Frolic, godt eller skidt!?!?
Fra : Kosmonauten

Dato : 13-03-04 12:21

Hejsa i hundefolk ;C)
Mener at det har været opppe og vende flere gange men jeg har ikke rigtigt
fulgt med i laaang tid.

Mit ? lyder ganske simpelt:
Frolic, er det godt eller skidt??

Mener at kunne huske noget med at det er okay som godbid men ikke som reelt
foder, eller er det moi som husker forkert?? Det skulle vist være noget med
at der er meget kulhydrat i

Masser af hundehilsner og ønsket om en god weekend.
Martin & Laika
http://home13.inet.tele.dk/dinah

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-03-04 13:01

Hej Martin
Nu er det jo en gruppe med mange holdninger, men dette er min.
Folic får ofte tæsk, specielt som fuldfoder. Hvorfor det helt præcis har
fået et så dålig navn ved jeg egentlig ikke helt, men en af de teorier jeg
har hørt er bla. omkring farve stoffer, specielt det røde. Som netop skulle
være meget allegi fremkaldende. Men kigger man på de frolic jeg har stående
har de igennem de seneste år ændret en smule på farvestofferne og de ser
idag ikke så "lækkre" ud som de gjore tidliger, så min teori er at man har
fjernet nogle farve stoffer fra dem. Så hvis jeg havde en hund men allegi
problemer ville jeg nok holde lidt igen med frolic indtil jeg viste hvad
hunden var allergisk over for.
Når det så er sagt, så elsker rigtig mange hunde frolicer, og de er derfor i
mine øjne et rigtig gode godbider. Jeg har selv en stor hund, men køber
frolicer til små hunde som jeg så let kan knække i 2-3 dele i hånden og
bruge som godbider. Og tilsammenligning med hvad man ellers kan kan købe af
godbider til sin hund ja så er flolic rimelig billig når man køber sådan en
sæk.
Min 40 kg hund får vel 5-10 frolic til små hunde hver dag, så i forhold til
hva vi menesker indtager af forskellige usunde ting hver dag, så tror jeg
stadig min hund lever 1000 gange sundere end jeg selv gør .
En anden tanke man kan gøre sig når man overvejer hvad der usundt til hund
er jo også en hund alder i forhold til et meneske, vi lever ca. 10 gange så
lang tid. Så hvad der er usundt for menesker er ikke sikker det er når at
blive usundt for en hund ( som tidliger dette er min holdning).
Så konklusion må være at hvis man eller har en normal fungerende hund ja så
er det næppe noget problem at bruge dem godbidder, og tro egentlig heller
ikke der ville være noget galt i bruge dem fuldfoder ( men jeg er nu ret
overbevist om der findes bedre forder til sammen penge)

Peter Andersen

Fra : Broegger

Dato : 13-03-04 13:52

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> skrev news:c2utf6$56o$1@sunsite.dk:

<snip>
> [...]
> hvad man ellers kan kan købe af godbider til sin hund ja så er flolic
> rimelig billig når man køber sådan en sæk.

Jeps min Koda er også helt syg med Frolic som godbidder!!!

<snip noget mere om Frolic samt det originale indlæg>

--
Hilsen Thomas som altid citerer under det han svarer på....

http://www.broeggerklanen.dk/koda

Fra : Kosmonauten

Dato : 13-03-04 14:19

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Hej Peter tak for dit (og sæføli også andres ;c) ) svar.
Uha, der er lige så mange meninger om det at have hund som der er hundeejere
:c)
Men nu skulle mit indlæg ikke ses som en opstart til en eller anden
"Hundemadsjihad" ;C)
Jeg husker bare at der for nogle år siden var debat om hvor god/dårlig
Frolic var.

I sidste ende er det jo et spørgsmål om hvad hunden kan lide/tåle.
Laika får skam indimellem nogle Frolic'er af en bekendt og spiser dem med
velbehag :C)

Fortsat god weekend.
Martin & Laika

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-03-04 13:16

> [...]
> Martin & Laika
> http://home13.inet.tele.dk/dinah
>
> Vi brugte Frolic som godbidder til Kemba og han var helt vild med dem.
Men han kunne ikke rigtigt tåle dem hans øre begyndte at klø af dem.

MArtin

Fra : Jimmy

Dato : 13-03-04 14:33

> [...]
> Hejsa i hundefolk ;C)
> Mener at det har været opppe og vende flere gange men jeg har ikke rigtigt

Jeg bruger det ikke længere.
Tyson får sårlig mave af dem og hans afføring bliver tynd og helt rød.

De var med i dyrenes beskyttelses anmeldelse af hundemad og der scorede de
ikke dårligere end så mange andre.

Mvh
Jimmy

Fra : KennelKipler

Dato : 13-03-04 16:59

"Jimmy" skrev d. 13-03-04 14:33 dette indlæg :

Hej Jimmy,

Rigtigt at de var med i testen og scorede okay.
Men testen viste kun et billede af hvad en hund kan overleve på. Og helt
ærlig vi kan også overleve på meget, men er det optimalt?

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian Olesen

Dato : 13-03-04 14:54

Hejsa Martin
Suverænt som godbidder og ubrugeligt som fuldfoder. Du husker rigtigt.

Brian, som har testet godbidsværdien opimod flere fodertyper og min
nuværende hund er ikke i tvivl om, hvad han foretrækker.

Fra : KennelKipler

Dato : 13-03-04 17:01

"Kosmonauten" skrev d. 13-03-04 12:21 dette indlæg :

Jeg siger skidt. Ikke til alle hunde, men til nogle.
Jeg har hørt om flere, og selv oplevet røde ører og kløe ved brug af
frolic.
Men til nogle hunde er de gode i en træningssituation.
Når det er sagt er der meget andet, som kan få ens hund til nærmest at
hoppe på tungen for at få godbidden.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : pedellen

Dato : 14-03-04 19:00

> Men til nogle hunde er de gode i en træningssituation.
> Når det er sagt er der meget andet, som kan få ens hund til nærmest at
> [...]

Hej Marie

Mine border collies er helt vilde med frolic´erne, men hvis de er så
dårlige som de forskellige herinde siger, så vil jeg stoppe med at bruge
dem. Men hvilke andre rigtig gode godbider vil du så foreslå?

Mvh Pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : KennelKipler

Dato : 15-03-04 17:48

"pedellen" skrev d. 14-03-04 19:00 dette indlæg :

Hej Pedel.

Laksebidder fra hennes pet food er gode.
Lever man selv tørrer i ovnen er rigtig godt, men det stinker i hele
hytten.
Det norske produkt Go´biten er også en fornøjelse at bruge. Kan købes på
www.canis.no
Og er man til det er råt kød helt fænomenalt, f.eks and skåret i små
stykker, mums siger mine tøser.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : pedellen

Dato : 16-03-04 13:18

"KennelKipler" skrev d. 15-03-04 17:48 dette indlæg :
> [...]

> www.canis.no
> Og er man til det er råt kød helt fænomenalt, f.eks and skåret i små

Takker for svaret

Pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 14-03-04 12:47

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Mit ? lyder ganske simpelt:
> Frolic, er det godt eller skidt??

Du har ret .. Frolic er noget lort .. det med kulhydraterne har jeg
ikke undersøgt .. men jeg ved fordi jeg har og har haft allergihunde
at hvis ikke din hund har allergi er der stor mulighed for at den
får det fordi Frolic indeholder stoffer der er allergifremkaldende
... så hold dig langt fra det både som fuldkost og som godbidder ..
hejhils fra Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 14-03-04 20:07

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Ami.
Takker for svaret, det har jo været oppe og vende for laaaang tid siden men
når man har "glemt svaret", ja så må man jo spørge igen ;C)
Det med kulhydraterne har jeg dels fra en opdrætter der fortalte mig om det
da Laika var hvalp og så fandt jeg denne test :
http://www.taenk.dk/tt/2004/tt41/hund/skema/

Selvhejhils herfra

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 14-03-04 15:00

Hejsa

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Frolic, er det godt eller skidt??

Min mening, det rene skidt. Hundene elsker dem, men jeg vil give Ami ret, de
er allergifremkaldende. Vores dyrlæge siger de er roden til alt ondt, og vi
blev anbefalet at holde os laaaaaangt væk fra dem, så det vil hermed give
budskabet vidre.

mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 10:58

> [...]
> Hejsa i hundefolk ;C)
> Mener at det har været opppe og vende flere gange men jeg har ikke rigtigt

Udemærket som godbidder, helt uegnet (efter min mening) som foder.
De er så bløde at de umuligt kan rense nogle tænder.

> [...]
reelt
> foder, eller er det moi som husker forkert?? Det skulle vist være noget

Det er også min helt uvidenskabelige holdning.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-03-04 01:45

> [...]
med
> at der er meget kulhydrat i
>
> Masser af hundehilsner og ønsket om en god weekend.

Hej Martin & Laika

Frolic er vel næppe hverken værre eller bedre end andre foder mærker. Jeg
har i hvert fald aldrig mødt en hund med Frolic allergi. Fordi der er
farvestof i, betyder heller ikke, at det pr automatik er allergi
fremkaldende. Man spørger en allergiker hvad han / hun ikke kan tåle, ikke
hvad der gjorde dem til allergikere.

Det med at de så er for bløde til at rense tænder, ja hvis hunden ikke bider
i andet, så måske, men så på den anden side, er det jo tilladt at variere
kosten, vi får jo heller ikke en tandrensning hver dag.

Når man så bemærker mange unge menneskers fysiske form, så skulle de måske
tænke lidt mere på sig selv, og knap så meget på hunden. Det hjælper ikke,
at have en pokkers sund hund, hvis man selv dør af livsstilssygdomme.

M.V.H.....Benny..