Olie på 306HDI
Fra : Rene Joergensen

Dato : 01-03-04 23:18

Hejsa.

Jeg er i tvivl om hvilken olie jeg skal hælde på min Peugeot 306HDI
årgang 2000.

Ifølge manualen skal den overholde "ACEA B3-98 el. og API CF/CD"

Jeg har kigget på "Mobil Synt S 5W/40" til 200,- hos Bildillen, men er i
tvivl om hvorvidt at jeg hellere skal købe f.eks "Castrol GTD Magnatec
10W/40" til 419,-. Da motorolien jo ikke lige er et sted man skal spare,
men der er jo heller ingen grund til at købe dyrere end nødvendigt :)

Desuden vil jeg jo også fortsat gerne have 20.000km mellem hvert
olieskift, så hvis jeg skal skifte for hver 10.000 med Mobils olie, men
ved 20.000 med Castrol er der ikke sparet noget.

Specs på Mobil Synt S:
http://shor.ter.dk/617650472 (På udenlandsk)

Specs på Castrol GTD Magnetec:
http://dk.servicebooking.net/castrol/lubetable/1107_ds_dk.pdf

Jeg er en hel del i vildrede omkring olie, og jeg vil jo gerne hælde
noget på som den ikke brækker sig over :)

--
-René

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-03-04 08:29

Rene Joergensen wrote:
> [...]
>
> Jeg er en hel del i vildrede omkring olie, og jeg vil jo gerne hælde
> noget på som den ikke brækker sig over :)

De er begge udmærkede.

Jeg ville nok købe Mobil Synt S og så det korte skifteinterval, men
måske andre har noget at tilføje :)

--
Roberto Saldo

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-03-04 19:42

Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

> De er begge udmærkede.

Jeg vil også mene at sålænge de begge to overholder ACEA B3 skulle der
ikke være nogen ko på isen.

> Jeg ville nok købe Mobil Synt S og så det korte skifteinterval, men
> måske andre har noget at tilføje :)

Jeg har ikke videre nem adgang til et sted at skifte det, og jeg gider
ikke ligge at rode ud på parkeringspladsen. Så lange skifteintervaller
er et hit, især når man kører ca. 1000km om ugen.

Det hele bunder i at jeg er blevet træt af at betale minimum 2500,- hver
gang bilen er til service, og jeg nu vil til at servicere den selv. Det
er lidt dyrt for at de kigger på bremser og skifter olie.

Får man mere for de 100kr/L man giver for Castrol i forhold til Mobil
eller er det bare mærket man betaler for?

--
-René

Fra : hamselv

Dato : 02-03-04 09:52

Skulle du skifte olie hos hos
ville vi anbefale en 5-40 fuldsyntetisk

og skift hver 20000 km eller hvert andet år

det er anbefalingen fra Peugeot
--
VH
Flemming

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-03-04 20:02

hamselv <FJERN_hamselv1@t-online.de> wrote:

> Skulle du skifte olie hos hos
> ville vi anbefale en 5-40 fuldsyntetisk

Nogen bestemte mærker?

--
-René

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 02-03-04 21:15

Rene Joergensen wrote:

> Nogen bestemte mærker?

Den billigste !

Selv den billigste 5W-40 _fuldsyntetiske_ overholder langt ACEA B3

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : hamselv

Dato : 03-03-04 00:04

Vi bruger Q8
god og billig

--
VH
Flemming

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-04 23:24

hamselv wrote:
:: Vi bruger Q8
:: god og billig

Hvorfor så ikke OK's olie?

M.v.h.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 10-03-04 12:42

Henrik B. <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>:: Vi bruger Q8
>:: god og billig
> Hvorfor så ikke OK's olie?

Er det den samme olie?

--
-René

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-04 18:56

Rene Joergensen wrote:
:: Henrik B. <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:
::
::::: Vi bruger Q8
::::: god og billig
::: Hvorfor så ikke OK's olie?
::
:: Er det den samme olie?

M.v.h.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 12-03-04 11:51

Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

> Jeg er i tvivl om hvilken olie jeg skal hælde på min Peugeot 306HDI
> årgang 2000.

Jeg har nu købt noget Shell Helix Ultra 0w40, selvom manualen
foreskriver 5w40, olien overholder alle krav som manualen stiller til
den og en hel del til.

Der skulle vel ikke ske noget ved at bruge 0w40 fremfor 5w40?

Og så lige et tillægsspørgsmål.
Hvis en olie overholder ACEA B4, overholder den så samtidig ACEA B3
selvom det ikke står på dunken?

--
-René

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-03-04 12:00

Rene Joergensen wrote:

> [...]
>
> Og så lige et tillægsspørgsmål.
> Hvis en olie overholder ACEA B4, overholder den så samtidig ACEA B3

Iflg:

<http://www.chris-longhurst.com/carbibles/index.html?menu.html&engineoil_bible.html>

Betyder:

# B3 High performance and / or extended drain
# B4 For direct injection passenger car diesel engines

Så hvorfor skulle B3 ikke være et subset af B4?

--
Roberto Saldo