OT-webserver
Fra : LaPPe

Dato : 25-04-01 21:36

Hej jeg vil gerne have en server stående derhjemme.

Jeg havde kigget lidt på SPEEDNAMES og regnede med at købe to domæner dér -
lad os kalde dem Navn1 og Navn2.

Jeg får snart ADSL fra TDC (NE2), så der er IKKE fast IP.

Jeg regner ikke med at man kan få et domæne til at pege på en dynamisk IP,
så jeg tænkte på, om man kunne få domænet til at pege på NAVN1.dynip.com som
så peger på min dynamiske ip... således, at hvis man skriver NAVN1.dk, at
man så bliver peget over på min dynamiske IP?

Hvis man kan ovenstående, kan man så have to domæner (NAVN1 og NAVN2)
tilsluttet én server?

således at serveren håndeterer både www.NAVN1.dk og www.NAVN2.dk?

Findes der bedre metoder?

Fra : Anders Larsson \(rem~

Dato : 25-04-01 23:38

Brug Zoneedit.com

De giver gratis DNS hosting af op til 5 domæner, og understøtter både
dynamisk IP samt fast IP. Ved dynamisk IP skal der benyttes et prog. som
opdaterer DNS serveren automatisk

Anders Larsson
Alle udtalelser er ubetinget mine egne...
.... undtagen i de tilfælde hvor andre gør indsigelse...
.......eller hvor de blot er uvederhæftige.....

Fra : Anders Larsson \(rem~

Dato : 25-04-01 23:51

Opps... glemte at fortælle at du med CNAME i DNS'en kan have flere domæner
på 1 IP.
Men - ellers kan du da bare sætte stealth redirect på. Så vil det virke med
alle web servere.

Fra : Kim Jensen

Dato : 26-04-01 11:28

> [...]
> man så bliver peget over på min dynamiske IP?
> Hvis man kan ovenstående, kan man så have to domæner (NAVN1 og NAVN2)

Da der er tale om .dk domæner er forslaget med ZoneEdit ikke muligt, da de
mig bekendt ikke kan hoste DNS for andet end .com/.org./.net domæner.

Hos DHT (www.dht.dk) kan du få hostet .dk domæner for 20 kr om måneden og
deres system understøtter også dynamiske IP-adresse. Jeg bruger det selv
(dog ikke med dynamisk IP) og det virker fortrinligt.

NB! Jeg har ingen tilknytning til DHT.

-Kim Jensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-04-01 15:34

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message

> [...]
selv
> (dog ikke med dynamisk IP) og det virker fortrinligt.

Er det ikke lige lovligt dyrt?

Hos azero.dk mener jeg de gør det for 5 kr/måned

Oprettelse af dk domæne 99 kroner, inkl. et års afgifter

Hos www.filserver.dk hoster de gratis Domæner.. Har dog ingen arfaringer
med dem/han som driver serveren..

250 kroner for oprettelse af domæner

Evt. kontakt på http://wwp.icq.com/scripts/search.dll?to=86957647

Fra : Kim Jensen

Dato : 26-04-01 16:00

> Er det ikke lige lovligt dyrt?
> Hos azero.dk mener jeg de gør det for 5 kr/måned

Det er vel en smagssag. Jeg kan godt lide deres administrationsinterface
osv. Og desuden hoster de så også mail på deres egne servere, hvis ikke man
selv vil drive dette.

Desuden står der på deres site:

"Hvor lang tid tager det at rettet i sin zone når den allerede er på "åben"
dns?
Det tager almindelig tid, dvs afhængig af travlheden herinde. Typisk et par
dage."

Dvs. det er nok ikke så pokkers velegnet til dynamisk IP som der blev spurgt
til. - man kunne dog vælge at køre med CNAMEs og så bruge en anden
dynip-udbyder til at opdatere IP'en.

-Kim Jensen

Fra : Anders Larsson \(rem~

Dato : 26-04-01 16:09

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse
>...snip...snap....
> Da der er tale om .dk domæner er forslaget med ZoneEdit ikke muligt, da de
> mig bekendt ikke kan hoste DNS for andet end .com/.org./.net domæner.

Hmm - jeg har da DNS hostet et DK domæne hos ZoneEdit, via den normale
metode med at sende en mail+fax til dk-hostmaster..... og det varede da kun
et par dage - så var alle DNS registreringer rettet til ZoneEdit.

Så - jo ZoneEdit hoster også DK domæner.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson

Fra : LaPPe

Dato : 26-04-01 17:28

Så jeg kan altså:

_______
| server |
|______|

navn1.dk+navn2.dk/net

_______ |__________
| Internettet |
|_________________|

Fra : Anders Larsson \(rem~

Dato : 26-04-01 20:19

"LaPPe" <lappe@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Så jeg kan altså:
>

> _______
> | server |
> |______|
> |

> navn1.dk+navn2.dk/net
> |

> _______ |__________
> | Internettet |
> |_________________|

Yep - læs FAQ'en på ZoneEdit vedr. CNAME eller Stealth redirect.

Fra : Kim Jensen

Dato : 26-04-01 23:45

> [...]
kun
> et par dage - så var alle DNS registreringer rettet til ZoneEdit.
> Så - jo ZoneEdit hoster også DK domæner.

Ok.... er der ikke et sted man kan se alle godkendte DNS-hosts for DK-TLD?

Kim Jensen
litewerx.com // kelvin8.com // newscaster.dk

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 27-04-01 06:20

On Fri, 27 Apr 2001 00:45:23 +0200, "Kim Jensen" <kim@litewerx.dk>
wrote:

>kun
>
>Ok.... er der ikke et sted man kan se alle godkendte DNS-hosts for DK-TLD?

dkhostmaster.dk

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-04-01 08:11

DK-TLD?
> dkhostmaster.dk

Ja, det prøvede jeg, men kunne ikke helt finde oversigten?! Har du et
præcist link?

(jaja, man kunne selvfølgelig lave et script, der lavede et nslookup på alle
de danske domæner, men så alligevel.....

-Kim Jensen

Fra : Christian Laursen

Dato : 27-04-01 09:56

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> writes:

> DK-TLD?
>
> Ja, det prøvede jeg, men kunne ikke helt finde oversigten?! Har du et
> præcist link?

http://www.dk-hostmaster.dk/domaincount/domains.txt

Christian Laursen

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-04-01 11:58

> http://www.dk-hostmaster.dk/domaincount/domains.txt

Det er jo (bare) listen over alle domæner i DK-TLD. Det jeg efterspurgte var
en liste over de godkendte DNS-servere - altså de hosts, der er godkendt af
DK-HostMaster til at køre DNS for domæner i DK-TLD. Altså en liste svarende
til, at du lavede en "nslookup -type=ns" for alle domæner på ovenstående
liste.

mvh
Kim Jensen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 27-04-01 14:54

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote:

> [...]
>til, at du lavede en "nslookup -type=ns" for alle domæner på ovenstående

Jeg er ikke spor sikker på at man kan stole på at der ikke er
NS-poster til servere som ikke er godkendt, og som derfor
risikerer at miste deres NS-poster når DK Hostmaster en dag
rydder op.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 27-04-01 11:24

tj@dev.null (Thomas Jensen - pil.dk) wrote:

>dkhostmaster.dk

Jeg tror han mener alle godkendte DNS-servere. Og nej, dem er
der ikke en offentlig database over, så man må spørge
info@dk-hostmaster.dk hver eneste gang man gerne vil vide om en
server er godkendt. Det er egentlig ikke ret smart.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).