Chiptuning af Hundai Getz 1.6?
Fra : Søren Jacobsen

Dato : 29-02-04 11:54

Nogen her i gruppen der har fået lavet ovenstående og vil fortælle
om deres erfaringer.
Bilen er et år gammel og har kørt 15000km og det føles som de 25-30 heste er
på græs.Tænkte det måske er fordi Hundai giver 3års garanti på motor og
gearkasse at den er justeret så meget ned at de er sikre på at de kan holde
de 3år.Så evt en anden motorstyring kunne få hestene tilbage i stalden.

Mvh Søren

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-02-04 15:01

> Nogen her i gruppen der har fået lavet ovenstående og vil fortælle
> om deres erfaringer.

Glem det - det giver ingenting, når bilen ikke har turbo.

/Jan W NIelsen

Fra : Mogens...

Dato : 29-02-04 22:23

On Sun, 29 Feb 2004 15:01:27 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Glem det - det giver ingenting, når bilen ikke har turbo.

Ævl - man kan ikke udtrykke det så enkelt. Mange ejere har fået et
bedre momentvis afvikling vha. chiptuning, ligesom kræfter er at
hente. Læs blot trådene om Alfa 156 eller Honda Civic

Jeg kender dog ingen resultater med Hundai...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-02-04 22:37

> Ævl - man kan ikke udtrykke det så enkelt.

Forskellen på en 1,6-motor er så lille, at det ændrede vægt/effekt-forhold
svarer til køre uden reservehjul og med ½ tank benzin.

Det ville aldrig nogensinde kunne mærkes i "blindtest" men ville kræve
måleudstyr.

Det ville være spild af penge at ofre 4-5.000 kroner for de 5 hk, og vindens
retning spiller større rolle.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens...

Dato : 29-02-04 22:39

On Sun, 29 Feb 2004 22:37:20 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>måleudstyr.
>Det ville være spild af penge at ofre 4-5.000 kroner for de 5 hk, og vindens

1) Som sagt har man indenfor andre bilmærker stor gevinst ved chipning
af motorer uden turbolader
2) Som sagt kender jeg ikke Hundai

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-02-04 22:48

> 1) Som sagt har man indenfor andre bilmærker stor gevinst ved chipning
> af motorer uden turbolader

De absolut bedste dokumenterede eksempler på chipning af ikke-turbo-biler,
som jeg har hørt om, er 10-12 hk på 2 liter slagvolumen.

Hvis den pågældende bil skulle være lige så heldig, som de ret sjældne og
absolut mest positiv tilfælde, så ville der være 8-9 hk at hente - men
sandsynligvis noget mindre.

Dette er - i blindtest - en umærkelig forskel, og svarer til at man letter
bilen for reservehjul og en fuld tank. Samtidig kan det være, der ikke er en
pind at hente. Farvel til de flere tusinde kroner.

Man køber da ikke en helt almindelig bil, hvis man er SÅ hamrende fanatisk,
at man vil give den slags penge for "måske ingenting" og i bedste fald
noget, der dårligt kan mærkes.

/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 29-02-04 23:05

Jan W Nielsen wrote:
::: 1) Som sagt har man indenfor andre bilmærker stor gevinst ved
::: chipning af motorer uden turbolader
::
:: De absolut bedste dokumenterede eksempler på chipning af ikke-turbo-
:: biler, som jeg har hørt om, er 10-12 hk på 2 liter slagvolumen.

Det må da vist være inkl. sportsluftfilter og større/tilpasset udstødning.
Eller en bil på 400 Hk.

M.v.h.

Fra : Mogens...

Dato : 01-03-04 06:33

On Sun, 29 Feb 2004 23:05:21 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Det må da vist være inkl. sportsluftfilter og større/tilpasset udstødning.
>Eller en bil på 400 Hk.

Som jeg skrev kan man opnå et langt bedre momentmæssig afvikling!

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-03-04 07:47

> Som jeg skrev kan man opnå et langt bedre momentmæssig afvikling!

Men hvis man ser, hvor meget trækkraft det reelt giver, så er det jo så
ufatteligt lidt, når bilen ikke har turbo.

Vil du virkelig råde en "almindelig mand", der har købt en "almindelig bil"
uden turbo til at "chance den" og måske i bedste fald få noget for sin
4-6.000 kroner, som dårligt kan mærkes..?

/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-03-04 07:54

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Vil du virkelig råde en "almindelig mand", der har købt en "almindelig bil"
>uden turbo til at "chance den" og måske i bedste fald få noget for sin
>4-6.000 kroner, som dårligt kan mærkes..?

Mon ikke Mogens inderst inde deler den opfattelse de fleste har :

Hvisa det man har ikke rækker, så sælg det, og køb det man vil ha' -
istedet for at kaste pengene ud af vinduet

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-04 10:09

> Mon ikke Mogens inderst inde deler den opfattelse de fleste har :
> Hvisa det man har ikke rækker, så sælg det, og køb det man vil ha' -
> istedet for at kaste pengene ud af vinduet

Måske - men det som jeg tænker er, at Mogens måske tager udgangspunkt i sine
egne biler, der alle har over 200 hestekræfter, om som hver især er de
kraftigste modeller overhovedet og derfor ikke bare kan erstattes af en
endnu hurtigere model.

Hvis man er entusiast til fingerspidserne og derfor har valgt de kraftigste
modeller, kan der måske være fornuft i at bruge så 4- eller 5.000 kroner på
en chipning, der giver måske 5 procent i power eller måske ingenting.

Hvis man derimod er en "helt almindelig mand", der har hørt, at chiptuning
giver en utrolig masse kræfter for ingen penge, og ikke samtidig ved, at det
kun er på turbobiler, der for alvor er noget at hente, så bliver man
afsindigt skuffet, når familiebilen med 100 hk stadig ikke er særlig
hurtig - sandsynligvis slet ikke hurtigere.

En udmelding om markant bedre trækkraft kan meget let få "den almindelige
mand" til at tro, han får "meget mere motor" - men det gør han ikke. Det gør
han kun på en turbobil.

Det er altså forholdet mellem virkeligheden og "den almindelige mands
drømme", som jeg prøver at bringe i kontakt med hinanden.

Jeg ville selv være ked af det, hvis mine drømme brast, og jeg lige havde
brugt 4- eller 5.000 kroner.

/Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 01-03-04 10:44

Jan W Nielsen wrote:
> Det er altså forholdet mellem virkeligheden og "den almindelige mands
> drømme", som jeg prøver at bringe i kontakt med hinanden.

Jeg er meget enig i dit indlæg her Jan, reel chiptuning, altså
omprogrammering ud fra den enkelte motor er først reelt på
en sugemotor efter kraftige ændringer i motoren, som nye
knaster, bananmanifold, udstødning, indsugning, topstykke
og lignende ændringer.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-04 11:16

> [...]
> en sugemotor efter kraftige ændringer i motoren, som nye
> knaster, bananmanifold, udstødning, indsugning, topstykke

Også efter min mening.

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-03-04 11:14

Jan W Nielsen wrote:
SNIP en helt masse rigtigt.

Jeg kan ikke være mere enig...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens...

Dato : 01-03-04 19:01

On Mon, 1 Mar 2004 11:13:59 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Jan W Nielsen wrote:
>SNIP en helt masse rigtigt.
>
>Jeg kan ikke være mere enig...

Dét, jég mener, er følgende 2 citater, men der er langt flere at tage
af:

---
"Nu kører jeg ikke VW, men Honda.
Men på min motor ( 1,4 16v 90 HK ), fik jeg monteret en piggybag hos
Scantune. Det gav 7 HK , og 10 NM. Dette er et yderst
tilfredsstillende resultat, da det var momentet jeg manglede, når jeg
skulle sætte igang"
---

OG:

---
Elektronisk medvind

Af CARL J. BUUS og MOGENS THERKILDSEN
(det kunne ligeså godt ha' været en række Alfa Romeo-kører
(eksempelvis 155 og 156) fra klubben)

Vi kalder det populært for "chiptuning". Men det handler mere om at
justere en motor ind, så den yder sit bedste på alle områder. På en
moderne bil kan det klares med en ekstra elektronikboks, der ændrer på
fabrikkens gennemsnitsindstillinger, så det hele arbejder lidt bedre
sammen.

Der var engang, da en dygtig mekaniker kunne hente de sidste 10 pct.
af bilens potentiale, uden at der var tale om en egentlig tuning. Men
derimod om en nøje justering af det bestående, hvor hjertet kunne være
en dobbelt Weber karburator eller noget i den retning.

Den tid er forbi - men de samme uudnyttede kræfter ligger dog stadig
gemt under motorhjelmen. Nu skal de blot findes med en computers
hjælp.

Fabrikkerne går nemlig sjældent "lige til stregen", når de konstruerer
motorstyringer. De kniber lidt her og der, udmagrer benzintilførslen
og stiller tændingen, så man i gennemsnit får den bedst tænkelige
økonomi og den laveste emission. På den måde leveres en hel motorserie
med de samme indstillinger, som ikke nødvendigvis er udtryk for, hvad
hver enkelt maskine egentlig kan præstere af både kraft og
miljøvenlighed, hvis de blev kælet for hver især.

Det er de "skjulte" procenter, man kan gå på jagt efter, også i
moderne, elektronikstyrede motorer.

Der er to mål for den form for "tuning": Det vigtigste er at forøge
drejningsmomentet og eventuelt at flytte det nedad. Populært sagt - at
skaffe et hårdere tråd i pedalerne fra et lavere omdrejningstal. Det
andet er at få motoren til at yde sit maksimale, uden at det går ud
over økonomi og miljøvenlighed.

Den værdifulde sidegevinst - som dog ikke altid er en selvfølge - er,
at bilen efter optimeringen bliver mere komfortabel at køre - eftersom
et bredt fordelt drejningsmoment udjævner eventuelle kedelige huller
og voldsomme toppe i ydelsen.

Italiensk forsøgskanin
Vi forsøgte os med kuren på en Alfa Romeo 156 2,0 årgang 1998 med
80.000 km på uret. En meget velkørende bil i standardtrim - men også
med et turboagtigt afsæt ved 3000 omdr. og en lidt astmatisk opførsel
under 3000 omdr. - hvor man ligefrem kan mærke, at bilen får for lidt
benzin. Det hul og den top i ydelsen måtte gerne afløses af en mere
glidende aflevering af kræfterne og et bedre bundtræk. Da vi ikke
ville røre ved standardcomputeren, valgte vi en mild tuning med en
SMT6 boks eller Smart Tuner, der kan det hele, uden at man ødelægger
den oprindelige opsætning af systemerne.

Vi lod Per Mai, Scantune i Galten ved Århus, der forhandler Smart
Tuner boksen, udføre arbejdet. Det kræver dyb indsigt i alle motorens
funktioner og det elektroniske system for at justere motoren. Og
sidst, men ikke mindst: Et præcist rullefelt med det nødvendige
tilbehør af elektronik og skærme.

Med Smart Tuner er der mulighed for at justere tænding og
blandingsforhold mellem benzin og luft i tomgang, dellast og fuldlast,
at justere on/off funktionen i forhold til gasspjæld, omdrejninger,
vacuum og motortemperatur, at justere/kontrollere de elektronisk
styrede variable knastaksler og at flytte på omdrejningsbegrænseren.
En sjov detalje: Det elektroniske speedometer kan også korrigeres med
teknikken, hvis der er fejlvisning.

Stadig original bil
En fordel ved metoden er, at bilens egen computer ikke ændres eller
sættes ud af spillet. Smart Tuneren er en slags hjælper for bilens
egen motorstyring. I praksis opsnapper boksen signalerne i bilens egen
computer, ændrer dem og sender dem videre. Boksen kan bare fjernes
igen, hvorpå bilen kører videre i fabrikstrim. Ligesom den kan
afmonteres og tages med til den næste bil - dog ikke uden at blive
indstillet på ny. Systemet kan monteres på alle benzindrevne biler og
kan bruges til at løse
problemer med hakkerier og dårlig effekt eller benzinøkonomi, som ikke
umiddelbart kan løses via forhandlerens diagnosestik.

Hele operationen varede tre timer inklusive test af bilen på rullefelt
før monteringen, hvor alle værdier blev udskrevet fra skærmene og
efter tuningen, hvor sammenligningerne blev foretaget. Al justering af
den nye boks foretages, mens bilen kører på rullefeltet.

Monteringen er ret kompliceret, da man går ind i ledningsnettet, der
forbinder de elektroniske komponenter og kobler Smart Tuneren ind. Her
skal ejere med svage nerver holde sig væk.

Resultatet i Alfaens tilfælde var ganske vellykket. Og svarer til,
hvad ejeren tidligere fik ud af at få tænding og Weber-karburatorerne
justeret ordentligt ind på sin gamle Alfasud i 80erne.

Mere brugbar kraft
I 156eren blev der fyldt mærkbart mere ydelse i "hullet" under de 3000
omdr. Så nu skal der ikke mere fuld pedal til, for at bilen kommer
lidt friskt ud af hullerne ved start fra stilstand. Mere væsentligt:
Den er tydeligt mere "blød" at køre i, fordi ydelsen leveres mere
lineært og harmonisk. Måleresultater for bilens præstationer viser
ikke revolutionerende forskelle - men dog klare forbedringer: Især er
accelerationen 70-120 km/t. i femte gear mærkbart kvikkere og
overstået på 15,2 sek. - to sekunder hurtigere end før. 0-100 km/t. på
otte sek. rent er et halvt sekund bedre end før.

Også en erfaren Alfaekspert mærker forskellen. Vi lod Arne Juel, Alfa
Romeo i Hovedgård, prøve bilen: »Der er tydelig forskel fra
standardindstillingerne. Bilen trækker klart hårdere i bunden og løber
friskere og mere villigt op i omdrejninger end normalt for en toliters
156'er.«

Målt på rullefeltet er motoren faktisk også blevet stærkere - i
kurverne på grafikken udtrykt i en forbedring af drejningsmomentet fra
187,6 Nm til 202,7 Nm, endda ved et lavere omdrejningstal. Samtidig er
den maksimale effekt steget fra 152,6 til 164,5 hk.

Resultatet blev opnået ved at øge benzintilførslen ved lavere
omdrejninger og i øvrigt justere blandingsforhold og tænding ind til
det idelle - uden overhovedet at overskride grænserne for emissioner.

Benzinøkonomien ligner foreløbig sig selv - om end vi godt er klar
over, at indgrebet vil koste mere, hvis kræfterne bruges tilsvarende
meget. Modsat burde bilen ved den sædvanlige normale køreform være
optimalt økonomisk, fordi det hele nu passer bedre sammen.

Prisen for den elektroniske opgradering med en SMT6 Smart Tuner boks
begynder ved 3300 kr. incl. moms og montering. I Alfaens tilfælde
koster kuren 4400 kr.
---
OG:
---
Opel Omega 3.0i-24 Caravan = +15 hk og bedre moment. Jeg har ikke
andet, da jeg kun har talt med ham pr. tlf.
---

Det var såmænd blot dét, jeg mente. At Jan W ikke havde succes, er så
noget andet, men undgå venligst med lade dette ene eksempel være
opfattelsen af chiptuning generelt!

Jég har ikke købt nogen chip til andet end min tidligere turbo-bil -
jég er fint tilfreds med mine bilers performance.

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-03-04 19:50

Mogens... wrote:
> Det var såmænd blot dét, jeg mente. At Jan W ikke havde succes, er så
> noget andet, men undgå venligst med lade dette ene eksempel være
> opfattelsen af chiptuning generelt!

Nå. hvad så med dengang jeg fik chippet min Vectra 2,0 16v, hvor det ikke
gav andet end dobbelt benzinforbrug?

At der er enkelte bilmærker/modeller der har haft succes, er så noget andet,
men undgå venligst være med at lade disse enkelte eksempeler være
opfattelsen af chiptuning generelt!

Jeg er helt enig med Jan, når han skriver:
Citat:
[...]

En alm. familiefar med en alm. familiebil kan ikke mærke, at hans bil får 5
hk og 10nm mere eller mindre.
Derfor er en chiptuning på langt de fleste biler med sugemotorer spild af
penge for en alm. familiefar.

Og for lige at slå det fast. Der findes ingen alm. familiefædre blandt
gruppens faste skribenter...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 12:46

On Mon, 1 Mar 2004 19:49:43 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

> [...]
>penge for en alm. familiefar.
>Og for lige at slå det fast. Der findes ingen alm. familiefædre blandt

Alfa Romeo 155 2.0 16V - læg især mærke til "kørbarheden" i sidste
afsnit -> dén, jeg gang på gang henviser til ifm. min holdning:
"Bilen er blevet chiptunet hos RH motorsport i nærheden af Fjeritslev
i Nordjylland. Jeg er gået over på 98 oktan, og sat KN-kit på den,
istedet for KN-filter i den originale luftfilterboks. Da den blev målt
havde den kun 143 hk. på 95 oktan og med KN-indsatsen. Nu yder den 163
hk med KN-kit, chip og 98 oktan. Yderligere er den knap så hysterisk
og lettere at køre ved de lave omdrejninger"

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 29-02-04 23:05

Mogens... wrote:
[...]

Tyder på at visse biler har en direkte elendig motorstyringsprogrammering
(langt ord) - ab fabrik.

M.v.h.

Fra : Lars G

Dato : 01-03-04 23:39

> Glem det - det giver ingenting, når bilen ikke har turbo.

Måske har du ret ? men se her > >

http://www.powerchipgroup.com/products/showchip.asp?pid=Hyu0042&year=2003&make=Hyundai

Men hvad de vil jo også gerne at med chippen !

Søren tag ind og kig på http://www.hyundaiperformance.com/forums/index.php
der er "lidt" om Hyundai

Mvh
Lars G

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-03-04 10:45

"Søren Jacobsen" <Cool@newmail.dk> skrev :

> [...]
>de 3år.Så evt en anden motorstyring kunne få hestene tilbage i stalden.

Ved du om der overhovedet mangler nogle heste ?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 01-03-04 11:00

jan@stevns.net wrote:

> Ved du om der overhovedet mangler nogle heste ?

Det er en bil på 1000kg (tør) med godt 100hk og en topfart på godt
170km/t hvad forventer han?

--
Roberto Saldo

Fra : Lars G

Dato : 01-03-04 23:42

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Det er en bil på 1000kg (tør) med godt 100hk og en topfart på godt
> 170km/t hvad forventer han?

Han forventer vel at bilen kan klare de 0-100 km/t på 9,6 sek. som lovet
!!

Mvh
Lars G

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-03-04 23:48

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev :

>Han forventer vel at bilen kan klare de 0-100 km/t på 9,6 sek. som lovet
>!!

Så er han da optimist - ikke specielt mange biler lever op til deres
målinger på "den konto" de er jo målet med en japaner bag roret, og
de er jo undermålere (rent vægtmæssigt ..... øehhhhh visse undtaget)

Fra : Lars G

Dato : 01-03-04 23:52

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Så er han da optimist - ikke specielt mange biler lever op til deres
> målinger på "den konto" de er jo målet med en japaner bag roret, og
> de er jo undermålere (rent vægtmæssigt ..... øehhhhh visse undtaget)

Det er godt med dig vil du påstå at 40-60kg svare
til 25-30 hk. Kom igen med en bedre forklaring.

Mvh
Lars G

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-03-04 00:00

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev :

>Det er godt med dig vil du påstå at 40-60kg svare
>til 25-30 hk. Kom igen med en bedre forklaring.

hrmpffff - det var det eneste fjogede jeg sådan lige kunne diske op
med ;)

Men som tidligere nævnt - hva' med at få den målt på et rullefelt,
inden der gættes videre ?

Fra : Lars G

Dato : 02-03-04 00:06

> Men som tidligere nævnt - hva' med at få den målt på et rullefelt,
> inden der gættes videre ?

Jo Så kan man jo se om de er der !

Hvad mener i om dette..

Efter længere tid "spare meget på benzinen" mode er det lige som om den er
lidt sløv idet.

Men efter "noget" tid i "jysk motorvejs" hastighed er hk kommet igen ?

Er der noget om det. Altså motor styringen lære hvordan man køre ??

Eller er det bare indbildning ?

Mvh
Lars G

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-03-04 06:37

Lars G wrote:
> Eller er det bare indbildning ?

Næ, motoren er bare brændt ren...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-03-04 07:17

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :

>Næ, motoren er bare brændt ren...

Århhhh for pokker - det var *det* der ikke helt lykkedes for Tom ;)

Fra : Lars G

Dato : 02-03-04 08:05

> [...]

ok

> Århhhh for pokker - det var *det* der ikke helt lykkedes for Tom ;)

? Tom K eller ..

Mvh
Lars G

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-03-04 08:07

Lars G wrote:
> ? Tom K eller ..

Bare Tom.
Fra denne NG, som mistede hans Ford, da den blev lidt for varm på en
motorvej.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-03-04 08:24

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message news:c21bq6$g02$1@sunsite.dk...

> Bare Tom.
> Fra denne NG, som mistede hans Ford, da den blev lidt for varm på en
> motorvej.

Det var satans - jeg troede det var Toms Ford der gik op i røg og
ikke Hans' - sorry...

/Jakob

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-03-04 08:38

Jakob Jeppesen wrote:

> Det var satans - jeg troede det var Toms Ford der gik op i røg og
> ikke Hans' - sorry...

Det var Tom og ikke Hans - hans stod med lille h og dermed ikke et hans...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lars G

Dato : 02-03-04 08:31

meddelelse news:c21bq6$g02$1@sunsite.dk...

> Bare Tom.
> Fra denne NG, som mistede hans Ford, da den blev lidt for varm på en
> motorvej.

Ok

Så har han vel fået sig rigtig bil

Hov er det ikke noget med der er mange ford fans her i d.f.b > > så jeg er
den der er smuttet.

Mvh
Lars G

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-03-04 08:37

Lars G wrote:
> Hov er det ikke noget med der er mange ford fans her i d.f.b > > så
> jeg er den der er smuttet.

Niks. Der er Tom og Tom og de andre...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 17:14

> Ok
>
> Så har han vel fået sig rigtig bil

Jo det har han da

> Hov er det ikke noget med der er mange ford fans her i d.f.b > > så jeg er
> den der er smuttet.

Go idé

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 10:29

> Det er godt med dig vil du påstå at 40-60kg svare
> til 25-30 hk. Kom igen med en bedre forklaring.

AutoBild lavede for et par år siden en test af Vectra 1,8 med 125 hk og en
Hyundai Elantra 2.0 med 140 hk.

Vectra´en var hurtigere fra 0-100 end lovet, mens Hyundai´en var langsommere
end lovet.

Faktisk var der kun 0,1 sekunds forskel på de to, selvom der skulle have
været et hel sekund. Tilsvarende napper min Vectra let en Hyundai Sonata 2.0
fra 2000 i acceleration, selvom den skulle være langsommere.

Og dette er ikke bare snik-snak.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-03-04 10:47

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> været et hel sekund. Tilsvarende napper min Vectra let en Hyundai Sonata 2.0
> fra 2000 i acceleration, selvom den skulle være langsommere.

Vectraen har så formodentlig en pænere momentkurve (fladere). Hk er
ikke nok hvis de kommer som en pind ved 7000rpm.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 11:31

> Vectraen har så formodentlig en pænere momentkurve (fladere). Hk er
> ikke nok hvis de kommer som en pind ved 7000rpm.

Helt enig - men Sonata´en, der er opgivet til at kunne accelerere fra 0-100
km/t på 9,6 sekund, vejer også 1375 kg. Min Vectra vejer 1025 eller 1050.
Forskellen i effekten er kun 20 hk jvf opgivelserne, og det giver Sonaten et
handicap.

Sonataen har 10 procent flere kilo egenvægt at flytte pr hestekræft samtidig
med at de lover, at den er et sekund hurtigere fra 0-100 km/t. Urealistisk -
også selvom jeg her ser bort fra, at min Opel jvf Teknologisk Instituts
motortekniske afdeling har flere hestekræfter end lovet.

Jeg kan kun konstatere, at koreanske sekunder er længere end tyske..

(Huyndai har i øvrigt i USA eller Canada været anklaget for ikke at have
alle hypperne hjemme, men det var vist pga skrappere forureningskrav. Jeg
har aldrig hørt, det skulle være gældende i EU.)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 02-03-04 11:39

Jan W Nielsen wrote:
> Jeg kan kun konstatere, at koreanske sekunder er længere end tyske..

Eller gearingen kunne være anderledes?

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-04 11:49

> Eller gearingen kunne være anderledes?

Det er det argument, som man hyppigt hører, når der tales acceleration, men
det spiller praktisk talt ingen rolle, når der tales familebiler fra 0-100
km/t.

All almindelige bilers gearing ligger så tæt op af hinanden (90-100 km/t i
andet gear). Og alle almindelige biler har en ret normal effektkurve.

Et eksempel: Min Vectra findes jo med to meget forskellige gearinger, og
selv i dette ekstreme tilfælde det betyder højest ½ sekund på den samme bil.
Forskellen er formentlig endnu mindre, tydede Bjørn Nørgaards og min egen
accelerationstest. Min var oven i købet en hårsbredde hurtigere, men dette
kan tilskrives andre faktorer som måske bedre dæk.

--
/ Jan W Nielsen