iframe valid html?
Fra : [x]

Dato : 05-03-04 19:03

Hey.

Prøver på at få valideret noget kode. Problemet er bare at
validatoren ikke vil acceptere følgende kode:

<iframe allowtransparency="true" src="ionline.html" name="main"
width="555px" height="355px" frameborder="none"></iframe>

Yderligere heller ikke target="main" i linket til iframe
indholdet, samt form og input. Nogen der har konstuktive nogle
bud?

..og får at det ikke skal være helt løgn, så driller dette også:

<script type="text/javascript" language="javascript"
src="javascript/popup.js"></script>

Nu må jeg dog indrømme at jeg ikke har 100% tillid til
validatoren, da den tilsyneladende mener der er ged i head hvis
title ikke er med......

Er der i øvrigt nogen der kan svare mig på hvorfor hele siden
ikke er centreret i firefox ?

Lige et link til siden.

http://www.ionline.dk/index2.asp

På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 05-03-04 19:31

On Fri, 5 Mar 2004 18:02:35 +0000 (UTC), [x] <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>
> <iframe allowtransparency="true" src="ionline.html" name="main"
> width="555px" height="355px" frameborder="none"></iframe>

Nej hverken frame eller iframe er med i html4.01 strict, hvis du absolut
vil benytte frames, så vælg transitional istedet.
Lidt om doctype:
http://www.html.dk/artikler/00036/

> Yderligere heller ikke target="main" i linket til iframe
> indholdet, samt form og input. Nogen der har konstuktive nogle
> bud?

target er heller ikke med.
Brug i stedet div og ssi til at inkludere menu og lignende, så kan du helt
fjerne dine frames.
form og input er der ikke noget galt med, det er der derimod med din kode.
Først og fremmest skal man ikke lukke input-tags i html, det gør man kun i
xhtml.
Derudover kan table _kun_ indeholde tr som child, og tr kan _kun_
indeholde td eller th.
Dvs. du er nødt til, at gøre noget lignende dette:
Og så kan du i øvrigt ikke have en value på textarea. Hvis du vil have
noget forskrevet tekst i din tekstboks, så skal det skrives mellem
<textarea> og </textarea>.
Dvs.
<textarea>Message</textarea>

> .og får at det ikke skal være helt løgn, så driller dette også:
>
> <script type="text/javascript" language="javascript"
> src="javascript/popup.js"></script>

Ja du skal ikke have language med i html4.01, type er påkrævet og er nok,
til at fortælle browseren, at det er javascript den skal fortolke.
<script type="text/javascript" src="javascript/popup.js">
</script>

> Nu må jeg dog indrømme at jeg ikke har 100% tillid til
> validatoren, da den tilsyneladende mener der er ged i head hvis
> title ikke er med......

Det er jo også korrekt, head _skal_ indeholde en titel i html4.01 strict.
Hvorfor vil du også undlade det?

> Er der i øvrigt nogen der kan svare mig på hvorfor hele siden
> ikke er centreret i firefox ?

Det er den heller ikke i Opera, eller andre browsere der ikke har samme
fejl som IE.
Og det skyldes, at IE fejlagtigt centrere block elementer med
text-align:center, som kun skulle virke på inline elementer.
Den korrekte måde at centrere på er:
body {
margin-left:auto;
margin-right:auto;
}

Da IE ikke fatter det, er man så yderligere nødt til at tilføje
text-align:center;
Og så skal man jo også fjerne det der hvor teksten begynder, med mindre
man vil have teksten centreret. :)
Dvs.
body {
margin-left:auto;
margin-right:auto;
text-align:center;
}

div#indhold {
text-align:left;
}

--
Ryan Kristensen

Fra : [x]

Dato : 05-03-04 21:04

Hey igen.
Tak for dit hurtige svar.

> [...]
>
> Nej hverken frame eller iframe er med i html4.01 strict, hvis du absolut
> vil benytte frames, så vælg transitional istedet.

Hvis jeg sætter doctype til transitional brokker den sig stadigt over
allowtransparency="true" i iframe'en. Hvorfor ?

Nej, jeg vil ikke nødvendigvis benytte iframes, det var mest et forsøg,
overvejer egentligt at gå tilbage til min første løsning med asp
pageid's...men nu hvor jeg alligevel er ved iframes, hvorfor smider IE en
horisontal scrollbar ind i iframen når firefox ikke gør?...skyldes det igen
en fejl?

> target er heller ikke med.
> Brug i stedet div og ssi til at inkludere menu og lignende, så kan du helt
> fjerne dine frames.

Ang. ssi, så ved jeg ikke om b-one understøtter det, men det er da også en
mulighed hvis de gør.

> [...]
> indeholde td eller th.
> Dvs. du er nødt til, at gøre noget lignende dette:

Okay...men grunden til at sætte form ind i en tabel var jo at den ville se
ud som jeg ville have den til....ved ikke hvordan jeg ellers skal gøre det.

> Ja du skal ikke have language med i html4.01, type er påkrævet og er nok,
> til at fortælle browseren, at det er javascript den skal fortolke.
> <script type="text/javascript" src="javascript/popup.js">
&gt; </script>

Done.

> Det er jo også korrekt, head _skal_ indeholde en titel i html4.01 strict.
> Hvorfor vil du også undlade det?

Fordi hvis siden alligevel er indeholdt i en iframe er det jo ikke "strengt"
nødvendigt med en title.

> [...]
> Og det skyldes, at IE fejlagtigt centrere block elementer med
> text-align:center, som kun skulle virke på inline elementer.

Jo, det have jeg godt nok læst noget om et sted....

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-03-04 21:12

[x] <no@spam.dk> skrev :

>Hvis jeg sætter doctype til transitional brokker den sig stadigt over
>allowtransparency="true" i iframe'en. Hvorfor ?

Fordi det ikke er en del af standarden, det er en MS-opfunden
tingest for, at man kan bruge en transparent baggrund i IE.

Så valget er enten transparent baggrund i IE og validering fejler
her eller undlade transparent baggrund.
--
Knud

Fra : [x]

Dato : 05-03-04 21:18

Hey.
Tak for svaret.

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> tingest for, at man kan bruge en transparent baggrund i IE.
>
> Så valget er enten transparent baggrund i IE og validering fejler

Ok. Jeg mener jeg tidligere i dag faldt over en mulighed for at i css at
gøre bg transperant, hvilket virkede i firefox men ikke IE, kan det passe
eller tænker jeg på noget andet?

Findes der mulighed for at validere asp kode på samme måde som med html?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-03-04 22:43

[x] <no@spam.dk> skrev :

>Ok. Jeg mener jeg tidligere i dag faldt over en mulighed for at i css at
>gøre bg transperant, hvilket virkede i firefox men ikke IE, kan det passe
>eller tænker jeg på noget andet?

Ikke, hvis det skal virke i IE.

I Mozilla og dermed formentlig også Firefox, så er det nok at
background er sat til transparent på siden i <iframe>, men det
forstår IE ikke, MS vil hellere lave det på deres egen kluntede
måde.

Opera klarer slet ikke en transparent baggrund i en <iframe>.

>Findes der mulighed for at validere asp kode på samme måde som med html?

Ved jeg ikke, men normalt genererer asp jo noget htmloutput, som
er det validatoren ser.

Men ellers ved de det vel i aspgruppen.

--
Knud

Fra : [x]

Dato : 06-03-04 10:15

Hey.

/me takker.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 05-03-04 21:41

On Fri, 5 Mar 2004 20:04:13 +0000 (UTC), [x] <no@spam.dk> wrote:

> Ang. ssi, så ved jeg ikke om b-one understøtter det, men det er da også
> en
> mulighed hvis de gør.

Hvis du tidligere har benyttet asp på samme server, så er der ret stor
sandsynlighed for, at du også kan køre ssi.
Der er en fin lille guide på html.dk:
<http://www.html.dk/tutorials/ssi/>

> Okay...men grunden til at sætte form ind i en tabel var jo at den ville
> se
> ud som jeg ville have den til....ved ikke hvordan jeg ellers skal gøre
> det.

Der er heller ikke noget forkert i at sætte en form ind i en tabel, du
skal bare sørge for at åbne din form før table eller efter td.
Der er ikke noget galt med:
<form method="post" action="">
    <input type="hidden" name="recipient" value="emailadresse">
<input ....
E-mail:<br><input type="text" name="email" size="30">
</form>

> Fordi hvis siden alligevel er indeholdt i en iframe er det jo ikke
> "strengt"
> nødvendigt med en title.

Dette er hvad w3c
(<http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struct/global.html>)har
at sige om det:
Authors should use the TITLE element to identify the contents of a
document. Since users often consult documents out of context, authors
should provide context-rich titles. Thus, instead of a title such as
"Introduction", which doesn't provide much contextual background, authors
should supply a title such as "Introduction to Medieval Bee-Keeping"
instead.

For reasons of accessibility, user agents must always make the content of
the TITLE element available to users (including TITLE elements that occur
in frames). The mechanism for doing so depends on the user agent (e.g., as
a caption, spoken).

Du kan jo heller ikke være sikker på, at folk ser indholdet af din iframe
sammen med resten af din side.
Hvis folk kommer fra google, så kan de jo godt havne på en side uden
navigation - og uden titel, hvis man har undladt det.

--
Ryan Kristensen

Fra : [x]

Dato : 05-03-04 21:59

Hey igen.
Tak for svaret.

> [...]
>
> Hvis du tidligere har benyttet asp på samme server, så er der ret stor
> sandsynlighed for, at du også kan køre ssi.

Ok. Kigger lige på det.

> [...]
> <input ....
> E-mail:<br><input type="text" name="email" size="30">

Super. Så gik den også i gennem.

> [...]
> Hvis folk kommer fra google, så kan de jo godt havne på en side uden
> navigation - og uden titel, hvis man har undladt det.

Der har du alligevel en pointe.

Ved du hvordan det er muligt via css at gøre bg transperant, så det virker
både i IE og firefox (o.l.)

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 05-03-04 23:44

On Fri, 5 Mar 2004 20:58:57 +0000 (UTC), [x] <no@spam.dk> wrote:

> Ved du hvordan det er muligt via css at gøre bg transperant, så det
> virker
> både i IE og firefox (o.l.)

Som du allerede har fået at vide, så gør du det på standard måden (vha.
css background:transparent;) i Mozilla, og i IE er du nødt til at gøre det
som du har gjort, da det er den eneste måde den forstår det på.

Hvis du i stedet har dit indhold i en div, så er det ikke noget problem,
at lave baggrunden transparent.
Tja, endnu en grund til at droppe frames. :) - Har jeg ikke snart nævnt
det nok?
Yep endnu en fordel må være, at du ikke skal høre på fordelene ved at
droppe frames hele tiden. Det kan du tage som en ekstra bonus.

--
Ryan Kristensen

Fra : [x]

Dato : 06-03-04 10:28

> [...]
> css background:transparent;) i Mozilla, og i IE er du nødt til at gøre det
> som du har gjort, da det er den eneste måde den forstår det på.

OK. Fint nok.

> [...]
> Yep endnu en fordel må være, at du ikke skal høre på fordelene ved at
> droppe frames hele tiden. Det kan du tage som en ekstra bonus.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg ved hvad du mener. Gider du evt. stille et
eksempel op så jeg lige kan se.

Hvordan kan jeg ellers lave en "kasse", hvis jeg nu lytter til dit råd om ikke
at bruge iframes, hvori tekstindholdet til siden vises, og som er fleksibel i
den forstand at der "kun" kommer en vertikal scrollbar og ikke en horisontal
afhængigt af tekstmængden? Med mindre det er det du mener med:

> Hvis du i stedet har dit indhold i en div....

Hvis det er det du mener, kan du så ikke lige hjælpe mig på vej ? :)

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 06-03-04 12:59

On Sat, 6 Mar 2004 09:27:46 +0000 (UTC), [x] <no@spam.dk> wrote:

> [...]
> fleksibel i
> den forstand at der "kun" kommer en vertikal scrollbar og ikke en

Ved at bruge overflow:auto, får man scrollbar, når indholdet fylder mere,
end der kan være, ifølge den størrelse man har angivet elementet skulle
have.
Så du får _kun_ en horisontal scrollbar, hvis du har placeret et element i
din div, med en bredde på mere end 100%.
Et hurtigt lille eksempel kan du finde her:
<http://ryankristensen.com/tests/overflow.html>

--
Ryan Kristensen

Fra : [x]

Dato : 06-03-04 14:57

> [...]
> din div, med en bredde på mere end 100%.
> Et hurtigt lille eksempel kan du finde her:

Ok. Super. Nu kan det godt være at der kommer dumme spørgsmål fra mig. Men
inden jeg stiller dem, så lad mig lige forklare hvad det er jeg gerne vil.
Her er lige for en god ordens skyld et link til siden der pt er lavet i
iframes.

http://www.ionline.dk/index2.asp

Det jeg gerne vil have er at teksten vises i den tabelcelle hvor iframen og
baggrundsbilledet pt er. I stil med det der sker nu, men uden iframes. Er
det muligt via div at gøre det? Altså så man henviser til et internt stykke
text, eller en ekstern fil der indeholder teksten ?

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 06-03-04 15:45

On Sat, 6 Mar 2004 13:57:16 +0000 (UTC), [x] <no@spam.dk> wrote:

> [...]
> stykke
> text, eller en ekstern fil der indeholder teksten ?

Du kan ikke hente ekstern data ind i en div uden brug af iframe, object
eller sikkert noget java e.l.

Måden man gør det på er, at du tager alt html-kode fra dit dokument inden
iframe-tagget.
Dette kan du så gemme i en fil der f.eks. hedder start.inc
Så tager du al teksten efter </iframe> og gemmer f.eks. som slut.inc
Alle dine sider der normalt bliver indeholdt i din frame, tager du og
erstatter alt det der står inden <body> (body skal også slettes), med
<!--#include file="start.inc"-->
Og det sidste </body></html> erstatter du med <!--#include
file="slut.inc"-->
Hvis du gør dette i alle dine frames filer, og finder menuen, der nu er
placeret i filen slut.inc og sletter alle target="main".
Så kan du uploade alle filerne til din server og så burde det fungere,
hvis serveren understøtter ssi.

--
Ryan Kristensen

Fra : [x]

Dato : 06-03-04 17:43

> [...]
> placeret i filen slut.inc og sletter alle target="main".
> Så kan du uploade alle filerne til din server og så burde det fungere,

Hey igen. Endnu engang tak for svaret. Det tyder pt ikke på at b-one
understøtter ssi. Dvs. jeg kan under ingen omstændigheder få det til at virke.
Venter lige svar deres support, så finder jeg ud af om det er mig der har
lavet ged i det, eller hvordan det ser ud.

Fra : [x]

Dato : 06-03-04 18:08

[x] wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Venter lige svar deres support, så finder jeg ud af om det er mig der har
> lavet ged i det, eller hvordan det ser ud.

UPS....min fejl...hehe "rødme"...lavede lige en extension brøler. Det virker.

Mange tak.

Fra : Lars Olesen

Dato : 06-03-04 18:31

[x] wrote:

> Hey igen. Endnu engang tak for svaret. Det tyder pt ikke på at b-one
> understøtter ssi. Dvs. jeg kan under ingen omstændigheder få det til at virke.

B-one understøtter php, så du kan bruge følgende:

<?php
include("start.inc");
?>

Husk bare, at din extension skal være .php.

FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

--
Lars Olesen
Konkurrence på <http://www.fodboldenslegestue.dk>

Fra : [x]

Dato : 06-03-04 18:52

Lars Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [x] wrote:
>
> B-one understøtter php, så du kan bruge følgende:
>
> <?php
&gt; include("start.inc");
&gt; ?>

> Husk bare, at din extension skal være .php.

Hey.

Ja, jeg ved de understøtter ssi. Det var en brøler jeg lavede. Jeg løste det ved at
give filerne en .shtml extension. Virker det bedre hvis det er php?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-03-04 22:43

[x] skrev:

> Ja, jeg ved de understøtter ssi. Det var en brøler jeg lavede. Jeg løste det ved at
> give filerne en .shtml extension. Virker det bedre hvis det er php?

Nej - det giver bare nogle andre og flere muligheder hvis du senere får
lyst til at lege videre med serverside scripting

php kan meget, du kan få en god introduktion på www.webcafe.dk

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 06-03-04 19:11

On Sat, 6 Mar 2004 16:42:44 +0000 (UTC), [x] <no@spam.dk> wrote:

> [...]
> Venter lige svar deres support, så finder jeg ud af om det er mig der har
> lavet ged i det, eller hvordan det ser ud.

Ahh ja, du skal selvfølgelig også lige huske at omdøbe filerne. Normalt
vil en server ikke tjekke efter ssi kommandoer i en html-fil. Alt efter
hvordan serveren er sat op, skal du enten døbe dem *.shtml eller *.asp -
eller hvad de nu finder på hos b-one.
Du kan også læse om ssi på <www.html.dk> eller <www.hjemmesideskolen.dk>.
De er nok lidt bedre til at forklare det :)

Så vidt jeg kan se, kan man ikke få et domæne, uden mulighed for en eller
anden form for serverside-ting, så du kan også prøve at se om det hjælper,
at omdøbe dine filer til *.php og så inkludere på følgende måde:
<? include("start.inc"); ?>

--
Ryan Kristensen

Fra : [x]

Dato : 06-03-04 20:53

> [...]

> anden form for serverside-ting, så du kan også prøve at se om det hjælper,
> at omdøbe dine filer til *.php og så inkludere på følgende måde:

Hey.

Hehe...ja, det fandt jeg ud af :) Php extentionen kan jeg ikke få til at
virke, om det er fordi jeg laver ged i det, eller om det ikke understøttes
ved jeg ikke. shtml derimod virker, så det er fint nok til mig....ingen grund
til pt at rode med php'en når det andet nu fungerer.
De af jer der har bidraget konstruktivt, og det må jeg sige at I alle har,
skal have mange tak. Jeg har med jeres hjælp fået det som jeg ville have det.
Med mindre der indvendinger betragter jeg tråden som lukket, men vender
højest sandsynligt tilbage i en anden :)

/me bukker og takker....