Netværk i hus, hvad skal jeg bruge?
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-03-04 19:39

Hej

Jeg skal til at trække netværk i vores ny indkøbte hus, men hvad skal jeg
bruge?
Jeg regner med at købe

TRENDnet TC-CT68 RJ11/RJ45 crimp tang
RJ 45 UTP 305 meter uskærmet blød CAT5E kabel
En bunke RJ 45 Stik 8-polet skærmet

Burde jeg ikke være kørende så eller, jeg har en Zywall 1 med 4 10/100 porte
som kommer til at fungere som router.

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-03-04 20:05

Jeg glemte lige, skal der et kabel ud til hver stik eller kan det løbe fra
stik til stik?

Stef

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-03-04 20:12

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote:

>Jeg glemte lige, skal der et kabel ud til hver stik eller kan det løbe fra
>stik til stik?

Du bør trække et kabel ud til hvert stik...

Prøv at kigge på de følgende links:

http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php

http://www.kabling.dk/

<mlr>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-03-04 20:12

> Jeg glemte lige, skal der et kabel ud til hver stik eller kan det løbe fra
> stik til stik?

Det gør man kun med busbaserede systemer.. Dvs coaxnetværk eller fx s-bus
til ISDN, hvis nu du skulle have ISDN telefoner.

Netværk idag bliver lavet i et stjernenet.. Dva en masse kabler placereret
centralt i et krydsfelt.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-03-04 20:25

Jeg mente også det var sådan!

Stef

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-03-04 20:07

> [...]

>Jeg regner med at købe
>
>TRENDnet TC-CT68 RJ11/RJ45 crimp tang
>RJ 45 UTP 305 meter uskærmet blød CAT5E kabel

Principielt bør du trække alle kabler (netværk, analog telefon, ISDN) ud fra et centralt krydsfelt.

Kør forbi den lokale installatør og se hvad han har at byde på - Jeg fandt en udmærket løsning fra Panduit som udmærker sig ved at
alle stik kan samles uden brug af værktøj (og skilles igen hvis man har fjumret...)

Iøvrigt bør du nok anvende CAT6 kabel for at være fremtidssikret - Og anvend kabler der er specificeret til udendørs anvendelse
hvis du skal trække kabler uden på huset.

<mlr>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-03-04 20:10

> [...]
> Hej
>
> Jeg skal til at trække netværk i vores ny indkøbte hus, men hvad skal jeg

Hvad er dit mål med installationen? Når jeg tænker på nerværksinstallation i
nyt hus. Så ¨må det være at få lavet en fast installation med netværk i alle
rum, med centralt krydsfelt.

> TRENDnet TC-CT68 RJ11/RJ45 crimp tang
> RJ 45 UTP 305 meter uskærmet blød CAT5E kabel
> En bunke RJ 45 Stik 8-polet skærmet

Ja se, det er udstyr til at lave pathkabel. til fast installation bruger man
netværksudtag, stivt installationskabel cat6 til ny fast installation og så
en købe sine pathkabler i byen.

dvs. hvis det skal være godt Dansk marteriel... En bunke LK cat6
dataconnectere, som man kan montere med en elektronikbidetang og en kniv.
kniv til afisolering og elektronikbidegang til at klippe stumperne af.

Til krydsfeltet kan der så bruge en LK monteringsbox, eller et antal
Clic´line dåser hvor der er plads til 8 connectere..

Når man laver installation laver man normalt et dobbeltudtag hvert sted. så
der både kan være data og telefon. men har man kun tiltænkt at hamre
ledningerne fast til panelerne, må det være rigeligt med et kabel til hvert
udtag.

men tag endelig dit loft i brug, da der sikkert er et sådan i dit hus? til
så at lave føringsvej, og så ned med en lille kanal i hjørnet e.l. Det lyder
ikke til at du skal lave general istandsættelse, for så er skal det
selvfølgelig ind i vægene

> Burde jeg ikke være kørende så eller, jeg har en Zywall 1 med 4 10/100
porte
> som kommer til at fungere som router.

den kan jo så bruges i krydsfeltet.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-03-04 22:25

Planen er primært at det skal trække internet og printere, ikke til data. Så
cat 5 burde være nok. Jeg syntes også at have snakket med en netværks mand
på et tidspunkt som fortalte at Cat6 skulle have en hjørne radius på 50 cm,
passer det?
Jeg kan give dig ret i at det ville være smart med både RJ11 og RJ45, det
vil jeg lige overveje, det skal ske til sommer, hvor vi skal have isoleret
huset, dvs. 50 mm på alle indervægge, så der bliver lavet kanaler som det
hele vil løbe i antenne, telefon og netværk.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-03-04 22:40

> [...]

>huset, dvs. 50 mm på alle indervægge, så der bliver lavet kanaler som det
>hele vil løbe i antenne, telefon og netværk.

RJ11 stik passer i RJ45 udtag, så du behøver kun een type kabling. Det er så opsætningen ved krydsfeltet der bestemmer om stikket
er til netværk eller telefon..

Når du nu skal igang så sæt et (dobbelt) udtag per 10 m2

<mlr>

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-03-04 22:51

> RJ11 stik passer i RJ45 udtag, så du behøver kun een type kabling. Det er
så opsætningen ved krydsfeltet der bestemmer om stikket
> er til netværk eller telefon..

Nåå ja det er sgu for lang tid siden jeg ahr leget med sådanne noget. Men
vil det ikke være smart at sætte 4 ledet telekabel til, jeg kan se min nye
"splitter" til Adsl'en ahr 4 ledet!

Stef

Fra : Carsten Keller

Dato : 10-03-04 09:48

> [...]
> vil det ikke være smart at sætte 4 ledet telekabel til, jeg kan se min nye

Du kan med en lille dims køre 4 almindelige teleinstallationer over et
enkelt Cat5 (og sikkert også ringere) kabel, der jo har 8 ledere. Så gør det
hele nemmere for dig selv og nøjes med at trække en slags kabel og opsæt kun
en slags stik. Telekabel er helt sikkert ikke noget der er fremtid i...

Keller

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-03-04 22:50

> Planen er primært at det skal trække internet og printere, ikke til data.

Internet og printservere køre også data. men det er da rigtigt, at for at
køre 100mbit kræves der ikke mere end cat5.

> [...]
> på et tidspunkt som fortalte at Cat6 skulle have en hjørne radius på 50

Bøjningsradius på mimimum 2,5cm skulle jeg mene, gælder så vidt også for
cat5e. Dvs at kablet skal kunne bukkes om en tennisbolt.. Du kan evt se
eksemplet på Lk´s udemærket netværkshåndbog over deres lexcom produkserie:
http://www.lk.dk/public/download/Håndbog/LexComBog.pdf

Men nu er det jo ikke sådan noget man går og måler når man trækker kabler.
Det er mere tanken, om ikke at skade kablerne og skarpe buk.

> Jeg kan give dig ret i at det ville være smart med både RJ11 og RJ45,

Det var nu ikke det jeg sagde, RJ45 til det hele. Men i privatbeboelse er
det måske ikke altid smart.. så her vil man jo nok forsat benytte de
installerede telefonstik.

> [...]
> huset, dvs. 50 mm på alle indervægge, så der bliver lavet kanaler som det
> hele vil løbe i antenne, telefon og netværk.

Kanaler? går ud fra at du skal have langt 50mm isolering og så gips? Så
trækker du selvfølgelig kablerne bag gipsen. Rør op til loftet er en god
ide´.
og så bruge forfradåser, de kan vist lige være med 5cm hulrum.
http://www1.lk.dk/katalog/tegninger/104d0142.gif

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-03-04 23:09

> Internet og printservere køre også data. men det er da rigtigt, at for at
> køre 100mbit kræves der ikke mere end cat5.

Det er jo privat, så det er jo ikke noget der trækker tænder ud, pt er vi
kun 2 puttere!

> [...]

> eksemplet på Lk´s udemærket netværkshåndbog over deres lexcom produkserie:

Ok, tak for det

> [...]
> ide´.
> og så bruge forfradåser, de kan vist lige være med 5cm hulrum.

Genau! Det er lige sådan jeg regner med at gøre det, kanalerne bliver noget
flexrør i 35 mm eller lign. så kan man altid trække noget nyt (hurtigere),
hvis det bliver nødvendigt.

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-03-04 22:28

> Ja se, det er udstyr til at lave pathkabel. til fast installation bruger
man
> netværksudtag, stivt installationskabel cat6 til ny fast installation og

> en købe sine pathkabler i byen.

Hold da kæft ja, jeg sider sgu da og sover

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-03-04 22:49

denne gang hvor vi tænker lidt over hvad det er vi skal lave:

Kabel:
ComPart (305 M) EIA/TIA-568 kategori 6 / Ikke afskærmet parsnoet (UTP) /
Uisoleret ledning / Uisoleret ledning
eller
RJ 45 UTP 305 meter uskærmet blød CAT5E kabel

Stik
Eks.
Fuga dataudtag T3 Stp/utp
LexCom 250 Konnekt.UTP Cat.6
+ RJ11 udtag
(Damn det er 150,- pr stik)

Stef

Fra : Arne Keller

Dato : 09-03-04 21:53

Stefan Jacobsen wrote:
> denne gang hvor vi tænker lidt over hvad det er vi skal lave:

Tænk lidt mere

> Kabel:
> ComPart (305 M) EIA/TIA-568 kategori 6 / Ikke afskærmet parsnoet (UTP) /

Dette siger ikke ret meget om kablet, bare at producenten påstår at det
er Cat6.

Find kabel af samme fabrikat som de udtag og patchkabler du vil bruge.

> RJ 45 UTP 305 meter uskærmet blød CAT5E kabel

Installer ikke Cat5E idag det er 10-12 år gammel teknik

> Stik
> Eks.
> Fuga dataudtag T3 Stp/utp
> LexCom 250 Konnekt.UTP Cat.6

Anvendt kun UTP kabler, udtag of patchkabler
Hvis du vil anvende LexCom udtag så anvend også LexCom kabel, ellers kan
du ikke forvente at få det til at fungere.

> + RJ11 udtag

Glem alt om RJ11

> (Damn det er 150,- pr stik)

Det er vel ca. prisen du kan købe 2 kvalitets Cat6 udtag for.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.