Box størrelse og Mozilla
Fra : Per Rasmussen

Dato : 03-03-04 00:58

Hej

Jeg sidder og nørkler med en side hvor der skal være 3 bokse ved
siden af hinanden, eksempel ligger på
http://www.chessspot.dk/side1.htm

I IE og Ppera 7.23 bliver de side by side, men i Mozilla 1.6 og
Mozilla Firefox 0.8 kommer den sidste boks nedenunder.

Boksenes bredde er lavet i procent, og i eksemplet er de samlet
100 procent.
Hvis jeg sætter den samlede procent ned til 93 så kommer boxene
også til at ligge side by side i Mozilla-dyrene.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Villum Sejersen

Dato : 03-03-04 01:18

Per Rasmussen skrev:

> [...]
>
> I IE og Opera 7.23 bliver de side by side, men i Mozilla 1.6 og
> Mozilla Firefox 0.8 kommer den sidste boks nedenunder.

Det ser ubestrideligt sådan ud! Selv i IE6 er de side om side.

> Boksenes bredde er lavet i procent, og i eksemplet er de samlet
> 100 procent.
> Hvis jeg sætter den samlede procent ned til 93 så kommer boxene
> også til at ligge side by side i Mozilla-dyrene.

Har du prøvet at sætte margin:0 og padding:0 på body?

Mine egne erfaringer er, at det kan være en god idé at nøjes med 98-99%
i samlet bredde ved flere bokse. Jeg undrer mig over, at du skal helt
ned på 93% for at få Mozilla og Firefox til at makke ret.

--
med venlig hilsen Villum Sejersen
http://home20.inet.tele.dk/vsevisit/

Fra : Per Rasmussen

Dato : 03-03-04 01:39

Villum Sejersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Har du prøvet at sætte margin:0 og padding:0 på body?

At sætte margin og padding til 0 hjalp ikke noget.
Men da jeg fjernede border på 1px så hoppede de på plads
Så er det man siger, var det virkelig ikke andet.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 03-03-04 01:44

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> At sætte margin og padding til 0 hjalp ikke noget.
> Men da jeg fjernede border på 1px så hoppede de på plads
> Så er det man siger, var det virkelig ikke andet.
>
> PerR

Det var en kombination af at sætte padding til 0 og fjerne
border, fandt jeg efterfølgende lige ud af.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 03-03-04 01:52

Per Rasmussen wrote:

> Boksenes bredde er lavet i procent, og i eksemplet er de samlet
> 100 procent.

Den totale bredde af block-elementer er givet ved:

   total bredde = width + margins + paddings + borders

I dit eksempel gælder derfor

   totale bredder:
   #box1 : 30% + 1px + 20px + 2px = 30% + 23px
   #box2 : 40% + 1px + 20px + 2px = 40% + 23px
   #box3 : 30% + 1px + 20px + 2px = 30% + 23px
------------
    100% + 69px

hvilket er bredere end body.

Du kan løse det ved at lade hver box bestå af to divs, hvor den
totale bredde defineres for den yderste, og paddings, margins og
borders sættes på den inderste.

Eks.:

#box1 {
   width: 30%;
   float: left;
}

#box1body {
   padding: 5px 1px 5px 20px;
   margin: 5px 0 0 0;
   border: 1px solid #f00;
   background: #cfc;
}

og tilsvarende for de øvrige bokse.

Ligeledes skal du være opmærksom på, at total *højde* også er givet
ved:
   total højde = height + margins + paddings + borders

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/