Problemer med gearkassen.
Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 03-03-04 17:20

Hej folkens.

Min nyindkøbte Seat Ibiza har et problem med gearkassen. Når den bliver
startet op kold, vil den ikke gå i andet gear i første forsøg. Gearstangen
sætter sig, men den hopper ikke i gear. For at få den i 2., skal jeg sætte
den i frigear og i 2. igen, somregel 2 gange før den går i gear. Hvad kan
det være? En af mine venner, som er uddannet bilmekaniker, synes det er
temmelig underligt på så ny en bil (årgang 2000 med 65.000 km på bagen), men
siger, at det kan være noget med olien i et leje i gearkassen (jeg kan ikke
huske den præcise forklaring). Han siger, at gearkassen skal splittes
fuldstændig ad og at det er temmelig besværligt.

Har I andre bud? Og kommer det til at koste en formue at få lavet? Hvis
fejlen betyder, at gearkassen med tiden vil gå fuldstændig i smadder, så
skal det selvfølgelig laves pronto.

Det er lidt trist, at købe så ny en bil, og så allerede opleve den slags
problemer med den. Jeg er i skrivende stund i færd med at udfærdige et brev
til sælgeren, så han bliver gjort opmærksom på den skjulte fejl/mangel og at
den skal udbedres for hans regning. Det må jo bestemt betegnes som en skjult
mangel/fejl.

Håber at I endnu en gang kan være behjælpelige..

--
Mvh, Lasse K

Fra : ham

Dato : 03-03-04 17:44

"Lasse Kristiansen" <lasseheindorff@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
skjult
> mangel/fejl.
>
> Håber at I endnu en gang kan være behjælpelige..

Det kunne være samme problem som der har været med nogle Polo'er der
skiftede vi olien på gearkassen til Castrol Taf-X så var problemerne med
svære kolde gearskift væk, olien er halvdyr, men jeg mener der er kommet en
afløser for den, kan ikke lige huske hvad den hedder, du kan muligvis finde
det på en www side.

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 04-03-04 18:26

"ham" <virker@ikke....dk> wrote in message

> [...]
en
> afløser for den, kan ikke lige huske hvad den hedder, du kan muligvis

Det er en mulighed. Jeg søgte efter "Castrol Taf-X" på Google og fandt en
tråd på Ingeniøren|net, som omhandlede det samme. En gut der havde problemer
med trægt gearskifte, når motoren var kold. Samme problem som mig, trægt
skifte mellem 1. og 2. gear. En anden nævner, at det kan være noget med
nogle syncromeshringe. Så skulle sagen straks være noget værre. Siger det
dig noget?

Bilen er 4 år gammel og har 65.000 km på bagen, så det ville da være lidt
skidt, hvis det er den helt store operation, der skal til..

--
Mvh, Lasse K

Fra : chr

Dato : 03-03-04 22:20

"Lasse Kristiansen" <lasseheindorff@hotmail.com> wrote in message
> [...]
skjult
> mangel/fejl.
>
> Håber at I endnu en gang kan være behjælpelige..

jeg tror det bliver svært at sige det er en fejl/mangel når det forekommer
når bilen er kold!, andre biler har samme 'problem' dvs. det er bare den
måde bilen er lavet på!.

Chr.

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 04-03-04 18:28

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote in message

> jeg tror det bliver svært at sige det er en fejl/mangel når det forekommer
> når bilen er kold!, andre biler har samme 'problem' dvs. det er bare den
> måde bilen er lavet på!.

Ahva'? Mener du, at nogen biler har det problem fra fødslen? Det finder jeg
svært at tro på.

Det er muligt, at olien bare skal skiftes og så er det jo ingen mangel/fejl.
Hvis gearkassen til gengæld er ved at stå af eller der skal skiftes
syncromeshringe, så vil jeg helt sikkert betragte det som en fejl. Om alle
omstændigheder, så har jeg sendt et rekommenderet brev til sælgeren, så han
er opmærksom på problemet (så har jeg det juriske på det rene).

--
Mvh, Lasse K