/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Undervognsbehandling - undervognsvask ?
Fra : edob


Dato : 05-03-04 11:21

Hej NG.

Fik min Avensis undervognbehandlet sidste sommer. Da jeg afhentede vognen
blev det sagt, at jeg fremover skulle undlade at benytte maskinvask med
UNDERVOGNSSKYL. Det råd har jeg så fulgt.

Nu efter vinteren med salt på vejene er jeg fristet til at få undervognen
grundig spulet ren i en maskinvask - men tøver.

Hvad mener I ??

Venlig hilsen, Frank



 
 
Michael Jørgensen (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 05-03-04 12:14

"edob" <frankhanFJERN-DETTE@mail.dk> wrote in message
news:4048545d$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Fik min Avensis undervognbehandlet sidste sommer. Da jeg afhentede vognen
> blev det sagt, at jeg fremover skulle undlade at benytte maskinvask med
> UNDERVOGNSSKYL. Det råd har jeg så fulgt.

Tror du ikke du har misforstået rådet lidt? Det er helt sikkert en god ide
at undlade undervognsskyl de første måneder efter en rustbeskyttelse, da det
tager noget tid for olien/voks'en at hærde færdig.

Men ligefrem at undgå det for tid og evighed, det tror jeg er en meget
dårlig ide. Mudder og salt skal skylles/spules af med jævne mellemrum, da
det ellers opbygger det perfekte "fugtlager" rundt omkring i krogene. Og
permanent fugt er næsten værre end periodisk salt, men kombinationen af
mudderkager blandet godt op med salt er en rigtig "jernæder".

> Nu efter vinteren med salt på vejene er jeg fristet til at få undervognen
> grundig spulet ren i en maskinvask - men tøver.

Tøv ikke længere - med mindre du gerne snart vil have en ny bil...

Du kan ikke nøjes med en maskinvask, hvis saltmudderkagerne skal af. Der
skal en høj donkraft, en højtryksrenser og et par timer iklædt regnsæt og
beskyttelsesbriller. Først en ½ time i den ene ende, så en ½ time i den
anden, så på ryggen 1 time til 1½....

God fornøjelse - og snup så lige et undervogsskyl i ny og næ næste vinter,
helst når undervognen alligevel er godt gennemvædet. Så tager en maskinvask
de fleste mudderkager...

Mvh
Michael



Ukendt (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-03-04 13:16

> Men ligefrem at undgå det for tid og evighed, det tror jeg er en meget
> dårlig ide.

Jep - jeg vil råde til en sjælden undervognsvask, når man har kørt i mudder
eller lignende. Problemet med konsekvent undervognsskyl er, at
undervognsbehandlingen slår små revner med tiden, og at fugten kan gemme sig
inde bagved.

> Du kan ikke nøjes med en maskinvask, hvis saltmudderkagerne skal af. Der
> skal en høj donkraft, en højtryksrenser

En højtryksrenser er nok ikke nogen god ide, da den fjerne
undervognsbehandlingen. Derimod er det en god ide at gå skærmkasser osv
igennem med en spand vand og en kraftig børste. Man kan også lige mærke
efter med fingrene, om der sidder en "mudder-kage" på indersiden af
kanterne.

/Jan W Nielsen



Brian Fogh (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Brian Fogh


Dato : 05-03-04 14:09

hejsa

Mest enig med jan mht. til rengøring/undervognsskyl af vognen. Det er ikke
altid en fordel at få spulet den i en vaskehal. har set mange stoppede dyser
der hæver tryket i resten af dem med meget højt tryk til flge.

Hygge
Brian

"Jan W Nielsen" <Intet svar> skrev i en meddelelse
news:40486f6f$0$270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Men ligefrem at undgå det for tid og evighed, det tror jeg er en meget
> > dårlig ide.
>
> Jep - jeg vil råde til en sjælden undervognsvask, når man har kørt i
mudder
> eller lignende. Problemet med konsekvent undervognsskyl er, at
> undervognsbehandlingen slår små revner med tiden, og at fugten kan gemme
sig
> inde bagved.
>
> > Du kan ikke nøjes med en maskinvask, hvis saltmudderkagerne skal af. Der
> > skal en høj donkraft, en højtryksrenser
>
> En højtryksrenser er nok ikke nogen god ide, da den fjerne
> undervognsbehandlingen. Derimod er det en god ide at gå skærmkasser osv
> igennem med en spand vand og en kraftig børste. Man kan også lige mærke
> efter med fingrene, om der sidder en "mudder-kage" på indersiden af
> kanterne.
>
> /Jan W Nielsen
>
>



Michael Jørgensen (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 05-03-04 14:37

[snip]
> Jep - jeg vil råde til en sjælden undervognsvask, når man har kørt i
mudder
> eller lignende. Problemet med konsekvent undervognsskyl er, at
> undervognsbehandlingen slår små revner med tiden, og at fugten kan gemme
sig
> inde bagved.

Ja de fleste herinde har sikkert set hvordan metalplade ser ud, når det har
været gemt væk under et eller to lag tyk 80'er-techtyl i en 5-10 år. Der er
pletvis kun techtyl'en der binder metalet sammen... Techtyl er sidenhen
blevet en del bedre

Men hvis der er blevet fugtigt inde bag rustbeskyttelsen, så bliver det
først tørt igen efter meeeeget lang tids tørke... Selv hvis man ikke bruger
undervogsskyl bliver det ikke tørt, hvis man blot ind i mellem kører på våd
vej. De hårfine revner ligefrem suger vandet ind (kapillar-effekt), og det
eneste der hjælper på det, er et nyt lag rustbeskyttelse (når bilen er
blevet heeelt tør).

Det er derfor det vigtigste egenskab ved rustbeskyttelse, er at bevare
sammenflydningsevnen i så lang tid som muligt, så revner lykkes automatisk
så hurtigt som muligt. Det er (bl.a.) derfor at ren motorolie er en af de
bedste rustbeskyttelser der findes. Problemet med alm. motorolie er
naturligvis at det ikke bliver på metallet...

>
> > Du kan ikke nøjes med en maskinvask, hvis saltmudderkagerne skal af. Der
> > skal en høj donkraft, en højtryksrenser
>
> En højtryksrenser er nok ikke nogen god ide, da den fjerne
> undervognsbehandlingen. Derimod er det en god ide at gå skærmkasser osv
> igennem med en spand vand og en kraftig børste. Man kan også lige mærke
> efter med fingrene, om der sidder en "mudder-kage" på indersiden af
> kanterne.

Jeg er sådan set enig. Men det er vigtigt at komme "til bunds" i mudderet...
Også indeni vanger og andre konstruktioner med diverse åbninger...

Mvh
Michael



Ukendt (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-03-04 17:03

"edob" <frankhanFJERN-DETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4048545d$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Fik min Avensis undervognbehandlet sidste sommer. Da jeg afhentede vognen
> blev det sagt, at jeg fremover skulle undlade at benytte maskinvask med
> UNDERVOGNSSKYL. Det råd har jeg så fulgt.
>
> Nu efter vinteren med salt på vejene er jeg fristet til at få undervognen
> grundig spulet ren i en maskinvask - men tøver.
>
> Hvad mener I ??

Min nu snart 8 år gamle Golf som efterhånden har kørt 214.000 km har aldrig
fået et undervognsskyl i en vaskehal.

Det er min erfaring at selve vognbunden ikke bliver så snavset at det er
nødvendig med anden skyl end den som kørsel i regnvejr giver.

Hver gang bilen vaskes skyller jeg dog skærmkasserne grundigt og sørger for
at alt det sand o.lign som lægger sig i skærmkanterne skylles bort. Omkring
benzinstudsen skyller jeg også grundigt for netop der plejer sand at
ophobes. Derudover vasker jeg panelerne med rindende vand og en bløs børste
så der heller ikke her samles snavs.

Selv efter gennem flere uger at have kørt i salt og vintersnask er det
interessant at se hvor lidt snavs der sætter sig i midten af vognbunden.
Dette har jeg haft lejlighed til hver gang bilen har været til service om
vinteren. En times tid i et tørt værksted og bunden er tør. Og så har jeg
kigget den grundigt efter mens mekanikeren har skiftet olie osv.

I øvrigt mener jeg at snavset sætter sig der hvor hjulene spuler det hen -
Og det er de samme steder som hjulene sidenhen skyller rent med regnvand.

Mvh
Claus
(Som aldrig ville benytte undervognskyl i en vaskehal)



www.analogfoto.dk / ~ (05-03-2004)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk / ~


Dato : 05-03-04 19:03

"edob" <frankhanFJERN-DETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4048545d$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Fik min Avensis undervognbehandlet sidste sommer. Da jeg afhentede vognen
> blev det sagt, at jeg fremover skulle undlade at benytte maskinvask med
> UNDERVOGNSSKYL. Det råd har jeg så fulgt.
>
> Nu efter vinteren med salt på vejene er jeg fristet til at få undervognen
> grundig spulet ren i en maskinvask - men tøver.

Hej

Det er ikke rent drikkevand der bruges til at spule med, det er filtreret
genbrugsvand, og det er kun filtreret for sand !

Så det er "saltvand" der spules med, så der hvor der ikke i forvejen er
kommet salt ind .........

Det er noget i familien der kører service på tankstationer der fortæller
dette !

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?




Ukendt (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-03-04 19:40

[snip]
> Hej
>
> Det er ikke rent drikkevand der bruges til at spule med, det er filtreret
> genbrugsvand, og det er kun filtreret for sand !

Det er korrekt. Men saltkoncentrationen er mange, mange gange mindre i det
vand der spules op under bunden, så resultatet er at der hvor
undervognsskyllet rammer bare nogenlunde (og det er en hel del kroge og
hjørner), der reduceres risikoen for rustangreb som følge af saltet mange
gange.

>
> Så det er "saltvand" der spules med, så der hvor der ikke i forvejen er
> kommet salt ind .........

Mmm, jae en slags saltvand er det. Men der er ikke meget mere salt i, end
det der kommer ud af din vandhane derhjemme. DTI testede engang for 10-12 år
siden de nye "genbrugsundervognsskyl", og konklusionen var klar:
Undervognsskyl fjerner saltaflejringer effektivt fra vognbunden, på trods af
genbrugsvand. Dog ikke i alle kroge og skærmhjørner så man bør spule efter
med vandslangen, før eller efter vasken.

Mvh
Michael



www.analogfoto.dk / ~ (05-03-2004)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk / ~


Dato : 05-03-04 20:46

"Michael T. Jørgensen" <spamkillerSNABELAwebhiker.dk> skrev i en meddelelse
news:4048c8ad$0$27438$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Mmm, jae en slags saltvand er det. Men der er ikke meget mere salt i, end
> det der kommer ud af din vandhane derhjemme. DTI testede engang for 10-12
år
> siden de nye "genbrugsundervognsskyl", og konklusionen var klar:
> Undervognsskyl fjerner saltaflejringer effektivt fra vognbunden, på trods
af
> genbrugsvand. Dog ikke i alle kroge og skærmhjørner så man bør spule efter
> med vandslangen, før eller efter vasken.

Hej

For 10-12 år siden kostede drikkevand heller ikke så meget !
Så der spares en del mere på det nu.

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408683
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste