(fav)ikon igen-igen
Fra : Peter Loumann

Dato : 14-03-04 00:20

Hej

IE er altså bare sær! På alle overordnede sider på

http://pedalo.dk/

har jeg sat et ikon med navne- og stiangivelse. Metoden er valgt mest
fordi den skulle virke i alle / de fleste browsere, jf.

http://html.dk/artikler/00002/

Det virker fint i mozilla og opera, men det holder forbandet hårdt at
overtale IE 6 til at vise det. Det er langt om længe lykkedes her
efter sletning af at Midlertidige Internetfiler og udskiftning af
bogmærke, men kun for den helt overordnede index.htm. På alle andre
sider hvor det er sat, vises det ikke.

Må man bare leve med det? Er det reelt et valg mellem en metode der
viser det i IE, og en metode der viser det i andre browsere?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 14-03-04 01:23

On Sun, 14 Mar 2004 00:20:27 +0100, Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

> IE er altså bare sær!

Ja

> På alle overordnede sider på
> http://pedalo.dk/
> har jeg sat et ikon med navne- og stiangivelse. Metoden er valgt mest
> fordi den skulle virke i alle / de fleste browsere, jf.

IE har _meget_ store problemer med at vise favicon, og det kan man vidst
ikke rigtigt gøre noget ved.
Nye brugere af din side, vil formentlig se dit ikon, når de tilføjer siden
til foretrukne, men ellers viser IE det ikke.
Læs mere på <http://www.html-faq.dk/1015.asp>

> Må man bare leve med det? Er det reelt et valg mellem en metode der
> viser det i IE, og en metode der viser det i andre browsere?

IE er så vidt jeg ved ret ligeglad med, om du skriver et link til dit
favicon, den tjekker roden af dit domæne, efter en fil med navnet
favicon.ico.
Så hvis du bare sørger for, at ikonet ligger i roden, så skulle IE vise
det (hvis man tilføjer det til foretrukne).
Det kunne måske være derfor (at dine sider ligger i forskellige mapper),
at dine undersidder ikke viser dit ikon.
De andre browsere skal bruge et link, men det er ikke det der giver
problemer i IE.

--
Ryan Kristensen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 14-03-04 11:15

Ryan Kristensen skrev:

> De andre browsere skal bruge et link

Er du sikker? Jeg mener bestemt, browsere som Konqueror, Mozilla, Mozilla
Firefox m.fl. tjekker /favicon.ico, hvis ikke der er noget link.

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 14-03-04 11:21

Jeg kan tilføje, at hvis man dropper faviconet til Explorer og bare vil have
det til at virke i andre browsere, så åbner der sig lige pludselig masser
af muligheder, for i de andre browsere (Mozilla, Mozilla Firefox, Opera,
Konqueror m.fl.) kan man bruge et hvilket som helst webgrafikformat til sit
ikon - f.eks. PNG (fylder mindre end .ico) eller GIF, som endda kan bruges
til at lave animationer i faviconet. Hvis man bruger et andet format
end .ico, *skal* man dog angive et link, for browseren leder som standard
kun efter /favicon.ico.

<link rel='shortcut icon' href='ikon.png'/>

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 14-03-04 12:56

On Sun, 14 Mar 2004 11:15:18 +0100, Jonas Koch Bentzen
<ingen.email@eksempel.dk> wrote:

> Er du sikker? Jeg mener bestemt, browsere som Konqueror, Mozilla, Mozilla
> Firefox m.fl. tjekker /favicon.ico, hvis ikke der er noget link.

Efter et hurtigt forsøg, kan jeg se, at du har ret.

--
Ryan Kristensen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-03-04 14:23

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Er du sikker? Jeg mener bestemt, browsere som Konqueror, Mozilla, Mozilla
> Firefox m.fl. tjekker /favicon.ico, hvis ikke der er noget link.

Jeg kan kun teste med Mozilla (Win, 1.5), som jeg ikke kan få til at
vise noget favicon på http://www.politiken.dk/ til trods for at
http://www.politiken.dk/favicon.ico findes.
Samme resultat med Opera (7.23).

Har du andre resultater i Konqueror eller Moz på en *nix boks?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-03-04 16:51

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

>Jeg kan kun teste med Mozilla (Win, 1.5), som jeg ikke kan få til at
>vise noget favicon på http://www.politiken.dk/ til trods for at
>http://www.politiken.dk/favicon.ico findes.
>Samme resultat med Opera (7.23).

Samme her, mozilla 1.6 og samme opera.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 14-03-04 22:23

Jesper Brunholm skrev:

> [...]
> http://www.politiken.dk/favicon.ico findes.
> Samme resultat med Opera (7.23).
>
> Har du andre resultater i Konqueror eller Moz på en *nix boks?

Både Mozilla Firefox, Opera og Konqueror på Linux viser Politikens favicon.

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-04 22:53

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Både Mozilla Firefox, Opera og Konqueror på Linux viser
> Politikens favicon.

Her (Mozilla 1.6 m. Multizilla) har jeg under preferences =>
Multizilla => Tabs bl.a. følgende to checkbokse:

Favicon on tab [x]
Site icon on tab [x]

Hvis jeg fjerner krydset i nr. 2 (og reloader siden) forsvinder
Politikens favicon.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Olesen

Dato : 14-03-04 23:24

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Her (Mozilla 1.6 m. Multizilla) har jeg under preferences =>
> Multizilla => Tabs bl.a. følgende to checkbokse:

OT: Hvad er multizilla?

--
Lars Olesen
Konkurrence på <http://www.fodboldenslegestue.dk>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-03-04 22:40

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
>
> Favicon on tab [x]
> Site icon on tab [x]
>
> Hvis jeg fjerner krydset i nr. 2 (og reloader siden) forsvinder

Jeg takker jer begge og vender fluks blikket mod multizilla

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-04 23:42

Lars Olesen skrev:

> OT: Hvad er multizilla?

En udvidelse til Mozilla der giver en hel del ekstra muligheder
mht. "tabbed browsing" (savner dansk betegnelse her).

<http://multizilla.mozdev.org/>
FUT: dk.edb.internet.software.browser
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-03-04 16:52

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> "tabbed browsing" (savner dansk betegnelse her).

"Websites i faneblade"?

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/