Finde længden af et input, og opdele hvis ~
Fra : Lasse Madsen

Dato : 14-03-04 00:40

Overskriften siger vel det hele, men findes der en måde i PHP,
hvorpå man kan finde længden af et input, og opdele den i flere
dele, hvis der er mere end X antal tegn???

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-03-04 01:41

On Sat, 13 Mar 2004 23:40:20 +0000 (UTC), Lasse Madsen
<Lasse@hippie.dk> wrote:

>Overskriften siger vel det hele, men findes der en måde i PHP,
>hvorpå man kan finde længden af et input, og opdele den i flere
>dele, hvis der er mere end X antal tegn???

Længden af en streng: strlen()
http://dk.php.net/strlen

Dele en streng mellem ord: wordwrap()
http://php.net/wordwrap

Dele en streng hårdt efter et antal tegn: chunk_split()
http://dk.php.net/chunk_split

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: hoved (og ikke hovede)

Fra : Lasse Madsen

Dato : 14-03-04 11:37

Peter Brodersen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Længden af en streng: strlen()
> http://dk.php.net/strlen

Når den så har fundet længden, skal den dele den efter 115 tegn
(sende det resterende i en ny mail (hvis der er over 230 tegn
skal den sende det i 3 mails) osv.)...
Det er den måde, jeg mener med dele, findes den???

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-03-04 15:30

On Sun, 14 Mar 2004 10:36:54 +0000 (UTC), Lasse Madsen
<Lasse@hippie.dk> wrote:

>Når den så har fundet længden, skal den dele den efter 115 tegn
>(sende det resterende i en ny mail (hvis der er over 230 tegn
>skal den sende det i 3 mails) osv.)...
>Det er den måde, jeg mener med dele, findes den???

Jeg angav også to andre funktioner til formålet:

Fra : Lasse Madsen

Dato : 14-03-04 16:58

Peter Brodersen wrote in
> [...]
>
> Dele en streng mellem ord: wordwrap()
> http://php.net/wordwrap
>
> Dele en streng hårdt efter et antal tegn: chunk_split()

Jeg har valgt at bruge chunck_split(), men så er det lige det,
hvordan den skal sende det i flere mails...
Jeg havde tænkt på at den skulle finde længden, så dele den op
med chunck_split og så hente den første 1/3 derefter den næste
osv., men hvordan ville du lave det???

Fra : Lasse Madsen

Dato : 15-03-04 17:35

Lasse Madsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> Jeg havde tænkt på at den skulle finde længden, så dele den op
> med chunck_split og så hente den første 1/3 derefter den næste

Jeg havde regnet med at lave den sådan her, men jeg ved ikke, om
det kan laves sådan, eller om der skal laves noget om:

#Dele beskeden
If ($stoerrelse => 115 AND $stoerrelse =< 230) {
chunk_split($beskeden, 115, '$besked1, $besked2')
$antal_mails = "2";
} elseif ($stoerrelse => 230 AND $stoerrelse =< 345) {
chunk_split($beskeden, 115, '$besked1, $besked2, $besked3');
$antal_mails = "3";
} elseif ($stoerrelse => 345 AND $stoerrelse =< 460) {
chunk_split($beskeden, 115, '$besked1, $besked2, $besked3,
$besked4');
$antal_mails = "4";
} elseif ($stoerrelse => 460 AND $stoerrelse =< 575) {
chunk_split($beskeden, 115, '$besked1, $besked2, $besked3,
$besked4, $besked5')
$antal_mails= "5";
) else {
$besked1 = "$beskeden";
$antal_mails = "1";
}

#Sende beskeden
If ($antal_mails == 1) {
mail($email, $emne, $besked1, $header);
} elseif ($antal_mails == 2) {
mail($email, $emne, $besked1, $header);
mail($email, $emne, $besked2, $header);
} elseif ($antal_mails == 3) {
mail($email, $emne, $besked1, $header);
mail($email, $emne, $besked2, $header);
mail($email, $emne, $besked3, $header);
} elseif ($antal_mails == 4) {
mail($email, $emne, $besked1, $header);
mail($email, $emne, $besked2, $header);
mail($email, $emne, $besked3, $header);
mail($email, $emne, $besked4, $header);
} else {
mail($email, $emne, $besked1, $header);
mail($email, $emne, $besked2, $header);
mail($email, $emne, $besked3, $header);
mail($email, $emne, $besked4, $header);
mail($email, $emne, $besked5, $header);
}

Fra : Anders Christiansen

Dato : 15-03-04 18:18

<?
$maxlaengde = 115;
$beskedstump = str_split($besked , $maxlaengde);
foreach ($beskedstump as $stump) mail($email, $emne, $stump, $header);
?>
prøv dette, det burde virke..

Hvad skal du bruge den til, hvis det er til SMS'er er jeg meget
interesseret, da jeg har over vejet at lave en sms sender.

Hilsen

Anders Christiansen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 15-03-04 20:58

Anders Christiansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
>
> Hvad skal du bruge den til, hvis det er til SMS'er er jeg meget
> interesseret, da jeg har over vejet at lave en sms sender.

Det er til en SMS-sender, men det er uheldigvis kun Telia, som man kan
sende e-mails til...
Deler den der den op, så den sender 2 mails, hvis der er mellem 115 og
230 tegn???

Fra : Lasse Madsen

Dato : 15-03-04 21:41

> [...]
>
> Hvad skal du bruge den til, hvis det er til SMS'er er jeg meget
> interesseret, da jeg har over vejet at lave en sms sender.

Det er til en SMS-sender, som jeg vil lave, men da det eneste telselskab,
som man kan sende e-mails-SMS'er til er Telia, laver jeg kun til den...

Dur det script også, hvis der fx er imellem 230 og 345 tegn???

Fra : Anders Christiansen

Dato : 15-03-04 22:36

$beskedstump kommer til at være et array hvor tegnene 1-115 ligger i [0]
116 -230 ligger i [1] etc..., så den kan tage dem alle sammen, uanset
længde. meget over 1000 tegn bliver ejeren af telefonen nok ked af det

Fra : Lasse Madsen

Dato : 16-03-04 16:12

> [...]
>
> Hvad skal du bruge den til, hvis det er til SMS'er er jeg meget
> interesseret, da jeg har over vejet at lave en sms sender.

Den kommer med det her output, når jeg sender den:

Fatal error: Call to undefined function: str_split() in
"hjemmeside-adressen" on line 32

Hvad kan jeg gøre ved det???

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-03-04 19:30

On Mon, 15 Mar 2004 18:17:45 +0100, "Anders Christiansen"
<dsl91136@vip.cybercity.dk> wrote:

>$beskedstump = str_split($besked , $maxlaengde);

str_split
(PHP 5 CVS only)

:)

Fra : Lasse Madsen

Dato : 16-03-04 20:32

Peter Brodersen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]

Er der så ikke en anden måde, jeg kan bruge???

Fra : Anders Christiansen

Dato : 16-03-04 21:02

chunk_split burde kunne bruges med de samme parametre..

prøv det...

Fra : Anders Christiansen

Dato : 16-03-04 21:11

NEJ NEJ NEJ NEJ... det passer jo ikke .... (rettet til mig selv...)

men på følgende link er der en løsning.. den er nede blandt kommentarene.

http://dk2.php.net/manual/en/function.str-split.php

Kort sagt laver man en funktion der hedder string_split, der laver det samme
som str_split.

Held og lykke med det..

Hilsen

Anders Christiansen