Ingen dækning af navigationsudstyr
Fra : Henry

Dato : 29-02-04 10:15

Hej

Kan det virkeligt være rigtigt at mit forsikringsselskab (TopDanmark) ikke
dækker min GPS navigator som jeg fik stjålet fra min bil den anden dag?

Jeg fik bare et brev tilbage, "beklager din forsikring dækker ikke
navigationsudstyr" - men intet om i hvilken paragraf det står.

Det tætteste jeg er kommet på noget der minder om en fraskrivelse er en
sektion hvor der står at forsikringen ikke dækker walki-talkies og andet
sende/modtage udstyr.

Så er det spørgsmålet, er en GPS at betragte som sende/modtage udstyr? Jeg
ved der sidder en modtager i, men sende gør den altså ikke.
Man kan så samtidigt undre sig over at de tvinger folk med biler "dyre"
biler til at købe en satellit overvågningsboks, og den har i hvertfald både
sender og modtager, så er den vel heller ikke dækket hvis nogle skulle finde
på at stjæle den (ca.samme værdi som min GPS).

Har nogen her prøvet samme situation med opDanmark?

mvh
Henry

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 29-02-04 10:18

"Henry" <henry@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dækker min GPS navigator som jeg fik stjålet fra min bil den anden dag?

Er det ikke indboforsikringen du skal have fat i ?

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Henry

Dato : 29-02-04 10:43

ikke

> Hej
>
> Er det ikke indboforsikringen du skal have fat i ?

Jo muligvis, men det er samme selskab, og man skal vel ikke melde det ind to
gange?

mvh
Henry

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-02-04 13:22

Henry skrev i -dk.fritid.bil:

> Jo muligvis, men det er samme selskab, og man skal vel ikke melde det ind to
> gange?

Hvis du melder en skade til din bilforsikring, så kunne den godt fortælle dig
at du skal melde det til din hustandsforsikring, men det ændre ikke på at du
selv skal melde det til hustandsforsikringen. Så jov, du skal melde det to
gange hvis du melder det det forkerte sted første gang,,,

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-04 10:27

> Kan det virkeligt være rigtigt at mit forsikringsselskab (TopDanmark) ikke
> dækker min GPS navigator som jeg fik stjålet fra min bil den anden dag?

Forsikringen dækker ikke løstsiddende udstyr det skal din indbo-forsikring
tage. Men indbo dækker ikke ting som er efterladt synligt i bilen og som
opfordrer til tyveri.
Husk også at du i tilfælde hvor kaskoforsikringen skal dække, har en
selvrisiko.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Rasmus

Dato : 29-02-04 10:51

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> opfordrer til tyveri.
> Husk også at du i tilfælde hvor kaskoforsikringen skal dække, har en

En GPS er ikke nødvendigvis løstsiddende udstyr, det er vist kun en Ipod med
GPS modul der kan gå under den betegnelse, GPS går normalt under
kommunikationsudstyr..

Hos Topdanmark skal man tegne et tillæg hvis man ønsker dækning af
kommunikationsudstyr, hos GF er kommunikationsudstyr dækket med indtil
11.000kr pr. skade som standard. Ved Tryg har værdien af ens
kommunikationsudstyr indflydelse på præmien hvis man ønsker dækning, men kan
altså dækkes for den fulde værdi af udstyret.

Det står i deres betingelser.

mvh
Rasmus

Fra : Per O. Madsen

Dato : 29-02-04 11:43

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> altså dækkes for den fulde værdi af udstyret.

Konklusionen må være: læs dine forsikringsbetingelser.
Hvis alle kunder udøvede den praksis, så ville der være flere store
forsikringsselskaber og flere store banker som ville opleve en masseflugt af
privatkunder. De lever på folk manglende lyst/evne til at sætte sig ind i
sagerne.

Per O.

Fra : Rasmus

Dato : 29-02-04 12:55

"Per O. Madsen" <digitalNEJTAK@osterbo-net.dk> wrote in message
> [...]
af
> privatkunder. De lever på folk manglende lyst/evne til at sætte sig ind i

Det er grotesk at der kan være så mange forskellige hvilkår ved de
forskellige selskaber, nu gad jeg ikke lige finde betingelser for flere
selskaber, men Alka, Fair, Codan, Alm. Brand...osv, har sikkert også
forskellige betingelser for dækninger.
Så vidt jeg ved er det kun nogle enkelte produkter f.eks Familiens basis
forsikring 2 som direkte kan sammenlignes mellem de forskellige selskaber,
da den er dikteret af Forbrugerrådet og Forsikring og Pension. Mange gange
kan assurandørerne ved de forskellige selskaber ikke engang klarlægge
hvilket behov kunden har.

mvh
Rasmus

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-02-04 14:07

> [...]
> da den er dikteret af Forbrugerrådet og Forsikring og Pension. Mange gange
> kan assurandørerne ved de forskellige selskaber ikke engang klarlægge

Sådan er det bare når der er fri konkurrence. Som kunde har man en masse
valgmuligheder og det er bare fint.
Lige såvel som der er forskel på forsikringer er der også forskel på biler.
Det er vel også grotesk at nogle tilbyder en 1.6 motor og andre en 2.0, det
kan man jo ikke sammenligne.

Hvis man som kunde ikke selv ved hvad for et behov man har, er det ikke let
at være assurandør. Det er kunden, der skal vide hvad han vil have,
assurandøren kan kun rådgive.

Niels

Fra : Rasmus

Dato : 29-02-04 14:38

"Niels Bengaard" <bengaardSLETDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
biler.
> Det er vel også grotesk at nogle tilbyder en 1.6 motor og andre en 2.0,

Du har ret i at man ikke kan sammenligne størrelsen på bilmotore med
forsikringer!, det jeg mener er at selskaberne tilbyder et produkt som de
allesammen giver det samme navn, men indholdet kan der være stor forskel på.
De største problemer: Hvem er dækket og hvad er dækket?

Det virker til at nogle selskaber bevidst forsøger at have en dårligere
dækning på områder som køberen ikke umiddelbart vil spørge til, f.eks "er
min navigation dækket", "hvad hvis jeg låner min bil ud"...etc. Jeg har ikke
oplevet nogle selskaber der mundtligt og frivilligt oplyser om deres dårlige
betingelser, man skal spørge direkte til situationen.

> Hvis man som kunde ikke selv ved hvad for et behov man har, er det ikke
let
> at være assurandør. Det er kunden, der skal vide hvad han vil have,
> assurandøren kan kun rådgive.

Jeg har flere gange oplevet assurandøre som ikke ved hvad det er de selv
sælger, hver eneste gang jeg har tegnet en forsikring, har den måttet ændres
efter jeg har læst deres betingelser i forbindelse med det specifikke
tilbud, omkring hvad der er dækket og hvem der er dækket. I alle tilfælde
har assurandøren set min nuværende dækning, men alligevel matcher deres
tilbud ikke noget tilsvarende.

Sidst da jeg skiftede bil, og skulle tegne nyt redningshjælpabonnement, fik
jeg at vide det var dumt at jeg havde det dyre som kostede 200kr mere end
det billige, jeg spurgte, "hvad er forskellen da?", det dyre garantere bare
de komme inden 1 time.
Jeg modtager betingelserne samt plastik kort med medlemsnummer, og hvad er
det første der springer mig i øjnene!, ingen dækning udenfor Danmark!

mvh
Rasmus

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 29-02-04 22:34

> [...]
> dækker min GPS navigator som jeg fik stjålet fra min bil den anden dag?
Hejsa Henry

Jeg har været ude for nøjagtige det samme.

Jeg kom en morgen og skulle ud og køre, GPS var VÆK fra handskerummet.
DAMN.. den var stjålet.. Men intet tegn på indbrud !?!

jeg ringede til TopDK (som var mit forsikringsselskab).og forklarede dem
episoden.
Intet problem. De ville gerne erstatte den.

Senere på dagen snakkede jeg med en kammerat, snakken kom på at det var en
go GPS jeg havde, og sådan en ville han da gerne have...
Æhh. hvorfor viste han det ?

Han havde fandenme lånt den, UDEN jeg viste det.. Derfor var den væk fra mit
handskerum !!

Jeg klapsede ham en og fik min GPS igen.
Jeg ringede til TopDK, og sagde de sku glemme min anmeldelse, og at jeg var
ked af at have forstyrret dem.

Men til sagen igen.. De ville altså dække min.

mvh
Tim - Som nu tager den med ind hver gang,