bowl
Fra : Michael

Dato : 11-03-04 18:36

jeg har en bowel som jeg skal have ståene ude i stuen og se pænt ud, jeg har
tægt mig af have 2 guld fisk i, jeg vi gerne have lidt råd med på vejen og
jeg skal have en lille pumpe i eller hvor tit jeg skal skifte vand, og om
jeg skal have varmeleme i!

Michael

Fra : Lars Stigaard

Dato : 11-03-04 19:17

Citat fra : http://www.soehesten.dk/Sohesten/Akvarie/Akvarietyper.htm

Guldfiskebowlen:
En bowle med 1-3 slørhaler eller guldfisk anses af mange som værende noget
af det nemmeste at have med at gøre inden for akvaristikken. Da den samtidig
kan dekoreres pænt for en særdeles beskeden sum penge, er det ikke mærkeligt
at den efterhånden har vundet stor udbredelse. En bowle på 16 liter, inkl.
grus, fisk, plante og en lille trærod, kan anskaffes for cirka 400 kroner.
På grund af bowlens relativt begrænsede literindhold er der ikke plads til
ret mange fisk i den. 3 mellemstore slørhaler må anslås som værende det
absolut maksimale antal i en 16 liters bowle. Anskaffer man sig i stedet en
12 liters bowle reduceres dette antal selvsagt til 2 fisk. I modsætning til
hvad man ellers skulle tro, er det bedre at fylde bowlen 2/3 op med vand,
fremfor at fylde den helt op. Årsagen hertil er, at overfladearealet dermed
øges til cirka det dobbelte, hvilket medfører en større iltgennemtrægning
til vandet. En 16 liters bowle der fyldes helt op kan således kun rumme to
fisk, hvorimod den kan rumme tre, hvis den kun fyldes 2/3 op.
Mange spørger om det er muligt at have andre fisk i guldfiskebowlen sammen
med slørhalen. Egentlig må man som udgangspunkt svare nej til dette
spørgsmål, idet de fleste andre akvariefisk er varmtvandsfisk, hvorimod
slørhalen/guldfisken er koldtvandsfisk. Men når dette er sagt, er det da
muligt at holde en almindelig sugemalle til at holde algerne nede med, idet
deres foretrukne temperatur er 20-24 grader. Altså noget der minder om
stuetemperatur. Herudover er det muligt at holde guppier og platyer i
bowlen, men der gøres her opmærksom på, at disse fisk ikke er halvt så
velegnet til bowlen som slørhalen er, og Søhesten anbefaler derfor helst kun
at holde slørhaler i guldfiskebowlen.

Køb et akvarium, nogle akvariefisk og smid de 2 guldfisk i havedamen.

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Michael A

Dato : 11-03-04 23:03

For det første har jeg aldrig været den store fan af Bowler.......

Men nogle fisk kan godt trivs selv om deres leve sted er en bowle. Faktisk
er guldfisk og slørhaler dårlige valg istedet ville jeg vælge en lille
labyrint fisk, f.eks en kampfiskehan(Betta Splendes) eller måske en
Paredisfisk (Marcopodus opercularis)bliver godt nok ca. 6 cm lang. Fordelen
med disse to fisk er at de ikke behøver ilt apparat da de jo respirerer ved
hjælp af labyrinten. Samtidig er Paredisfisken en koldt vandsfisk så den
behøver ikke varmelegne. Egenligt kan man også holde Kampfisk i en bowle
uden varmelegme, jeg har både holdt og lavet unger på fisken i akvarier uden
varmelegme.
Det vigtigste i en bowle er vel at lave vandskifte hyppigt gerne 2 gange pr
uge. Samtidig skal man altså fodre fisken ordeligt. Levende og frost fodder
er et must og gerne Artemia

Fra : Nana Sørensen

Dato : 23-06-04 01:39

Jeg har også en bowle et sted.... Men jeg ved ikke hvordan eg regner
litertallet ud. Er der ikke noget andet at gøre end at tælle og hælde?
Kampfisk siger i.... Bare en han og en hun? De kan godt gå i en bowle? Jeg
troede egentligt at der var noget om at alle andre fisk end slørhaler blev
kuldrede af bowler.
Men ok... Hvad skal der så gøres? Akvariegrus i bunden? Hvordan renser man
akvariet når det er en bowle?

Mvh. Nana