Nysgerrighed mht. ulveklo?
Fra : Slumfret

Dato : 13-03-04 12:42

Hej,

Jeg hørte for et par dage siden i tv'et at alle hunde skulle have en
ulveklo - jeg var ret overbevist om at det havde min ikke - men jeg
tjekkede lige... og nej det har han altså ikke... og så vidt jeg
vidste var det fint nok, men jeg blev alligevel lidt nysgerrig;

Jeg har luret lidt rundt på nettet men fandt ikke ud af andet end, at
det betyder ikke noget om hunden har kloen eller ej, men at hvis den
er der og ikke er til gene må den ikke fjernes...

Er der nogen der ved om det er reglen eller undtagelsen at hunden har
ulvekløer?

Er det mon racebestemt?

Venter spændt på svar

Slumfret & Hund

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-03-04 13:13

> [...]
> er der og ikke er til gene må den ikke fjernes...
>
> Er der nogen der ved om det er reglen eller undtagelsen at hunden har

HEjsa

Mine forældres Skt Bernhard havde ulveklør på begge bagben, uden nogen form
for gener. Min nuværende hund, Kemba (Broholmer/Malamut), har dobbelte
ulveklør på begge bagben og han her heller ingen gener af det. Har ingen ide
om det er racebestemt men har kun set det på større racer.Hvis de klør som
sidder lidt højt på forbenene også kaldes ulveklør har Kemba dem også på
begge forben. Man skal dog holde en del øje med ulveklør da de har stor
tendens til at vokse rundt og ind i trædepuden.

Mvh MArtin

Fra : Jytte

Dato : 13-03-04 13:16

Slumfret wrote:
> [...]
> er der og ikke er til gene må den ikke fjernes...
>
> Er der nogen der ved om det er reglen eller undtagelsen at hunden har

Nogle racer skal have ulveklør iflg. standarden. Hos andre racer ses de af
og til. De må iflg. dansk lov ikke fjernes af udseendemæssige grunde.
Kløerne der sidder et stykke oppe på forbenene hedder vildtklør, dem har
alle hunde.

Hilsen
Jytte

Fra : Doris

Dato : 13-03-04 22:12

Da vi havde shæfer og der kom hvalpe, blev dem der havde ulvekløer fjernet
( altså kløerne ;) ) p.g.a. skønhedsmæssige grunde, der tænker jeg på
udstillinger.

Fra : Pwh

Dato : 14-03-04 10:04

Doris wrote:
> Da vi havde shæfer og der kom hvalpe, blev dem der havde ulvekløer
> fjernet ( altså kløerne ;) ) p.g.a. skønhedsmæssige grunde, der
> tænker jeg på udstillinger.

Prøv at læse på siden http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

/Jens

Fra : Doris

Dato : 14-03-04 21:02

Undskyld, men jeg har ikke hjerne til det, har prøvet at finde ud af det,
men jeg er da ikke den eneste. ;)

Fra : Pwh

Dato : 15-03-04 19:32

Doris wrote:
> Undskyld, men jeg har ikke hjerne til det, har prøvet at finde ud
> af det, men jeg er da ikke den eneste. ;)

Det mener du da forhåbenligt ikke alvorligt, det er faktisk ret simpelt,
du skal bare svarer efter det oprindelige indlæg. Og helst skærer det
overflødige væk, det giver en meget bedre sammenhæng i debatten

/Jens