PHP - fil upload - fejl?
Fra : Don_Q

Dato : 13-03-04 14:04

Hej Gruppe.

Jeg vil gerne give de besøgende på min side lov til at uploade en
fil. Jeg har prøvet med ASP og kan ikke få det til at virke. Men
nu har jeg fundet en rigtig god tutorial på
http://www.webcafe.dk/artikler/php/upload/#koden

Jeg har gjort alt hvad der står jeg skal gøre, men jeg får denne
fejl:

Warning: move_uploaded_file(): SAFE MODE Restriction in effect.
The script whose uid is 2952 is not allowed to access / owned by
uid 0 in /hsphere/local/home/langstil/langstil.dk/phpupload.php
on line 37

Hvad kan fejlen være? Min kode ser sådan her ud:

<?php

$konfiguration["upload_bibliotek"] = "/upload";
$konfiguration["max_stoerrelse"] = "10000";

/* Check PHP-version */
list($major, $minor, $rev) = explode(".", phpversion());
if($major < 4) {
die("Jeg kan kun arbejde med PHP 4.0.0 eller derover");
}

/* Skab de "moderne" arrays hvis vi arbejder med en aeldre PHP */
if($minor < 1) {
$_FILES = $HTTP_POST_FILES;
$_POST = $HTTP_POST_VARS;
$_SERVER = $HTTP_SERVER_VARS;
}

/* Hvor flytter vi fra og til */
$fra = $_FILES["userfile"]["tmp_name"];
$til = $konfiguration["upload_bibliotek"] . "/upload" .
$_FILES["upfil"]["name"];

/* Accepterer vi filens stoerrelse? */
$fil_stoerrelse = filesize($fra)/1024;
if($fil_stoerrelse > $konfiguration["max_stoerrelse"]) {
die("Desværre - filen er for stor. Jeg accepterer kun " .
$konfiguration["max_stoerrelse"] . "kb, og din fil fylder
" .
ceil($fil_stoerrelse, 1) . " kb");
}

/* Saa koerer vi */
if(function_exists("move_uploaded_file")) {
move_uploaded_file($fra, $til); --------LINIE 37 ------
} else {
copy($fra, $til);
}

?>

Håber i kan hjælpe
- I kan evt se om i også får fejlen
www.langstil.dk/page13.html

Ved ikke hvordan jeg ellers skal stille spørgsmålet, så jeg håber
ikke i sender mig en sur besked tilbage!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-03-04 14:18

On Sat, 13 Mar 2004 13:03:55 +0000 (UTC), Don_Q <peterpedal@email.com>
wrote:

> move_uploaded_file($fra, $til); --------LINIE 37 ------

Hvad indeholder $fra og $til på dette tidpunkt? Prøv at printe
værdierne ud.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: hoved (og ikke hovede)

Fra : Don_Q

Dato : 13-03-04 14:34

> Hvad indeholder $fra og $til på dette tidpunkt? Prøv at printe
> værdierne ud.

De indeholder et billede da jeg prøvede at uploade. Jeg er ret ny i det
her. Hvordan printer jeg værdierne ud?

Fra : No1

Dato : 14-03-04 00:32

> De indeholder et billede da jeg prøvede at uploade. Jeg er ret ny i det
> her. Hvordan printer jeg værdierne ud?

echo "fra: '$fra' til:'$til'";

Den linje kan så indsættes lige før du kalder move_uploaded_file()

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-03-04 10:08

On Sat, 13 Mar 2004 14:03:55 +0100, Don_Q wrote:

> [...]
> script whose uid is 2952 is not allowed to access / owned by uid 0 in
> /hsphere/local/home/langstil/langstil.dk/phpupload.php on line 37

snip

> $konfiguration["upload_bibliotek"] = "/upload";

Prøvt at ændre til :
$konfiguration["upload_bibliotek"] =
/hsphere/local/home/langstil/langstil.dk/upload/

mvh
Johan

Fra : Don_Q

Dato : 14-03-04 13:23

> Prøvt at ændre til :
> $konfiguration["upload_bibliotek"] =
> /hsphere/local/home/langstil/langstil.dk/upload/

Er gjort nu, men virker stadig ikke
Nu får jeg denne fejl:

Warning:
move_uploaded_file(/hsphere/local/home/langstil/langstil.dk/upload): failed
to open stream: Is a directory in
/hsphere/local/home/langstil/langstil.dk/phpupload.php on line 38

Warning: move_uploaded_file(): Unable to move '/tmp/phpuostHH' to
'/hsphere/local/home/langstil/langstil.dk/upload' in
/hsphere/local/home/langstil/langstil.dk/phpupload.php on line 38

Kan det have noget at gøre med "tmp". - Jeg har givet fulde
skriverettigheder.

Har også printet værdierne ud. De er:

fra: '/tmp/phpuostHH' til:'/hsphere/local/home/langstil/langstil.dk/upload'

Håber i kan hjælpe...

Fra : Don_Q

Dato : 14-03-04 13:31

Kommer fejlen evt fordi jeg mangler en/et "& Server.MapPath" inden jeg angiver
adressen med mapper?

Hvad hedder "& Server.MapPath" i php sprog?