Jeg skal hjælpe en gut :-)
Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-03-04 18:54

Hej Allesammen.

Jeg skal sgu pludselig hjælpe en gut med at smække RAM i hans ibook,
ved kun at det er dametaskemodellen, vistnok, lyseblå? system OS 9.x

På nuværende tidspunkt er der kun 64 MB RAM, men hvis der er en ekstra
plads, kan man så ikke "kun" putte det dobbelte i, altså en klods på
128, ialt 192 MB?
Men er det overhovedet realistisk at køre OSX, med så få RAM?

Der er snak om installering af smart card, hvad er det? Har en ide om at
der menes airportkort.....:-/

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-03-04 19:32

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
> 128, ialt 192 MB?
> Men er det overhovedet realistisk at køre OSX, med så få RAM?

Der skulle ikke være noget i vejen for at smække mere RAM i. De
størrelser der ofte er opgivet fra Apple er hvad der var til at få
dengang modellen blev sendt på markedet. Siden er der i de fleste
tilfælde blevet udviklet RAM blokke med mere hukommelse på den samme
(fysiske) plads, som du kan bruge, så hvis pengene er til det skulle det
nok være muligt at finde en 512 MB klods. Med mindre end en ekstra 256
MB klods skal du ikke regne med at kunne køre OSX bare nogenlunde.
Og husk at Pantheren er meget kritisk overfor RAM, så køb et
mærkevareprodukt som f.eks Kingston med det samme hvis du ikke vil
risikere at skulle gentage operationen flere gange med nye RAM-klodser.
(Jeg har lige selv modtaget en bytter fra Crucial for at få den til at
virke i en G4 iBook).

mvh.
Kaj

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 11-03-04 21:26

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...] Med mindre end en ekstra 256
> MB klods skal du ikke regne med at kunne køre OSX bare nogenlunde.

Det er der delte meninger om - min mor kører med 192mb ram i en gammel
toiletsæde/ dametaske ibook og hun har aldrig haft en computer der har
fungeret så godt. Det skal selvfølgelig nævnes at hun ikke er nogen
krævende bruger, men benytter sig af de mest gængse programmer som
safari, mail, itunes og microsoft word.

~ Jørgen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-03-04 22:47

> [...]

> risikere at skulle gentage operationen flere gange med nye RAM-klodser.
> (Jeg har lige selv modtaget en bytter fra Crucial for at få den til at

Du er en SuperGutterKaj

For det var sådan dengang jeg smækkede RAM i min egen
ibook..............dvs. at jeg osse kan smække mere i min egen?!!!!
))))) Der gik lige en prås op for mig *LOL *
Kan osse huske fra egen install. af panther at der min. skulle 256 i,
men var i tvivl med jaguar.
Og jeg er osse med på det med mærkevare, bruger selv Kingston,
i min ibook, og Noname i Alu´en, her spillede prisen dog ind

Det var en suveræn fed nyhed (for mig, altså!), tak for den Kaj)
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge