støddæmpere eller fjedre
Fra : Michael Andreasen

Dato : 05-03-04 19:26

En hyandai fra 94 gynger lidt meget i svingene. Hvordan kan man vide om det
er støddæmperne eller fjedrene som skal skiftes?

Hvor købes sådanne dele iøvrigt billigst? t-hansen tager 600 kr pr. styk,
mon det findes billigere?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-03-04 19:49

Michael Andreasen wrote:
> En hyandai fra 94 gynger lidt meget i svingene. Hvordan kan man vide om det
> er støddæmperne eller fjedrene som skal skiftes?

Fjedrene holder bare bilen i den rette højde det er støddæmperne der
dæmper stødene ;)

Du kan jo altid rulle ind hos en mekaniker og bede ham gi et bud på om
de er skudt.

> Hvor købes sådanne dele iøvrigt billigst? t-hansen tager 600 kr pr. styk,
> mon det findes billigere?

Det er ikke altid værd at vælge de billigste dele.

Mvh
Roberto

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 05-03-04 19:55

Det er en hyandai ! det er da kun de billigste dele der passer sammen med
resten af bilen!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-03-04 20:19

On Fri, 05 Mar 2004 19:55:18 +0100, Kenneth Fritz wrote:

> Det er en hyandai ! det er da kun de billigste dele der passer sammen med
> resten af bilen!

Ej forstået?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 05-03-04 20:47

Okay, så lige en gang til.
Billige dele bliver ligestillet med lavkvalitetsdele, rigtig?
Og hjælper det noget at sætte noget godt på noget dårligt? Nej.
Hvorfor sætte nogle højkvalitetsstumper på en hyandai ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-03-04 20:55

On Fri, 05 Mar 2004 20:46:52 +0100, Kenneth Fritz wrote:

> Okay, så lige en gang til.

Tak.

> Billige dele bliver ligestillet med lavkvalitetsdele, rigtig?

Ikke altid.

> Og hjælper det noget at sætte noget godt på noget dårligt? Nej.

Jo.

> Hvorfor sætte nogle højkvalitetsstumper på en hyandai ?

For at få en bil som ikke er farlig.

Kan du forestille dig en bil som midt i en undvigemanøvre "knækker
sammen" i undervognen, fordi en støddæmper har givet op? Ikke rart..

PS: Kan du lokkes til, at klippe dine indlæg lidt op?

Fra : Michael

Dato : 05-03-04 21:00

"Kenneth Fritz" <kfsoft@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Okay, så lige en gang til.
> Billige dele bliver ligestillet med lavkvalitetsdele, rigtig?
> Og hjælper det noget at sætte noget godt på noget dårligt? Nej.
> Hvorfor sætte nogle højkvalitetsstumper på en hyandai ?

Skægt du netop nævner det. Jeg kender til flere fabrikater af forskellige
ting der lave og produceres samme sted, og sælges til forskellige priser.
Der er selvfølgelig altid de naive som gerne betaler mere for falsk
sikkerhed, hvilket jeg da påskønner idet jeg så kan få de samme dele
billigere.

Hyandai er af yderst høj/pris kvalitet i forhold til mine forventninger og
behov.

Bilen er ikke rusten, starter altid, kører mig til arbejde, måske lidt for
dyr i dele, billig at forsikre, benzin og vægafgift.

Jeg er endnu ikke kørt galt pga af manglende sikkerhed, hverken hos fører
eller køretøj. Lever endnu så har indtil videre vel indkøbt fornuftigt i
forhold til sikkerheden?

Hvor er det den mangler kvalitet? Hvordan vil du bevise din påstand om at
billige dele er lig lavkvalitet

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 05-03-04 23:43

> Skægt du netop nævner det. Jeg kender til flere fabrikater af forskellige
> ting der lave og produceres samme sted, og sælges til forskellige priser.
At ting kommer samme sted fra betyder ikke altid at det er de samme ting du
køber uanset mærket. Ved bl.a. øl er det jo bevist at den kemiske kvalitet
af primær mærket som regel er bedre end ved den lave ende. Det ændrer godt
nok ikke noget på at jeg drikker Thor, for jeg kan ikke smage forskel på
sammensætningen, men forskellen er der alligevel. Men nu var det egentlig
heller ikke min hensigt at sige at pris=kvalitet. Det passer jo i de fleste
tilfælde ikke.

> Hyandai er af yderst høj/pris kvalitet i forhold til mine forventninger og
> behov.
Tjah, der må siges dine behov er højere end dine forventninger, og dog under
middel. De fleste af os er ikke tilfredse bare den kan transportere os.

Fra : Michael

Dato : 06-03-04 16:05

> Tjah, der må siges dine behov er højere end dine forventninger, og dog
under
> middel. De fleste af os er ikke tilfredse bare den kan transportere os.

Jeg kører 2x3 km om dagen om vinteren - hvilket mere eller mindre er mit
behov. Resten klares på Cykel - helt frivilligt.

Hyandai har erstattet en MB der kostede 35x så meget. Med hyandai'en har jeg
altså sparet en del og kommer stadig på arbejde. Måske ikke ligeså sikkert,
eller ligeså repræsentivt, men til gengæld er der blevet lidt mere til andre
ting.

>De fleste af os er ikke tilfredse bare den kan transportere os.

Jeg kender faktisk en del som er tilfredse med at taget toget. De kommer
bare ikke i denne ng :)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-03-04 19:52

On Sat, 6 Mar 2004 16:05:16 +0100, "Michael" <maskinen2000@hotmail.com>
wrote:

>Jeg kender faktisk en del som er tilfredse med at taget toget. De kommer
>bare ikke i denne ng :)

Jeg er så personligt træt af både tog og bus, og ser det ikke som noget
praktisk men et onde når at jeg skal nogle steder på grund af tingene
bare ikke kører sammen.

! ting ved jeg, så snart at jeg har råd til det skal jeg ud og have en
bil og så er jeg ligelgad med om det på bundlinien er dyrere end at tage
bussen eller toget. For i det mindste er jeg min egen herre og kan
derved tage afsted når at det passer mig, og skal ikke til at
tilretteligge min hverdag i forhold til DSB eller bussernes køreplaner.
Flemming Jacobsen

Fra : René Lønstrup

Dato : 06-03-04 23:14

Thunderbird [7100] wrote:
> Jeg er så personligt træt af både tog og bus, og ser det ikke som
> noget praktisk men et onde når at jeg skal nogle steder på grund af
> tingene bare ikke kører sammen.

Ja, jeg havde sq ondt af de stakler der stod og trippede ved stoppestedet
forleden. Havde lige hørt i radioen forinden at buschaufførerne strejkede,
så jeg gætter på at der var nogle stykker der kom til at stå og fryse
længere end de havde tænkt sig.. Men det er jeg heldigvis fri for at
spekulere på (kører jo Toyota - den strejker aldrig ) )

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Kenneth Fritz

Dato : 08-03-04 15:51

Offentlig transportmiddel er jo ikke et reelt alternativ til egen bil.
De folk der tager sit arbejde seriøst ville jo aldrig tage toget og risikere
at komme for sent.

Personligt er jeg så pisse træt af de skide tog at jeg næsten kunne finde på
at sprænge det! Det er sku ikke sjovt at stå på arbejde, og blive ringet op
af en sekretær for at få at vide at ens lærlig forresten ikke lige kunne
komme før middag - "arriva kom ikke!"
Det dur sku da ikke. Man kan jo ikke gå hen til sin chef og sige, "ja, du,
vi når desværre ikke vores deadline, for toget kom sku for sent i dag, og
slet ikke i går"

Dem der er ansvarsbeviste tager selv transporten i hånden.

Fra : Møller

Dato : 05-03-04 20:12

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> er støddæmperne eller fjedrene som skal skiftes?
>
> Hvor købes sådanne dele iøvrigt billigst? t-hansen tager 600 kr pr. styk,

Der er jo den gode gamle metode:

Tryk de 4 hjørner ned, et af gangen med hele din vægt, slip hurtigt, bilen
skal så falde fuldstændig til ro efter 1-2 "nik"
Gælder alle hjørner.
Er der bare et der ikke kan overholde niktesten så skift dem, de skal, jeg
gentager skal altid skiftes parvis.

Hvis der er prisen +/- et par hundrede kr. der afholder dig fra at købe
kvalitet er der kun en fornuftig udgang på den historie: sælg bilen og
vent med at køb en igen indtil prisen på sikkerhedsudstyr er sekundær.

Hermed ikke sagt, at du bare skal betale et husmandssted med besætning for
et par støddæmpere, find dem der skal på bilen, herefter finder du det sted
hvor du kan få lige de støddæmpere billigst.
Der er mange kvalitetsmærker på markedet, om de føres hos THansen ved jeg
ikke, da jeg ikke handler der, da jeg endnu ikke har fundet hvad jeg har
brug for der.

du kan jo altid få lidt inspiration her:
http://www.netrep.dk/
http://www.hejbilist.nu/

--
Møller

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-03-04 20:21

On Fri, 05 Mar 2004 20:12:01 +0100, Møller wrote:

> Der er mange kvalitetsmærker på markedet, om de føres hos THansen ved jeg
> ikke, da jeg ikke handler der, da jeg endnu ikke har fundet hvad jeg har
> brug for der.

Gabriel.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-03-04 20:19

On Fri, 05 Mar 2004 19:26:18 +0100, Michael Andreasen wrote:

> Hvor købes sådanne dele iøvrigt billigst? t-hansen tager 600 kr pr. styk,
> mon det findes billigere?

Det er fordi du kører rundt i en halv Mitsubishi... bilen er billig, men
du får lov til, at betale for delene

Fra : ERLO

Dato : 06-03-04 14:27

Hej
Gå ind på hjemmesiden
www.logst.dk
her står der en hel del om hvordan man tester dæmpere.
MVH
ERLO