/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vægtafgift for stor bil...
Fra : Morten Lund


Dato : 03-03-04 10:57

Jeg overvejer at købe en Unimog på gule plader, og lave den om til en
campingbus. Problemet er, at den er ret tung: 6ton egenvægt.

Regner jeg vægtafgiften ud på sådan en fættter på hvide plader, får jeg:

1700 kroner pr kvartal for op til 2 ton. = 6800 kroner pr. år.
860 kroner i udligningsafgift pr. kvartal = 3440 kroner pr. år.
96 * 4000/100 for vægten over 2000 kg. pr kvartal= 15360 pr. år.
48 * 4000/100 for vægten over 2000 kg i udlingningsafgift pr. kvatal = 7680

33280 kroner. Det er lidt i overkanten af hvad jeg har lyst til at betale.
Men er der nogen smuthuller? Som sagt bliver det en autocamper, så den
kommer ikke til at køre ret meget.

Hvad er kravene for at en bil skal være en bus (billigere vægtafgift). Må en
privatperson eje en bus og bruge den til personbefordring.

Hvad er kravene for at det ikke er en autocamper, men en lastbil? Det vil
også gøre projektet billigere.


---
Morten Lund

 
 
Hit (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Hit


Dato : 03-03-04 11:22


Må en privatperson eje en bus og bruge den til personbefordring.


Ja ! ! !

Niels

Brizz (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 03-03-04 11:37

> Jeg overvejer at købe en Unimog på gule plader, og lave den om til en
> campingbus. Problemet er, at den er ret tung: 6ton egenvægt.

Har du været ude og køre en længere tur i sådan en ...bare over 50 km?
Så tror jeg du ændrer menning.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



phk (03-03-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 03-03-04 12:01


"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:c24cg9$jls$1@sunsite.dk...
> > Jeg overvejer at købe en Unimog på gule plader, og lave den om til en
> > campingbus. Problemet er, at den er ret tung: 6ton egenvægt.
>
> Har du været ude og køre en længere tur i sådan en ...bare over 50 km?
> Så tror jeg du ændrer menning.

Man kan vel også få sat nogle ordentlige landevejsdæk på i stedet for
forsvarets bedste ;)


--
Per, Esbjerg



Brizz (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 03-03-04 14:16

> Man kan vel også få sat nogle ordentlige landevejsdæk på i stedet for
> forsvarets bedste ;)

Hmm de bliver jo ikke bygget til landevejs kørsel så jeg ved det ikke. Men
kunne sagtens finde på en federe en at bygge om. med mindre at man skulle
bruge sin unimog camper til at camperer steder som INGEN andre havde
camperet før


Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk



Boesen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Boesen


Dato : 03-03-04 16:11

> > Man kan vel også få sat nogle ordentlige landevejsdæk på i stedet for
> > forsvarets bedste ;)
>
> Hmm de bliver jo ikke bygget til landevejs kørsel så jeg ved det ikke. Men
> kunne sagtens finde på en federe en at bygge om. med mindre at man skulle
> bruge sin unimog camper til at camperer steder som INGEN andre havde
> camperet før
>

Lige et link til en camper:
http://www3.telus.net/heibar/miragemog.htm



Carsten Stage (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 03-03-04 16:18

Boesen wrote:

> Lige et link til en camper:
> http://www3.telus.net/heibar/miragemog.htm

Lidt sjovt! Når man ser lidt på siderne, kan man konstatere at det faktisk
er en dansker som er emigreret til Canada, som har bygget den.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Fam. Olsen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 03-03-04 21:00


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4045baff$0$27435$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> > Har du været ude og køre en længere tur i sådan en ...bare over 50 km?
> > Så tror jeg du ændrer menning.
>
> Man kan vel også få sat nogle ordentlige landevejsdæk på i stedet for
> forsvarets bedste ;)

Man skal nok også investere i et par gode høreværn. Det brugte vi altid da
vi havde dem i vognparken. Man kan ikke føre en samtale under kørsel i sådan
en.

MVH Niels



Thunderbird [7100] (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 03-03-04 19:58

On Wed, 3 Mar 2004 11:36:47 +0100, "Brizz" <nogen@microsoft.com> wrote:

>> Jeg overvejer at købe en Unimog på gule plader, og lave den om til en
>> campingbus. Problemet er, at den er ret tung: 6ton egenvægt.
>
>Har du været ude og køre en længere tur i sådan en ...bare over 50 km?
>Så tror jeg du ændrer menning.

Så slemme er de altså ikke. Jeg har siddet bag i en op til flere gange,
både på landevej og i terræn og den er udemærket til begge dele.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Fam. Olsen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 03-03-04 21:05


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:sjac4012bti1thot9h83kq23rand5dmet6@4ax.com...

> Så slemme er de altså ikke. Jeg har siddet bag i en op til flere gange,
> både på landevej og i terræn og den er udemærket til begge dele.

Sgutte til at køre på ferie i. IMHO. Støjniveauet er stort i sådan en slæde.
Når man har taget turen fra bornholmerfærgen og tværs over landet til Oksbøl
så er man altså noget ør i roen. Også selvom man kørte med høreværn. Men den
er sgu sjov i terræn.


MVH Niels




Jette-Kirsten Larsen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Jette-Kirsten Larsen


Dato : 03-03-04 12:37


"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4045ac0e$0$13962$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg overvejer at købe en Unimog på gule plader, og lave den om til en
> campingbus. Problemet er, at den er ret tung: 6ton egenvægt.
>
> Regner jeg vægtafgiften ud på sådan en fættter på hvide plader, får jeg:
>
> 1700 kroner pr kvartal for op til 2 ton. = 6800 kroner pr. år.
> 860 kroner i udligningsafgift pr. kvartal = 3440 kroner pr. år.
> 96 * 4000/100 for vægten over 2000 kg. pr kvartal= 15360 pr. år.
> 48 * 4000/100 for vægten over 2000 kg i udlingningsafgift pr. kvatal =
7680
>
> 33280 kroner. Det er lidt i overkanten af hvad jeg har lyst til at
betale.
> Men er der nogen smuthuller? Som sagt bliver det en autocamper, så den
> kommer ikke til at køre ret meget.
>
> Hvad er kravene for at en bil skal være en bus (billigere vægtafgift).
Må en
> privatperson eje en bus og bruge den til personbefordring.
>
> Hvad er kravene for at det ikke er en autocamper, men en lastbil? Det
vil
> også gøre projektet billigere.
> Morten Lund

Hej Morten

Det bedste vil være at spørge på TOLD & SKAT.
De kan sikkert give dig et svar.

Venligst
Jette-Kirsten Larsen



Aadam Heelm (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Aadam Heelm


Dato : 03-03-04 19:26

Hvis du skal bruge en expedition camper så er det jo nok ikke i
Danmark. Lad værer med at indregistrer den, kør den ud af landet på
grænseplader.

Men jeg ville jeg kigge på
http://www.innovation-campers.de/ eller en lignende bil bygget på Toyota
Landcruisers. Mere komfortable på landevejen, gode off road egenskaber,
bruges i jordens mest uvejsomme områder. Giver større chance for en evt
reparation når man står midt i ingenting i central afrika eller lignende
steder.


Mvh
Aadam

Arne Keller (04-03-2004)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 04-03-04 20:26

Morten Lund wrote:

> Jeg overvejer at købe en Unimog på gule plader, og lave den om til en
> campingbus. Problemet er, at den er ret tung: 6ton egenvægt.
>
Har du kørt en Unimog ?

Det et er et fantastisk terrain gående køretøj men en pest at køre på
landevej, især den korte model.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
www.kabling.dk | www.net-faq.dk

Jack (04-03-2004)
Kommentar
Fra : Jack


Dato : 04-03-04 20:49

Jeg ved det er meget dyrt med de dejlige mercedes biler.

Jeg har selv en Mercedes GD, og kender problemet.

Problemet er ikke større end du bare montere førstehjælpskasse,
brandslukker, rudeknusere, og de ekstra nødudgange der skal være.

Få projektet godkendt hos en AUTORISERET Mercedes reperatør, og kør herefter
til syn.

Så er du fra 14000 kr., i vægtafgift nede på 990 kr.

Og du ejer nu en Bus.

Du må bare ikke bruge den til befordring du tager penge for, så skal du
havde erhvervskørekort.


Hilsen

Jack Preusse
Transportleder, og eksportchauffør

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4045ac0e$0$13962$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg overvejer at købe en Unimog på gule plader, og lave den om til en
> campingbus. Problemet er, at den er ret tung: 6ton egenvægt.
>
> Regner jeg vægtafgiften ud på sådan en fættter på hvide plader, får jeg:
>
> 1700 kroner pr kvartal for op til 2 ton. = 6800 kroner pr. år.
> 860 kroner i udligningsafgift pr. kvartal = 3440 kroner pr. år.
> 96 * 4000/100 for vægten over 2000 kg. pr kvartal= 15360 pr. år.
> 48 * 4000/100 for vægten over 2000 kg i udlingningsafgift pr. kvatal =
7680
>
> 33280 kroner. Det er lidt i overkanten af hvad jeg har lyst til at betale.
> Men er der nogen smuthuller? Som sagt bliver det en autocamper, så den
> kommer ikke til at køre ret meget.
>
> Hvad er kravene for at en bil skal være en bus (billigere vægtafgift). Må
en
> privatperson eje en bus og bruge den til personbefordring.
>
> Hvad er kravene for at det ikke er en autocamper, men en lastbil? Det vil
> også gøre projektet billigere.
>
>
> ---
> Morten Lund



Morten Lund (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Lund


Dato : 05-03-04 10:02

Jack wrote:

> Jeg ved det er meget dyrt med de dejlige mercedes biler.

Tjoh - 100K for en årgang 84 :)


> Problemet er ikke større end du bare montere førstehjælpskasse,
> brandslukker, rudeknusere, og de ekstra nødudgange der skal være.

Wow - det lyder som om du ved hvad du taler om. Det vil sige jeg skal have
to udgange? Og ruderne skal i så fald vel være af hærdet glas? Hvor finder
man mere om kravene, for at en bil skal kunne registreres som en bus?


> Få projektet godkendt hos en AUTORISERET Mercedes reperatør, og kør
> herefter til syn.

Vil synsmanden ikke undre sig over jeg vil have synet den som en bus, når nu
vitterligt indretningen minder om en autocamper med senge, brusekabine osv?
Jeg mener, hvorfor gør alle autocamper ejere ikke blot dette?


> Så er du fra 14000 kr., i vægtafgift nede på 990 kr.

Now you're talking :)


> Og du ejer nu en Bus.

Cool - Jeg altid drømt om at eje en bus :)


> Du må bare ikke bruge den til befordring du tager penge for, så skal du
> havde erhvervskørekort.

Med det benzinforbrug en Unimog har, så vil jeg nok gerne have mine
medrejsende deler dieseludgifterne med mig :) Men det er jo en anden sag.


---
Morten Lund

Morten Lund (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten Lund


Dato : 05-03-04 11:10

Morten Lund wrote:
>
> Cool - Jeg altid drømt om at eje en bus :)

Fundet på Told og skats hjemmeside:

Hvis en bus er indrettet til andre formål end personbefordring kan der ikke
ske afgiftsnedsættelse. Det gælder eksempelvis busser, hvis indretning mere
tager sigte på passagerernes ophold, og måske overnatning i bussen, end på
befordring. Dette gælder også køretøjer, hvor placeringen af sæderne gør,
at bussen ikke kan anses for at være "fuldt bestolet". Fx i tilfælde, hvor
der er etableret store friarealer, hvorved bussen kan anvendes til andre
formål end personbefordring (evt samtidig godsbefordring).

For køretøjer, der er indrettet til beboelse, fx med opholds- og spiseplads,
køkkenfaciliteter, toilet og bad samt sofaer mv., skal der uanset antal
siddepladser betales 60 % afgift som campingbiler, forudsat at
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Er betingelserne ikke opfyldt,
skal der betales fuld afgift efter lovens § 4 (105/180 pct.).



Øv - den gik heller ikke med bussen.





---
Morten Lund

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408683
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste