Erfaringer med "nedgravet elhegn" ?
Fra : Jens

Dato : 11-03-04 20:40

Hej

Har nogen erfaringer med indhegning af typen, hvor en signalledning graves
ned i jorden omkring grunden og hunden forsynes med el-halsbånd, som giver
elektrisk stød når den nærmer sig tråden?

* Virker det?
* Hvilke bivirkninger er der?
* Hvad koster det?
* Hvor købes det?

Mvh
Jens

Fra : Holm

Dato : 11-03-04 22:46

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ned i jorden omkring grunden og hunden forsynes med el-halsbånd, som giver
> elektrisk stød når den nærmer sig tråden?

Hej Jens

> * Virker det?

Jeps , hunden får en enorm strittende pels , bliver panisk nervøs og går
rundt og sitrer i op til ½ time ...)
> * Hvilke bivirkninger er der?
> * Hvad koster det?

Venskabet med din hund ! )

> * Hvor købes det?

Hos diverse hundehadere ! )

MVH
Holm

Fra : Holm

Dato : 11-03-04 22:48

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens" <sjp.news@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jens

> Jeps , hunden får en enorm strittende pels , bliver panisk nervøs og går
> rundt og sitrer i op til ½ time ...)

Glemte lige dette spørgsmål sidst , men se ovenstående ...

Fra : x Vuf x

Dato : 12-03-04 10:13

Thu, 11 Mar 2004 22:45:53 +0100, Holm wrote:
> [...]

>stød når den nærmer sig tråden?

>Jeps , hunden får en enorm strittende pels , bliver
>panisk nervøs og går rundt og sitrer i op til ½ time...)

Tak Holm. Tænk at der stadig findes folk, der ikke ved,
det er dyrplageri og oveni ulovligt!

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet***@pc.dk fjern salamien

Dejlige Papillonhvalpe. 2 piger hvid/zobel.

Fra : Jens

Dato : 12-03-04 10:42

> Tak Holm. Tænk at der stadig findes folk, der ikke ved,
> det er dyrplageri og oveni ulovligt!

Havde nu håbet/forventet en mere sober og saglig besvarelse på mine naive
spørgsmål end disse følelsesladede og sarkastiske udbrud.

Men sådan skulle det altså ikke være... ærgerligt at nyhedsgrupper skal
forurenes af den slags vildskud...

Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 12-03-04 10:48

Fri, 12 Mar 2004 10:41:53 +0100, Jens wrote:

>Havde nu håbet/forventet en mere sober og saglig besvarelse på mine naive
>spørgsmål end disse følelsesladede og sarkastiske udbrud.

Jeg kan ikke se det sarkastiske i ovevstående!

>Men sådan skulle det altså ikke være... ærgerligt at nyhedsgrupper skal
>forurenes af den slags vildskud...

Ærgerligt at hundegruppen skal forurenes af kriminelle elementer,
der hader deres dyr!

Fra : Jens

Dato : 12-03-04 11:09

> Jeg kan ikke se det sarkastiske i ovevstående!

Det sarkastiske går bla. på, at pludselig forvandles besvarelsen til en
bedrevidende intern kommunikation mellem dig, Sonja og Hr. Holm, som
tilsyneladende primært har til formål at nedgøre den sagesløse spørger, som
egentlig bare ønsker et godt råd og del i andre hundeelskeres erfaringer.
Hvis I virkelig er så meget klogere end os andre amatører, så svar dog på en
sober måde, så vi har en chance for at få del i jeres klogskab ,-)

Den gammelkloge attitude er altså ikke den rigtige måde at fremskynde en
åben og positiv erfaringsudveksling på...

Jens

Fra : Kimmi

Dato : 12-03-04 12:46

"x Vuf x" <nospam@***sonpet.com> wrote in message

> Ærgerligt at hundegruppen skal forurenes af kriminelle elementer,
> der hader deres dyr!

Hej Sonja.
Hvad der er ærgerligt for hundegruppen er at du ikke tog dig den ulejlighed
at svare på Jens indlæg og hans spørgsmål, siden du nu åbenbart ved noget om
den kriminelle side af sagen, og endnu mere om hvem der hader deres dyr, og
så vidt jeg kan se er der ingen forurening i Jens indlæg, bortset fra mit
harddrive med de tomme svar på hans spørgsmål.
mvh/kimmi

Fra : Holm

Dato : 12-03-04 11:39

> [...]
> spørgsmål end disse følelsesladede og sarkastiske udbrud.
>
> Men sådan skulle det altså ikke være... ærgerligt at nyhedsgrupper skal

Nå Nå Jens ,...
Du plejer da ikke selv at ligge på den lade side , når det gælder sarkasme
!))
....men hvorfor vil du dog bruge strøm på din hund , helt ærligt ???
Hos hunde kan det virkelig give store problemer hvis de "afstraffes" på
denne måde , og som en anden skriver , så kan resultatet være at hunden
absolut ikke tør vende tilbage hvis den havner på den anden side af hegnet .

Man risikerer at få en utrolig nervøs hund som altid vil gå rundt og være
bange for om den nu får stød , et eller andet sted i jorden....
Håber det var mere "sagligt" for dig .

Fra Holm ( som stadig er af hunkøn , sidst jeg så efter )

Fra : Jens

Dato : 12-03-04 11:51

> Du plejer da ikke selv at ligge på den lade side , når det gælder sarkasme
> !))

Jeg tror nok, at der er flere Jens'er i gruppen, og jeg forsøger altid at
undgå sarkasmen i mine indlæg. Til tider kan der måske smutte lidt kærlig
ironi mellem linierne, men min erfaring er klart, at når man bruger et
åbent, klart og ikke mindst positivt sprog i nyhedsgrupper, så er det til
alle bedste.

> ...men hvorfor vil du dog bruge strøm på din hund , helt ærligt ???

Strøm kunne måske være et brugbart alternativ omkring en stor
sommerhusgrund, som det er svært at indhegne på en hensigtsmæssig måde?

> [...]
>
> Man risikerer at få en utrolig nervøs hund som altid vil gå rundt og være
> bange for om den nu får stød , et eller andet sted i jorden....

Ja, jeg har fuld forståelse for disse argumenter, men har også mange års
erfaringer med husdyrhold i landbruget, hvor elhegn bruges helt uden
problemer til at holde dyrene i foldene. Husdyrene finder meget hurtigt ud
af, hvor langt de skal gå, og herefter accepterer de normalt uden problemer,
at grænsen er angivet ved en tråd. Men selvfølgelig er der forskel på
brugsdyr, og på kæledyr, der har meget stor menneskekontakt - og problemet
kan vel også være, om hunden forstå, hvorfor halsbåndet giver stød og derfor
finder ud af, hvor den må bevæge sig og hvor ikke.

Ikke mindst risikoen for, at hunden ikke tør vende tilbage, hvis den
alligevel skulle komme på den forkerte side, er da også til at føle på.

- og det gør naturligvis også indtryk, at det åbenbart er ulovligt at
anvende. Det var jeg jo ikke klar over.

> Håber det var mere "sagligt" for dig .

Jo, tak - det er rigtig fint ,-)

- og jeg er (trods sarkasmen også nået så langt, at elhegnet er lagt på
hylden som brugbar løsning.

> Fra Holm ( som stadig er af hunkøn , sidst jeg så efter )

Kig lige ned en ekstra gang ,-))

Fra : Pwh

Dato : 12-03-04 16:24

Jens wrote:

> Jeg tror nok, at der er flere Jens'er i gruppen, og jeg forsøger
> altid at undgå sarkasmen i mine indlæg.

Ja Holm, jeg håber da ikke at du troede at det var mig der var kommet
med det indlæg, jeg kunne ikke i min vildeste fantasi finde på at bruge
el-afstraffelse på Tyson.

/Jens (som skriver under pwh, men hedder og signerer med Jens)

Fra : Holm

Dato : 12-03-04 19:17

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> el-afstraffelse på Tyson.
>
> /Jens (som skriver under pwh, men hedder og signerer med Jens)

Ha ha ha ...jorw det var såmænd nok dig jeg tænkte på..men jeg veed da godt
at du aldrig ville tilbyde Tyson den slags....))

Hilsen Frk. Holm LOL...

Fra : Pwh

Dato : 12-03-04 19:29

> Hej Jens.../ pwh...))))))
>
> Ha ha ha ...jorw det var såmænd nok dig jeg tænkte på..men jeg veed
> da godt at du aldrig ville tilbyde Tyson den slags....))
>
> Hilsen Frk. Holm LOL...

Ja, jeg havde en mistanke om at vi var blevet forvekslet, og jeg ville altså ikke
lægge navn til den slags dyremishandling som det er i mine øjne.
Jeg grinede forøvrigt meget af dit første indlæg, fed humor, ikke noget at blive sur over

/Jens (som bruger 120cm hegn til indhegning)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 11:08

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
>
> Strøm kunne måske være et brugbart alternativ omkring en stor
> sommerhusgrund, som det er svært at indhegne på en hensigtsmæssig måde?

Aldrig.
Strøm er kun ubehjælpelige hundeejeres forsøg på at løse deres
førerproblemer.
Det er ikke nogen løsning på andet end energi til husholdningsapp.,
computere etc.

> [...]
derfor
> finder ud af, hvor den må bevæge sig og hvor ikke.

Måske forskellen også ligger i at husdyrene kan se tråden.
Jeg har selv heste, og sørger for at el-hegnet er tændt og OK ved dem. De
kan se det, ved hvornår de rammer det.
Der er den store forskel.

> Ikke mindst risikoen for, at hunden ikke tør vende tilbage, hvis den
> alligevel skulle komme på den forkerte side, er da også til at føle på.

Er den ?

> - og det gør naturligvis også indtryk, at det åbenbart er ulovligt at
> anvende. Det var jeg jo ikke klar over.

Ikke ?

> Jo, tak - det er rigtig fint ,-)
>
> - og jeg er (trods sarkasmen også nået så langt, at elhegnet er lagt

> hylden som brugbar løsning.

Det lyder dejligt.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Winther

Dato : 15-03-04 14:05

> Måske forskellen også ligger i at husdyrene kan se tråden.
> Jeg har selv heste, og sørger for at el-hegnet er tændt og OK ved dem. De
> kan se det, ved hvornår de rammer det.
> Der er den store forskel.

Mener du hermed at det er OK at bruge strøm til hunde bare kablet er
synligt?
Kablet skal nemlig ikke nødvendigvis graves ned.
Heste er ikke født til at vide, at der er strøm i tråd. Gæt hvordan de får
erfaringen... Efterfølgende kan heste føle uden at røre, om der er tændt
for strømmen. Den store forskel kan jeg ikke rigtig få øje på, både heste og
hunde får stød, hvis de overhører advarslerne. At hunde får en lyd som
advarsel er vel logisk nok, da synet ikke er den sans som er bedst hos
hunden

Vh. Winther

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 14:31

"Winther" <Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> wrote in message

De

> Mener du hermed at det er OK at bruge strøm til hunde bare kablet er
> synligt?
> Kablet skal nemlig ikke nødvendigvis graves ned.

Umiddelbart er det vel OK, jeg mener bare for det første burde det ikke være
nødvendigt, for det andet skal styrken selvfølgelig ikke være som til en
hest.
Men det vigtigste er at hunden ved hvorfor den blev straffet, og ikke bliver
overrasket som den bliver af et kabel skjult.

> [...]
> hunde får stød, hvis de overhører advarslerne. At hunde får en lyd som
> advarsel er vel logisk nok, da synet ikke er den sans som er bedst hos

Hvordan kan hesten mærke det uden at røre ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 11:05

"Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote in message

> Nå Nå Jens ,...
> Du plejer da ikke selv at ligge på den lade side , når det gælder sarkasme
> !))
> ...men hvorfor vil du dog bruge strøm på din hund , helt ærligt ???

Nogle hundeejere kan åbentbart ikke finde på andet.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 11:03

> [...]
> spørgsmål end disse følelsesladede og sarkastiske udbrud.
>
> Men sådan skulle det altså ikke være... ærgerligt at nyhedsgrupper skal

Ærgeligt at folk ikke selv kan tænke sig til hvordan sådan noget virker på
en hund.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Kimmi

Dato : 12-03-04 10:42

> Jeps , hunden får en enorm strittende pels , bliver panisk nervøs og går
> rundt og sitrer i op til ½ time ...)
>
> Venskabet med din hund ! )

> Hos diverse hundehadere ! )

Hvis man ikke lige kan finde dem, så kik efter et kvælerhalsbånd, "de ligger
på samme hylde" hvis man ellers har orden i butikken...... {
mvh/kimmi

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-03-04 23:16

> [...]
> ned i jorden omkring grunden og hunden forsynes med el-halsbånd, som giver
> elektrisk stød når den nærmer sig tråden?

Mener den slags er ulovligt, men hvis du finder et vil jeg råde dig til at
prøve det på dig selv først også der efter smide det ud da du da
forhåbentligt ikke ville kunne finde på at bruge det på din gode ven.

Mvh MArtin

-- Som kan holde Kemba (75 cm til ryggen) inde med et cirka 60 cm højt
trådhegn --

Fra : Kimmi

Dato : 12-03-04 11:01

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> wrote in message
> Mener den slags er ulovligt, men hvis du finder et vil jeg råde dig til at
> prøve det på dig selv først

Helt enig!

>også der efter smide det ud da du da
> forhåbentligt ikke ville kunne finde på at bruge det på din gode ven.

At smide det ud er der vel ingen grund til, man har vel lov til at undersøge
sagen lidt før man køber det.
mvh/kimmi

Fra : Winther

Dato : 12-03-04 00:41

> [...]
> ned i jorden omkring grunden og hunden forsynes med el-halsbånd, som giver
> elektrisk stød når den nærmer sig tråden?

Ved ikke, men hvorfor skulle det ikke..

> * Hvilke bivirkninger er der?

Er hunden smuttet, så tør den måske ikke komme tilbage igen

> * Hvad koster det?

Ved ikke

> * Hvor købes det?

Evt. www.Poda.dk

Har du overvejet hegn eller hundegård?

Vh. Winther

Fra : Kimmi

Dato : 12-03-04 10:28

> Har du overvejet hegn eller hundegård?

Godt svar Winther, helt enig. Nok en af de bedste metoder at holde hund på,
og foretrækker selv en hundegård fremfor et hegn.
mvh/kimmi

Fra : Pwh

Dato : 12-03-04 16:26

Kimmi wrote:
> [...]
>
> Godt svar Winther, helt enig. Nok en af de bedste metoder at holde
> hund på, og foretrækker selv en hundegård fremfor et hegn.

Hvorfor synes du bedre om en hundegård end et hegn :-?

/Jens

Fra : qfha

Dato : 12-03-04 08:54

"Jens" skrev d. 11-03-04 20:40 dette indlæg :
> [...]
giver
> elektrisk stød når den nærmer sig tråden?

-----------------

Til Jens.

Dette er forbudt i Danmark.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kimmi

Dato : 12-03-04 10:12

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> wrote in message
> Dette er forbudt i Danmark.

Et godt svar, en perfekt løsning til problemet ))

Fra : qfha

Dato : 12-03-04 12:45

"Kimmi" skrev d. 12-03-04 10:12 dette indlæg :

> "qfha" <qfha.news@kandu.dk> wrote in message
>
> Et godt svar, en perfekt løsning til problemet ))

---------

Et andet alternativ er at bruge kræfterne på at opdrage hunden. Eller er
det for stor en udfordring?

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens

Dato : 12-03-04 12:48

> Et andet alternativ er at bruge kræfterne på at opdrage hunden. Eller er
> det for stor en udfordring?

Prøv at tjekke min kommentar vedr. bedrevidende sarkasme ovenfor |

Jens

Fra : Keld Nygaard

Dato : 12-03-04 13:33

> Et andet alternativ er at bruge kræfterne på at opdrage hunden. Eller er
> det for stor en udfordring?

Hvis du nu boede klods op ad en motorvej eller jernbane, og havde helt små
børn til at rende rundt... Ville du så ikke overveje at supplerer
opdragelsen med et hegn, bare for en sikkerhedsskyld. Eller er du for nærrig
til at ofre det?

/Nygaard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 11:10

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk> wrote in message

> [...]
> børn til at rende rundt... Ville du så ikke overveje at supplerer
> opdragelsen med et hegn, bare for en sikkerhedsskyld. Eller er du for

Et synligt hegn ja.

Ikke et nedgravet et.

Fra : Kimmi

Dato : 12-03-04 16:42

> ---------
>
> Et andet alternativ er at bruge kræfterne på at opdrage hunden. Eller er
> det for stor en udfordring?

Bestemt ikke!

Fra : Kimmi

Dato : 12-03-04 10:02

> [...]
> ned i jorden omkring grunden og hunden forsynes med el-halsbånd, som giver
> elektrisk stød når den nærmer sig tråden?

Ja, men det giver ikke elektrisk stød når hunden nærmer sig.

> * Virker det?

Ja.

> * Hvilke bivirkninger er der?

Ingen, hvis træningen og systemet er opsat af dem der har forstand på det.

> * Hvad koster det?

Alt fra US$ 200-1500.

> * Hvor købes det?

Prøv at søge på Google!
mvh/kimmi

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 11:10

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> wrote in message

> "Jens" <sjp.news@tiscali.dk> wrote in message

> Hej Jens
>
> Ja, men det giver ikke elektrisk stød når hunden nærmer sig.

> Ja.

Nej.

> Ingen, hvis træningen og systemet er opsat af dem der har forstand på det.

Mange, læs længere oppe.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-03-04 11:57

> [...]
> ned i jorden omkring grunden og hunden forsynes med el-halsbånd, som giver
> elektrisk stød når den nærmer sig tråden?

Hej Jens

Jeg har hørt mange ting om disse usynlige hegn, men ikke noget som frister
mig til at bruge dem. Nogle har virket efter hensigten, andre gjort hunden
kulret, nervøs, et enkelt totalt skrækslagen, og den værste, en død hund.
Det skal da så måske i den forbindelse nævnes, at det ikke direkte var
hegnet der dræbte hunden, men chokket fik hunden til at styrte afsted, uden
at sanse hvor den var, og derved blev påkørt. Jeg har selv prøvet to, det
første kunne ikke genere mig, men det skal jeg da love for, at det andet
kunne, så 1'eren tror jeg ikke på virkede efter noget, og 2'eren ville kunne
bruges som dyremishandling. Så helt klart, min vurdering vil være, at hvis
du endelig skal bruge sådan noget, så skal du afprøve det hegn som du
eventuelt skal købe, og gøre op med dig selv, om det er noget du vil bruge.
Personligt tror jeg ikke det løser nogle problemer, og jeg tror at man skal
have store problemer med at holde hunden hjemme, før man griber til et
sådan. Det kan jo også give bagslag, så er hunden først kommet udenfor, er
den måske bange for at komme tilbage igen. Men det er farligt at nævne, for
kan hunde nu tænke ??... Men kunne man ikke lære den, at den ikke måtte gå
ud af haven, så tror jeg ikke på, at man kan lære den, at der ikke sker
noget, ved at komme tilbage igen.

M.V.H.....Benny..

Fra : henrik hansen

Dato : 12-03-04 15:20

Hej Jens!

Ja der er delte meninger om hvilken adfærd hundeejere skal udvise
overfor sin hund.

Jeg vil pointere at det er meget sjovere at træne en hund ved at gøre
brug af positiv betingning. Tænk at have en hund der abrjeder fordi
den ved at det belønner sig, fremfor at lade være og være passiv, for
man skal jo passe på at man ikke kommer til at gøre noget forbudt - så
der udløses en straf.

En mulighed for at træne at hunden ikke overskrider den grænse du
ønsker, har jeg oplevet denne metode.

Placer et reb, et brædt e.l. der synligt angiver en grænse. stå på den
ene side og hunden på den anden beløn i stor udstrækning så længe
hunden står på den modsatte side af grænsen. Udbyg stille og roligt
øvelsen til at du står ved hunden og fodrer/belønner - gå nu over
grænsen beløn straks hvis hunden bliver på den anden side af grænsen -
og ignorer hvis den følger med. At følge med over grænsen udløser ikke
belønning, hvorimod at blive udløser meget belønning.

En negativ betingning der evt. kan finde anvendelse er NEJ - men det
gør det lidt sjovere hvis hunden lærer ved at blive opmuntret når den
gør noget godt.

Hvad er det for enrace du har ??

HELD og LYKKE

Henrik
Border-banditten Mille

Fra : Jimmy

Dato : 12-03-04 15:53

> [...]
> ned i jorden omkring grunden og hunden forsynes med el-halsbånd, som giver
> elektrisk stød når den nærmer sig tråden?

Naturligvis.
Det virker begge veje, så når hunden med stor fart er spænet hen over
ledningen og ikke kan komme tilbage igen kan du jo så overveje om dit
torturmiddel virkeligt var den rigtige metode.

> * Hvilke bivirkninger er der?

En nervøs og ødelagt hund.

> * Hvad koster det?
> * Hvor købes det?

I USA og andre steder hvor dyrplageri er lovligt.

Sørgeligt der stadig findes folk som dig og Kimmi!

/Jimmy

Fra : Winther

Dato : 12-03-04 19:42

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Sørgeligt der stadig findes folk som dig og Kimmi!

> /Jimmy

Og du mener, bare man er god ved dyr så er det lige meget hvordan man taler
til mennesker? Du lyder ikke speciel sød. Tror ikke du kommer med i Kimmis
fadervor i aften

Vh. Winther

Fra : Jimmy

Dato : 12-03-04 20:42

> [...]
taler
> til mennesker? Du lyder ikke speciel sød. Tror ikke du kommer med i Kimmis

Mennesker har mulighed for at svare igen. Det har dyr ikke.

I øvrigt er min tolerance for folk der udsætter deres dyr for bevidst tortur
meget meget lav.

Jeg har set hvordan hunden har det, når det skal lære hvor grænsen ved den
nedgravede ledning går og det er mildest talt ikke noget kønt syn når den
gang på gang bliver trukket derhen for at få sat strøm i halsen.

Den klikkende lyd det giver når den nærmer sig er naturligvis praktisk, men
afskyelig og langt fra unik for denne enhed, hvilket betyder at dyret farer
sammen og ikke aner hvad det skal gøre med sig selv, når den ved andre
lejligheder hører en klikkende lyd.

/Jimmy

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 11:12

> [...]
taler
> til mennesker? Du lyder ikke speciel sød. Tror ikke du kommer med i Kimmis

Der vil jeg også sige at jeg vil hellere med i Jimmys fadervor end i Kimmis.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Winther

Dato : 15-03-04 14:09

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse > > Og
> [...]
> taler
Kimmis

> Der vil jeg også sige at jeg vil hellere med i Jimmys fadervor end i

Ja, der er jo altid nogen der har større behov en andre...

Vh. Winther

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 14:31

> [...]
> Kimmis

> Kimmis.
>
> Ja, der er jo altid nogen der har større behov en andre...

Øhhhh, den forstod jeg ikke helt.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 13-03-04 07:56

> [...]
>ned i jorden omkring grunden og hunden forsynes med el-halsbånd, som giver
>elektrisk stød når den nærmer sig tråden?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,tjae ville det virke på dig selv ?

> * Hvilke bivirkninger er der?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hvilke bivirkninger tror du selv at du ville få ?

> * Hvad koster det?

,,,,,,,,,,,,,,,,,det burde koste dig retten til at eje en hund !

> * Hvor købes det?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,steder hvor de _kun_ tænker på penge, og ikke på
dyrenes psykiske helbred.

>Mvh
>Jens

,,,,,,,,,,,du skulle selv have stød, bare for at tænke på at mishandle
din hund på den måde

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Is

Dato : 12-03-04 23:56

> [...]
almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en
person, som har fuldt herredømme over dem.

---

Det drejer sig vel også om at holder hunden hjemme ?? ikke ude

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Claus

Dato : 13-03-04 10:21

Uden at jeg skal tage stilling til om det er værd at bruge eller det er
synd eller ej.....så kunne jeg godt tænke mig at vide ...hvor mange af
dem der har ytret sig i denne sag, har set et elhegn i brug med egne
øjne. ?

Tit og ofte i sådanne sager er der mange der har meninger om det....uden
de har nogen reel viden .

Claus
Der har taget styrthjelm på.

Fra : Jimmy

Dato : 13-03-04 11:30

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> synd eller ej.....så kunne jeg godt tænke mig at vide ...hvor mange af
> dem der har ytret sig i denne sag, har set et elhegn i brug med egne

Jeg har set det i brug og under optræning.

Det er efter min mening fuldstændigt ligegyldigt om man har erfaringer med
det når man er på nej-siden, da alle *burde* kunne indse at det er
ubehageligt for hunden at blive sat strøm til.
Det er bl.a. sådan man torturerer mennesker.

Erfaringer eller ej, det hegn er ulovligt pga umenneskeligheden i det.

/Jimmy

Fra : Brian Olesen

Dato : 13-03-04 14:44

Hejsa
Det virker, det er dyrt, det har en stor bivirkning og ja det er synd.

Det jeg har mest imod det er, at det også giver stød, når hunden løber hjem
igen altså tilbage over hegnet. Men har man en meget stor grund og gerne vil
give sin hund frihed under ansvar, så kan det da bruges. Jeg er mest imod
den slags udstyr, men kender flere, som nu sover roligt om natten og om
dagen uden at skal tøjre hunden, indhegne eller låse hunden inde. Men det er
i øvrigt blevet ulovligt at bruge.

Mvh. Brian

Fra : Claus

Dato : 13-03-04 17:36

> Erfaringer eller ej, det hegn er ulovligt pga umenneskeligheden i det.
>
> /Jimmy

Er det ikke en hund det skal bruges på.?

sorry ..kunne ikke lade være
Claus
der stadig har styrt hjelm på

Fra : Pwh

Dato : 13-03-04 18:29

Claus wrote:
> "Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke en hund det skal bruges på.?
>
> sorry ..kunne ikke lade være
> Claus
> der stadig har styrt hjelm på

Nu provokerer du vist lidt pas på at vi ikke kommer
og sætter strøm til din racer

/Jens

Fra : Claus

Dato : 14-03-04 04:20

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nu provokerer du vist lidt pas på at vi ikke kommer
> og sætter strøm til din racer
>
> /Jens

Så kunne det jo være at jeg fik tempoet lidt op.

Claus

Fra : Pwh

Dato : 14-03-04 12:47

Claus wrote:

> Så kunne det jo være at jeg fik tempoet lidt op.
>
> Claus

LOL
Det vil vel ikke engang blive regnet for doping

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 13-03-04 18:50

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message

> "Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke en hund det skal bruges på.?

Det har været diskutteret dk.kultur.sprog omkring hvorvidt ordet "inhumant"
kunne bruges om dyr, og der var bred enighed om at det naturligvis godt
kunne bruges.

"Umenneskelighed" er på linie med inhuman.

> sorry ..kunne ikke lade være

Det er OK. Det var ret sjovt.

/Jimmy

Fra : Claus

Dato : 14-03-04 04:25

> [...]
godt
> kunne bruges.
>
> "Umenneskelighed" er på linie med inhuman.

Når man ser hvordan menesker behandler hinanden rundt om i verden, så
synes jeg ikke det er særlig velvalgt.
"dyreplageri" ville være bedre og så kan vi bagefter skændes om det er
dyreplageri eller ej.

Claus

Fra : Peter Andersen

Dato : 14-03-04 04:53

"> "Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

Er det umeneskelig /inhumant at holde grise/får/kvæg inden for el-hegn?
Jeg kunne aldrig finde at bruge strøm til min hund, men hvad er det der får
os til at reagere så stærkt imod det, når vi nu tillader strøm på resten af
vores husdyr?
Er det ikke blot fordi vi har udvalgt nogle dyre arter som vi har menskelig
gjort? er det mere synd at en hund får strøm end en gris?
Ovenstående er ikke en accept af el halsbånd, men mere et indspark.
Så når jeg smider de følser jeg selv har for hunde, og prøver at sætte det i
forhold til det kød vi køber ned i brugesen til 20 kr./kg, er det så reelt
at vi hisser os op over el halsbånd til hunde?
Er det ikke dobbelt moral?

MVH

Peter Andersen

Fra : Claus

Dato : 14-03-04 05:46

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke dobbelt moral?

I aller højeste grad.

Claus

Fra : Pwh

Dato : 14-03-04 12:56

Peter Andersen wrote:

> Er det umeneskelig /inhumant at holde grise/får/kvæg inden for
> el-hegn?

Nu er de hegn så vidt jeg ved samtidigt et rent fysisk hegn hvor ideen
vel er at dyrene hurtigt ved at det ikke er en god ide at røre det.
Om det samtidigt har en funktion til at holde ræve ude fra får og gæs
er vel heller ikke usansynligt, så det er nok ikke en fair sammenligning.
Hvis jeg har forstået fuktionen af et nedgravet el-hegn til hunde, så kan
jeg godt se at der er for mange problemer med det pgr stressfactoren.

> Jeg kunne aldrig finde at bruge strøm til min hund, men hvad er det
> der får os til at reagere så stærkt imod det, når vi nu tillader
> strøm på resten af vores husdyr?

Det gør jeg heller ikke

> Er det ikke dobbelt moral?

Har dobbelt moral ikke altid været dobbelt så godt som alm moral

/Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 11:16

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
får
> os til at reagere så stærkt imod det, når vi nu tillader strøm på resten

Det store forskel ligger i om man kan se hegnet eller ej.
Jeg citerer lige fra Jens' oprindelige indlæg:
hvor en signalledning graves
ned i jorden omkring grunden og hunden forsynes med el-halsbånd
citat slut.

> [...]
> forhold til det kød vi køber ned i brugesen til 20 kr./kg, er det så reelt
> at vi hisser os op over el halsbånd til hunde?

Nej, det er jo et spørgsmål om usynligt eller ej.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Claus

Dato : 14-03-04 21:28

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øjne. ?
>
> Tit og ofte i sådanne sager er der mange der har meninger om

der er åbenbart ikke mange der har set det i brug . men der er mange der
ved at det er forfærdeligt....det er da utoligt man kan udtale sig om
ting man ikke ved en dadel om.

Claus
Der nu har både styrthjelm og rygbeskytter på .

Fra : kim

Dato : 14-03-04 22:20

> [...]
> ting man ikke ved en dadel om.
>

> Claus
> Der nu har både styrthjelm og rygbeskytter på .

Du har været her længe så det troede jeg da du vidste
herinde er der en hel del dommere som ikke kan andet end fordømme andres
måde at holde hund på.

Hilsen Kim

Fra : Claus

Dato : 15-03-04 06:01

"kim" <blahh@punktumdk.dk> skrev i en meddelelse

..

> Du har været her længe så det troede jeg da du vidste
> herinde er der en hel del dommere som ikke kan andet end fordømme
> [...]

det er søndag, min bil er i stykker, så jeg kan ikke komme til
træning...jeg keder mig helt vildt.

Claus
Der sider foran pc med hjelm og rygbeskytter og venter på tæsk.

Fra : Pwh

Dato : 15-03-04 19:38

> det er søndag, min bil er i stykker, så jeg kan ikke komme til
> træning...jeg keder mig helt vildt.
>
> Claus

Du skal se Claus, din bil mangler nok bare noget strøm

/Jens

Fra : Claus

Dato : 15-03-04 19:57

> Du skal se Claus, din bil mangler nok bare noget strøm
>
> /Jens

bare det var det men det var desværre et revnet topstykke på en
diesel..det koster jassen.

Ckaus

Fra : Pwh

Dato : 15-03-04 20:24

Claus wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> bare det var det men det var desværre et revnet topstykke på en
> diesel..det koster jassen.
>
> Ckaus

Nårh, men hvis du så bare sørger for at sparer lidt på el-forbruget
i fremtiden er de penge jo hurtigt sparet ind

/Jens

Fra : Claus

Dato : 16-03-04 06:08

> Nårh, men hvis du så bare sørger for at sparer lidt på el-forbruget
> i fremtiden er de penge jo hurtigt sparet ind

Jeg arbejder på en batteri fabrik...såå deeet.

Claus

Fra : Pwh

Dato : 16-03-04 18:02

> Jeg arbejder på en batteri fabrik...såå deeet.
>
> Claus

LOL

/Jens

Fra : Winther

Dato : 14-03-04 22:29

> Claus
> Der nu har både styrthjelm og rygbeskytter på .

Vil du låne til skinnebenene?

Vh. Winther

Fra : Leyna

Dato : 15-03-04 06:07

On Sun, 14 Mar 2004 21:28:03 +0100, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>

>der er åbenbart ikke mange der har set det i brug . men der er mange der
>ved at det er forfærdeligt....det er da utoligt man kan udtale sig om

Nu har jeg ikke ytret mig før i denne tråd, men fordi man ikke har set
noget udført i praksis, så betyder det vel ikke, at man ikke kan have
en maning om det, vel?

Jeg mener helt klart at det ville være mishandling at give et dyr
stød, og det uanset hvilket dyr vi taler om. Det mener jeg skam selvom
jeg ikke har set et dyr få stød. Jeg mener også at det er synd at være
voldelig overfor andre mennesker, og det mener jeg på trods af at jeg
ikke selv har været det (så vidt jeg da ved)

Jeg forstår ikke din argumentation, medmindre du _kun_ var ude på at
provokere... og det antyder din smiley jo kraftigt...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Claus

Dato : 15-03-04 06:56

> [...]
>
> Jeg forstår ikke din argumentation, medmindre du _kun_ var ude på at
> provokere... og det antyder din smiley jo kraftigt...

Hej.

Alle har da lov til at ha' en mening og give udtryk for den...men der er
en tendens her i ng. at folk udtaler sig, som om de har en reel viden,
hvergang talen falder på el, på den ene eller anden måde, er der mange
der maler nogle senaioer op som de overhovet aldrig selv har set.

Og jow du har ret, det er kun for at provokere lidt

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 11:14

> [...]
> synd eller ej.....så kunne jeg godt tænke mig at vide ...hvor mange af
> dem der har ytret sig i denne sag, har set et elhegn i brug med egne

Nu er de jo heldigvis ulovlige, så det vrimler jo ikke med dem.

> Tit og ofte i sådanne sager er der mange der har meninger om det....uden
> de har nogen reel viden .

Men kan du ikke foretille dig at gå rundt og kigge på blomsterne, og zap!!!
du fik stød som fra et elhegn til heste.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Claus

Dato : 15-03-04 15:39

> Nu er de jo heldigvis ulovlige, så det vrimler jo ikke med dem.

Selv om ting er ulovligt er det jo ikke ensbetyende at det ikke findes
og der er mange fleree end du åbenbart tror.!

> Men kan du ikke foretille dig at gå rundt og kigge på blomsterne, og
zap!!!
> du fik stød som fra et elhegn til heste.

Det er derfor jeg aldrig kikker på blomster.

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 15:55

> Selv om ting er ulovligt er det jo ikke ensbetyende at det ikke findes
> og der er mange fleree end du åbenbart tror.!

Passer vel ogsdå meget godt med at der er mange flere dårlige og
inkompentente hundeførere / hundeejere end man umiddelbart tror.

> zap!!!
> >

> Det er derfor jeg aldrig kikker på blomster.

God idé.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Is

Dato : 15-03-04 20:20

> Nu er de jo heldigvis ulovlige, så det vrimler jo ikke med dem.

!
Det er ulovligt at køre for stærkt ?
Det er ulovligt at køre bil og snakke i håndholdt mobil telefon ?

begge dele vrimler det med. !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-04 10:19

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message

> !
> Det er ulovligt at køre for stærkt ?
> Det er ulovligt at køre bil og snakke i håndholdt mobil telefon ?

Bankrøveri er også forbudt, så der er jo ikke 10 bankrøverier hver dag.

> begge dele vrimler det med. !!

Nu er ligesom ret stor forskel på at tale i mobiltelefon under bilkørsel og
dyreplageri.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Is

Dato : 12-03-04 23:47

> [...]
> ned i jorden omkring grunden og hunden forsynes med el-halsbånd, som giver
> elektrisk stød når den nærmer sig tråden?

---

Nu skal man jo nok passe på med hvad man skriver !! men for en del år siden
læste jeg om det, og kunne se mange fordele:
ingen synlige hegn var en af dem,
hvad det kostede kan jeg ikke huske, men det var ikke meget hegn jeg kunne
lave for de penge.

Man kunne stille sendestyrken trinløst efter hvorlangt fra den nedgravede
ledning hunden skulle advares, først svag lyd fra halsbåndet og jo nærnere
lednengen des højere lyd, for så til sidst at gå over i stød. Min ide var
jo så at lære hunden, at når halsbåndet gav lyd, så var det tid at vende om,
for ellers !! Advarslen skulle jo komme så tidligt at hundes kunne nå at
vede om inden ledningen var passeret

Ledningen blev lagt ud, nu var det tid til at justere !!! jeg gik selv
rundt med halsbåndet i hånden, for at høre hvor det begyndte at advare.
Resultatet blev at der var et område på vel 30% af haven hunden kunne færdes
frit, og da min have ikke er ret stor, opgav jeg det hele.
Jeg tror ikke hunden nåede at ha det på. (min grund er en trekant på omk 800
M2 )

En anden ting jeg opdagede medens jeg lavede mine forsøg, var da jeg skulle
bruge min boremaskine med trinløs omdrejninger, inden for en rimelig
afstand, gav halsbåndet advarsel afhængig af hvor hurtigt boremaskinen kørte
!!

Så min mening (bortset fra at det ikke er lovligt, men der er jo blevet
oplyst) er , at hunden skal kunne færdes frit på 3000 M2 eller mere før jeg
kan se noget smart ved den sag.

Hvis valget står mellem.
1. Elhalsbånd
2. lænkehund
3. en hund der er kørt over

så ved jeg ikke hvad der er at foretrække ??? men der er da heldigvis også
lidt mere at vælge imellem !

PS jeg ved en der er glad for det. Han har 2 labrador. Den "gamle" hun lærte
hurtigt hvor der var sikkert at færdes. Så fik den hvalpe, hvor af han
beholdt den ene. Den er nu 5 år eller mere, men den undersøget faktisk
dagligt om systemet virker ( halsbåndet skal oplades , eller der er slukket
for systemet ved en fejl ) , hvis det ikke gør det, så tager den en udflugt,
men den "gamle" bliver hjemme.

Ka du bruge det til noget ?

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Sverre Stokke

Dato : 14-03-04 21:54

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@fjern.yahoo.co.uk> skriver:
>Erfaringer eller ej, det hegn er ulovligt pga umenneskeligheden i det.
Hvorfor er det så ikke ulovligt til heste?

Hilsen Sverre.

Fra : Winther

Dato : 14-03-04 22:27

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> "Jimmy" <nyhedsgruppe2001@fjern.yahoo.co.uk> skriver:
> Hvorfor er det så ikke ulovligt til heste?
>
> Hilsen Sverre.

Øh.. måske er det ikke umenneskelig til heste, - hvad har grisene nu gjort,
hvorfor er det ikke synd for dem, hvorfor er bure værre for burhøns end
undulater?, hvorfor er det ikke umenneskelig for ejeren når Fido skal luftes
når det regner og stormer....

Vh. Winther

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 11:17

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message
> "Jimmy" <nyhedsgruppe2001@fjern.yahoo.co.uk> skriver:
> Hvorfor er det så ikke ulovligt til heste?

Hestehegn er jo ikke gravet ned.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Winther

Dato : 15-03-04 14:20

> "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message
>
> Hestehegn er jo ikke gravet ned.

Nej, men de får ind imellem stød alligevel. Undervurder ikke en hunds
intilligens. Den lærer lynhurtig hvor grænsen går. Især hvis der er
markering oven på jorden i starten.

Vh. Winther

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 14:32

> [...]
> >
> Nej, men de får ind imellem stød alligevel. Undervurder ikke en hunds
> intilligens. Den lærer lynhurtig hvor grænsen går. Især hvis der er

Måske, men jeg synes stadig væk det er et problem med usynlige hegn.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Sverre Stokke

Dato : 14-03-04 22:30

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skriver:
> [...]
>synd eller ej.....så kunne jeg godt tænke mig at vide ...hvor mange af
>dem der har ytret sig i denne sag, har set et elhegn i brug med egne

Jeg har. Den gang det var lovligt. Det var mig, der skulle betjene
afbryderen inde i huset, hvis hunden passerede ledningen, som ikke var
gravet ned, men blot var lagt på jorden.
Hundeejeren gik rundt med halsbåndet i den ene hånd og hunden i snor i den
anden. Med hunden nærmest ledningen. Hver gang halsbåndet bippede, sagde
han NEJ og trak han hunden mod sig - altså væk fra ledningen.
Hunden fattede lynhurtigt, hvad det gik ud på og søgte selv i den rigtige
retning ved bippet.
Så fik hunden halsbåndet på og de gik rundt og legede. Hver gang hunden
nærmede sig 'bip-zonen' sagde han NEJ.
Men selvfølgelig endte det med at hunden overskred ledningen. Hunden gav
et piv fra sig. Jeg slukkede straks for systemet, og han kaldte på hunden,
som frimodigt og glad kom hen til ham. Siden nærmede den sig nogle få
gange 'bip-zonen' men fik aldrig siden stød. Faktisk blev halsbåndet efter
nogen tid slet ikke brugt, for hunden havde jo lært, hvor den måtte færdes.
Både hundeejeren og jeg gik over ledningen - inden vi startede med hunden
- med halsbåndets elektroder presset ind i håndfladen. Og ja, det gjorde
en smule ondt - men kunne slet ikke sammenlignes med det stød, man får på
hestehegn. For slet ikke at tale om de elektriske 'kreaturstave' man
bruger på slagterier - det gør meget ondt.

>Tit og ofte i sådanne sager er der mange der har meninger om det....uden
>de har nogen reel viden .
Enig - der har været fremsat nogle fantasifulde betragtninger.

Det er vist forøvrigt lovligt at bruge el-halsbåd til katte, geder, får,
heste m. fl. Jeg mener også at have set en reklame for et til tyre i et
eller andet landbrugsblad - men det er næppe egnet til hunde

Hilsen Sverre.

Fra : Leyna

Dato : 15-03-04 06:10

On Sun, 14 Mar 2004 22:29:55 +0100, "Sverre Stokke"
<sverre@enterpol.dk> wrote:

>Både hundeejeren og jeg gik over ledningen - inden vi startede med hunden
>- med halsbåndets elektroder presset ind i håndfladen.

Det kan jeg på et eller andet plan kun ha' respekt for.
Hvis nu du/I havde fået et gevaldigt stød, ville du/I så stadig ha'
brugt det på hunden?

Fra : kim

Dato : 15-03-04 07:30

> Det kan jeg på et eller andet plan kun ha' respekt for.
> Hvis nu du/I havde fået et gevaldigt stød, ville du/I så stadig ha'
> [...]

Hej Leyna

Jeg var engang på et hundekursus i Tyskland der prøvede jeg at få stød fra
et halsbånd ikke i håndfladen men ved pulsåren i armen for der er huden
tyndere så man bedre kan mærke det, og jeg fik ikke et gevaldigt stød det
vil sige jeg følte det ikke som en smertepåvirkning, men nærmere som et chok
og det var på højeste trin. Desuden var dette halsbånd konstrueret således
at det selv slog fra efter stødet så man ikke kunne holde knappen i bund.
Jeg vil herefter mene det ikke er så slemt at bruge, og har da osse set
almindelige halsbånd blive brugt på en uhensigtsmæssig måde hvor jeg tror el
kunne have været anvendt med succes for hunden.

Hilsen Kim
Der nu er kravlet i en fuld beskyttelses dragt

Fra : Is

Dato : 15-03-04 20:40

> [...]
> heste m. fl. Jeg mener også at have set en reklame for et til tyre i et
> eller andet landbrugsblad - men det er næppe egnet til hunde

Mon ikke grunden til at det er ulovligt er, for ikke hundeejere skal føle
sig fristet til at købe omtalte, og så gi hunden det på uden nogen form for
indlæring.
Brugt med omtanke, kan jeg ikke se at det er værrer, end så meget nogle
hundejere kan finde på.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Claus

Dato : 16-03-04 06:10

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
form for
> indlæring.
> Brugt med omtanke, kan jeg ikke se at det er værrer, end så meget

Hvem tror du der har fået det forbudt. ?

Claus

Fra : Sverre Stokke

Dato : 15-03-04 07:46

Leyna <leyna@leyna.dk> skriver:

>Det kan jeg på et eller andet plan kun ha' respekt for.
>Hvis nu du/I havde fået et gevaldigt stød, ville du/I så stadig ha'
>brugt det på hunden?

Det ved jeg ikke, for det var jo ikke min beslutning. I øvrigt har jeg
ingen anelse om hundes smerteoplevelse sammenlignet med menneskers. Har du?

Men jeg har været rytter i mange år, og alle mine hunde har fået stød på
el-hegnet. De for skrigende afsted. Så smerteoplevelsen ved el-halsbånd er
vist til at overse.

Hundeejerens eneste andet alternativ var et hegn, og sådan et ville dels
skæmme et meget smukt sommerhusområde og dels koste en formue.

Hilsen Sverre.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 11:02

> [...]
> ned i jorden omkring grunden og hunden forsynes med el-halsbånd, som giver
> elektrisk stød når den nærmer sig tråden?

Frem med chips, cola og en blød pude, nu starter debatten igen

> * Virker det?

Har du selv prøvet det ?
Afholdt det dig fra at stikke af ?

> * Hvilke bivirkninger er der?

1) Hunden render over tråden, og tør ikke komme hjem
2) politianmeldelse
3) straf for overtrædelse af dyreværnsloven
4) plettet straffeattest

?

> * Hvor købes det?

Forhåbentligt ikke i nærheden af DK.

Men som altid, jeg er tilbøjeligt til at tro at det mere er et trolde
fænomen.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Sverre Stokke

Dato : 15-03-04 16:21

"Winther" <Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> skriver:
>Nej, men de får ind imellem stød alligevel. Undervurder ikke en hunds
>intilligens. Den lærer lynhurtig hvor grænsen går. Især hvis der er
>markering oven på jorden i starten.

Som jeg har nævnt BIPPER halsbåndet, inden hunden når ledningen.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-03-04 08:49

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skriver:
>Mon ikke grunden til at det er ulovligt er, for ikke hundeejere skal føle
>sig fristet til at købe omtalte, og så gi hunden det på uden nogen form
>for
>indlæring.
Jeg tivler. Der fulgte nemlig en ganske god dansk brugsanvisning om
indlæringsfasen med.
Det er nok nærmere velmenende om end knap så velorienterede dyreværnsfolk,
der har presset på.
For længe siden red jeg islandske heste i en halv snes år, og
politianmeldelserne haglede ned over hesteejerne. Dyreværnsfolkene kunne
ikke tåle at se de stakkels små heste gå ude om vinteren. Resultatet blev
et lovkrav om et læskur. Jeg har sjældent set heste gå ind i det - og kun
om sommere under ekstrem hedebølge.

>Brugt med omtanke, kan jeg ikke se at det er værrer, end så meget nogle
>hundejere kan finde på.
Enig - stort set.

Hilsen Sverre.

Fra : Peter Andersen

Dato : 17-03-04 15:27

> "Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> > >Brugt med omtanke,
kan jeg ikke se at det er værrer, end så meget nogle
> Enig - stort set.

Hej Sverre
"Brugt med omtake" Det er måske der man skal finde svaret til hvorfor det er
ulovligt. En hvis procentdel (formoder den er stor) af de folk som vil bruge
et sådan produkt, har måske ikke den "omtanke" til at bruge et sådan
produkt, og grunden til at de ønsker et sådan produkt er at deres indlæring
er slået fejl til at starte med, og så er det jo tvivlsomt at de vil kunne
bruge et sådan produkt. Men for dem som ellers har styr på indlæring af
hunde og som er nogle specifikke behov som lige præcis el-hegn kan opfylde,
ja så ser jeg egentlig heller ikke den store katastrofe idet ( men vil
stadig ikke selv bruge det, da jeg synes at der løsninger som er bedre end
el)

Peter

Fra : Winther

Dato : 18-03-04 10:55

> [...]

> politianmeldelserne haglede ned over hesteejerne. Dyreværnsfolkene kunne
> ikke tåle at se de stakkels små heste gå ude om vinteren.

Som tidligere islænderavler gennem 25 år har jeg selvfølgelig også hørt
forskellige uvidende kommentarer. Loven foreskriver der skal være læskur,
men det er ikke en evt. mangel på skur der er det reelle problem om
vinteren. nej, det er for lidt plads, med det resultat at nogle heste går
med mudder op over koderne, for ellers bliver sommergræsset ødelagt. Det er
noget svineri.

Resultatet blev et lovkrav om et læskur. Jeg har sjældent set heste gå ind
i det - og kun
> om sommere under ekstrem hedebølge.

Skygge er vigtig om sommeren, det burde være et lovkrav. Mine brugte også
huset når der var for mange fluer og bremser, men om vinteren, nej, der blev
huset ikke brugt.

I øvrigt burde det også være lov, at der skal være en kløpind til hestene

Vh. Winther

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-04 12:58

> "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
>

> I øvrigt burde det også være lov, at der skal være en kløpind til hestene

Der er masser, vores shetlænder har mange, de er spredt med 5-10 m rundt i
hele folden

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Winther

Dato : 18-03-04 13:11

> "Winther" <Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> wrote in message
> >

> Der er masser, vores shetlænder har mange, de er spredt med 5-10 m rundt i
> [...]
Når du så ser hvordan de bliver brugt for at få vinterpelsen af, vil du så
ikke også give mig ret i at de absolut højner livskvaliteten, i hvert fald
for de tykpelsede.
En anden ting er, har man overskudsjord, så lav selv en bjerg på marken.
Hestene vil elske at skue ud over vidderne..

Vh. Winther, som nu bliver artig igen og kun skriver om hunde indtil næste
gang.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-04 13:27

> Når du så ser hvordan de bliver brugt for at få vinterpelsen af, vil du så
> ikke også give mig ret i at de absolut højner livskvaliteten, i hvert fald
> for de tykpelsede.

Enig. Desværre resulterer det tit i at shetlændere bryder ud

Enig.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Pwh

Dato : 18-03-04 17:17

> Vh. Winther, som nu bliver artig igen og kun skriver om hunde indtil
> næste gang.

Ja det må du nok sige, det er jo totalt OT, spild af vores dyrebare
båndbredde og tid. Jeg ville mene af karantæne er på sin plads )

/Jens (som aldrig skriver noget der er OT)

Fra : x Vuf x

Dato : 19-03-04 09:07

Thu, 18 Mar 2004 13:10:58 +0100, Winther wrote:

>Vh. Winther, som nu bliver artig igen og
>kun skriver om hunde indtil næste gang.

Hvorfor dog? Vi vil da også gerne høre om
islændere, der har det godt!

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet@***pc.dk fjern salamien

Føler du dig lille, betydningsløs og deprimeret, så tænk på
at du engang var den hurtigste sædcelle i din gruppe!