Sierra: Ny tandrem vs. motorrenovering
Fra : Klaus Rytved

Dato : 02-03-04 22:12

Hejsa,
Jeg skal på et eller andet tidspunkt have ordnet topstykke og skiftet
ventilstammepakninger idet bilen laver nogen blå røg. Mekanikeren har
takseret det til 7-8000 kr og jeg har derfor valgt at udskyde det "indtil
videre". Samtidig kan jeg se at tandremmen har gået 70000 km og derfor bør
udskiftes snarest.
Er det smartest at få ordnet tandremmen sammen med topstykket ? Er der
nogen der tør give et bud på hvad et tandremsskift koster ?

Bedste hilsener,
Klaus.
Ford Sierra 1.6 CLX 1987

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 02-03-04 22:48

"Klaus Rytved" <klaus@rytved.dk> skrev i en meddelelse

> Er det smartest at få ordnet tandremmen sammen med topstykket ? Er der
> nogen der tør give et bud på hvad et tandremsskift koster ?

Køb en anden motor. Med renoveret topstykke løber det nok ikke op i mere end
5.000 kr. inkl. montering.

-M

Fra : Olesen

Dato : 02-03-04 23:42

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> "Klaus Rytved" <klaus@rytved.dk> skrev i en meddelelse

> Køb en anden motor. Med renoveret topstykke løber det nok ikke op i mere
end
> 5.000 kr. inkl. montering.

1.6 SOHC koster 1400,- alt incl. hos aut. forhandler.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-03-04 11:43

Klaus Rytved wrote:
> Hejsa,
> Jeg skal på et eller andet tidspunkt have ordnet topstykke og skiftet
> ventilstammepakninger idet bilen laver nogen blå røg. Mekanikeren har
> takseret det til 7-8000 kr

Det var godt nok dyrt, hvilket værksted er det på ?

> og jeg har derfor valgt at udskyde det
> "indtil videre". Samtidig kan jeg se at tandremmen har gået 70000 km
> og derfor bør udskiftes snarest.

God ide.

> Er det smartest at få ordnet tandremmen sammen med topstykket ?

Ikke nødvendigvis, men en del af det skal jo tages af ige, hvis topstykket
skal renoveres.

> Er der nogen der tør give et bud på hvad et tandremsskift koster ?

Et tandremsskift alene, burde ikke koste over 1000,- (incl tandrem) på et
værksted.
Det er ret nemt på sådan en OHC'er, så ca. 1 - 2 timer ialt, alt efter hvor
fingernem mekanikeren er.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Klaus Rytved

Dato : 03-03-04 22:24

> Det var godt nok dyrt, hvilket værksted er det på ?
Jeg har spurgt på 2 værksteder. Det ene af dem lokale (og i øvrigt ret
billige) her i Bagsværd. Retfærdigvis skal set siges at begge steder var
prisen med forbehold for hvad de ellers kunne finde under topstykket på en
vogn der har gået 230K km.
Hvis du kender nogen der kan lave det billigere vil jeg meget gerne høre
nærmere.

Bedste hilsener,
Klaus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-03-04 08:42

Klaus Rytved wrote:

> [...]
> var prisen med forbehold for hvad de ellers kunne finde under
> topstykket på en vogn der har gået 230K km.

OK, men man kan lave meget for 7-8000,- kr. på et Sierra topstykke.
Hvis det kun er olietyvene der skal skiftes, så kan det også klares uden at
tage topstykket af.

Per
www.perbeer.ninja.dk