Ack-pakker og piggybacking
Fra : Nic

Dato : 12-03-04 15:38

Kan tcp ack-pakker ride på anden tcp trafik ud?

--

Nic

(remove all xyz from email address to reply)

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 12-03-04 16:56

On Fri, 12 Mar 2004 15:38:08 +0100, Nic wrote:
> Kan tcp ack-pakker ride på anden tcp trafik ud?
Kun på den samme strøm.
/hjj

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-03-04 17:05

On 2004-03-12, Hans Jørgen Jakobsen <hjj@wheel.dk> wrote:

> Kun på den samme strøm.

Aha....er du nu _HELT_ sikker?
Hvad handler RFC 1122 afsnit 4.2.3.2 så om?
Prøv derudover at søge på "piggyback" i RFC 793

--
Andreas Plesner Jacobsen | Faster, faster, you fool, you fool!

Fra : Nic

Dato : 12-03-04 17:59

> Hvad handler RFC 1122 afsnit 4.2.3.2 så om?
> Prøv derudover at søge på "piggyback" i RFC 793

Hmmm - betyder det ja? .)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-03-04 23:40

On 2004-03-12, Nic <emailxyznifo@tiscali.dk> wrote:

> Hmmm - betyder det ja? .)

Svaret er ja, på andre strømme (streams)...ignorer, hvad jeg har skrevet
ellers.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Don't get stuck in a closet -- wear yourself out.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-03-04 22:47

On Fri, 12 Mar 2004 16:05:21 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Aha....er du nu _HELT_ sikker?
> Hvad handler RFC 1122 afsnit 4.2.3.2 så om?
> Prøv derudover at søge på "piggyback" i RFC 793

Andreas, jeg ser ikke noget i section 4.2.3.2 der siger at man kan
ACK'e data fra en anden session, saa Hans Joergens udsagn maa
vaere korrekt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-03-04 23:26

On 2004-03-12, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> Andreas, jeg ser ikke noget i section 4.2.3.2 der siger at man kan
> ACK'e data fra en anden session, saa Hans Joergens udsagn maa
> vaere korrekt.

Og jeg ser ikke noget i det oprindelige spørgsmål, der siger at det
drejer sig om en anden session.

--
Andreas Plesner Jacobsen | boy, n:

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-03-04 23:30

On 2004-03-12, Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Og jeg ser ikke noget i det oprindelige spørgsmål, der siger at det
> drejer sig om en anden session.

Og nu indser jeg at jeg skal gå i seng.

Jeg læste ikke strøm som "stream", men som et ordspil.

Godnat.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You will pioneer the first Martian colony.

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 12-03-04 23:24

> Aha....er du nu _HELT_ sikker?
Det er nok skrevet lidt kort ovenfor. Svaret er underfortået ja.
Da jeg skrev svaret ville jeg bare præcisere at det (selvfølgelig)
skulle være i samme (full-duplex) strøm, og ikke vilkårlig anden
tcp trafik.
/hjj

Fra : Nic

Dato : 13-03-04 00:07

> Kun på den samme strøm.

Samme strøm? Nu spørger jeg dumt. Den strøm der måtte være ville jo
være selvsamme ack-strøm?

Eller hvis jeg f.eks. har en upload igang?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-03-04 00:12

On 2004-03-12, Nic <emailxyznifo@tiscali.dk> wrote:

> Samme strøm? Nu spørger jeg dumt. Den strøm der måtte være ville jo
> være selvsamme ack-strøm?

Hvorfor skulle den nødvendigvis være det?

> Eller hvis jeg f.eks. har en upload igang?

Kun hvis det foregår i samme tcp-stream.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Oh wearisome condition of humanity!

Fra : Nic

Dato : 13-03-04 00:32

> Hvorfor skulle den nødvendigvis være det?

Så er jeg forvirret. Gider du forklare "samme strøm"

> Kun hvis det foregår i samme tcp-stream.

Please forklar :)

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 13-03-04 18:19

"Nic" <emailxyznifo@tiscali.dk> wrote:

>jo

>Så er jeg forvirret. Gider du forklare "samme strøm"

Samme tcp-forbindelse. En tcp-forbindelse identificeres ved en
ip-adresse og et portnummer i hvert ende: de 4 tal identificerer
tcp-forbindelsen.

Hvis man uploader og downloader samtidig med nogenlunde normale
værktøjer, er det to forskellige tcp-forbindelser, og den enes ack
kommer derfor ikke i samme pakker som den andens data.

Men hvis et (mere specielt) program flytter data i begge retninger på
samme forbindelse samtidig, så kommer der data sammen med ack'erne.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Nic

Dato : 13-03-04 19:20

> [...]
>
> Men hvis et (mere specielt) program flytter data i begge retninger

> samme forbindelse samtidig, så kommer der data sammen med ack'erne.

Takker. (æv)