7/13 pol stik til anhængertræk ?
Fra : Gaarde

Dato : 26-02-04 09:42

Hej

Jeg skal have et nyt anhængertræk på min bil, og spørgsmålet er nu om jeg
skal montere et 7-pol eller et 13-pol stik.?
Kan en anhænger med et 7-pol stik umiddelbart tilsluttes en bil med et
13-pol stik ?
Hvad er det mest anvendelige nu og på 4-6 år sigt ?

Mvh
Mogens

Fra : Torben R

Dato : 26-02-04 10:22

> Kan en anhænger med et 7-pol stik umiddelbart tilsluttes en bil med et
> 13-pol stik ?
> Hvad er det mest anvendelige nu og på 4-6 år sigt ?

Ja, du skal købe en adapter som du sætter i 13-pol's stikket på din bil.
Jeg købte en hos min normale campingvogns forhandler - kr. 148,00
Kan også fået lidt billigere hos THansen, men de havde den ikke på lager.

Har afprøvet med trailer, og det virker fint.

Et 13-pols stik er nok mest "fremtidssikret" da mange nyere campingvogne
leveres standard
med 13-pols stik. Så virker tågebaglygter på CV, direkte størm osv.

Bemærk, jeg har hørt at på 13-pols stik på bilerne er der konstant strøm på
nogle af lederne,
så jeg har monteret en afbryder i baggagerummet. Har hørt at stikket irrer
(grønt slim som opløser plastikken
og ødelægger stikket) hvis der er konstant strøm på. Ved ikke om det er en
"and", men valgte afbryderen
for at være sikker.

--
Torben R

Fra : Finn I

Dato : 26-02-04 18:42

"Torben R" <ilac@DUERIKKEinet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Har afprøvet med trailer, og det virker fint.

Jeg har det også til at fungere men er utilfreds med at der skal denne
adapter i hver gang. Er det vanskeligt/tilrådeligt at skifte stikket på
traileren til et 13pol?

Finn I
BMW E46
http://hjem.tele2adsl.dk/E46/

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 27-02-04 22:21

"Finn I" <findes@ikke.nu> wrote in message > > Har afprøvet med trailer, og
det virker fint.

> Jeg har det også til at fungere men er utilfreds med at der skal denne
> adapter i hver gang. Er det vanskeligt/tilrådeligt at skifte stikket på
> traileren til et 13pol?

Jeg har skiftet stikkene ud på mine trailere fra 7-pol til 13-pol, og det
har jeg ikke fortrudt. En anden god ting er også, at ikke så mange kører med
13-polet endnu, og så har man en undskyldning, når de ringer og spørger, om
de kan låne en trailer igen igen.

Hilsen Thomas.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-02-04 12:35

"Gaarde" <mgaarde@grundfos.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 13-pol stik ?
> Hvad er det mest anvendelige nu og på 4-6 år sigt ?

Hej
Jeg så for et par uger siden at der er kommet et 13 polet stik, som er en
blanding af det gamle 7 pol og Jæger 13 pol. Stikket har den fordel at det
kan bruges sammen med gamle 7 pol uden adapter, men det har vel stadig det
gamle 7 pol stiks mekaniske svagheder, hvis du vil undgå svaghederne er
løsningen 13 pol Jæger-stik + adapter til 7 pol.

Hilsen
Per

Fra : Jørgen L

Dato : 26-02-04 13:24

> [...]
> gamle 7 pol stiks mekaniske svagheder, hvis du vil undgå svaghederne er
> løsningen 13 pol Jæger-stik + adapter til 7 pol.

Så er det ikke et Jæger stik, men eks. et multicon, som er det samme bras
som de gamle 7 pol stik med de ekstra kontakt flader på siden, lidt skidt i
og der er problemer, og der kommer jo lidt skidt der nede bag på bilen

Jæger stikket et det rigtige at montere, man kan gøre det at man montere et
7 pol på den ene side af trækket og 13 pol på den anden side, ledningerne er
jo der nede aligevel.
eller et stik fra brænderup med begge typer i, det har nu virket på min
gamle carina siden 98, og der har aldrig været forbindelse problmer med det,
det er samtidig støbt på bagsiden så der kommer ikke fugt ind

Spørg evt. også i camping gruppen news:dk.fritid.camping

Hilsen Jørgen

---

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-02-04 21:11

"Jørgen L" <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er samtidig støbt på bagsiden så der kommer ikke fugt ind
>
> Spørg evt. også i camping gruppen news:dk.fritid.camping

Hej Jørgen
Nu skrev jeg jo at det var en blanding af 13 pol Jæger og gammel 7 pol. Det
er ikke et multicon stik de 6 ekstra forbindelser er ikke på kanten men
tynde runde forbindelser, som sidder i en ring udenfor de oprindelige 7.
Jeg ved ikke precis hvad det er for et stik (jeg fik fat i det ved en fejl,
og jeg har ingen planer om at skifte fra Jæger + adapter) Men det er måske
et forsøg på at løse problemerne i det "gamle" Multicon.
Hilsen
Per