Sammensætning af brugte fisk....
Fra : TomCK

Dato : 09-03-04 14:51

Hej,

Vi har købt vores akvarier brugt, og har beholdt de medfølgende fisk. Indtil
videre har vi kun suppleret med det mest nødvendige, så næsten alle fisk nu
har mindst een artsfælle/mage.

Vi vil gerne have lidt "liv" i begge akvarier, samtidig med at størrelsen på
fiskene nok bør matche akvariets ditto. Dertil kommer vel diverse andre
regler for, hvilke fisk der bør holdes sammen, eller som udfylder hver sin
rolle i akvariet.... Og hér kunne vi godt bruge lidt inspiration. Dels til,
hvordan fiskene bør fordeles i akvarierne, dels til hvilke fisk vi bør
anskaffe eller om nødvendigt afskaffe. Begge akvarier er "til pynt", dvs. vi
satser ikke på at lave en tro kopi af en bestemt biotop eller at drive
målrettet opdræt.

I dag går fiskene sådan hér:

90 liter:
5 rødnæse
5 platy
5 Zebra
1 sugemalle

250 liter:
10 neon
2 sværddrager (par)
2 blå gurami (par)
2 blå dværggurami (par)
1 pragtsmerling
1 sugemalle

Begge akvarier er "tilpas" beplantet med gængse planter, og ligger på 24-26
grader.

Hvad siger I?? Skal vi bytte rundt på hele molevitten, er der noget vi bare
SKAL have, eller har vi ramt nogenlunde rigtigt med sammensætningen af
ovenstående - delvis "påtvungne" - fisk?

mvh
Tom

Fra : kha

Dato : 17-03-04 17:36

> 90 liter:
> 5 rødnæse
> 5 platy
> 5 Zebra
> 1 sugemalle

Køb 2 ekstra sugemaller og yderligere 5 zebra (stimefisk) og 5 rødnæser
(stimefisk).

> 250 liter:

Køb 2 ekstra sugemaller og 2 ekstra pragtsmerlinger.

Alle dine fisk er fra henholdsvis Asien og Syd-mellem-amerika. Ved at bytte
lidt rundt er fiskene fra samme kontinent. Jeg tror du vil synes det er
sjovt med tiden at efterligne biotoper.

Derfor foreslår jeg at du i dit 90L har:

5 rødnæse (Øges til 10)
5 platy
2 sværddrager (par)
10 neon
Køb evt. nogle bundfisk i form af Pansermaller.

5 Zebra (Køb nogle flere)
2 sugemaller (Hvis det ikke er samme art så køb nogle flere)
2 blå gurami (par)
2 blå dværggurami (par)
1 pragtsmerling (Køb nogle flere)
1 sugemalle

Fiskene kan lide surt vand. Brug derfor masser af rødder og planter mv.

--

http://arendt.biz/akvarium/

Akvariereoler købes på Lolland-Falster, Sjælland og Fyn.

Fra : TomCK

Dato : 18-03-04 08:00

"kha" <akvariereol@ofir.dk> wrote in message

> Køb 2 ekstra sugemaller og yderligere 5 zebra (stimefisk) og 5 rødnæser
> (stimefisk).
> Køb 2 ekstra sugemaller og 2 ekstra pragtsmerlinger.

Hej,

Tak for input - siden jeg skrev mit indlæg er der dog sket forskelligt.
Zebrafiskene er flyttet til et tredje akvarie, da flere er med rogn. Så
måske vi slipper for at købe os til flere af slagsen Dværgguramierne er
flyttet til 90L, da de ikke kunne enes med de blå - der var konstant uro i
baljen. Så det med biotoperne vil jeg nok se stort på, hvis prisen er at
fiskene slås hele tiden.... Vi vil nok gøre som du siger, og supplere
stimefiskene, så de kan danne en fornuftig stime. Sugemallerne (plecostomus)
klarer dog fint at grise akvariet til alene, så der tror jeg vi nøjes med de
to vi har. Pragtsmerlingen ved jeg godt har det bedst sammen med andre, men
den er i mine øjne en fejl. De bliver jo monsterstore, så den bytter vi nok
væk, når den bliver lidt større. Den skal dog lige ha' spist de sidste
snegle, men den kan ikke gabe over dem endnu.

> Fiskene kan lide surt vand. Brug derfor masser af rødder og planter mv.
UHA - jeg troede, der var fejl i vores PH-tester. Men det viser sig faktisk
, at vores vandværksvand har en PH tæt på 8.... Det kan nok være, vi skal
ha' en hel brændestak stillet op i akvarierne, før det hjælper Da de er
nyopstillede skifter vi vand rimeligt ofte, men når tingene normaliseres
lidt, vil vi prøve at få PH nedbragt på en naturlig måde - så er planterne
jo også blevet større.

mvh
Tom

Fra : kha

Dato : 18-03-04 08:56

> Tak for input - siden jeg skrev mit indlæg er der dog sket forskelligt.
> Zebrafiskene er flyttet til et tredje akvarie, da flere er med rogn. Så
> måske vi slipper for at købe os til flere af slagsen

Så skal du have en del flydeplanter eller tæt bevoksning i overfladen. De
æder æggene lige så hurtigt som de ser dem. Der skal også være mange
gemmesteder da de alle går efter de små unger.

Dværgguramierne er
> flyttet til 90L, da de ikke kunne enes med de blå - der var konstant uro i
> baljen.

Guramier er ellers meget fredelige. Jeg har aldrig oplevet slåskampe
indbyrdes.

Sugemallerne (plecostomus)
> klarer dog fint at grise akvariet til alene, så der tror jeg vi nøjes med
de
> to vi har.

Plecostomus kan blive meget store (+30 cm). Men det tager LANG tid, så du
kan have dem i mange år. Jeg ville holde de to sammen. Ancistrus er en
sugemalle der ligner meget, men den bliver kun 10 cm.

Pragtsmerlingen ved jeg godt har det bedst sammen med andre, men
> den er i mine øjne en fejl. De bliver jo monsterstore, så den bytter vi
nok

De bliver kun store i virkelig store akvarier og i naturen. Dem kan du
sagtens beholde.

> [...]

> , at vores vandværksvand har en PH tæt på 8.... Det kan nok være, vi skal
> ha' en hel brændestak stillet op i akvarierne, før det hjælper

Dine planter og fisk er alle meget glade for surt vand. Sørg for at du ikke
har kalksten mv. i akvariet. Hvis du ikke kan bringe det ned, så prøv evt.
med osmoseanlæg, regvand eller spagnumfiltrering.

http://snipurl.com/561v
http://snipurl.com/561w

(Lidt at komme videre på)

Et osmoseanlæg kan laves selv... ganske billigt (næsten gratis) men jeg kan
ikke huske hvor jeg læste om det. Noget med en ½ L sodavandsflaske med en
luftslange i bla bla.

--
http://arendt.biz/akvarium/

akvarium @ arendt .biz

Fra : Plesner

Dato : 18-03-04 14:37

> Guramier er ellers meget fredelige. Jeg har aldrig oplevet slåskampe
> indbyrdes.

Dværgguramihanner er notorisk territoriale, hvis der er hunner til stede.

> De bliver kun store i virkelig store akvarier og i naturen. Dem kan du
> sagtens beholde.

Forkert - de bliver kun store, hvis de bliver holdt i rent vand (læs: vand,
som ikke er belastet af for store mængder affaldsstoffer). Hvis man kan få
sig selv til IKKE at gøre det, så bør man ikke have lov til at holde fisk.

> Et osmoseanlæg kan laves selv... ganske billigt (næsten gratis) men
> jeg kan ikke huske hvor jeg læste om det. Noget med en ½ L
> sodavandsflaske med en luftslange i bla bla.

Det er vi vist mange, der gerne vil høre mere om. Jeg tror, at du blander
osmoseanlægget sammen med noget andet - måske noget med CO2 ???

plesner

Fra : kha

Dato : 18-03-04 15:35

> Dværgguramihanner er notorisk territoriale, hvis der er hunner til stede.

Jeg har aldrig haft problemer.

> [...]
> sig selv til IKKE at gøre det, så bør man ikke have lov til at holde fisk.

Jeg kan tage fejl, men så går der mange år før de vokser sig store. Jeg har
haft dem i nogle år (for mange år siden), og deres størrelse forblev yderst
begrænset.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-04 16:35

> Jeg kan tage fejl, men så går der mange år før de vokser sig store.
> Jeg har haft dem i nogle år (for mange år siden), og deres størrelse
> forblev yderst begrænset.

Du ta'r fejl. Plesner har fuldstændigt ret - det er vandkvaliteten (eller
mangel på samme), der er begrænsende faktor. Ja og så selvfølgeligt den
fodermængde, de tilbydes.

vh
Jan

Fra : kha

Dato : 18-03-04 17:50

> Du ta'r fejl. Plesner har fuldstændigt ret

Hvor store har I prøvet at have dem (hvor I har købt dem i størrelsen ~ 4cm,
og i hvilke størrelse akvarier, og hvor lang tid gik der før de blev mere
end 15cm?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-04 18:47

> Hvor store har I prøvet at have dem (hvor I har købt dem i størrelsen
> ~ 4cm, og i hvilke størrelse akvarier, og hvor lang tid gik der før
> de blev mere end 15cm?

Hvis du har haft dværggurami (Colisa lalia) på 15 cm, er du blevet snydt
(eller så er dine fisk muterede). Iflg. den litteratur, jeg har adgang til
er maks størrelse et sted omkring 8 cm.

Du tror ikke det er en anden Colisia-art, du har?

I øvrigt forholdt jeg mig oprindeligt ikke til dine Colisia, men til
påstanden om at væksten afhang af akvariestørrelsen. Og her har Plesner ret:
Det er vandkvalitet og ikke akvariestørrelse, der betyder noget.

vh
Jan

Fra : kha

Dato : 18-03-04 18:47

> Hvis du har haft dværggurami (Colisa lalia) på 15 cm, er du blevet snydt

Jeg snakker om pragtsmerlinger...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-04 23:35

> Jeg snakker om pragtsmerlinger...

Øv - jeg læste ikke tråden ordentligt - men Plesner har /stadigvæk/ ret

vh
Jan

Fra : Plesner

Dato : 19-03-04 14:41

> Hvor store har I prøvet at have dem (hvor I har købt dem i størrelsen
> ~ 4cm, og i hvilke størrelse akvarier, og hvor lang tid gik der før de
> blev mere end 15cm?

De få beretninger der foreligger om opdræt i fangeskab fortæller, at
pragtsmerlinger meget hurtigt når en størrelse på ca. 2½ cm. Derefter går
væksten noget langsommere. I en alder af 7-8 år kan den nå en størrelse på
15 cm. Man kender fuldvoksne på over 30 cm, ligesom der er eksemplarer, der
har levet over 50 år i fangenskab.

plesner

Fra : kha

Dato : 19-03-04 14:54

I en alder af 7-8 år kan den nå en størrelse på
> 15 cm.

ok, jeg læste engang at de ikke blev større i akvarier. Da jeg aldrig selv
har haft dem længere end 7-8 år, regnede jeg med at det var korrekt. Det er
så ikke tilfældet

Men så kan TomCK da roligt beholde dem i 7-8 år