Hvilke tegn bruger de i klubberne?
Fra : Jimmy

Dato : 09-03-04 20:05

Hej

Min lille Tyson har lært følgende øvelser:
Sit, Dæk, Stå, Giv pote, Gø

Problemet er bare, at nogle af dem lyder ens for ham, hvilket gør ham
forvirret.

Hvilke håndtegn er de officielle, hvis der da er nogen officielle?

Google gav mig ikke ret meget at gå efter.

Mvh
Jimmy

Fra : René Kofoed

Dato : 09-03-04 20:33

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Min lille Tyson har lært følgende øvelser:

Sit : Før venstre hånd opad, med håndfladen opad. Evt vis at der er en
godbid i hånden.

Dæk : Peg med venstre hånd mod jorden. Smid evt en godbid samtidig med at
han dækker.

Stå : Før højre hånd ind foran hunden, med håndfladen mod hunden, i
snudehøjde. Hav evt en godbid i hånden, dog kun under indlæring, da hunden
ikke må røre dig, til konkurrence.

Giv pote : ??

Gø : før rundering, spørger jeg min hund, i ophidsende tone : Hva`er det
?? Hva`er det ?? Så ved hun at hun skal finde figuranten, og gø ad ham !!

> Hvilke håndtegn er de officielle, hvis der da er nogen officielle?

Ved ikke om der er nogle officielle tegn, men køb konkurrenceprogrammet, og
læs hvad, hvor og hvornår, det er tilladt, at bruge tegn.

> Mvh
> Jimmy

Håber at du kan bruge det.
Mvh Susanne

Fra : Jimmy

Dato : 09-03-04 21:18

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message

> [...]
> ?? Hva`er det ?? Så ved hun at hun skal finde figuranten, og gø ad ham !!

Det var faktisk rigtigt godt forklaret. Jeg tror jeg forstod dem

> Ved ikke om der er nogle officielle tegn, men køb konkurrenceprogrammet,
og
> læs hvad, hvor og hvornår, det er tilladt, at bruge tegn.

Planen er ikke at gå til konkurrencer, men bare at undgå at forvirre ham
mere end godt er.
God ide med bogen så man kan se tegnene.

Mange tak for hjælpen,
Jimmy

Fra : kim

Dato : 09-03-04 21:23

> [...]
> mere end godt er.
> God ide med bogen så man kan se tegnene.

Det er da osse væsentligt hvilket program man arbejder i BHP og IPO er der
ikke tilladt at bruge håndtegn overhovedet .
Hvad træner du efter?

Hilsen Kim

Fra : René Kofoed

Dato : 10-03-04 21:35

">
> [...]
der
> ikke tilladt at bruge håndtegn overhovedet .

Hej Kim.
I første indlæg skrev han, at han træner i DCH. Der er det tilladt med tegn,
i mange af øvelserne.
Mvh Susanne.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 09-03-04 22:25

> [...]
>
> Stå : Før højre hånd ind foran hunden, med håndfladen mod hunden, i
> snudehøjde. Hav evt en godbid i hånden, dog kun under indlæring, da hunden

Jeg har fundet en metode der i hvert fald virker bedre på mine. Træk godbid
frem for snuden imens man siger "stååå"

Når hunden står siger man dygtig og giver hunden godbid. Når hunden er inde
i at stå på den måde holder man godbiden op under hagen og giver hunden
godbid når den kigger på en. Forlæng tiden langsomt. Min hanhund på 5 mdr.
står smukt allerede nu uden jeg har hverken hånd eller godbid for snuden af
ham. Tæven gør også, selv i udstillings-rningen hvor dommeren rager ved
hende. Hun rokker sig ikke og kigger opmærksomt på mig!

Rinnie

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 10-03-04 12:15

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message
Snip en masse godt.

Dog bruger jeg "gi hals" i stedet for "gø" Det er nemmere at sige i en tone
som får hunden til det.........imho og forveksles ikke med andre kommandoer

Peter

Fra : Kimmi

Dato : 10-03-04 13:04

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> wrote in message
> [...]
> Sit, Dæk, Stå, Giv pote, Gø
>
> Problemet er bare, at nogle af dem lyder ens for ham, hvilket gør ham

Hej Jimmi.

Hmmmm, det lyder for mig lidt mærkeligt, at hunden ikke skulle være i stand
til at høre forskel på 4 forskellige lyde, at hunden bliver forvirret, tror
jeg har noget med indlæring at gøre. Og hvis det er tilfældet kan jeg ikke
se at håndsignaler skulle kunne hjælpe, og jeg ville så selv her gå tilbage
til de fundamentale indlærings principper.Men måske tager jeg fejl, hvad
mener du?
mvh/kimmi

Fra : Jimmy

Dato : 10-03-04 20:31

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> wrote in message

> [...]
stand
> til at høre forskel på 4 forskellige lyde

Nææ det er meget normalt. Det er f.eks. derfor man siger "siiiiit" og ikke
"sit".

> , at hunden bliver forvirret, tror
> jeg har noget med indlæring at gøre. Og hvis det er tilfældet kan jeg ikke
> se at håndsignaler skulle kunne hjælpe,

Der er to forskellige måder at forklare hunden hvad man vil - visuelt og med
lyd.
Hvis håndtegn ikke var noget værd, hvorfor er de så oprettet og trænet i
klubberne?

mvh
Jimmy

Fra : Kimmi

Dato : 11-03-04 13:14

> stand
>
> Nææ det er meget normalt. Det er f.eks. derfor man siger "siiiiit" og ikke
> "sit".

Det vil så sige at din hund kun forstår 4 ord, jeg tror det næppe Jimmy!. At
det er normalt det kan godt være, men langt fra nødvendig, hvorfor ikke bare
tale ganske normalt til sin hund, det kan den lære at forstå, lige som alt
muligt andet.Min pointe var blot, hvis hunden ikke har den fulde forståelse
af hvad "sit" er, så får den ikke en bedre forståelse af øvelsen ved at man
siger "siiiiiit" . Det modsatte vil her gøre sig gældene, hunden vil blive
mere forvirret.

> [...]
med
> lyd.
> Hvis håndtegn ikke var noget værd, hvorfor er de så oprettet og trænet i

Selvfølgelig er håndtegn noget værd, de blev brugt på alle hunde under
krigen i Vietnam, samt mange andre steder.
Hvorfor man bruger og træner dem i klubberne, har noget gøre med det program
man træner, men har nok mest at gøre med ens duelighed som træner, så derfor
IMO træner man ikke håndtegn for at hunden der igennem skulle få en bedre
forståelse af øvelsen.
mvh/kimmi

Fra : Jimmy

Dato : 11-03-04 20:20

> "Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> wrote in message

> Det vil så sige at din hund kun forstår 4 ord, jeg tror det næppe Jimmy!

Hvor har jeg skrevet det?

> [...]
man
> siger "siiiiiit" . Det modsatte vil her gøre sig gældene, hunden vil blive

Jeg er uenig. Problemet er at den ikke kan høre forskellen på de korte,
hårde ord og derfor gør det det lettere for den at tydeligt adskille dem.

> Selvfølgelig er håndtegn noget værd, de blev brugt på alle hunde under
> krigen i Vietnam, samt mange andre steder.

Det viser da så at de har deres berettigelse og så kan jeg ikke se, hvorfor
du har noget imod dem.

> [...]
derfor
> IMO træner man ikke håndtegn for at hunden der igennem skulle få en bedre

Nu tillægger jeg ikke dig den store duelighed som træner, da du sidst vi
diskutterede ikke kunne forstå hvorfor man ikke skulle sætte strøm til sin
hund, hvis den gjorde noget forkert, så jeg er ikke overrasket over at du
heller ikke i denne tråd forstår hvad der menes.

Dit konstante "du er uduelig som træner, jeg er god for jeg behøver ikke
gøre sådan" er i øvrigt trættende at høre på.

/Jimmy

Fra : Kimmi

Dato : 12-03-04 16:21

> [...]
>
> Jeg er uenig. Problemet er at den ikke kan høre forskellen på de korte,
> hårde ord og derfor gør det det lettere for den at tydeligt adskille dem.

Ok! her mener jeg det modsatte, alså at de korte ord er bedre for de fleste
hunde, der må vel være en årsag til at de fleste trænings programmer bruger
de korte ord. At din hund ikke kan høre forskel på de korte ord, må der vel
så også være en årsag til.Hvad der er årsagen til at din hund ikke kan høre
forskel på de korte ord, var det jeg ønskede at finde ud. Jeg kunne
selvfølgelig havde spurgt dig, hvad du mente årsagen var til at den ikke
kunne høre forskellen på de korte, min fejltagelse!.
Men der jeg selv har haft den samme oplevelse, og årsagen til problemet lå i
en mangelfuld forståelse overfor øvelsen, synes jeg det var værd at nævne.
Dermed ikke sagt at det så er det samme problem i dit tilfælde, og har intet
at gøre med din eller min duelighed/uduelighed, og har vist heller ikke
udtalt sådanne bemærkninger.Årsagen til dit problem kunne måske også skyldes
en sydom hos hunden, hvem ved! Årsagen kunne måske være sprogvanskeligheder,
som jeg fornylig har haft et problem med. En af mine hunde var importeret
fra Tyskland og havde lidt træning bag sig. I ny og næ ville hunden lægger
sig ned når jeg sagde Plads ( at gå på plads) det Tyske ord for dæk, er
Platz. De to ord ligger meget tæt sammen, langt mere end sit,dæk,plads osv
osv.Så hvad end årsagen er til dit problem, kan jeg så kun gætte mig til.
Jeg ved en ting og det er, hvis der ikke ligger nogen bevis for at hunden
har mangler eller sydomme, og den er forvirret i en øvelse, uanset om man
bruger korte eller lange ord, store håndtegn, små håndtegn er det fordi
hunden ikke forstår hvad det er hvad man ønsker og dermed ikke kan finde
løsningen til problemet.
mvh/kimmi

Fra : Martin Vollert

Dato : 12-03-04 20:16

> [...]
> Sit, Dæk, Stå, Giv pote, Gø
>
> Problemet er bare, at nogle af dem lyder ens for ham, hvilket gør ham

Lydighedstræning, Lydighedstræning, Lydighedstræning, Lydighedstræning.
Selvføljelig uden at man overdriver og køre sur idet.
--
Hilsen Martin.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-03-04 07:46

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message

> Lydighedstræning, Lydighedstræning, Lydighedstræning, Lydighedstræning.
> Selvføljelig uden at man overdriver og køre sur idet.

Kan man det??

Jeg er med på at man kan gøre det forkert, men at man skullekunne beskæftige
sig for meget med sin hund har jeg aldrig hørt

Peter

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-03-04 10:32

> Kan man det??

jaa da lige som alt andet her i livet

> Jeg er med på at man kan gøre det forkert, men at man skullekunne
beskæftige
> sig for meget med sin hund har jeg aldrig hørt

Det kommer da an på.
Hvis du gå og terper lydighed 2-3 timer i træk hver dag med hunden er der
nok
en af jer der ender med at ikke gide.
Jeg har selv prøvet op til en konkurrance (en af de første jeg skulle med
til) at
overtræne lydighed, spor og rundering hviket gjode at da det virkelig
gjaldt,
var hunden træt og uoplagt og gad egenligt ik.
--
Hilsen Martin.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-03-04 13:53

Lydighedstræning.

> jaa da lige som alt andet her i livet

OK var ikke klar over at du så det fra menneskets side

> [...]
>
> Det kommer da an på.
> Hvis du gå og terper lydighed 2-3 timer i træk hver dag med hunden er der

jamen det hører imho under kategorien "at gøre det forkert"

Peteerr

Fra : Martin Vollert

Dato : 15-03-04 15:02

> jamen det hører imho under kategorien "at gøre det forkert"

Ja det hedder det vel hvis man overdriver

--
Hilsen Martin.

Fra : Brian Olesen

Dato : 13-03-04 14:38

Hejsa Peter

> Jeg er med på at man kan gøre det forkert, men at man skullekunne
beskæftige
> sig for meget med sin hund har jeg aldrig hørt
>
> Peter

Man kan overtræne sin hund for meget. Husk, at det er vokalerne hunden
lytter mest efter, a e i o u æ ø å i f.eks. lÆk dig eller sIT. Derfor prøv
at tale ens hver gang du giver en kommando ikke siiiiiiit en dag og så SiT
næste.
Min hund hedder f.eks. Bossy og jeg driller ham da tit med at sige: Buffy
(u=O-lyd) Soffy osv. Det er rytmen og vokalerne han reagere mest på.

Mvh. Brian

Fra : Poul Kaas

Dato : 17-03-04 15:13

De foreskelige tegn du kan bruge er.!
Ord kommando Tegn
Gå pænt ved siden af føreren Hinter/plads Klap på låret

Hunden sætter sig v/ fører Sit Løftet finger

Skal stoppe og sætte sig
på afstand Skråt løftet arm

Hunder kommer til
føreren Plads/her/navn

Hunden skal blive Bliv Evt. løftet arm i
indlæringfasen

Hunden skal dække Dæk Tydelig løftet arm
evt. faldene

Aflevere Apport Lose/Tak/slip

Hunden skal marker Marker Angiv retning med
arm

Afsøgning af område søge vise med hånden
bagside af hånden mod jorden

Når hunde er våd Ryst

Hunde skal holde mund TI

Øvelse er slut
eller hunden må lufte sig FRI Evt. Fejede
Bevægelde med Armbevægelse

Dirigere Hunden ud UD/Ronder

Passer forhindrig Spring Vise med em
armbevægelse