Gratis Virusscanner?
Fra : RoJo

Dato : 04-03-04 23:08

Hvor finder jeg en gratis virusscanner til mac??

På forhånd tak

Mvh RoJo

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-03-04 00:00

"RoJo" <r j o n a s s e n @ h o t m a i l . c o m> wrote:

> Hvor finder jeg en gratis virusscanner til mac??

Hvilke virus?

Jeg tror altså ikke, der findes en gratis virusscanner til Mac. Der er
så vidt jeg har hørt endnu ikke fundet virus til OS X. Der fandtes virus
til OS 9 og tidligere, men jeg ved ikke, hvor mange af dem, der er i
omløb mere. Så det er altså ikke verdens mest nødvendige program.
I rigtig gamle dage var der et gratis program, der hed
Disinfectant, som stort set alle havde. Desværre er det ikke blevet
opdateret i årevis. Siden har der vist ikke været nogen rigtigt kendte,
gratis programmer.
Man kan naturligvis købe Norton antivirus til Mac. En anden
mulighed er Virex fra NAI. Jeg har selv et .Mac-medlemsskab til $99 om
året. Der følger Virex gratis med. Før abonnerede jeg faktisk på Virex,
og de penge sparer jeg nu. På den måde er .Mac ikke så dyrt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-03-04 00:37

Henrik Münster wrote:

> [...]
> til OS 9 og tidligere, men jeg ved ikke, hvor mange af dem, der er i
> omløb mere. Så det er altså ikke verdens mest nødvendige program.

Det er kun rigtigt hvis man undlader at installere M$-software
på Mac'en, for der findes macro-viruser til Word og OutLook, som
godt kan afvikles på en Mac, de laver sjældent skader på Mac'ens
system, men de kan godt ødelægge alle de Word dokumenter som
ligger på maskinen.

Så man skal bare lære alle ens PC-kontakter, at man ikke vil ha'
Word dokumenter, og de bare skal sende tekster som plain text i
en e-mail...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 05-03-04 02:27

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> [...]
> godt kan afvikles på en Mac, de laver sjældent skader på Mac'ens
> system, men de kan godt ødelægge alle de Word dokumenter som

Jeg har hørt om macro-virus til Word, men aldrig om nogle til Outlook
(som vel burde hedde lookout). Kan du uddybe det, eller beskrive hvilke
macroer de benytter sig af?

Jeg vil meget gerne informere nogle klienter om det hvis det er en reel
fare.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: doppler effect

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-03-04 10:55

Jonas Voss wrote:

> [...]
> macroer de benytter sig af?
>
> Jeg vil meget gerne informere nogle klienter om det hvis det er en reel

Jeg har ikke de to nævnte programmer installeret, men jeg har
haft et årsabonnement på Virex, og de månedlige opdateringer
var kun mod nye macro-viruser, der udnytter noget Visual Basic
scripting teknologi, som de to nævnte programmer understøtter.

Outlook's understøttelse af script, er netop årsagen til, at
der kan laves viruser, som eksekverer sig selv, når brugerne
åbner den e-mail som de er vedhæftet. Og det er jo slemt med
en e-mail virus, der ikke kræver at modtageren klikker på et
attachmentet.

Men de fleste macro-viruser er jo målrettet til windåser, så
de kan ikke skade Mac'er med Word og OutLook installeret, men
der findes pænt mange som er cros platform, og jeg kender da
en Mac/Word bruger som har prøvet at ha' macro-viruser, og de
ødelagde alle de Word dokumenter, han havde haft åbne, medens
han havde viruserne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 05-03-04 11:13

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> åbner den e-mail som de er vedhæftet. Og det er jo slemt med
> en e-mail virus, der ikke kræver at modtageren klikker på et

du mener vel Outlook exchange klienten, hverken Outlook Express eller
Entourage understøtter vbs scripts. (om exchangeklienten gør ved jeg
ikke noget om)

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-03-04 11:45

Morten wrote:

> du mener vel Outlook exchange klienten, hverken Outlook Express eller
> Entourage understøtter vbs scripts. (om exchangeklienten gør ved jeg
> ikke noget om)

Jeg bliver dig svar skyldig, livet er for kort til at bruge tid
på M$-software, jeg kan bare huske, at jeg i forbindelse med de
månedlige Virex opdateringer, har set Outlook nævnt sammen med
macro viruser.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 05-03-04 17:50

> [...]

> på M$-software, jeg kan bare huske, at jeg i forbindelse med de
> månedlige Virex opdateringer, har set Outlook nævnt sammen med

outlook paa PC... undresoeg tingene foer du skraemmer andre brugere
fra vid og sans.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-03-04 20:30

Morten wrote:

> outlook paa PC... undresoeg tingene foer du skraemmer andre brugere
> fra vid og sans.

Hvorfor skulle OutLook til PC være nævnt i forbindelse med
Virex opdateringer til MacOS...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 06-03-04 00:39

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvorfor skulle OutLook til PC være nævnt i forbindelse med
> Virex opdateringer til MacOS...?

Scanner Virex ikke også for PC-virus for at undgå at du kommer til at
sende dem videre? Eller er det kun Norton Antivirus der gør det?

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten

Dato : 06-03-04 16:26

> Hvorfor skulle OutLook til PC være nævnt i forbindelse med
> Virex opdateringer til MacOS...?

fordi virus programmet kan fjerne virus Det er vel meget smart at
du ikke ved et uheld videre distribuerer en virus til en PC bruger.

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-03-04 01:45

> [...]

> var kun mod nye macro-viruser, der udnytter noget Visual Basic
> scripting teknologi, som de to nævnte programmer understøtter.

SVJV er VBScript kun sparsomt implementeret i Office-pakken på Mac, og
jeg kan slet ikke forestille mig hvordan Outlook til Mac kan reagere på
noget VB-noget. Hvis du blot bruger Outlook installeres der jo intet der
har med VBScript at gøre.

> [...]
> åbner den e-mail som de er vedhæftet. Og det er jo slemt med
> en e-mail virus, der ikke kræver at modtageren klikker på et

Det må være Windows-klienten du tænker på her.

> [...]
> en Mac/Word bruger som har prøvet at ha' macro-viruser, og de
> ødelagde alle de Word dokumenter, han havde haft åbne, medens

Cross-platform i hvilken forstand? Jeg kan ikke forestille mig hvordan
man kan skrive en cross-platform virus i VBScript. VBScripts "styrke" på
Windows ligger vist i, at man kan manipulere filer, men det tror jeg
ikke er implementeret i Mac-versionen. De huller der bliver udnyttet med
VBScript på Windows findes jo ikke på Mac, SVJV.

Mon ikke du, som en anden i tråden påpeger, mener, at Vires tjekker for
vira til PC også, så man ikke kommer til at sende den videre til en
PC-bruger?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Electricians made popcorn in the power supply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-03-04 10:18

Jonas Voss wrote:

> [...]
> jeg kan slet ikke forestille mig hvordan Outlook til Mac kan reagere på
> noget VB-noget. Hvis du blot bruger Outlook installeres der jo intet der

Og det skulle vel ikke forholde sig sådan,at OutLook kan bruge
Visual Basic delen i Word, hvis begge programmer er installeret.

På PC kan man sende e-mail direkte fra Word, netop p.g.a. en
meget tæt intigration mellem de to programmer, jeg ved dog ikke
om det også er sådan på Mac.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-03-04 18:13

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Og det skulle vel ikke forholde sig sådan,at OutLook kan bruge
> Visual Basic delen i Word, hvis begge programmer er installeret.

Jo, det kan den sikkert godt, men jeg tror stadig, at VBA (Visual Basic
for Applications) er mindre omfangsrigt til mac end til windows. Ellers
ville virus til mac være et langt større problem end det er.

De macro-virus til Office jeg har kunne finde har kun ramt ældre
versioner (v.6, v.7 og 97) af office-pakken til mac, som f.eks. denne:

   <http://vil.nai.com/vil/content/v_1530.htm>

Læg mærke til, at den gør noget ved filer på windows-platformen, der
står ikke noget om, at den gør noget ved nogle filer på mac, blot at man
kan blive inficeret med den.

Læg yderligere mærke til, at den aldrig vil kunne gøre noget på en mac,
da sti og fil den vil manipulere/slette er windows-specifik.

Ifølge denne artikel:

   <http://www.igeek.com/articles/History/VisualBASIC.txt>

er VBA aldrig blevet udviklet til Mac, men jeg synes da det var en
mulighed når man installerede Office V. X. Kan det ikke passe?

> På PC kan man sende e-mail direkte fra Word, netop p.g.a. en
> meget tæt intigration mellem de to programmer, jeg ved dog ikke
> om det også er sådan på Mac.

Det kan man vist også på Mac.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: suboptimal routing experience

Fra : Morten

Dato : 07-03-04 02:11

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]

> er VBA aldrig blevet udviklet til Mac, men jeg synes da det var en
> mulighed når man installerede Office V. X. Kan det ikke passe?

det er en begrænset udgave af real basic som kommer med OfficeX

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-03-04 12:28

In dk.edb.mac, spam@reippuert.dk wrote:

> det er en begrænset udgave af real basic som kommer med OfficeX

Ok, så er jeg altså ikke helt galt afmarcheret.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: dynamic software linking table corrupted

Fra : Ken Rasmussen

Dato : 07-03-04 13:38

In: dk.edb.mac
Sun, 7 Mar 2004 02:10:48 +0100
MsgID: <od9qh1-ch.ln1@G5.reippuert.dk>
Morten<spam@reippuert.dk> wrote:
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

In article <od9qh1-ch.ln1@G5.reippuert.dk>, Morten <spam@reippuert.dk>
wrote:

> det er en begrænset udgave af real basic som kommer med OfficeX

VBA følger med Office98, 2001 og X, men halter noget bagefter
windows versionerne (VBA i X er sammenlignelig med VBA i
Office97 men alligevel ikke helt og f.eks er VBA editoren langtfra
så kraftfuld i X).

--
Ken Rasmussen.

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-03-04 14:09

In dk.edb.mac, klentz@hej.invalid wrote:

> [...]
> windows versionerne (VBA i X er sammenlignelig med VBA i
> Office97 men alligevel ikke helt og f.eks er VBA editoren langtfra

Skal man bruge en speciel editor til at programmere i VBA?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse:
   My pony-tail hit the on/off switch on the power strip.

Fra : Ken Rasmussen

Dato : 07-03-04 20:40

In: dk.edb.mac
Sun, 7 Mar 2004 14:09:19 +0100
MsgID: <vgjrh1-688.ln1@hexley.verture.net>
voss@null.dk (Jonas Voss) wrote:
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

> Skal man bruge en speciel editor til at programmere i VBA?

Ja men den følger med: I hostprogrammet (som det vist så
fint hedder), f.eks Excel el. Word, trykker du Alt+F11 (el.
Tools -> Macro -> Visual Basic Editor) og voila.

--
Ken Rasmussen.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-03-04 16:05

Morten skrev:

> det er en begrænset udgave af real basic som kommer med OfficeX

Det tror jeg næppe. REALbasic er et helt andet produkt, der ikke har
noget med Microsoft at gøre. Du mener nok Visual Basic.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten

Dato : 07-03-04 17:43

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Det tror jeg næppe. REALbasic er et helt andet produkt, der ikke har
> noget med Microsoft at gøre. Du mener nok Visual Basic.

jeps.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 07-03-04 18:07

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

Der følger faktsik en begræset version af REALbasic med Office v.X.
Hvorfor ved jeg ikke, for den understøtter som nævnt også VBA. Hvis man
i Word vælger: Tools -> Macro, så får man valget mellem at åbne editoren
til hver af de to.

VBA til Mac er vist rimelig hæderligt understøttet så længe det kun
bruges til interne funktioner i Office, men der mangler mange af de mere
specielle biblioteker, som findes til VBA på Windows.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.