Hund med til Bornholm
Fra : Jakob Johannessen

Dato : 10-03-04 21:21

Er der nogle som kender reglerne for at få en hund med til Bornholm hvis man
kører over Sverige?

Fra : Battlefield´s

Dato : 10-03-04 21:25

"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle som kender reglerne for at få en hund med til Bornholm hvis
man
> kører over Sverige?

Hej
Dette er "hugget" fra Fødevaredirektoratets hjemmeside:

Bornholm
Transit gennem Sverige

Rejse med hund/kat i transit med bil via Sverige kan finde sted mellem
Limhamn/Helsingborg/Lernacken og Ystad.

Bemærk!
Nedenstående regler bortfalder per 3. juli 2004. Efter denne dato
gælder Sveriges alm. indførselsregler også for transit.

1. Ejer rekvirerer ejererklæring "Djurägereförsäkran" hos
Jordbruksverket i Sverige.

2. Ejer underskriver erklæringen, hvoraf det fremgår at:

a.. Transit kun sker på strækningen mellem
Limhamn/Helsingborg/Lernacken og Ystad.
b.. Dyret umiddelbart derefter transporteres fra Ystad til Bornholm
og ligeledes fra Limhamn/Helsingborg/Lernacken til Sjælland.
c.. Dyret har ikke være uden for Danmark, Norge eller Sverige i de
seneste 6 måneder.
d.. Pladsreservation på færgen haves.
e.. Dyret tillades ikke at forlade bilen eller på anden måde komme i
kontakt med svenske dyr.
f.. Ophold i Sverige ikke overstiger 4 timer.
g.. Dyret er identifikationsmærket med tatovering eller mikrochip.
h.. Dyret har fået ormekur og en bekræftelse på dette ("Friskintyg
eller 4-veckorsintyg") medbringes.
3. Der skal ske anmeldelse til svensk toldvæsen ved både ind- og
udrejse. Ved transport med tog til Bornholm skal de svenske
indførselsbetingelser opfyldes.

Oplysninger hentet fra de svenske veterinærmyndigheders hjemmeside maj
2002.

Hilsen Vibeke

begin 666 blank.gif
K1TE&.#EA`0`!`( !`/_______R'Y! $```$`+ `````!``$```("3 $`.P``
`
end

begin 666 blank.gif
K1TE&.#EA`0`!`( !`/_______R'Y! $```$`+ `````!``$```("3 $`.P``
`
end

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 10-03-04 23:12

> Dette er "hugget" fra Fødevaredirektoratets hjemmeside:

Takker, jeg havde selv kigget på Fødevaredirektoratets hjemmeside, men jeg
kunne ikke lige finde noget

Fra : Jens

Dato : 11-03-04 08:42

Bornholm
> [...]
> indførselsbetingelser opfyldes.
>
> Oplysninger hentet fra de svenske veterinærmyndigheders hjemmeside

I praksis er et par gode tip så - når I har papirer og ormekur på plads

1. Indklarering ved Øresundsbroen

Hold så langt til højre som muligt gennem betalingsanlægget - har I bizz, så
tag bare banen for lastbiler/busser helt ude til højre. Toldstationen ligger
lige efter betalingsanlægget, og det er meget lidt smart at skulle krydse 10
vognbaner...

Hav en ekstra kopi af Transiterklæring (underskrevet!!) - det sparer tid.
Rutinen er, at én kopi faxes til Ystad og du får den anden.

2. Kør så til Ystad

Undervejs må hunden under ingen omstændigheder forlade bilen i Sverige -
heller ikke i opmarchbåsene ved færgen. Det kan give en masse bøvl med
myndighederne.

3. Udklarering i Ystad

Toldkontoret ligger ved færgeadministrationen - gemt godt af vejen helt ned
i bunden af stikvejen til højre. Der er skiltet med en hund.

Skal I med hurtigfærgen, må I først køre til venstre lige før billetsalget -
modsat retning end skiltningen til hurtigfærgen; toldstationen ligger så
lige herefter til højre. Efter udklarering en ordentlig køretur rundt igen,
da der er ensrettet, og så ind til betalingsanlæg for hurtigfærgen.

4. På færgen

I har ikke adgang til vogndækket under overfart, så I må gøre op med jer
selv, om hunden skal med op eller blive i bilen? Med hurtigfærgen plejer vi
at lade hunde blive i bilen. Især på afgangene til højtiderne er der ret
fyldt på passagerdækkene, og der er kun et ret begrænset område i SB side.

Retur fra Bornholm er rutinen præcis den samme - bare "omvendt". Toldstation
ved broen ligger igen helt ude til højre efter betalingsanlægget. I kommer
forresten også nogle gange ud for, at der er lukket. Så propper I bare
transiterklæringen i postkassen inden i fortsætter til Danmark

Go' tur! Hunden vil elske at springe i klipperne ,-)

Mvh
Jens

Fra : Melanie

Dato : 11-03-04 09:45

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message

Klip>>

Bemærk!
> Nedenstående regler bortfalder per 3. juli 2004. Efter denne dato
> gælder Sveriges alm. indførselsregler også for transit.
>
> Hilsen Vibeke

Undskyld jeg forstår ikke helt. Hvad sker der efter den 3juli 2004? Hvordan
skal man så have sin hund med over?

Mvh Melanie
Fra Bornholm med fam på Sjælland

Fra : Jens

Dato : 11-03-04 10:12

> Undskyld jeg forstår ikke helt. Hvad sker der efter den 3juli 2004?
Hvordan
> skal man så have sin hund med over?

Har ikke fået sat mig inde i det endnu...

Forhåbentlig følger der en lempelse af de svenske indførselsregler. Ellers
er det bla. så vidt jeg husker

* fuld rabiesvaccination
* ansøgning af indførselstilladelse min. 4 uger før indrejse
* kr. 400,- i gebyr
* ...

Man kunne jo næsten fristes til at smugle kræet gennem broderlandet ,,, ,-)

Jens
Gift med "eksilbornholmer" bosiddende i Vestjylland

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-03-04 10:57

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> er det bla. så vidt jeg husker
>
> * fuld rabiesvaccination
> * ansøgning af indførselstilladelse min. 4 uger før indrejse

Ansøgningen til Jordbruksdirektoratet falder bort.
Det er denne ansøgning der koster 400 kroner.
Men det er vist kun i forbindelse til indrejse i Sverige hvor hunden skal ud
som feks. i forbindelser med prøver, udstilling osv.

Rinnie

Fra : René Kofoed

Dato : 12-03-04 09:34

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse >
> [...]

ud
> som feks. i forbindelser med prøver, udstilling osv.

Hejsa Rinnie.
Du har ret i ovenstående.
Skal til Bornholm i påsken, så har også undersøgt det.
De 400 kr. er kun hvis du bliver i Sverige. Som transit til Bornholm, koster
det ikke noget.
Mvh Susanne.

Fra : Jens

Dato : 12-03-04 10:39

> De 400 kr. er kun hvis du bliver i Sverige. Som transit til Bornholm,
koster
> det ikke noget.
> Mvh Susanne.

Ja, hunden gennem Sverige til Bornholm under de særlige transitregler, som
beskrevet ovenfor koster intet, hvilket også fremgår af tråden længere oppe.

Indførelse (kr. 400,-) gælder for enhver indførelse, hvor hunden planter
sine fire ben på Svensk jord.

Dette er som sagt gældende indtil juli '04, hvorefter der lempes mht.
indførsel.

Jens

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-03-04 23:14

On Wed, 10 Mar 2004 21:20:44 +0100, "Jakob Johannessen"
<whisky@*FJERN*post4.tele.dk> wrote:

>Er der nogle som kender reglerne for at få en hund med til Bornholm hvis man
>kører over Sverige?

jeg ser en anden har givet dig et fyldsgørende svar ..........jeg
plejer nu at tage nat båden med min .......... men ellers skal du
offer en orme kur på den - hvor du for nogen papire som skal kunne
forvises på anmodning i sverige .... jeg ved ikke om der er nogen
grund til at fylde hunden op med gift lige så tit som svenskerne kunne
tænke sig - parpirene fra den ene orme kur er ikke umlige at genskabe
up2date i photo shop ..... de er som de nu altid har være de skide
svensker sindsyge ...

--

Mv.
Bo M Mogensen

HP Holm Om mig selv :
Du er syg i hovedet, spørgsmålet er kun hvor syg?
2.)"Puha badder badder." Ejwind K.