MS Windows
briani 27239
Hej. Hvordan finder jeg i windows 98 DOS D~
Fra : a

Dato : 13-03-04 19:20

Hej.
Hvordan finder jeg i windows 98, DOS Device Drivers for sound og CD-Rom.
Jeg går udfra at windows 98 ikke har denne information fordi at den
eksempelvis ikke installere drivere for DOS omgivelser/environment?
Så er det altså istedet hos selve leverandøren af lydkort og cd-rom at jeg
skal hente
drivere til dos ?

Jeg vil nemlig gerne spille et MS-DOS baseret spil på en nyere pc og
lejlighedsvis starte pc'en i MS-DOS med de tilføjede linier for dos
driverne, når jeg skal spille.

PS. På den ene ældre pc har der fra fabrikkens side fra starten været
installeret dos drivere.
Men på den anden maskine har den åbentbart ingen dos drivere, kan jeg se i
config.sys og i autoexec.bat, da linierne som eksempelvis;
device=c:\SB16\DRV\SBCD.SYS /D:MSCD000 ikke findes på den nyere.
Begge maskiner har samme windows 98 SE installeret, bare for at nævne det.
-
Torben

Fra : Sander

Dato : 13-03-04 23:43

Du får nok problemer hvis msdos spillene er for gamle
i og med at du ikke på en nyere pc feks. ikke har to
dma'er på lydkortet som er nødvendig til eks. Duke Nukem,
og ydermere skal til at lege med at installere Univesa drivere
til skærmkort for at spillet kan bruge det.

Nemmeste løsning for at kunne spille dos spil må være
at lave multiboot på systemet, hvor du laver en mindre
C partition med Fat16/32 som filsystem, hvor du installerer
MsDos, og/eller win 95/98, du kan så starte pc'en i win 95/98
og så lave en genvej til spillet hvor du i genvejen beder den om at
afvikle spillet i MsDos, eller bare starte i Dos og køre det derfra.

Sander.

Fra : a

Dato : 15-03-04 19:13

Hej

"Sander"
>Du får nok problemer hvis msdos spillene er for gamle
> i og med at du ikke på en nyere pc feks. ikke har to
> dma'er på lydkortet som er nødvendig til eks. Duke Nukem,

Jeg har lige bemærket at der ikke er nogen dma'ere på mit lydkort (den nyere
pc) rigtigt nok!
Så der er derfor ikke engang bare en enkelt dma'er. Mon at lyden vil virke
alligevel?
Det for jeg måske at se.

> og ydermere skal til at lege med at installere Univesa drivere
> til skærmkort for at spillet kan bruge det.

Det ser ud til at fungere ok med skærmbilledet. indtil nu under selve
installationsmenuen. Men det kan jo være at det ikke er sådan under selve
spillet.

-
Torben

Fra : a

Dato : 28-03-04 16:23

Hej.
Ingen problemer mere med at få ms-dos spillet til at fungere.
For jeg har nemlig købt et Sound Blaster 4.1 digital, (jeg tror det kostede
200 kr). Helt uvidende om ms-dos legacy softwaren som kortet også havde, og
endag ikke bare skjult, det var også flot forklaret i både hjælpe funktionen
og i egenskaber for legacy kortet/softwaren, med en helt almindelig tab der
havde data for brug i ms-dos spil.
Dog efter at have læst hele hjælp teksten fra begyndelse til slut, fandt jeg
ikke nogensteder andet end at sbinit filen var driveren til kortet. Men der
stod intet om at den skulle indlæses(det gjorde der faktisk ikke. Så var det
bare heldigt at jeg vidste det alligevel), og ej heller havde den lagt
linien ind til dette, andet end stien.
DETTE var nu selve forvirringen.
Jeg troede at alt var iorden. Men jeg skulle selv ligge sbinit ind i
hukommelsen. Det tog noget tid før jeg fandt ud at det.

Det var hovedsageligt lydkortet jeg ikke kunne få spillet til at "tage
imod". Derfor købte jeg altså et rigtigt SB (soundblaster) lydkort. For SB
kompatibilitet er nemlig det alle dosspil har.

Foruden også at finde mus driverens navn og sti samt ligge linien ind med et
LH foran stien samt ligeså med mscd filen til drevene.

Sound Blaster 4.1 digital er et godt kort til at få spil til at køre under
ms-dos.
Bare er lyden lidt dårlig. Jeg prøvede derfor at opgradere med allernyeste
drivere. Men det ødelagde dos legacy'en / dos kompatibileteten. Så det blev
afinstalleret og det gamle der fulgte med kortet blev installeret igen.
Så nu har jeg gamle drivere der tilgængæld har dos kompatibilitet.
Det er et svært kompromis at ikke havde helt superp lyd i windows spil men
skal kunne køre under dos.

PS: Jeg lavede selv en boot diskette og bootede pc'en op med den når jeg
skal spille. For det med 'dostilstand for dosspil' som windows har, er noget
temmeligt dårligt noget at bruge ved dosspil. Bare en erfaring.
Windows laver efter en observation jeg har gjort mig, forskellige autoexec
og
config i henholdsvis det ovennævnte dos start og 'genstart i ms-dos
tilstand'. Så DET er noget roderi.
Så er det meget nemmere at lave en boot diskette selv. Så er der ikke det at
tænke over og der er orden i tingene.

Jeg syntes at det er godt at man stadig kan spille dos spil i windows 98 SE
som er versionen vi snakker om her.

Torben melder ud.

Hilsen
Torben