Skoda octavia 1.9 TDI
Fra : Jimmie Andersen

Dato : 03-03-04 20:48

Hej

Jeg har været ude og kigge på nye biler i dag. Er kommet frem til at det
måske skal være en Octavia jeg skal have, selvom jeg har kigget på mange
biler snart(alt fra Lupo til taxi passater).
Men jeg er lidt i tvivl om hvilken af de TDI motor varianter de har man skal
vælge. Der er en 90 hk med ambiente udstyr til 258.000, en 110 hk med
elegance til 296.000 og den dyre 130 hk også med elegance til 321.000.
Versionen med 130Hk bliver for dyr til min økomomi, hvorimod 90 og 110 lyder
mere tiltalene.
Hvis jeg vælger 90hk ambi + det man ikke kan leve uden, så bliver koster den
omkring 290. hvor 110hk vil komme op på ca. 320. (begge tal efter min egen
sammentælling)
Men så er det jeg er lidt i tvivl, hvor meget forskel er der på de 10 hk,
som jeg kan se det, køre de lige langt og der er 30.000 i forskel på om den
hedde den ene eller det andet.
Men er der mere "bil" med de 110 ind der vil være med blot 90 hk.

Er der noget af jer der har lidt erfaring med dem, er de driftsikkere, jeg
regner med at skulle have den i 4 max 5 år. Så vil den komme op på
200-250.000 km. Hvad skal man regne med at den vil tabe på alle de km og år.
Er det ikke ca. 33 % man regner med om året. Men så vil den ikke koste mere
ind 60.000 efter 4 år.

Mvh
Jimmie

Fra : Bo Andersen

Dato : 03-03-04 21:01

> [...]
den
> hedde den ene eller det andet.
> Men er der mere "bil" med de 110 ind der vil være med blot 90 hk.

Med den lille kugle ramme bliver det vel: 110-90=20 hk ?
Det kan sagtens mærkes i en oliebrænder.
Jeg har kørt en del i en 90hk octavia, og den virker temmelig sløv
efter min mening. Der er ikke meget power til hurtige overhalinger.
Så jeg ville gå efter 110 hk modellen.

Den billige løsning kunne være at købe 90hk modellen og tune den
til 110hk (koster under 10.000,- vil jeg tro) og du har "sparet" 20.000,-
Hvis man er til den slags.

-Bo-

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-03-04 04:37

Bo Andersen wrote:
> Den billige løsning kunne være at købe 90hk modellen og tune den
> til 110hk (koster under 10.000,- vil jeg tro) og du har "sparet"
> 20.000,- Hvis man er til den slags.

Ja, eller chip 100 hk til 130 hk, og man har sparet mere i forhold til 130
hk versionen...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 04-03-04 04:51

"> Ja, eller chip 100 hk til 130 hk, og man har sparet mere i forhold til
130
> hk versionen...

Hvis nu bilen er helt ny, og man smider sådan en chip i. Hvad siger skoda
til det, er de ligeglade, eller kan man kigge i kraks efter sin reklamations
ret?

Fra : Peter G C

Dato : 04-03-04 18:17

"Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis nu bilen er helt ny, og man smider sådan en chip i. Hvad siger skoda
> til det, er de ligeglade, eller kan man kigge i kraks efter sin

Køb en tuningsbox - f.eks. www.fgamotorsport.dk - kig under erfaringer. Du
kan læse om en Skoda med en 1,9 TDI motor (90 hk).

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 05-03-04 18:38

> Køb en tuningsbox - f.eks. www.fgamotorsport.dk - kig under erfaringer. Du
> kan læse om en Skoda med en 1,9 TDI motor (90 hk).

Ja, det lyder da som en god ide, og de er ikke engang særlig dyre.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-03-04 21:02

> [...]
år.
> Er det ikke ca. 33 % man regner med om året. Men så vil den ikke koste

Hvis du får forskellen på 110 hk og 90 hk til 10 hk tror jeg lige du skal
regne de øvrige beregninger efter en gang mere

De "manglende" hk kan jo købes til senere i form af en chip/box, det koster
langt mindre den den prisforskel du er kommet frem til.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lars Frandsen

Dato : 03-03-04 21:03

> [...]
den
> hedde den ene eller det andet.
> Men er der mere "bil" med de 110 ind der vil være med blot 90 hk.

Hej Jimmi.

Jeg kigger selv på fuldstændig de samme biler og fik af forhandleren i
Esbjerg at vide, at de praktisk talt ikke solgte nogle 110hk biler, da du
får _næsten_ den samme acceleration, og de sidste km på toppen er der
alligevel ingen fornuftige mennesker, der har brug for! (go on, flame me!)

I 110hk'eren får du jo også det elektroniske klimaanlæg og bl.a.
skivebremser bag, elopvarmede forsæder og alufælge, men om det er de kr.
32.000 værd er vist en personlig opvejelse.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 03-03-04 21:31

> [...]
> får _næsten_ den samme acceleration, og de sidste km på toppen er der
> alligevel ingen fornuftige mennesker, der har brug for! (go on, flame me!)

Nu køre jeg tit mellem jylland og sjælland klokken forkert, og der er ikke
mange mennesker. Så hvis den kan nå op på 140km/t med fartpilot, så er det
alt rigelig
Har du prøvet dem? jeg gad ikke spørge da jeg var dernede, for jeg så på
deres hjemmeside at det kun var udvalgte steder de forskellige prøve biler
stod, så hvis jeg skal prøve en 90 hk så er det i roskile, og en 110 så skal
man forbi viborg eller noget i den stil. Men Bo skriver i en anden tråd
at han mener at 90hk er sløv ved overhalinger, så jeg tror at man bliver nød
til at prøve begge modeller for at få en fornemmelse. Man skal nok holde sig
fra 130hk, da man ellers nok kunne bruge den i stedet.

> I 110hk'eren får du jo også det elektroniske klimaanlæg og bl.a.
> skivebremser bag, elopvarmede forsæder og alufælge, men om det er de kr.
> 32.000 værd er vist en personlig opvejelse.

Tja, ja det er mange penge for de ting. Men jeg ville nu gerne have klima
med når jeg nu alligevel skal lægge 300 dask. Men det er faktisk 38.000 der
er forskellen. Men så får du jo også de 20 hk mere og en foldbar nøgle

Jeg har også overvejet at tage ESP med, men det koster godt nok 7000 kr. Men
dem vil jeg godt give ud, hvis det kan forhindre at den skrider ud

Fik du af vide hvad forskellen var på GSM telefon I og II, det fandt jeg
aldrig ud af. ?

Fra : Lars Frandsen

Dato : 04-03-04 05:48

> [...]
sig
> fra 130hk, da man ellers nok kunne bruge den i stedet.

Jeg var ude at prøve 90hk, som virkede frisk nok til mig. Nu prøvede jeg
ikke at skulle overhale, så jeg ved ikke, hvordan den trækker fra højere
hastigheder. 130hk'eren "tør" jeg heller ikke prøve

> [...]
der
> er forskellen. Men så får du jo også de 20 hk mere og en foldbar nøgle

Ja, så er jeg også klar til at lægge kr. 38.000 mere
Det elektroniske klimaanlæg kunne nu være lækkert.

Nej, desværre.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 05-03-04 18:49

> Jeg var ude at prøve 90hk, som virkede frisk nok til mig. Nu prøvede jeg
> ikke at skulle overhale, så jeg ved ikke, hvordan den trækker fra højere
> hastigheder. 130hk'eren "tør" jeg heller ikke prøve

Jeg har lige været i viborg for at prøve den combi med 90 hk, og den er godt
nok for død til mig. Den sker ikke en pind i 5 og meget lidt i 4 op af
bakke. Så gys hvis man skal overhale lidt hurtige Så jeg må nok stile
efter en 110 hk, og hvis banken absolut syntes det skal være en 90 hk så
skal det boks på.

> Ja, så er jeg også klar til at lægge kr. 38.000 mere
> Det elektroniske klimaanlæg kunne nu være lækkert.

Ca. 1 april kommer der en special model, hvor det er en 90hk ambi, hvor du
for 5000 kr ekstra får klima, varme i sædderne og midterarmlæn. Der var vist
en ting mere, den har jeg glemt.

> Nej, desværre.

Det gjorde jeg så igår GSM1 er en passiv holde med strømstik, til kun
1200 kr, gad vide om t-hansen kan stikke den. Og II er med tilslutning til
højtalerne osv. den koster omkring 5000. Billig

Til nr 2 var der krav om deres symbio radio(((

Jeg lage mærke til det kæmpe infodisplay lige midt i industrumt bordet, det
virker åbenbart kun hvis man købet fabriksmonteret navigation til kun 52K.
Det er lidt træls at de ikke viser computer funktionerne i det , istedet for
det lille bitte display under omdrejnings målerne. Det gør de i passaten.

Har du læst om den nye model der kommer, der står noget om den på deres
hjemmeside. Den de sælger nu bliver godt nok tam i forhold til, så jeg har
overvejet at vente til den kommer, aldså hvis det bliver iår. Der er godt
nok mange finesser i den. Bla er ESP standart helt fra classic modellen.
Faktisk er en del af det udstyr man køber ekstra idag standart.
Men så er det jo lige hvad de gør med prisen, for den kan jo ikke stige ret
meget, før at der er andre mærker der bliver intresante.

Fra : p.jarnbak

Dato : 03-03-04 21:21

> [...]
år.
> Er det ikke ca. 33 % man regner med om året. Men så vil den ikke koste

Til normal kørsel er 110 hk modelen lidt mere økonomisk, nok på grund af den
varioable turbo og så har den en meget bedre mellem træk Jeg vil nok sige at
det
er en rigtig god bil at køre i og den har jo også det meste udstyr som
standart.
Den er desuden meget lydsvag i kabinen hvis man har gode dæk på.
Hej Palle
P.s. Du skal køre mindst 30000 km før du kan regne med brændstof økonomien
da den er lidt lang tid om at blive tilkørt.

Fra : vfr

Dato : 04-03-04 11:12

Jimmie Andersen wrote:

> [...]
> til 321.000. Versionen med 130Hk bliver for dyr til min økomomi,
> hvorimod 90 og 110 lyder mere tiltalene.

Hej Jimmie!

Har også været ude at prøve Otavia TDI med både 110 hk. og 130 hk. og den
største umiddelbare forskel - synes jeg - var antallet at gear...... (5 og
6) Forskellen fra 110 hk. til 130 hk. synes jeg var minimal - ikke noget jeg
ville betale så meget for.... - ville helt klart vælge modellen med 110 hk.
+ box (ca. 4 - 5.000,-)

Hvis du er blevet "forelsket" i TDIérn - som jeg - er Fabia 1.9 TDI (combi)
helt klart en køretur værd..... Jeg blev selv meget possitivt overrasket
over den. Godt nok har den "kun" ca. 100 hk., men tilgengæld er de meget
livlige og med en "box" ville Fabiaen blive temmelig "interessant". Og med
en pris fra ca. 200.000,- er der råd til temmeligt meget unødvendigt udstyr
i forhold til Octaviaen...

Venligst,
Morten (TDI-fan)

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 05-03-04 18:51

> [...]
> livlige og med en "box" ville Fabiaen blive temmelig "interessant". Og med
> en pris fra ca. 200.000,- er der råd til temmeligt meget unødvendigt

Grunden til at jeg overhoved besøgte skoda var pga. fabiaen, men når man
skal have sædet tilbage, og er bred over skulderen. Så sidder dørstolpen
unægtelig i vejen. Men ja til små mennesker er den sikkert lækker. Men til
folk af en vis størrelse så kniper det desværre lidt.