.net> wrote in message

> Altså køre med langt lys (også ved modkørende).

Ignorant!

--
Roberto Saldo

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-03-04 12:55

On Mon, 08 Mar 2004 08:21:34 +0100, Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

>Ignorant!

>--

Ignoranten kan vel lige så vel være den der ikke gider at lære
mørkekørsel?

Det er ikke noget problem overhovedet, at møde en anden bil med
fjernlys, hvis man ved hvor man skal kigge hen.

På job blænder jeg dog altid ned, da jeg har monteret et par
fornuftige Hella'er på taget.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-03-04 13:23

Folmer Rasmussen wrote:

> Ignoranten kan vel lige så vel være den der ikke gider at lære
> mørkekørsel?

Klart nok, jeg synes bare jeg ville springe en masse fnidder over og
gå direkte til mudderkastningen for at gøre tråden kortere :)

> Det er ikke noget problem overhovedet, at møde en anden bil med
> fjernlys, hvis man ved hvor man skal kigge hen.

Ja jeg er ligeglad hvor han kigger hen, bare han slukker sine
fejlindstillede og sikkert ulovligt hjemmemonterede fjernlys.

Se Kapitel 4 paragraf 33 specielt stykke 3.1-3.4 og 6:

<http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL>

<harm>
Hvis folk er natteblinde pga alder eller sygdom må de undlade at køre
om natten.
</harm>

Så er den ged vist barberet.

> På job blænder jeg dog altid ned, da jeg har monteret et par
> fornuftige Hella'er på taget.

:)

Roberto Saldo

Fra : Peter G C

Dato : 08-03-04 13:32

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Klart nok, jeg synes bare jeg ville springe en masse fnidder over og
> gå direkte til mudderkastningen for at gøre tråden kortere :)

Cool og LOL. Sådan skal det gøres - vi har jo diskuteret det før, og vi kan
vel bare konstatere, at meningerne er delte.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 14:15

> Klart nok, jeg synes bare jeg ville springe en masse fnidder over og
> gå direkte til mudderkastningen for at gøre tråden kortere :)

*LOOOL*

I love that kind´a talkin´....!

--
/ Jan W Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 08-03-04 18:17

"Folmer Rasmussen" skrev

> Det er ikke noget problem overhovedet, at møde en anden bil med
> fjernlys, hvis man ved hvor man skal kigge hen.

Næh, man læser jo bare videre i sin avis, så bliver man ikke blændet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-03-04 16:16

On Mon, 8 Mar 2004 18:17:04 +0100, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>"Folmer Rasmussen" skrev

>Næh, man læser jo bare videre i sin avis, så bliver man ikke blændet.

>--

Det er jo et argument der virkelig får én til at læne sig tilbage i
kontorstolen, og tænke: Hvor får den mand dog den store indsigt fra?

Jeg troede at vi for længe siden er blevet enige om, at der er brådne
kar alle vegne?

Nu valgte TV at focusere på lastbilchauffører, men du er da ikke så
naiv at tro, at der ikke kan fremskaffes tilsvarende eller værre
billeder af førere af personbiler?

Noget ingen tilsyneladende har været inde på, er det totale fravær af
bevoksning i midterrabatterne på danske motorveje. Det er en ting der
hjælper ganske gevaldigt på "blænde-effekten".

Min påstand er stadig, at hvis man gider at lære sig det, er det fuldt
ud muligt at lære sig at møde en bil med fjernlys, uden at føle sig
generet.

Dette forudsat at vi taler om original lygtemontering.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : alexbo

Dato : 09-03-04 21:19

"Folmer Rasmussen" skrev

> Min påstand er stadig, at hvis man gider at lære sig det, er det fuldt
> ud muligt at lære sig at møde en bil med fjernlys, uden at føle sig
> generet.

På motorvej er jeg også ligeglad med de modgåendes lygteføring,
men på en smal sognevej, hvor man skal placere bilen mellem den modkørende
og grøften, vil jeg nødig have et fjernlys i masken.

mvh
Alex Christensen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-03-04 15:44

On Tue, 9 Mar 2004 21:18:35 +0100, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>men på en smal sognevej, hvor man skal placere bilen mellem den modkørende
>og grøften, vil jeg nødig have et fjernlys i masken.

Diskussionen har altid kun gået på motorvejskørsel, sådan som jeg har
opfattet det.

Det er vel også der man kører med en hastighed hvor alm. nærlys ikke
slår til?

Jeg er enig med dig i, at på landevej er det en selvfølge at blænde
ned.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : alexbo

Dato : 10-03-04 20:51

"Folmer Rasmussen" skrev

> Diskussionen har altid kun gået på motorvejskørsel, sådan som jeg har
> opfattet det.

Der har vi så talt forbi hinanden i denne tråd,
det undrede mig også at vi skulle have så forskellig en opfattelse af
fornuftig lygteføring.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens

Dato : 09-03-04 22:25

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> Min påstand er stadig, at hvis man gider at lære sig det, er det fuldt
> ud muligt at lære sig at møde en bil med fjernlys, uden at føle sig
> generet.

Jeg kan se, at jeg har langt igen. I min øjenhøjde kan jeg såmænd blive
blændet af kombineret nær- og tågelys - især når lamperne sidder nærlig
i min øjenhøjde. Fjernlys - det er dog en modbydelig tanke - medmindre
man sidder godt til vejrs

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : alexbo

Dato : 07-03-04 18:39

"Jesper Nielsen"

> Hvad er stopsigt?
At man kan se lige så langt frem, som man skal bruge til at stoppe.

> Og er nr. 8 ikke allerede lov?
Jo, sammen med alle de andre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-03-04 18:53

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

> "Jesper Nielsen"

> At man kan se lige så langt frem, som man skal bruge til at stoppe.

Er det så ikke inkluderet i råd nr. 5: Hold afstand?

Fra : alexbo

Dato : 07-03-04 19:32

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev

> Er det så ikke inkluderet i råd nr. 5: Hold afstand?

Næh, at holde afstand, betyder at holde sig i passende afstand fra en
forankørende.

Man kan jo sagtens være alene på vejen, og derved have god afstand, men ikke
se ret langt frem, så skal man afpasse hastigheden, så man ikke køre
stærkere end man kan stoppe indenfor sigtet.

Men alt det lærer du til teori.

mvh
Alex Christensen