Layer: Design med layers
Fra : Sverri M Olsen

Dato : 10-03-04 13:22

Hej!

Jeg har ofte undret mig over hvordan man skal lave et design med
layers. Jeg mener, jeg har som oftest fundet ud af hvordan det
KAN gøres, men ved ikke om jeg gør det på den rigtige måde!

Når jeg laver et design med layers, så bruger jeg float:
left|right;.

Fx:

-------------------
|1 | |
| | |
|__| 3 |
|2 | |
| | |
-------------------
Hvis modellen jeg har lavet ovenover ikke virker: Designet består
af 3 layers, en øverst[1] til venstre (der fx fylder width:20%;)
og en nedenunder[2] der fylder lige meget (layer 1 og 2 er 50% i
height hver). Så er der hvor indholdet[3] skal være, der fylder
resten af skærmen (width:80%; height:100%;).

Sp:
Jeg har ikke fundet noget sted hvor der står at float:
top|bottom; IKKE er valid css, er det?
Hvordan sætter man dette design op? er det nogenlunde som det
her?:

body{
margin:0px;
padding:0px;
}

layer1{
position: relative;
left: 0px; top: 0px;
width: 20%; height: 50%;
background-color: red;
float: left top;
}

layer2{
position: relative;
left: 0px; top: 0px;
width: 20%; height: 50%;
background-color: green;
float: left bottom;
}

layer3{
position: relative;
left: 0px; top: 0px;
width: 80%; height: 100%;
background-color: blue;
float: left bottom;
}

..eller skal man ikke bruge float?

Tak for din tid! Håber at få et godt svar;) Og håber at I forstår
spørgsmålet.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-04 13:50

Sverri M Olsen skrev:

> Jeg har ikke fundet noget sted hvor der står at float:
> top|bottom; IKKE er valid css, er det?

Nej. Følgende er (alle) de gyldige værdier for float:

Value:    left | right | none | inherit

Det er i øvrigt et lidt bagvendt spørgsmål du stiller. Jeg kan fx
heller ikke umiddelbart finde noget sted hvor der står at float:
middle; ikke er gyldigt - men det betyder ikke at det er gyldigt af
den grund.

Man kan slå op i css-specifikationerne hvad der er gyldige værdier.
Men man må selv slutte sig til at værdier der ikke kan slås op,
ikke er gyldige.

> Hvordan sætter man dette design op? er det nogenlunde som det
> her?:

Har du prøvet? Og hvad blev resultatet?

> layer1{
> position: relative;
> left: 0px; top: 0px;
> width: 20%; height: 50%;
> background-color: red;
> float: left top;

Du kan ikke kombinere float og position. Og left top er som anført
ovenfor ikke en gyldig værdi.

Du kan lave det med float, hvor du floater ét div-element til
venstrespalten (her kan du så putte to almindelige div'er i) -
resten af siden skal så bare stå normalt.

Eller også kan du lave det med position - som det fx er beskrevet
her: <http://html-faq.dk/2003.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 10-03-04 16:46

> Følgende er (alle) de gyldige værdier for float:
> Value: left right none inherit
Tak for det:) Inherit? Interessant! Det skal jeg lige finde ud af
hvad er for noget ;)

> [...]
> heller ikke umiddelbart finde noget sted hvor der står at float:
> middle; ikke er gyldigt - men det betyder ikke at det er gyldigt
Ja, det har du ret i!!! Var lidt søvnig da jeg skrev dette!!

> Har du prøvet? Og hvad blev resultatet?
Ja jeg har prøvet, og resultatet var fint. Jeg ville bare illustrere
det ved brug af float, så jeg måske fik noget ris, om det ikke var
så godt at bruge float..

> Du kan ikke kombinere float og position. Og left top er som anført
> ovenfor ikke en gyldig værdi.
Ok, så lader jeg være med det i fremtiden ;)

> ... du floater ét div-element til venstrespalten - resten af siden
skal > så bare stå normalt.
Ok forstået!

> <http://html-faq.dk/2003.asp>.
Tak for linket:)