Virus til OSX?
Fra : No1

Dato : 11-03-04 12:29

Findes der virus til OSX?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-03-04 13:01

No1 <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:

> Findes der virus til OSX?

Der er endnu ikke fundet virus til OSX. Det nærmeste du kommer, er at
der er nogle cross-platform macro-vira til MS-office der også kan lave
ballade med Word/Excel filer på mac.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : No1

Dato : 11-03-04 23:23

> Der er endnu ikke fundet virus til OSX. Det nærmeste du kommer, er at
> der er nogle cross-platform macro-vira til MS-office der også kan lave
> ballade med Word/Excel filer på mac.

Det var også min opfattelse, men undrede mig over at Apples online store
solgte et antivirus program.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-03-04 23:35

No1 wrote:

> Det var også min opfattelse, men undrede mig over at Apples online store
> solgte et antivirus program.

OSX har en Unix kerne, og den må da være sårbar overfor Unix-
viruser, eller hva'...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 12-03-04 02:47

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> OSX har en Unix kerne, og den må da være sårbar overfor Unix-
> viruser, eller hva'...?

man kan sagtens skrive en virus/trojansk hest hvis man _vil_... Det
kan man osse til OS9, der er blot ikke mange der har gjort det.

som andre i tråden har påpeget er det dog en god ide at have et antivirus
program på sin mac, hvis man driver en forretning med sin OSX maskine
- osær hvis man i den forbindelse udveksler data med PC. Du
vil ikke være i kridthuset hvis du kommer til at inficere en kundes PC.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-03-04 22:38

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> - osær hvis man i den forbindelse udveksler data med PC. Du
> vil ikke være i kridthuset hvis du kommer til at inficere en kundes PC.

Enig Morten

Vi har uanset følelse af "urørlighed" , en forpligtelse til ikke at
viderebringe vira.
Ideologien må ikke skade andre
På grundlag af hvad du har skrevet vil jeg styrte ned i morgen og købe
et antivirusprogram, men hvilket? Virex?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 14-03-04 22:53

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
> På grundlag af hvad du har skrevet vil jeg styrte ned i morgen og købe
> et antivirusprogram, men hvilket? Virex?

Hej Lone
Hvis du har tænkt dig at bruge 700 spir på Virex - så brug dem dog på et
..Mac-abonnement - Så får du Virex, Sims, 15MB mailbox, 100MB diskplads,
billige tilbud på hvadsomhelst og meget meget
mere.......trateterateraaaaaaa.......reklame.......og alt det for de
samme 700 spir
M.

Fra : Michael Holm

Dato : 19-03-04 11:02

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]

Men du behøver da ikke Virex til det, du skal blot lade være med at
sende mailsene videre...
(jeg syntes foriøvrigt Virex virker fint - men bruger det ikke på mine
egne mac'er :)

enig
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - skal du rejse? http://rejser.tk

Fra : Lone Schmidt

Dato : 20-03-04 01:30

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]

> sende mailsene videre...
> (jeg syntes foriøvrigt Virex virker fint - men bruger det ikke på mine

Tak for Jeres svar, jeg tygger lige lidt på dem

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 15-03-04 01:31

On 2004-03-14 22:37:52 +0100, mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) said:

> et antivirusprogram, men hvilket? Virex?

Én ting er hvad jeg anbefaler og hvad jeg selv gør... jeg har selv
ingen Antivirus løsning og holder af leve livet farligt

Men hvis du endelig vil investere vil jeg anbefale Norton's
antivirus... (NAV). Hvis du allerede har Norton Utilities er der en
rimelig chnace for at du osse har NAV.

--
Morten Reippuert Knudsen

Motto: rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-03-04 04:56

In dk.edb.mac, spam@reippuert.dk wrote:

Adddr! Sig mig, er du gået rent GUI på news-froten? Det er jo nærmest...
uvirkeligt.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Route flapping at the NAP.

Fra : Morten

Dato : 20-03-04 04:12

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Adddr! Sig mig, er du gået rent GUI på news-froten? Det er jo nærmest...
> uvirkeligt.

Mnaj, det er jeg nu ikke men, tin spiller desværre ikke med alle tegnsæt
(det gør Unison iøvrigt ej heller). I denne gruppe er det ikke et
problem men det er det i visse andre grupper, hvor afsenderne ikke er
helt så diciplinerede hvad angår netikette.

slrn spiser det hele men den er ikke så venlig når det gælder om læste
indlæg, så derfor har jeg fundet anvendelse af Unison.

Lige nu er den nok den venligste GUI usenet-klient til OSX - jeg får
pip af Mozilla/Thunderbird's mange muligheder.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-03-04 23:36

> Det var også min opfattelse, men undrede mig over at Apples online store
> solgte et antivirus program.

Hvis der er nogen der vil købe, er der også en sælger, så hvorfor ikke
selv tjene pengene ?
Og så er der jo et par dusin "gamle" vira der vel sagtens kan angribe
classic hvis man en sjælden gang er derude.
I øvrigt kan det være en god ide med et antivirusprogram der
kontrollerer, at du ikke uforvarende videresender virus til win-brugere,
hvis du ofte videresender filer.

mvh.
Kaj.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-04 22:13

> Det var også min opfattelse, men undrede mig over at Apples online store
> solgte et antivirus program.

Minder mig om den gamle vittighed om den engelske gentleman, der er ved
at se på en Rolls Royce (vi skal nogle år tilbage i tiden til dengang,
da selvstarteren var relativt ny):

"Hvis en Rolls Royce altid kan starte, hvorfor er den så forsynet med et
hul til et håndsving til at starte motoren?"

Hvortil sælgeren svarede: "Ahem, hvis De, sir, ser Dem selv i spejlet,
når De barberer Dem om morgenen, vil De opdage, at De fortil på
brystkassen, hvor kvinden har sine ypperste attributter, har to, ahem,
brystvorter. Dem har De fået af Vorherre af nøjagtig samme grund, som en
Rolls Royce har et hul til et håndsving."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-03-04 08:51

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> OSX har en Unix kerne, og den må da være sårbar overfor Unix-
> viruser, eller hva'...?

Hvilke unix-viruser?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-03-04 13:42

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Hvilke unix-viruser?

Jamen det er da glædeligt, hvis der slet ikke findes viruser
der går på Unix...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-03-04 14:28

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Jamen det er da glædeligt, hvis der slet ikke findes viruser
> der går på Unix...

Det er svært at lave generelle virusser der går på unix alene fordi
der er meget få fællesnævnere systemerne imellem. CPU'erne er ofte
forskellige, og bibliotekerne osv osv, hvorfor det ikke er nemt at
gøre det i maskinkode.

Så er der diverse scriptsprog til rådighed, hvor fællesproblemet er at
få aktivere virussens kildetekst. I Outlook er dette simpelt - men
hvad skal man gøre under Unix?

Når dét så er sagt, er det naturligvis meget nemmere at angribe en
specifik arkitektur, som Redhat på PC'ere eller OS X på PowerPC, hvor
antallet af fællesnævnere er meget større imellem to instanser.

Så er vi bare nede i at det er sværere og at der nok ikke er kritisk
masse af systemer pr platform.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-03-04 14:43

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Så er vi bare nede i at det er sværere og at der nok ikke er kritisk
> masse af systemer pr platform.

Ok - det lyder jo rart, jeg har nemlig været lidt bekymret for,
at Unix kernen i MacOSX ville medføre, at vi blev sårbare over-
for nogle viruser til Unix...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-03-04 15:23

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Ok - det lyder jo rart, jeg har nemlig været lidt bekymret for,
> at Unix kernen i MacOSX ville medføre, at vi blev sårbare over-
> for nogle viruser til Unix...

En ældre apacheinstallation kan vel stadig tages ud med et root-kit,
ligesom på andre platforme, eller er det forkert opfattet?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: only available on a need to know basis

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-03-04 16:02

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> En ældre apacheinstallation kan vel stadig tages ud med et root-kit,
> ligesom på andre platforme, eller er det forkert opfattet?

Bruger man et hul der skyldes et bufferoverflow i C, så skal det være
tilpasset til PowerPC rent maskinkodemæssigt. Det er det nok ikke.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Kaj Noppenau Sørense~

Dato : 15-03-04 18:56

intet er helt sikkert - heller ikke Apples koder. I dette tilfælde er det
Quicktime, der er fundet huller i...

læs mere her:
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=16950