Store scripts.. stort problem ??
Fra : Anders Christiansen

Dato : 11-03-04 10:31

Jeg kunne godt tænke mig at lave et script, der indeholdt en masse
funktioner (20 eller flere), som jeg vil require() på hver side.. Jeg vil
ikke bruge alle funktionerne på hver side, men scriptet vil indeholde alle
funktionerne hver gang.

Mit spørgsmål er, bliver det meget langsomt ?

Alternativet er at lave dem i grupper af 4 eller 5 funktioner og kun
require() den/de grupper jeg har behov for.

Håber at der er nogen der vil hjælpe mig

Hilsen

Anders Christiansen

Fra : zigma.dk

Dato : 11-03-04 17:43

Anders Christiansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> require() den/de grupper jeg har behov for.
>
> Håber at der er nogen der vil hjælpe mig

Det kommer jo an på hvor store dine funktioner er, men jeg vil mene du skal
bekymre dig om størrelsen og hastigheden... Selvfølgelig er det alt sammen
tegn som skal hentes af brugeren, men jeg tror vi måske taler nogle
sekunders forskel hvis dine funktioner er store...

zigma

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karsten Kryger Hanse~

Dato : 11-03-04 18:13

> [...]
> tegn som skal hentes af brugeren, men jeg tror vi måske taler nogle
> sekunders forskel hvis dine funktioner er store...

Ret mig hvis jeg tager fejl, men require-funktioner skal da aldrig hentes af
brugeren. De afvikles udelukkende på serveren. Det er kun et eventuelt
output disse genererer der skal hentes af brugeren.

Derfor vil min anbefaling være, at lave ok store funktionsfiler, men tænk
over at serveren skal hente dem hver gang.

Mvh.
Karsten

Fra : Dennis Newel

Dato : 12-03-04 09:02

Karsten Kryger Hansen wrote:
> Derfor vil min anbefaling være, at lave ok store funktionsfiler, men tænk
> over at serveren skal hente dem hver gang.

Umiddelbart ville jeg nok foretrække at splitte op i flere små filer.
Dels ud fra et synpunkt om, at det vil være nemmere at overskue
indholdet af den enkelte fil hvis den ikke er så stor, og dels fordi jeg
mener at kompileren skal oversætte indholdet af require/include filer
hver gang du kalder en side.

Som jeg har forstået det, sker der det vid require/include, at indholdet
af den pågældende fil bliver "klistret" ind der hvor den kaldes, før
kompileren går i gang med at fortolke php koden. Derfor vil jeg mene at
det kan komme til at tage længere tid for serveren at generere noget
output, hvis den hver gang skal fortolke en masse functioner som den
ikke har brug for.

Bruger du en php compiler, cache eller anden form for accelerator vil
det dog ikke være det store problem :)

./Dennis

Fra : Kasper Johansen

Dato : 14-03-04 17:21

"Anders Christiansen" <dsl91136@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Alternativet er at lave dem i grupper af 4 eller 5 funktioner og kun
> require() den/de grupper jeg har behov for.

Det kommer vel an på størrelsen af dit website og hvor mange brugere du
regner med der skal bruge det.

Hvis du ved at der vil være omkring 200 online hele tiden er det nok en god
idet at tænke over serverens "load" da din side til sidst vil blive for
langsom. Da jeg startede på php smed jeg alle mine funktioner ind i en fil
på min 450 mhz server og det kørte ikke ligefrem skide godt.

Lige nu kører jeg med en funktion som undersøger om funktionsfilen er blevet
inkluderet før og hvis den er inkludere den ikke.

Den funktion bruger jeg så til at inkludere de andre store funktionsfiler.
De basiske funktioner (altså funktioner som bliver brugt igen og igen på
næsten hver siden) vil jeg sige er en god idet at have med hver gang.

Så mit råd, som php koder, er at de mest brugte funktioner bliver inkluderet
hver gang, og resten inkluderes kun ved brug. F.eks. kan du smide
funktionerne til dit forum ind i en "functions_forum.php" (eftersom du nok
ikke bruger dine forum funktioner på hver side).

Det er bare mit råd

Mvh
Kasper

Fra : Kristian Thy

Dato : 14-03-04 18:50

Kasper Johansen uttered:
> Lige nu kører jeg med en funktion som undersøger om funktionsfilen er blevet
> inkluderet før og hvis den er inkludere den ikke.

*host* http://dk.php.net/include_once *host*

\\kristian

Fra : Kasper Johansen

Dato : 14-03-04 23:26

"Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev i en meddelelse
> Kasper Johansen uttered:
>
> *host* http://dk.php.net/include_once *host*
>

> \\kristian

Jeg føler mig lidt ligesom det der i Counter-Strike bliver betegnet som noob
:'(

Dont hurt me!

Spøg til side, jeg havde travlt og gad ikke rode php.net igennem og har
brugt min egen funktion lige siden

Men så blev man det klogere

---
Mvh