bundkort og lyd
Fra : rasmus carlsen

Dato : 11-03-04 20:04

Hejsa,

Ny maskine er tiltrængt ... den skal blandt andet kunne klare mellemstore
lydredigeringer, men ellers bare standardbrug. Har bundkortet noget at sige
i den forbindelse? Jeg har jo behov for en god del ram, så der skal kunne
ryge nogle klodser i (1 gb eller deromkring). Desuden en alm HD samt en
udelukkende til lyd (evt. en ekstra kun til lydfiler). Et lydkort med en
rimelig habil AD-konverter er jo også påkråvet ... og så alt det andet som
dvd-brænder osv. Nå ja - den skal jo heller ikke larme for meget.

Alt i alt har jeg ikke brug for den fantastiske ydeevne, men jeg aner ikke
om bundkortet har noget at skulle have sagt i forbindelse med ovennævnte.
Kan jeg bare købe et hvilket som helst bundkort til 500-1000 kroner?
(afhængig af pengepungen og den slags)

ras

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-03-04 10:23

In article <oK24c.1642$3z7.239@news.get2net.dk>, rasmus[punktum]
carlsen@tdcadsl.dk says...

> Kan jeg bare købe et hvilket som helst bundkort til 500-1000 kroner?
> (afhængig af pengepungen og den slags)

Ja.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 12-03-04 12:40

> Ja.
- ok takker.

ras

Fra : Thorbjørn

Dato : 12-03-04 12:10

rasmus carlsen:

> [...]
> om bundkortet har noget at skulle have sagt i forbindelse med ovennævnte.
> Kan jeg bare købe et hvilket som helst bundkort til 500-1000 kroner?

Jeg tror ikke du specielt skal tage hensyn andre ting end man normalt ville
tænke på, når man skal samle en hurtig pc.

Jeg ville købe et nyt, halvdyrt bundkort af anerkendt mærke, der hen ad
vejen kan opgraderes med mere ram og større harddisk. Og så ville jeg tænke
en del på blæserstøj, men det er jo ikke kun en bundkortting.

Sørg for at bundkortet har de tilslutningsmuligheder du skal bruge. Her
ville jeg f.eks. vælge et med midi/gameport, da mange lydkort nuomstunder
ikke har denne facilitet, og være ligeglad med firewire selvom man kan købe
firewirelydkort, men dit behov er jo sikkert anderledes end mit.

Det kan i øvrigt være du kan undvære lydkortet, hvis du kan klare dig med
onboard-lyd. Via's nye Envy24PT lydchip med ægte 24-bit-lyd, som monteres på
visse bundkort, vil muligvis kunne dække dit behov. Tidligere udgaver af
denne chip bruges af M-Audio, Terratec, ST-audio m.m.

Thorbjørn

Fra : rasmus carlsen

Dato : 12-03-04 16:41

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke du specielt skal tage hensyn andre ting end man normalt
ville
> tænke på, når man skal samle en hurtig pc.

- ok, der er altså ikke nogen specielle hensyn i den retning ...

> [...]
tænke
> en del på blæserstøj, men det er jo ikke kun en bundkortting.

- yeps. Støjsvag strømforsyning, støjsvag cpu-blæser og ekstra støjsvag
kabinetbløser

> [...]
købe
> firewirelydkort, men dit behov er jo sikkert anderledes end mit.

- ok, men har de fleste nyere bundkort ikke et rimeligt udbud af
tilslutningsmiligheder?

> [...]

> visse bundkort, vil muligvis kunne dække dit behov. Tidligere udgaver af
> denne chip bruges af M-Audio, Terratec, ST-audio m.m.

- mjae ... der skal jo være en rimelig fornuftig A/D-konverter i koret, og
det fås vist kun for rigtige penge ...

ras

Fra : Thorbjørn

Dato : 12-03-04 17:26

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> tænke
>
> - yeps. Støjsvag strømforsyning, støjsvag cpu-blæser og ekstra støjsvag

Jeg tænkte nu også på at du burde kigge efter et bundkort uden
chipsetblæser.

> købe
>
> - ok, men har de fleste nyere bundkort ikke et rimeligt udbud af
> tilslutningsmiligheder?

Jeg vil tro at gameport/midiport mangler på nogle bundkort. Men det har
selvfølgelig kun betydning hvis du bruger midi.

> på
>
> - mjae ... der skal jo være en rimelig fornuftig A/D-konverter i koret, og
> det fås vist kun for rigtige penge ...

Det har også været min opfattelse hidtil, men det er ved at ændre sig. Bl.a.
pga. Envy24, der har betydet at man nu nærmest får lydkort med
signalstøjforhold bedre end 100 dB kastet i nakken. På højde med lydkort der
kostede flere tusinde for to år siden.

-Thorbjørn