Nu ta'r Politiet affære - Værste Billist
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-02-04 15:46

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=408694/

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mikael L

Dato : 17-02-04 15:56

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=408694/

Jeg troede ikke man kunne blive indkaldt til en ny køreprøve uden at have
været en tur forbi retten, og inden da en sigtelse baseret på gode beviser.
De beviser de har, vil de holde i retten?
Jeg tænker på, at der skal vel være en angivelse af hvor og hvornår
lovovertrædelserne har fundet sted. Hvor er ikke så svært men mere hvornår.

Jeg kan da huske et par tidligere sager hvor tv har leveret "beviser" men
der er aldrig blevet rejst sigtelse på grund af for dårlige beviser. Men det
er måske kun hastighedsoverskridelser?

Mikael

Fra : Reino Andersen

Dato : 17-02-04 16:44

Mikael L skrev:

> Jeg troede ikke man kunne blive indkaldt til en ny køreprøve uden at have
> været en tur forbi retten, og inden da en sigtelse baseret på gode
beviser.

Det er politiet, der træffer beslutning om en kontrollerende køreprøve -
sagen skal ikke i retten.

--
Reino

Fra : Mikael L

Dato : 17-02-04 17:27

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> beviser.
>
> Det er politiet, der træffer beslutning om en kontrollerende køreprøve -
> sagen skal ikke i retten.

Okay. Vil det sige at man til hver en tid kan blive kaldt til ny køreprøve
uden at have fået en bøde?

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 17:33

> Okay. Vil det sige at man til hver en tid kan blive kaldt til ny køreprøve
> uden at have fået en bøde?

I princippet tror jeg faktisk, at politiet kan blot vurdere, at der skal
finde en revurdering af dine "bilistiske evner" sted.

Men jeg ved det ikke med sikkerhed - mon ikke Reino her er sagkundskaben..?

/Jan W Nielsen

Fra : Mikael L

Dato : 17-02-04 18:11

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> Men jeg ved det ikke med sikkerhed - mon ikke Reino her er
sagkundskaben..?

Det er derfor jeg spørger ham

Mikael

Fra : Reino Andersen

Dato : 17-02-04 19:49

Mikael L skrev:

> Okay. Vil det sige at man til hver en tid kan blive kaldt til ny køreprøve
> uden at have fået en bøde?

Ja - en indkaldelse til en kontrollerende køreprøve kan godt ske, selv om
der ikke er rejst sigtelse for overtrædelse af færdselsloven. Det er dog kun
i særlige tilfælde at det sker.

Den relevante paragraf er kørekortbekendtgørelsens § 72:

"Politiet kan bestemme, at en kørekortindehaver skal aflægge en
kontrollerende køreprøve, hvis der er begrundet tvivl om, hvorvidt den
pågældende fortsat er i besiddelse af fornøden kørefærdighed, fornødent
kendskab til færdselsreglerne eller forståelse for hensynet til andre
trafikanter."

--
Reino

Fra : Mikael L

Dato : 17-02-04 20:02

> [...]
> pågældende fortsat er i besiddelse af fornøden kørefærdighed, fornødent
> kendskab til færdselsreglerne eller forståelse for hensynet til andre

Tak for det. Så blev jeg så meget klogere.

Mikael

Fra : Soren Pedersen

Dato : 17-02-04 23:16

For lige at få det skåret ud i pap: Politiet kan pålægge en bilist en udgift
på ~5000,- (flueknepperi vedr. beløbsstørrelsen frabedes uden
domsafsigelse ?

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 23:19

> For lige at få det skåret ud i pap: Politiet kan pålægge en bilist en
udgift
> på ~5000,- (flueknepperi vedr. beløbsstørrelsen frabedes uden
> domsafsigelse ?

Der står "BEGRUNDET TVIVL"
Så hvis man opfører sig rimelig normalt i trafikken så er der intet belæg
for at sende folk til orienterende køreprøver. Du kunne jo selv læse at en
manglende sikkerhedssele heller ikke er begrundelse nok for at skulle til
prøve.

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-02-04 23:32

"Soren Pedersen" <soren@muncheb.dk> skrev :

>For lige at få det skåret ud i pap: Politiet kan pålægge en bilist en udgift
>på ~5000,- (flueknepperi vedr. beløbsstørrelsen frabedes uden
>domsafsigelse ?

Det er jo en af betingelserne for at have noget på prøve ;)

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : p.jarnbak

Dato : 18-02-04 00:38

"Soren Pedersen" <soren@muncheb.dk> wrote in message
> [...]
> domsafsigelse ?
>
> Mvh
> /Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)

Nu koster en køreprøve nok ikke 5k/kr i stempelgebyr eller hvad?
Hej Palle.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-04 08:55

p.jarnbak wrote:
> Nu koster en køreprøve nok ikke 5k/kr i stempelgebyr eller hvad?

Citat: "flueknepperi vedr. beløbsstørrelsen frabedes"

Men hvis man lige skal have en køre/teoritime eller to, leje af bil mv.
render det stærkt.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Soren Pedersen

Dato : 18-02-04 18:00

For mit eget vedkommende skal der helt sikkert nogle timer til hvis jeg fik
en betinget dom. Siden jeg fik kørekort for 21 år siden er teoriprøven
blevet udskiftet et par gange, og jeg har sikkert også tillagt mig en dårlig
vane eller to - Set med en motorsagkyndigs øjne.....

Fra : Gilbert{5750}

Dato : 17-02-04 16:49

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er der noget at sige til det, med dem kørsel de lægger for dagen, hvilken
automat kommer deres kort fra,
--- over for rødt hmmm, jeg ku sgu ikke nå at bremse,
af med kortet -----
hilsen Gilbert

Fra : Martin Kiefer

Dato : 17-02-04 17:49

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=408694/

Ja, og TV2 betaler....: http://ekstrabladet.dk/visArtikel.iasp?pageID=238972

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-02-04 17:55

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> wrote in message

> Ja, og TV2 betaler....:
http://ekstrabladet.dk/visArtikel.iasp?pageID=238972

Hold da op.
Det kan godt blive en dyr affære så talentløse nogle af deltagerne er (ingen
nævnt, ingen glemt..)

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Finn I

Dato : 17-02-04 19:59

Jeg forstår det ikke hvorfor der skal være sådan en ståhej af ud af det...

Det er én stor gang underholdningsprogram fra TV2' side af. Mange af
episoderne er med 100% sikkerhed iscenesat (nogle af klippene er ikke bare
tilfældige).
Det er nøjagtig ligesom i andre programmer (F.eks. Helt solgt). Dem som ikke
gør som der bliver henvist til kommer slet ikke med i udsendelsen - basta.

Ikke for at forsvare nogen, og det er dybt godnat som der bliver kørt, men
meget af det, er som børn der skal overdrive for "man er på".

Finn I
BMW E46
http://hjem.tele2adsl.dk/E46/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-02-04 21:37

Finn I wrote:
> Jeg forstår det ikke hvorfor der skal være sådan en ståhej af ud af
> det...

Hmmm, måske fordi det er på TV ?

> [...]
> Det er nøjagtig ligesom i andre programmer (F.eks. Helt solgt). Dem
> som ikke gør som der bliver henvist til kommer slet ikke med i

Jamen det er jo så heldigt for alle deltagerne, så burde der jo ikke være
nogen problemer i at bestå en ny prøve.

Personligt synes jeg det er helt i orden med en ny prøve, da de medvirkende
ikke ligefrem fremstår som nogen jeg ville bryde mig om at møde i trafikken.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-02-04 01:13

> [...]
medvirkende
> ikke ligefrem fremstår som nogen jeg ville bryde mig om at møde i

Vil det sige at du ikke bryder dig om hver tredie bil der suser forbi?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-02-04 10:15

Preben Riis Sørensen wrote:

> Vil det sige at du ikke bryder dig om hver tredie bil der suser forbi?

Det er ikke mit indtryk, at der er så mange tåber (som er lige så slemme som
dem i TV2's program) omkring mig på landevejene.
Men man møder da engang i mellem nogen som godt kunne være med i programmet.
Men at det skulle ligge på en tredjedel, det synes jeg dog ikke, nok nærmere
nede omkring en 3-5%.
I mine beregninger har jeg kun medtaget dem der kører "hovedløst" rundt i
trafikken.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 19-02-04 14:42

> Hmmm, måske fordi det er på TV ?

...hørt

<klip>
> Personligt synes jeg det er helt i orden med en ny prøve, da de
medvirkende
> ikke ligefrem fremstår som nogen jeg ville bryde mig om at møde i
trafikken.

<klip>
Jeg er totalt enig. Det kan da ikke være ok at dem som er med i programmet
kører så dårligt og hvis det ikke er 'sat op' så bare af vejen med dem.

Hvis det i øvrigt er så galt med 'de danske bilister' så er der noget
fundamentalt forkert i kørelæren.

Hvorfor vi så kører som 'banditter' og 'idioter' når vi kommer bag rettet,
er vel en holdning der bunder tybt i ' her er det sgu mig selv som
bestemmer' og 'ha, jeg kommer først' og 'jeg er bare god - du er ikke god'.

Jeg vil i øvrigt påstå at der ikke er mange som vil kunne bestå en prøve,
teoretisk som pratisk i efter 4-5 år.

...hygge!
...Jan

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-02-04 21:47

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=408694/

og så var den lige oppe og vende i tv-avisen.

Der kom det også ud mellem sidebenene at de ministerchauffører
der var filmet ikke kunne slæbes i hverken ret eller til køreprøve.
Forklaringen var at de kunne ikke sige i hvilken politikreds forseelserne
var begået.

Hurra for videoen, hvis det ikke kan ses hvor lovbruddet bliver begået så
slipper synderen ?

Jeg håber den bliver taget op til ny overvejelse.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : claus b. p.

Dato : 17-02-04 22:48

> [...]
> slipper synderen ?
>
> Jeg håber den bliver taget op til ny overvejelse.

Som tidligere nævnt i denne tråd kan politiet til enhver tid indkalde til
orienterende køreprøve. Der er en stor forskel på dette, og om man slæber
folk i retten for at idømme dem en straf, mht. bevisførelse. Fx. er en
bilist netop blevet frikendt for en betydelig fartoverskridelse da
politimanden der fulgte ham kørte i sin private bil, og kun havde sit eget
speedometer/km-tæller til målingen. Selv om speedometeret blev checket på et
værksted. Så hvad skulle en video med et glimt af et tilfældigt speedometer
kunne bruges til bevismæssigt? De fleste går rundt med en lille politimand i
maven, men det kan altså ikke bruges til noget, med mindre politiet tager en
synder på fersk gerning med det rigtige udstyr.

/Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-04 08:57

claus b. p. wrote:
> men det kan altså ikke bruges til noget, med mindre politiet tager en
> synder på fersk gerning med det rigtige udstyr.

Underligt.

Jeg kender en, som fik en betinget dom for at køre for stærkt på ringgaden i
Århus..
HUN blev dømt udefra 3 andre bilisters udsagn.

--
Mvh. Morten Fruergaard