Hjælp til validering / andre koder
Fra : Froggy

Dato : 10-03-04 17:42

Vil så gerne lære CSS, men jeg har brug får lidt hjælp, da de gamle metoder
fra midten af 90'erne sidder for fast...

Jeg får valideringsfejl p.g.a. "marquee", "iframe" og "embed"

-hvad skal jeg bruge i stedet for, -og hvordan får jeg siden til at fungere
som den gamle, der var bygget op i frames?
Frames-siden, der virker 100% (i hvert fald i IE):
http://home.no/sjov/Thomas.htm

Jeg har for at gøre det lettere samlet alt til det nye forsøg i:
http://home.no/sjov/test/validate.htm
-ændret nogle farver og har sat "hjælpetekster" ind på de 2 "hovedsider" -så
du/I lettere kan se, hvad det er, jeg har lavet.

I den første fil er "iframe" disablet, for når den er aktiv, kommer
grundindholdet (en "marquee-tekst" + et billede) ikke med -som det kan ses i
eksempel 2, hvor "iframe" burde være aktiv.

I filen "musik-1.htm" (validerer OK), som ses efter tryk på "Tænd radio" er
der en lille hvid prik i nederste venstre hjørne? - bortset fra filnavn og
lyd-indhold er den fuldstændig magen til "musik-2.htm", hvor prikken ikke er
der.
Hvordan får jeg den væk i den første fil?

Håber, der er hjælp at hente herinde -da jeg ellers let kunne blive fristet
til bare at fortsætte med frames og tabeller *GG*

Forhåbningsfulde hilsner
fra Froggy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-04 18:10

Froggy skrev:

> Jeg får valideringsfejl p.g.a. "marquee", "iframe" og "embed"

Marquee findes ikke i nogen officielle html-standarder - så den kan
ikke valideres. Du kan benytte et javascript til at efterligne
marquee - men jeg ved ikke hvordan det gøres.

Iframe kan fint validere - bare du ikke benytter strict-
dokumenttypen.

På <http://home.no/sjov/test/thomas2.htm> har du glemt at lukke din
iframe - derfor fejler valideringen.

Embed er lige som marquee ikke en standardkode. Hvis man vil skrive
standardkode, skal man benytte object i stedet for - det er dog
ikke helt simpelt. Der er en god artikel om det her:
<http://www.alistapart.com/articles/flashsatay/>

NB: Du er formentlig klar over at der er en del flere fejl end dem
du har omtalt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Froggy

Dato : 11-03-04 00:31

> Marquee findes ikke i nogen officielle html-standarder - så den kan
> ikke valideres. Du kan benytte et javascript til at efterligne
> marquee - men jeg ved ikke hvordan det gøres.

Det var den da i 1996 *griner* (i hvert fald iflg. O'Reileys "WebMaster in a
Nutshell")
-en moving-gif kan selvfølgelig også bruges, men fylder jo meget mere end
samme effekt med marquee.
-javascript vil formentlig også fylde mere end marquee -så til den slags
pjat og pangel som netop det her er, må jeg så leve med, at validering ikke
kan lade sig gøre -det fungerer jo trods alt alligevel (og er ikke en
effekt, jeg nogensinde har benyttet på seriøse sider)

> Iframe kan fint validere - bare du ikke benytter strict-
> dokumenttypen.

Den er da forlængst ændret til:
<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
i.flg. dit råd forleden (undskyld, at jeg ikke fik sagt pænt tak, men jeg
fik så travlt med at validere -og finde ud af, hvad det egentlig gik ud
å) -og der kommer jo fejl i iframe alligevel?

> På <http://home.no/sjov/test/thomas2.htm> har du glemt at lukke din
> iframe - derfor fejler valideringen.

Strengen slutter altså med: </iframe> -hvordan skal den ellers lukkes?

> [...]
> standardkode, skal man benytte object i stedet for - det er dog
> ikke helt simpelt. Der er en god artikel om det her:

Ja, ja, jeg har erkendt at min "bibel" er en anelse forældet.
-og du har helt ret i, at den artikel er lidt "langhåret", men jeg prøver om
jeg kan gennemskue det...

> NB: Du er formentlig klar over at der er en del flere fejl end dem
> du har omtalt.

Nej, ikke umiddelbart. Mener du gammeldags koder eller hvad? -ellers kan jeg
kun se dem, der blev fundet af "validator.w3.org"

-som jeg vist nok har nævnt før er denne her lille prøve mit allerførste
forsøg med CSS,
jeg har ganske vist kodet html siden 1995 -men de seneste 7-8 år har jeg
vist sovet "tornerosesøvn"
-og synes, at jeg har lært en hel masse i løbet af de 8-10 dage, jeg har
været med i h.h.v. dk.edb.internet.webdesign og her -selvom det godt nok var
lidt af en chock-opvågning.

(Jeg kan altså heller ikke lige finde ud af, i hvilken af grupperne den her
slags spørgsmål egentlig hører til, selvom jeg har læst mig blå i nakken på
"usenet.dk").

Jeres hjælp betyder mere for mig, end I måske selv er klar over.
-så derfor et stort gruppe-kram
fra
Froggy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-03-04 10:29

Froggy skrev:

> Det var den da i 1996 *griner* (i hvert fald iflg. O'Reileys
> "WebMaster in a Nutshell")

Der er forskel på officielle standarder (W3-standarder) og
proprietære standarder.

Marquee er indført med IE2.0. Nyere versioner af Netscape (7.0+;
dermed formentlig også Mozilla 1.0+) og Opera (7.2+) har også
understøttelse af koden. Den har aldrig været en officiel standard.

Kilde:
<http://www.blooberry.com/indexdot/html/tagpages/m/marquee.htm>

> Den er da forlængst ændret til:
> <!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Hm - jeg mener at en af dine sider stod som strict i går, men jeg
har muligvis ikke set godt nok efter.

> -og der kommer jo fejl i iframe alligevel?

Du skriver:

<iframe name="playframe" src="htm/bg.htm" style="border: 1px solid
black; background: red;
position: absolute; top: 330px; left: 0px; width: 120px; heigth:
100px; border: none;>
</iframe>

Problemet er her at du har glemt et anførselstegn efter style-
informationerne. Derfor ser validatoren ikke din slutkode.

> Nej, ikke umiddelbart. Mener du gammeldags koder eller hvad?
> -ellers kan jeg kun se dem, der blev fundet af
> "validator.w3.org"

Ved nærmere eftersyn er fejlene på
<http://home.no/sjov/test/thomas2.htm> alle følgefejl af marquee-
og iframe-fejlen. Bliver de to fejl rettet, forsvinder resten.

[d.e.i.webdesign vs. d.e.i.webdesign.html]

> (Jeg kan altså heller ikke lige finde ud af, i hvilken af
> grupperne den her slags spørgsmål egentlig hører til, selvom
> jeg har læst mig blå i nakken på "usenet.dk").

Der er desværre heller ikke en klar adskillelse mellem de to
grupper. Min egen holdning er at de fleste spørgsmål vedr. design
af sider hører til i undergruppen .html. Spørgsmål omkring
specifikke redigeringsprogrammer, valg af content-management-system
eller generelle spørgsmål om hvordan man bør opbygge et website
fornuftigt, vil være mere relevante i modergruppen webdesign.

Men i praksis er der et stort overlap i de emner der diskuteres i
de to grupper.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Froggy

Dato : 12-03-04 00:17

> Froggy skrev:
(cut)
> [...]
> dermed formentlig også Mozilla 1.0+) og Opera (7.2+) har også
> understøttelse af koden. Den har aldrig været en officiel standard.

OK! Normalt bruger jeg kun "marquee" til tant og fjas -men det er egentlig
en skam, at den ikke er officiel, så vidt jeg kan se fungerer den i de
fleste browsere, og fylder jo meget mindre end java-scripts, java og flash,
som flere og flere jo desværre oven i købet slår fra. Så jeg må jo så i det
her tilfælde vælge om jeg vil lave en side, der kan ses af modtageren -eller
om det skal være en side, der validerer 100%. Det viste sig rent faktisk, at
modtageren af det oprindelige kort som var bygget op i frames -men med
java-script til farveskift på knapperne, havde disablet java-script på sin
pc, så han gik ind til naboen for at se det *AAARGG* -det er sq snart for
meget...

> Hm - jeg mener at en af dine sider stod som strict i går, men jeg
> har muligvis ikke set godt nok efter.

Nix, det var kun i det allerførste forsøg -men det ændrede jeg omgående, da
du skrev det i dit svar
-og der var også tydelig forskel på valideringsresultatet.

(cut)
> Problemet er her at du har glemt et anførselstegn efter style-
> informationerne. Derfor ser validatoren ikke din slutkode.

TAK, det hjalp, nu fungerer det hele også som det skal, altså musikken (både
wav og mp3)
linker til iframen, og spiller (desværre kun i IE -ikke i Netscape) -marquee
kører og billedet kommer med
-men AAARRRG der er så opstået et nyt problem med størrelsen på iframen,
-og det eneste, der er ændret er det manglende " -altså står der nu:

[...]

-men den dumme iframe (som jeg har set, at andre også har problemer med,
bliver nu pludselig alt for bred -og trækker i IE også den ene af de 2 bokse
ovenover med ud (det gør den imidlertid ikke i Netscape?) Prøv, at gøre dit
browservindue smalt, så kan du se at i IE bliver billedet delvis dækket i
hele højden (det allerøverste felt på 120x120 er dog ok -endnu mere
mystisk...), mens Netscape kun dækker af i iframens højde nede i hjørnet.
Den 1. spalte eller hvad vi nu skal kalde den, skal altså kun være 120px -så
det bliver ens i begge sider uanset browservinduets bredde. Som jeg har
skrevet i den sorte spalte har iframen hele tiden fået en forkert højde -den
skal kun være 100px -men nu ødelægger den hele lay-out'et totalt -jeg har
ikke lige p.t. mulighed for at teste den i andre browsere end IE og
Netscape -men prøver den af i Linux i morgen, så ville det jo være rart,
hvis størrelsen på den iframe kunne blive rigtig.

Det er selvfølgelig meningen, at rammen om iframen også skal helt væk -og på
startsiden skal den være helt usynlig lige indtil der bliver slukket for
musikken, men jeg lader den lige ha' border og rød bg + grå bg i den linkede
fil (og tekst i de 2 musik-filer), for lettere, at kunne se, hvad der
egentlig sker.

http://home.no/sjov/test/thomas2.htm
NB! Se bort fra den skrig-gule tekst i højre side -det virker jo nu.
eller fra:
http://home.no/sjov/test/validate.htm
Tak, for den gode idé, med at lave sådan en side -det er noget, der duer

Mange hilsner fra
Froggy
Det er utroligt, hvad man kan lære på en lille uges tid...
-men nullermændene har vokset sig store...
-er der nogen, der kender et freeware-program, der kan fjerne dem?

Fra : Froggy

Dato : 12-03-04 00:25

Ups, glemte lige, at spørge om den hvide kant, der kommer til højre på
iframe i IE, men ikke i Netscape.
-kan den komme helt væk?

Froggy
---------------
-som nu vil prøve om begrebet "skønhedssøvn" virkelig eksisterer...

Fra : Froggy

Dato : 12-03-04 00:36

Hmmm, det ser ud til at man ikke kan ha' "position: absolute;" i iframe.
Prøver lige i morgen, at rode lidt med css-filen -måske kan en "div.marquee"
bruges derfra,
-så derefter vender jeg nok frygteligt tilbage.

Froggy the Groggy

Fra : Froggy

Dato : 12-03-04 23:56

"Froggy" <froggy@ofir-no2spam.dk> skrev i en meddelelse
> Hmmm, det ser ud til at man ikke kan ha' "position: absolute;" i iframe.
-----------

TAK for din hjælp Jens - du er helt fantastisk!

-selvom det er lidt din skyld, at jeg drømte i css-koder forrige nat *GG*

Jeg har lært utroligt meget her i løbet af den seneste uges tid, selvom min
tid har været begrænset. Jeg er altså bare for stædig til at bruge et
web-design program og foretrækker Notepad, så føler jeg, at det er mig og
ikke programmet, der bestemmer... -men det har jo den store ulæmpe, at der
lettere kommer et par "stave-bøffer" i de forskellige koder.

Men jeg er nu egentlig ret stolt af min første css-side (jeg mener: Hvorfor
starte med det nemme, det er der jo ingen udfordring i). Det lykkedes at
"oversætte" en eksisterende frames-side til css, så den oven i købet
fungerer en lille smule bedre end den oprindelige. -se noten med link
nederst på:
http://home.no/sjov/test/close2ok.htm
Dog er der stadig et par "mysterier", så hvis du vil være rar, at kigge på
de hvide tekster (noter) på siden vil jeg blive meget glad for
hjælp/forklaring.

Siden + filerne til iframen validerer ok, bortset fra "marquee" "embed" og
"bgsound" ( http://home.no/sjov/test/validate.htm ), men det er der jo nok
ikke noget at gøre ved.

Har d.d. afprøvet den under Linux i Galeon, Morzilla og Konquerer, de 2
første er ok (dog uden lyd), mens Konquerer ikke viser "marquee".
Jeg kan heller ikke få lyden med i Netscape (Windows), men det skyldes
muligvis en helt anden fejl, for den afspiller heller ikke lyd fra andre
sider.

Froggy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-03-04 15:06

Froggy skrev:

> Ups, glemte lige, at spørge om den hvide kant, der kommer til
> højre på iframe i IE, men ikke i Netscape.
> -kan den komme helt væk?

Uden at have set problemet, vil jeg gætte på at det er IE's
standardkant på html-elementet der driller.

Prøv at skrive:

   html{ border: none; }

- i den fil der ligger i din iframe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-03-04 15:34

Froggy skrev:

> [...]
> se fungerer den i de fleste browsere, og fylder jo meget
> mindre end java-scripts, java og flash, som flere og flere jo

Det har du ret i. Jeg savner den nu ikke, men du har ret i at en
marquee fylder noget mindre end en implementation med fx
javascript.

> Så jeg må jo så i det her tilfælde vælge om jeg vil lave en
> side, der kan ses af modtageren -eller om det skal være en
> side, der validerer 100%.

Et par ord (o.k. - lidt mere!) om det at validere. Nogle af de
faste skribenter herinde (mig selv bl.a.) er varme fortalere for
validering, og ikke-valid kode bliver derfor ofte betragtet som et
problem.

Jeg mener imidlertid at det er vigtigt at skelne mellem forkert
brug af koder fra W3-standarderne og brug af uofficielle koder.

Hvis man glemmer at lukke en tabel, laver forkerte indlejringer (fx
med de regler der findes for dem, så kan det give helt
uforudsigelige resultater. Der er ikke noget sted der står
beskrevet hvordan fejlagtig kodebrug skal håndteres, så her kan man
nemt risikere at den samme kodestump vises på forskellige måder i
forskellige browsere.

Det er anderledes med brug af koder der ikke er standard. Selv om
der ikke findes en officiel standard for marquee, så er koden
formentlig dokumenteret fra MS (der har opfundet den) - og den
dokumentation kan bruges til at implementere den i andre browsere.
Hvis en browser ikke forstår marquee, vil koden blot blive
ignoreret. En anden kode der hyppigt er fremme i gruppen er den der
kan farve scrollbars i IE (css-egenskaberne scrollbar-*, jf
[1] ). Selv om den ikke kan validere, er det på den anden side ikke en
skadelig kode - forstået på den måde at den ikke vil skabe specielle
problemer. Enten virker den (scrollbarene farves) eller også virker
den ikke - men resten af siden ødelægges ikke.

Jeg er selv meget tilbageholdende med at benytte kode der ikke
validerer, fordi det med rette ville kunne opfattes som
dobbeltmoralsk hvis jeg på den ene side agiterede voldsomt for
valid kode, og på den anden side ikke selv brugte det. Men jeg
mener samtidig at _hvis_ man vil gå på kompromis med validiteten af
sin kode, så bør man holde sig til at bruge koder der ikke findes i
standarden, og holde sig fra at misbruge eksisterende koder.

Jeg kigger videre på iframen senere.

Noter:
======
[1] <http://msdn.microsoft.com/workshop/samples/author/dhtml/refs/scrol
lbarColor.htm>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-03-04 16:16

Froggy skrev:

> -men den dumme iframe (som jeg har set, at andre også har
> problemer med, bliver nu pludselig alt for bred -og trækker i
> IE også den ene af de 2 bokse ovenover med ud (det gør den
> imidlertid ikke i Netscape?)

Jeg skal lige være sikker - er det
<http://home.no/sjov/test/thomas2.htm> vi taler om?

Start med at validere den færdig. Du har sat anførselstegnet ind
forkert i din iframe (det ville nok være lettere at overskue hvis
du brugte en klasse i stedet).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-03-04 11:59

Froggy skrev:

> Dog er der stadig et par "mysterier", så hvis du vil være rar,
> at kigge på de hvide tekster (noter) på siden vil jeg blive
> meget glad for hjælp/forklaring.

Jeg vil nu foretrække at du beskriver problemerne her. Om et års
tid eller mere er din side med en vis sandsynlighed enten ændret
eller fjernet, og så vil det være svært at se hvad problemerne var.
Men denne tråd vil stadig være til at finde på google, og med lidt
held kan den også være til gavn for andre i fremtiden. Derfor synes
jeg at du skulle beskrive problemerne her (lad bare kommentarerne
på hjemmesiden stå - det skader ikke at have dem to steder).

> Siden + filerne til iframen validerer ok, bortset fra
> "marquee" "embed" og "bgsound" (

Jeg får faktisk kun fejl på marquee - men de resterende fejl ligger
måske i iframe-filen?

Til gengæld har du en css-fejl på siden:

Line: 0 Context : iframe2

Invalid number : position center is not a position value : center

Den vil jeg foreslå at du retter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Froggy

Dato : 13-03-04 20:08

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev
(cut)
> Froggy skrev:

(cut)
> [...]
> jeg at du skulle beskrive problemerne her (lad bare kommentarerne
> på hjemmesiden stå - det skader ikke at have dem to steder).

OK, jeg var ikke klar over, at det blev gemt så længe, men så kan jeg
godt se det fornuftige i at beskrive problemerne her.
Siden bliver jo ikke liggende som den er nu, da jeg retter den til
efterhånden som jeg lærer mere og mere.
-så jeg skal forsøge at forklare...

> Jeg får faktisk kun fejl på marquee - men de resterende fejl ligger
> måske i iframe-filen?

Jeps, jeg har lavet et par forsøg for at finde ud af om der var væsentlig
forskel på at benytte embed eller bgsound til wav og mp3 i h.h.v. IE og
Netscape.
Umiddelbart er bgsound jo det simpleste at benytte i det her tilfælde,
alle 4 forsøg virker fint i IE -mens ingen af dem virker i min Netscape?
(mener, at Netscape virkede inden jeg opdaterede den til v.7.1)
men hverken filen "musik-1.htm" med wav som bgsound,
"musik-1b.htm" med wav i embed-linie eller musik-2-filerne med mp3
validerer ok.
-og volume-kommandoen som man skulle kunne stille til et sted
mellem 1 og 100 har ingen effekt. Da der er stor forskel på lyd-
styrken i de 2 forskellige melodier, ville jeg gerne "skrue ned" for
mp3-filen, der ligger under knap2 "skift kanal".
---
> Til gengæld har du en css-fejl på siden:
> Line: 0 Context : iframe2
> Invalid number : position center is not a position value : center
>
> Den vil jeg foreslå at du retter.
Ups, det var et lille forsøg... -så det skal bare slettes igen.
---
Kan man ha' flere iframes med forskellige definitioner i css-filen, og
hvordan?
---
-og så til de andre spørgsmål:

I venstre side har jeg øverst:
..boks1a {
height: 120px;
width: 120px;
border: none;
background: green; (green, for at kunne ses i prøvefasen)
position: absolute;
top: 0px;
left: 0px;
}
(den ku' sagtens undværes da den kun er helt tom og kun er der
for at dække "marquee").
Under boks1a kommer boksen med knapperne:
..boks1b {
height: 330px;
width: 120px;
border: none;
background: #376E3D;
position: absolute;
top: 120px;
left: 0px;
}
denne boks kunne jo sagtens "smeltes sammen" med den boks1a
-og så få absolute position 0 0 -grunden til at jeg har delt dem op er,
at jeg skal bruge samme metode til et helt andet projekt, hvor der
skal være et firmalogo i boks1 -og for at lære det

-så kommer mystikken ind i billedet, for så vidt mine regneevner
rækker er 120+330=450, men hvis jeg definerer iframes top til
absolute top: 450px;, så kommer den 120px for langt nede på
siden, men når den får css-definitionen:
iframe{
[...]
-så står den det rigtige sted, og det synes jeg umiddelbart er ret
ulogisk, da den egentlige placering på siden jo er 450px nede i
forhold til toppen af siden.
---
-som jeg skrev jeg i noterne på siden i tabel under billede:

NB! Bemærk, hvor fint det hele centrerer,
hvis du gør dit browservindue smallere.
og sammenlign med den oprindelige side,
der var lavet med frames-layout.

Teksten herover følger kun med, fordi den er lagt i en tabel, øv!
Det ville jeg helst ha' undgået.
---
Så vidt jeg lige ku' se, var tabel den eneste løsning, hvis teksten
ikke skal blive dækket af h.h.v. iframe og bokse ved et smalt
browservindue. Kan det løses på en smartere måde?

Er det muligt at absolute-centrere iframes og bokse? Det kan jeg
ikke finde nogen steder.
---
-håber, det er en ok måde, at definere spørgsmålene på, men sig
endelig til, news-grupperne er jo også nye for mig.

Froggy

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 14-03-04 17:57

On Sat, 13 Mar 2004 20:07:41 +0100, Froggy <froggy@ofir-no2spam.dk> wrote:

> [...]
> Umiddelbart er bgsound jo det simpleste at benytte i det her tilfælde,
> alle 4 forsøg virker fint i IE -mens ingen af dem virker i min Netscape?

Jeg har leget lidt, og fundet ud af, at denne rimeligt omstændige kode,
kan få det til, at virke i IE6, Opera 7.23, Netscape7.1 og Mozilla
Firebird 0.7

<object style="width:320px; height:240px;"
classid="CLSID:22d6f312-b0f6-11d0-94ab-0080c74c7e95"
codebase="http://activex.microsoft.com/activex/controls/mplayer/en/nsmp2inf.cab#Version=6,4,7,1112"
standby="Loading Windows Media Player components..."
type="application/x-oleobject" VIEWASTEXT>
<param name="FileName" value="/mp3/The_Innate_God.MP3">
<param name="AutoStart" value="true">
<param name="AutoSize" value="1">
<param name="ShowStatusBar" value="1">
<param name="Displaysize" value="0">
<param name="ShowControls" value="1">
<embed type="application/x-mplayer2"
pluginpage="http://www.microsoft.com/windows/mediaplayer/download/default.asp"
src="/mp3/The_Innate_God.MP3" style="width:320px;height:240px;"
showcontrols="1" showpositioncontrols="0" showstatusbar="1" autosize="1"
displaysize="0">
</embed>
</object>

Det kan på ingen måde validere sådan, da embed ikke er med i nogen html
standard.
Jeg har i øvrigt også set koden <noembed> nævnt, ved ikke om den rent
faktisk vil have nogen effekt.

Hvis der er nogen der har nogle links til sider, der beskæftiger sig med
problemet, vil jeg da gerne se dem.

> (mener, at Netscape virkede inden jeg opdaterede den til v.7.1)
> men hverken filen "musik-1.htm" med wav som bgsound,

Wav-filer er nok ikke helt optimale til internet brug, prøv at konvertere
dine filer til mp3.

> Kan man ha' flere iframes med forskellige definitioner i css-filen, og
> hvordan?

Ja bare giv dem et forskelligt id og så henvis til det med iframe#iframeID
{ css-regler }

--
Ryan Kristensen

Fra : Froggy

Dato : 15-03-04 00:11

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.invalid> skrev:

> Jeg har leget lidt, og fundet ud af, at denne rimeligt omstændige kode,
> kan få det til, at virke i IE6, Opera 7.23, Netscape7.1 og Mozilla
> Firebird 0.7

Jo, du har ret, den kode ser lidt "langhåret" ud, men det skal da prøves.
1.000 tak -det skulle jo være klar til cut'n'paste, næsten... *gg*

> Hvis der er nogen der har nogle links til sider, der beskæftiger sig med
> problemet, vil jeg da gerne se dem.

Ja, tak, også mig...

Jeg har selv snuset lidt på de sider, der har gratis ringetoner til
mobiltelefoner, men der ser det ud til, at de fleste bruger en form for
server-scrips, mest asp men vist også php, som jeg også skal ha' lært på et
eller andet tidspunkt, men nu skal jeg lige ha' lidt styr på css først.

> Wav-filer er nok ikke helt optimale til internet brug, prøv at konvertere
> dine filer til mp3.

Siden blev lavet som et forsøg, fordi jeg ikke troede på, at det kunne lade
sig gøre, at lave den nøjagtig magen til den oprindelige frames-side.
-og musikken er jo her kun for sjov -det er faktisk mobilringetoner "lånt"
fra en af gratissiderne -jeg har netop både en wav og en mp3 med, for at
finde ud af, hvad der virkede bedst. Klart, at mp3 er bedst, da det jo ikke
fylder nær så meget, men kvaliteten er også bedre rent lydmæssigt.

-ingen af dem kan dog som nævnt justeres med kommandoen "volume" den har
overhovedet ingen effekt.

> Ja bare giv dem et forskelligt id og så henvis til det med iframe#iframeID
> { css-regler }

Jeg forsøgte med "iframe2" men det duede ikke -så næste gang prøver jeg med
iframe#2 ell. lign.

-men jeg mangler en kode til absolut centrering af .boks og iframe, det kan
jeg ikke finde.

--
Froggy
Direkte mail kommer højst sandsynligt ikke igennem,

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 15-03-04 21:08

On Mon, 15 Mar 2004 00:11:22 +0100, Froggy <froggy@ofir.dk> wrote:

> [...]
> sig gøre, at lave den nøjagtig magen til den oprindelige frames-side.
> -og musikken er jo her kun for sjov -det er faktisk mobilringetoner

Det skal du passe på med. Det kan tænkes, at de har indgået en aftale med
Koda/NCB.

> Jeg forsøgte med "iframe2" men det duede ikke -så næste gang prøver jeg
> med
> iframe#2 ell. lign.

Her ville et eksempel nok gavne, det burde virke, hvis du giver din iframe
id="iframe2".
iframe#2 vil ikke virke, da du så prøver at få fat på iframen med id="2",
og det første tegn må ikke være et tal.
Prøv at lave et eksempel og smid det op.

Har du kigget på <http://www.html-faq.dk/2007.asp>

--
Ryan Kristensen

Fra : Froggy

Dato : 15-03-04 23:41

> Det skal du passe på med. Det kan tænkes, at de har indgået en aftale med
> Koda/NCB.

Rolig nu, der skal altså kun betales til Koda, hvis et klip er over 30
sec. -og hvis det er til offentlig brug.
Det er til enhver tid tilladt, at lave én kopi til "eget privat brug"
-og et fødselsdagskort som det jeg har leget med i mine forsøg på at lære
css, må jo i høj grad kunne kaldes "privat".
Man må dog ikke lave en direkte digital kopi fra en CD til en anden CD
(heller ikke til eget privat brug), men det er fuldt lovligt, hvis musikken
har været en tur gennem en båndoptager inden man brænder den på en CD.

---
> Her ville et eksempel nok gavne, det burde virke, hvis du giver din iframe
> id="iframe2".

Det vil jeg prøve -men er .iframe så automatisk den første eller skal den så
ændres til
id="frame1"

> Prøv at lave et eksempel og smid det op.
Tak, det gør jeg en af de nermeste dage (sidder lige nu med regnskaber til
op over begge ører)

> Har du kigget på <http://www.html-faq.dk/2007.asp>
Ja, det var vist den jeg startede med -men der kan jeg ikke finde noget om
absolut centrering af boks og iframe, kun om sidens
grundindhold -fuldstændig som jeg har lavet det i eksemplet. -men jeg ku'
godt ha' brug for en iboks, som følger med lige under billedet til nogle
helt andre sider, der kun er på idé-plan endnu, og inden jeg får alt for
mange "skøre" lay-out-mæssige indfald, er det jo rart, at vide om det
overhovedet kan lade sig gøre. -og forsøge med en allerede eksisterende side
som f.eks. fødselsdagskortet. (Indtil videre er det nemlig mit første og
eneste forsøg i css).
Froggy
Direkte mail kommer højst sandsynligt ikke igennem,
da Ofir-mail løber fuld af spam og virus hver dag,

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-03-04 00:24

Froggy skrev:

> Rolig nu, der skal altså kun betales til Koda, hvis et klip er
> over 30 sec.

Hvor har du set det? Jeg er 99 % sikker på at der skal afregnes fra
første sekund.

> -og hvis det er til offentlig brug.

Hvis du lægger musik på en offentligt tilgængelig hjemmeside og
sender adressen til en eller flere andre - så er det så vidt jeg
kan regne ud ikke længere privat brug.

> Man må dog ikke lave en direkte digital kopi fra en
> CD til en anden CD (heller ikke til eget privat brug)

Jo - hvis du ejer cd'en og kopien er til privat brug. Dog må man
ikke bryde en kopispærring for at kopiere en cd. Kopispærringen må
til gengæld godt brydes hvis den forhindrer normal afspilning på
det apparat man benytter til det.

Er De forvirret? Følg med i næste afsnit af "Kopireglerne - Brian
vender tilbage" (kunne ikke dy mig).

Reglerne om kopiering kan ses her:<http://infokiosk.dk/sw10272.asp>
De er lavet om et hav af gange, så det er ikke så mærkeligt at der
er mange der er forvirrede.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Froggy

Dato : 16-03-04 16:24

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev:

> Er De forvirret? Følg med i næste afsnit af "Kopireglerne - Brian
> vender tilbage" (kunne ikke dy mig).

øv, øv, så fik du ret igen... (men, TAK)

Froggy

Hej alle, Brian er her, igen, igen...

der står faktisk endnu mere på:
http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index
desværre virker klik-links'ne ikke til info om h.h.v. ringetoner,
baggrundsmusik og lydprøver -så jeg kan ikke på nuværende
tidspunkt oplyse om detaljerne.

Indtil disse sider bliver tilgængelige vil jeg smutte hen til købmanden
og købe en tube rustfjerner til gamle Froggy, der åbenbart er groet
helt fast i de gamle normer og regler.
Hun har dog nu indrømmet at css ser ud til, at være mere praktisk
end frames

Hilsner fra

"Brian"
--------
Personlighedsspaltning er evnen til at kunne omstille sig
i den givne situation -og behøver ikke være en sygdom...

Fra : Froggy

Dato : 16-03-04 16:33

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev:
> Er De forvirret? Følg med i næste afsnit af "Kopireglerne - Brian
> vender tilbage" (kunne ikke dy mig).

Åhhh, nej, nu truer Froggy med selv, at komponer nogle melodier til
brug på internettet.
-og gudhjælpemig selv indsynge dem (hun har ikke en tone i livet).
-stakkels web-surfere...
--
Brian

Sorry, Brian skubbede mig lige væk fra PC'en, jeg skal nok få ham til at
holde op nu.

Knus fra Froggy

Fra : Froggy

Dato : 16-03-04 17:34

> [...]

> Hvis du lægger musik på en offentligt tilgængelig hjemmeside og
> sender adressen til en eller flere andre - så er det så vidt jeg

Har lige fundet ud af, at jeg ikke har overtrådt loven alligevel.

Klip fra: http://infokiosk.dk/sw10352.asp

Midlertidig eksemplarfremstilling
[fødselsdagskort til en bestemt person må høre til i den kategori,
og øvelses-eksempler ligeså]

§ 11 a. Det er tilladt at fremstille midlertidige eksemplarer, som

1) er flygtige eller tilfældige,
[her er jeg vist også dækket ind]

2) udgør en integreret og væsentlig del af en teknisk proces,
[er øvelser i css og html en "teknisk proces?]

3) udelukkende har til formål at muliggøre enten en mellemmands transmission
af et værk i et netværk mellem tredjemænd eller en lovlig brug af et værk og
[news-gruppen må jo her være "mellemmanden / trediemænd"]

4) ikke har selvstændig økonomisk værdi.
[ok, et fødselsdagskort koster jo nemt en ti'er ]

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for edb-programmer og databaser.
------

-og det ser også stadig ud til at være ok, hvis der er tale om såkaldte
"traditionals" uden kendt ophavsmand -eller hvis værket er ældre end 50 år
gammelt.
-se evt. også § 66. på ovennævnte link.

--
Froggy