Caching
Fra : Lars Olesen

Dato : 02-03-04 16:30

Jeg siddder og laver et simpelt caching-system efter forbillede fra:

http://mbn.dk/?aid=40

Nu kan jeg imidlertid ikke helt finde ud af, hvordan jeg skal navngive
filerne fra write-files.

Jeg vil gerne have ordentligt links, fx http://www.thinget.dk/1/ for
side 1, eller bedre http://www.thinget.dk/fremleje/.

Men hvordan får jeg disse links transformeret over til writefiles? Min
$_GET['sidenummer'] er det der henter indholdet i databasen.

Når man så har lavet sit caching system, hvad gør man så. Skal man så i
sit administrationsmodul sørge for at tilhørende filer bliver slettet,
når man opdaterer en side?

..htaccess
--
RewriteEngine on

RewriteRule ^$ /cached/+.html [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-F
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !cached
RewriteRule ^([^/]*)/?$              /cached/$1.html [L]

ErrorDocument 404 /writefiles.php
--

writefiles.php

<?php
ob_start();
    include("index.php");
$content = trim(ob_get_contents());
ob_end_clean();

   echo 'skriver til fil';
   $fp = fopen("./cached/" . $_GET['sidenummer'] . ".html", "w");
   fputs($fp,$content);
   fclose($fp);

?>

--
Lars Olesen
Konkurrence på <http://www.fodboldenslegestue.dk>

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-03-04 11:29

Lars Olesen skrev:

> Jeg siddder og laver et simpelt caching-system efter forbillede fra:
>
> http://mbn.dk/?aid=40

Min erfaring er, at det sjældent er udviklingstiden værd at lave
caching-systemer. Der er for stor risiko for fejl, så med mindre man har et
*meget* aktivt site (og jeg mener *mange* samtidige brugere), er der stort
set ingen grund til at lave det. Det, man kan gøre, er dog at bruge sådan
noget som f.eks. PHP Accelerator (http://php-accelerator.co.uk/) - det er
let og hurtigt at installere.

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 03-03-04 13:11

> Nu kan jeg imidlertid ikke helt finde ud af, hvordan jeg skal navngive
> filerne fra write-files.

De skal smides ned i Cached_files biblioteket.

> [...]
>
> Men hvordan får jeg disse links transformeret over til writefiles? Min
> $_GET['sidenummer'] er det der henter indholdet i databasen.

Når de ikke findes i Cached_files biblioteket, kaldes ErrorDocument'et som
er writefiles. Den side er ansvarlig for at skrive de nye filer som at
vise dem der lige er genereret...

> Når man så har lavet sit caching system, hvad gør man så. Skal man så i
> sit administrationsmodul sørge for at tilhørende filer bliver slettet,
> når man opdaterer en side?

Ja. Da jeg brugte det havde jeg et script der kiggede Cached_files
biblioteket
igennem, og slettede alle filerne.

> Lars Olesen
> Konkurrence på <http://www.fodboldenslegestue.dk>
> Kan det gøres bedre? Navigation og brugervenlighed!

Heh... det så jeg først nu... har du ikke mig på din messenger?

--
Morten Blinksbjerg Nielsen, Odense
http://www.mbn.dk/ - http://www.websmed.dk/