/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hvad sker der....?
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 10-03-04 18:15


Iflg. de tekniske oplysninger, så kan der max. sættes 3 RAM-
klodser a 64 Mb i en grå G3 desktop, hvad sker der hvis man
sætter en eller flere 128 Mb RAM-klodser i den....?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

 
 
Erik Richard Sørense~ (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-03-04 19:12



Niels Ebbesen wrote:
> Iflg. de tekniske oplysninger, så kan der max. sættes 3 RAM-
> klodser a 64 Mb i en grå G3 desktop,

Ja, det var i 'gamle dage', at Apple skrev det.. Rent faktisk kan den
sagtens håndtere 256mb blokke. Den er født med 32mb PC-66 - formentlig
Hyundai RAM, men den kan sagtens bruge PC-100 uden problemer.

Det, du skal være opmærksom på, er, at der skal bruges nogle specielle
moduler, der er lavere end andre, - ellers kan de fysisk ikke være der.
RAM slottene sidder lige nøjagtig under den ene blæser, så der er kun
ca. 1,5mm at give af, når låsepalerne er gået på plads.

Men fx. kan Kingston KVR64X100/256 blokke godt være der, men så kan det
øverste modul ikke gå 'i hak'. Det betyder ikke noget, hvis du ikke
flytter rundt med maskinen...

> hvad sker der hvis man sætter en eller
> flere 128 Mb RAM-klodser i den....?

Du kan sagtens sætte en 256mb blok i også, så den i alt kan have 768mb
RAM. - Så der sker ikke noget, der ikke må ske.

Tag en af de blokke, der nu sidder i ud og mål højden på RAM'en meget
præcist - fx. med en skydelære og gå ned til en PC-pusher og køb noget
PC-100 RAM, der har samme højde. - Jeg mener at højden må være ca.
1.12". Det eneste, du skal være opmærksom på, er, at RAM'en registreres
efter laveste fællesnævner, så hvis du sætter fx. PC-100 RAM i, vil det
blive reg. som værende PC-66, hvis der samtidig sidder en PC-66 klods. -
Det samme, hvis du sætter CL3 RAM i, og der i forvejen sidder en CL2, så
reg. det hele som værende CL3.

I min egen gamle 233DT havde jeg både en Hyundai PC-66/64mb + en Apacer
PC-100/64mb og en Kingston KVR64X100/256 256mb, men så kunne den øverste
blok ikke låses, så jeg flyttede ikke rundt med den, men det spillede
fint sammen.

Men prøv at kigge på www.otherworld.com og klik på feltet lige over de
små billeder med forskelligt type HW, så får du en 'guide', hvor du
vælger model, så kan du finde alt, hvad der kan bruges til en Beige
G3DT. - <http://eshop.macsales.com/Accelerators/index.cfm>. Det er
billigere at købe den specielle RAM til Beige DT modeller, selv når du
skal betale både moms og fragt. - 64mb af den 'smalle' RAM koster
herhjemme normalt ca. 790kr.... Her er link til RAM
<http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=59&type=Memory&TI=%23TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades>
- Find den, der har bestillingsnr.: OWC100SD256324 til $52,95 - ca.
478kr. inkl. moms - ekskl. porto... Porto for fx. 3 moduler er $35,50,
så du sparer altså temmelig mange penge... - Hvis bare jeg havde haft
lidt stre ovrsdli , sille jeg have fyldt min B&W G3/900 op, så kunne du
have fåt g med ved samme lejlighed...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Niels Ebbesen (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 10-03-04 20:07


Erik Richard Sørensen wrote:

> Ja, det var i 'gamle dage', at Apple skrev det.. Rent faktisk kan den
> sagtens håndtere 256mb blokke. Den er født med 32mb PC-66 - formentlig
> Hyundai RAM, men den kan sagtens bruge PC-100 uden problemer.


Ja der sidder 3 x 32 Mb RAM i den, men humlen er, at jeg har
fået fat i en 128 Mb PC 100 168-pin DIMM UNB klods, og så er
det spørgsmålet, om den vil spille sammen med to af de 32 Mb
klodser, der i forvejen sidder i maskinen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Erik Richard Sørense~ (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-03-04 20:30

Hej NIELS

Niels Ebbesen wrote:
>>Ja, det var i 'gamle dage', at Apple skrev det.. Rent faktisk kan den
>>sagtens håndtere 256mb blokke. Den er født med 32mb PC-66 - formentlig
>>Hyundai RAM, men den kan sagtens bruge PC-100 uden problemer.
>
> Ja der sidder 3 x 32 Mb RAM i den, men humlen er, at jeg har
> fået fat i en 128 Mb PC 100 168-pin DIMM UNB klods,

Er det mærket, der hedder UNB, eller er det en typebetegnelse? -
Umiddelbart har jeg aldrig hørt det navn.

> og så er det spørgsmålet, om den vil spille
> sammen med to af de 32 Mb klodser, der i forvejen
> sidder i maskinen.

Umiddelbart burde det ikke være et problem, - bortset fra det, jeg
nævner med højden på RAM blokken, Du kan prøve det ved at tage den ene
32mb blok ud og forsigtigt prøve at skubbe den anden på plads. Tag den
blok, der sidder i J5 længst væk fra hængslerne og luk den sammen, før
du starter den. Gå så i æblemenuen og 'om denne computer', hvis der så
står 256mb, er den reg. og kan bruges uden videre...


- Og som sagt, behøver den øverste blok i computeren ikke være låst,
hvis den ellers altid står på samme sted, så kan kabinettet bare sættes
på igen...

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Niels Ebbesen (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 10-03-04 20:37


Erik Richard Sørensen wrote:

> Er det mærket, der hedder UNB, eller er det en typebetegnelse? -
> Umiddelbart har jeg aldrig hørt det navn.


Fabrikatet: Crucial Technology

Varenummer: T3613G/A

Type: 128 Mb PC 100 168-pin DIMM UNB

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Erik Richard Sørense~ (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-03-04 21:49

Hej Niels

OK, så kan det bruges rent teknisk set. - Og så er der kun højden at
tage hensyn til...
mvh. Erik Richard

Niels Ebbesen wrote:
>>Er det mærket, der hedder UNB, eller er det en typebetegnelse? -
>>Umiddelbart har jeg aldrig hørt det navn.
>
> Fabrikatet: Crucial Technology
> Varenummer: T3613G/A
> Type: 128 Mb PC 100 168-pin DIMM UNB

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Niels Ebbesen (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 10-03-04 21:27



Erik Richard Sørensen wrote:

> - Og som sagt, behøver den øverste blok i computeren ikke være låst,
> hvis den ellers altid står på samme sted, så kan kabinettet bare sættes
> på igen...


Jeg har lige tjekket, og jeg kan se, at 128 Mb klodsen er ca.
2 mm breddere end dem sidder i maskinen, og jeg synes ikke det
er seriøst, med en strømforsyning der hviler på en for høj
RAM-klods.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Erik Richard Sørense~ (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-03-04 22:32

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:
>>- Og som sagt, behøver den øverste blok i computeren ikke være låst,
>>hvis den ellers altid står på samme sted, så kan kabinettet bare sættes
>>på igen...
>
> Jeg har lige tjekket, og jeg kan se, at 128 Mb klodsen er ca.
> 2 mm breddere end dem sidder i maskinen,

Måske kan den så lige nøjagtig være der...

> og jeg synes ikke det er seriøst, med en strømforsyning
> der hviler på en for høj RAM-klods.

Nu er detaltså kun en lille blæser på ca. 70mm i diameter og ikke en
stor strømforsyning.. - Jeg kørte med det i knap 3 år uden problemer...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Niels Ebbesen (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 10-03-04 23:02


Erik Richard Sørensen wrote:

> Måske kan den så lige nøjagtig være der...


Nix, men det gitter som sidder foran blæseren rager 2 mm frem,
og hvis man lige tager en stor skævbidder og klipper det væk,
så kan den fint være der...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Erik Richard Sørense~ (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 11-03-04 00:40

Hej Niels

- Så er det nok det smarteste at skrue gitteret af og bruge en fil til
at file det væk med, så får man heller ikke skarpe kanter...

Men det er faktisk en ret god idé, så kan man altid placere en std. blok
i én af slottene.

Hvad med at formulere det på engelsk og sende det til
Xwww.xlr8yourmac.com? - Der er faktisk mange, der stadig bruge de gamle
Beige DT modeller pga. deres høje stabilitet.

mvh. Erik Richard

Niels Ebbesen wrote:
>>Måske kan den så lige nøjagtig være der...
>
> Nix, men det gitter som sidder foran blæseren rager 2 mm frem,
> og hvis man lige tager en stor skævbidder og klipper det væk,
> så kan den fint være der...

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Morten (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 11-03-04 00:58

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja der sidder 3 x 32 Mb RAM i den, men humlen er, at jeg har
> fået fat i en 128 Mb PC 100 168-pin DIMM UNB klods, og så er
> det spørgsmålet, om den vil spille sammen med to af de 32 Mb
> klodser, der i forvejen sidder i maskinen.

formegenlig ja... såfemt den ikke har 128bit moduler. (er den min
gamle maskine der nu trænger til flere huskeklodser?)

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Niels Ebbesen (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 11-03-04 01:06



Morten wrote:

> formegenlig ja... såfemt den ikke har 128bit moduler. (er den min
> gamle maskine der nu trænger til flere huskeklodser?)


Ja den skal prøve at OSX og serve web-sites...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Morten (17-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 17-03-04 12:22

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja den skal prøve at OSX og serve web-sites...

det kan den godt

Hovever, smid disk i den med ordenlige tilgangstider, og placer dine
sider, databaser mm. på denne. OS'et kan fortsat køre på 4GB'en. RAM vil
den osse gerne have mere af, de 96MB er ikke nok.
256MB er tilstrækkligt men som altid når det gælder OSX - the more the
marrier.

Og lad være med at bruge GUI på den... den kan den slket ikke klare.
Lad den bare stå uden at være logget ind. Alt kan fjernstyres over
henholdsvis SSH (komanolinie), apples admin programmer (skal afvikles
fra OSX) og webmin (skal efterinstallereres).

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Preben Bødker Nielse~ (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 10-03-04 19:29

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Iflg. de tekniske oplysninger, så kan der max. sættes 3 RAM-
> klodser a 64 Mb i en grå G3 desktop, hvad sker der hvis man
> sætter en eller flere 128 Mb RAM-klodser i den....?

Det er forældede oplysninger, fra dengang der ikke fandtes lowprofile
ramklodser.
Der kan smides 768 mb ram i ialt (2x256).
<http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=g3>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Jesper Haaber Gyllin~ (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 10-03-04 22:36

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Iflg. de tekniske oplysninger, så kan der max. sættes 3 RAM-
> klodser a 64 Mb i en grå G3 desktop, hvad sker der hvis man
> sætter en eller flere 128 Mb RAM-klodser i den....?

Jeg sagde jo til dig at du skulle downloade Mactracker, så ville du
kunne se at en beige G3 kan tage 3 x 256 MB klodser.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Morten (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 11-03-04 00:56

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Iflg. de tekniske oplysninger, så kan der max. sættes 3 RAM-
> klodser a 64 Mb i en grå G3 desktop, hvad sker der hvis man
> sætter en eller flere 128 Mb RAM-klodser i den....?

så genkendes de alle... ossw 25 klodser. Grunden til at desktoppen er
specificeet til å små klodser er at der dengang den introduceredes
ikke fandtes andre klodser end 64MB med tilstrækkelig lav højde.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408646
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste