/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Hvad betyder dette
Fra : Lars Bonde


Dato : 10-03-04 10:51

Her sider man og hygger sig med sin lille Linux box Redhet 7,3 og glæder sig
over hvor smart det hele er.

Maskiner opføre sig pluslig ikke normalt. Det virker som om at brugerne på
systemer her mistet sine rettigheder. Jeg finer ikke noget alarmerende i
logfiler og alt se ok ud. jeg beslutter mig for at reboot.
Nu finer jeg dette i /var/log/messages
Det ser ikke rigtigt ud.
Hvad gør jeg

VH Lars


EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,3), internal journal
Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
seconds
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,1),
internal journal
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
mode.
Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
seconds
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,2),
internal journal
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
mode.
Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
seconds
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,9),
internal journal
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
mode.
Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
seconds
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,5),
internal journal
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
mode.
Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
seconds
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,7),
internal journal
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
mode.
Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
seconds
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,6),
internal journal
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
mode.
Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
seconds
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs warning: maximal mount count reached,
running e2fsck is recommended
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on
ide1(22,1), internal journal
Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
mode.


--
Lars Bonde
Email lars@casiopeia.net.fjern
http://www.klintehuset.dk


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.618 / Virus Database: 397 - Release Date: 09-03-2004



 
 
Lars Bonde (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 10-03-04 12:45


Hvis jeg forsøger at logge ind på ssh får jeg:

login as: larstest
larstset@192.168.1.1's password:
Last login: Wed Mar 10 12:28:39 2004 from 192.168.1.105
Could not chdir to home directory /home/larstset: Permission denied
bash2: /home/larstset/.bash_profile: Permission denied
bash2-2.05a$

Det samme gælder for alle bruger undtagen root
Hvad går galt?

VH Lars







---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.618 / Virus Database: 397 - Release Date: 09-03-2004



Søren Hansen (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Søren Hansen


Dato : 10-03-04 13:16

On Wed, 10 Mar 2004 12:45:23 +0100, Lars Bonde wrote:
> Hvis jeg forsøger at logge ind på ssh får jeg:
>
> login as: larstest
> larstset@192.168.1.1's password:
> Last login: Wed Mar 10 12:28:39 2004 from 192.168.1.105
> Could not chdir to home directory /home/larstset: Permission denied
> bash2: /home/larstset/.bash_profile: Permission denied
> bash2-2.05a$
> Hvad går galt?

Tjah, du har ikke læserettigheder til /home/larstest.
Lad os se outputtet fra:
cat /proc/mounts
ls -ld / /home /home/larstest

--
Salu2, Søren.



Lars Bonde (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 10-03-04 17:56


"Søren Hansen" <sh@warma.dk> skrev i en meddelelse
>
> Tjah, du har ikke læserettigheder til /home/larstest.
> Lad os se outputtet fra:
> cat /proc/mounts
> ls -ld / /home /home/larstest
>

Jeg får

[root@server /]# ls -ld / /home /home/larstest
drwxr-xr-x 20 root root 4096 Mar 10 02:59 /
drwx--x--- 26 507 511 4096 Mar 10 12:11 /home
drwx------ 2 larstest larstest 4096 Mar 10 12:11 /home/larstest

Det ser da meget godt ud

Lars



Mogens Kjaer (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 10-03-04 18:00

Lars Bonde wrote:
> "Søren Hansen" <sh@warma.dk> skrev i en meddelelse
>
>>Tjah, du har ikke læserettigheder til /home/larstest.
>>Lad os se outputtet fra:
>>cat /proc/mounts
>>ls -ld / /home /home/larstest
>>
>
>
> Jeg får
>
> [root@server /]# ls -ld / /home /home/larstest
> drwxr-xr-x 20 root root 4096 Mar 10 02:59 /
> drwx--x--- 26 507 511 4096 Mar 10 12:11 /home
> drwx------ 2 larstest larstest 4096 Mar 10 12:11 /home/larstest

Hvem er uid 507 og gid 511? Og hvorfor ejer vedkommende /home?

Og når world ingen adgang har til /home, kan larstest selvfølgelig
heller ikke få fat i /home/larstest

chown root.root /home
chmod 755 /home

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk
Homepage: http://www.datamuseum.dk


Lars Bonde (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 10-03-04 18:21



> > [root@server /]# ls -ld / /home /home/larstest
> > drwxr-xr-x 20 root root 4096 Mar 10 02:59 /
> > drwx--x--- 26 507 511 4096 Mar 10 12:11 /home
> > drwx------ 2 larstest larstest 4096 Mar 10 12:11 /home/larstest
>
> Hvem er uid 507 og gid 511? Og hvorfor ejer vedkommende /home?
ja det er sku et godt spørgsmål. de findes ikke ????????

Men 507 er en guppen httpadmin og 511 er en user
her jeg haft gæster ???


> Og når world ingen adgang har til /home, kan larstest selvfølgelig
> heller ikke få fat i /home/larstest
>
> chown root.root /home
> chmod 755 /home
>
mener du jeg skal køre disse commandoer

Lars



Mogens Kjaer (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 10-03-04 18:44

Lars Bonde wrote:
>>>[root@server /]# ls -ld / /home /home/larstest
>>>drwxr-xr-x 20 root root 4096 Mar 10 02:59 /
>>>drwx--x--- 26 507 511 4096 Mar 10 12:11 /home
>>>drwx------ 2 larstest larstest 4096 Mar 10 12:11 /home/larstest
>>
>>Hvem er uid 507 og gid 511? Og hvorfor ejer vedkommende /home?
>
> ja det er sku et godt spørgsmål. de findes ikke ????????
>
> Men 507 er en guppen httpadmin og 511 er en user
> her jeg haft gæster ???

Ikke nødvendigvis; det kan være en tidligere bruger.

>>Og når world ingen adgang har til /home, kan larstest selvfølgelig
>>heller ikke få fat i /home/larstest
>>
>>chown root.root /home
>>chmod 755 /home
>>
>
> mener du jeg skal køre disse commandoer

Hvis du vil have det til at virke, ja.

Mogens


--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk
Homepage: http://www.datamuseum.dk


Lars Bonde (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 10-03-04 21:44

jeg takker mange gange. Nu ser alt ud til at virke igen.
Desvære må jeg indrøme at det var mig selv og ikke linux der lavde dumme
ting. Det køre bare det skïdt.

Lars



"Mogens Kjaer" <mk@datamuseum.dk> skrev i en meddelelse
news:404F53F6.6030904@datamuseum.dk...
> Lars Bonde wrote:
> >>>[root@server /]# ls -ld / /home /home/larstest
> >>>drwxr-xr-x 20 root root 4096 Mar 10 02:59 /
> >>>drwx--x--- 26 507 511 4096 Mar 10 12:11 /home
> >>>drwx------ 2 larstest larstest 4096 Mar 10 12:11 /home/larstest
> >>
> >>Hvem er uid 507 og gid 511? Og hvorfor ejer vedkommende /home?
> >
> > ja det er sku et godt spørgsmål. de findes ikke ????????
> >
> > Men 507 er en guppen httpadmin og 511 er en user
> > her jeg haft gæster ???
>
> Ikke nødvendigvis; det kan være en tidligere bruger.
>
> >>Og når world ingen adgang har til /home, kan larstest selvfølgelig
> >>heller ikke få fat i /home/larstest
> >>
> >>chown root.root /home
> >>chmod 755 /home
> >>
> >
> > mener du jeg skal køre disse commandoer
>
> Hvis du vil have det til at virke, ja.
>
> Mogens
>
>
> --
> Mogens Kjær, Dataarkæolog
> Email: mk@datamuseum.dk
> Homepage: http://www.datamuseum.dk
>



Erlo Haugen (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Erlo Haugen


Dato : 10-03-04 12:55

Lars Bonde skrev:

> Her sider man og hygger sig med sin lille Linux box Redhet 7,3 og glæder sig
> over hvor smart det hele er.
>
> Maskiner opføre sig pluslig ikke normalt. Det virker som om at brugerne på
> systemer her mistet sine rettigheder. Jeg finer ikke noget alarmerende i
> logfiler og alt se ok ud. jeg beslutter mig for at reboot.
> Nu finer jeg dette i /var/log/messages
> Det ser ikke rigtigt ud.
> Hvad gør jeg
>
> VH Lars
>
>
> EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,3), internal journal
> Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
> seconds
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,1),
> internal journal
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
> mode.
> Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
> seconds
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,2),
> internal journal
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
> mode.
> Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
> seconds
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,9),
> internal journal
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
> mode.
> Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
> seconds
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,5),
> internal journal
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
> mode.
> Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
> seconds
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,7),
> internal journal
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
> mode.
> Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
> seconds
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on ide0(3,6),
> internal journal
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
> mode.
> Mar 10 02:57:57 server kernel: kjournald starting. Commit interval 5
> seconds
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs warning: maximal mount count reached,
> running e2fsck is recommended
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3 FS 2.4-0.9.18, 14 May 2002 on
> ide1(22,1), internal journal
> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data
> mode.
>
>

Det betyder såmænd bare at din maskine monterer dine drev, som alle
kører ext3. Hvert 5 sekund committes data fra journalen, så drevene er
konsistente. Det er helt normalt.
De sidste linier viser at du har monteret så mange gange at en kørsel af
fsck er på sin plads. (svarer til checkdisk) Der er intet unormalt i
disse data.

--
Erlo
-----
Remove underscores from mail address.
The statements and opinions are mine and does not
neccesarily reflect those of my employers


Lars Bonde (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 10-03-04 17:59


"Erlo Haugen" <_elh_@_tema_._com_> skrev i en meddelelse news:404f021f$0$125
> Det betyder såmænd bare at din maskine monterer dine drev, som alle
> kører ext3. Hvert 5 sekund committes data fra journalen, så drevene er
> konsistente. Det er helt normalt.
> De sidste linier viser at du har monteret så mange gange at en kørsel af
> fsck er på sin plads. (svarer til checkdisk) Der er intet unormalt i
> disse data.
>
Menge tak.
Jeg ver lige bange for at disker ver ved at klappe sammen.


Lars



Kent Friis (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 10-03-04 18:35

Den Wed, 10 Mar 2004 12:54:36 +0100 skrev Erlo Haugen:
>Lars Bonde skrev:
>
>> Mar 10 02:57:57 server kernel: EXT3-fs warning: maximal mount count reached,
>> running e2fsck is recommended
>
>De sidste linier viser at du har monteret så mange gange at en kørsel af
>fsck er på sin plads. (svarer til checkdisk) Der er intet unormalt i
>disse data.

Jo, den sidste er unormal. Det er et tegn på at fsck ikke har har
kørt ved boot som den skal.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Mogens Kjaer (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 11-03-04 07:48

Kent Friis wrote:
....
> Jo, den sidste er unormal. Det er et tegn på at fsck ikke har har
> kørt ved boot som den skal.

Det er jeg nu ikke så sikker på; det kan jo være, at det er længe
siden, at maskinen er rebootet.

Mogens

--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk


Lars Bonde (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 11-03-04 12:35


"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse
news:40500B85.1060300@crc.dk...

> Det er jeg nu ikke så sikker på; det kan jo være, at det er længe
> siden, at maskinen er rebootet.
>
> Mogens
desværre nej. Sidste reboot var natten mellem lørdag og søndag

Lars


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.618 / Virus Database: 397 - Release Date: 09-03-2004



Kent Friis (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 11-03-04 18:32

Den Thu, 11 Mar 2004 07:47:33 +0100 skrev Mogens Kjaer:
>Kent Friis wrote:
>...
>> Jo, den sidste er unormal. Det er et tegn på at fsck ikke har har
>> kørt ved boot som den skal.
>
>Det er jeg nu ikke så sikker på; det kan jo være, at det er længe
>siden, at maskinen er rebootet.

Jeg antog at beskeden var fra da maskinen blev bootet, og ikke en disk
der er blevet mountet manuelt senere.

Hvis det sidste er tilfældet, bør fsck også køres manuelt.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Finn Nielsen (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Finn Nielsen


Dato : 10-03-04 17:20

"Lars Bonde" <larsdaf@pc.dk.tagmigvæk> writes:

> Her sider man og hygger sig med sin lille Linux box Redhet 7,3 og glæder sig
> over hvor smart det hele er.
>
> Maskiner opføre sig pluslig ikke normalt. Det virker som om at brugerne på
> systemer her mistet sine rettigheder. Jeg finer ikke noget alarmerende i
> logfiler og alt se ok ud. jeg beslutter mig for at reboot.
> Nu finer jeg dette i /var/log/messages
> Det ser ikke rigtigt ud.

Det ser helt rigtigt ud hvis du bruger ext3 som filsystem.

> Hvad gør jeg

Hvis du nu husker tilbage er du mon så for nyligt kommet til at køre en
"chown -R root:root ." fra et uheldigt sted eller måske endda en
"chown -R root:root /", eller måske noget med chmod...

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

For email: Fjern den første og sidste del af domænet fra min adresse.

Lars Bonde (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 10-03-04 18:03


"Finn Nielsen" <spamtrap2@zero.zznyyd.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Hvis du nu husker tilbage er du mon så for nyligt kommet til at køre en
> "chown -R root:root ." fra et uheldigt sted eller måske endda en
> "chown -R root:root /", eller måske noget med chmod...

Det mener jeg bestemt ikke. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle havde gjort
det.

Lars



Lars Bonde (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 10-03-04 21:54


>
> Det mener jeg bestemt ikke. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle havde gjort
> det.
>
> Lars
>
>
Ved nærmer eftertanke jo
LArs



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408836
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste