min hund er begyndt at nappe ???
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 08-03-04 08:05

ja der var episoden til jul hvor hun nappede min nevø i hånden fair
nok han stak finger i øjnene på hende ..... men så havde jeg hende på
besøg ved 2 familler for en 3 uger siden den første havde de mest krop
umulige unger man kan forestille sig ( børn af 2 teaputer som gik i
Natur børne have ) de skreg hver gang hunden nærmede sig eller de
kunne se den så hun var i snor hele tiden.
nå så aflagde jeg vesit ved nogen andre med normale og sunde børn -
hvor den lille på 3 år havde sådan glædet sig til der skulle komme en
hund ..... jeg tænkte herligt hvad er det første køteren går hun nappe
hende i hånden :((( .....hun bider jo ikke men napper dvs hun sætter
ikke tændene i ....hun er sgu mærkelig enten så elsker hun folk eller
så hader hun dem ( meget lig sin ejer ) der er bare ikke noget system
i det .....????
--

Mv.
Bo M Mogensen

HP Holm Om mig selv :
Du er syg i hovedet, spørgsmålet er kun hvor syg?
2.)"Puha badder badder." Ejwind K.

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 08-03-04 12:15

Hej,

Bo M Mogensen <chokmah@spamcop.net> wrote in message news:<b77d4d2ff426e188026e2d1a12b21e92@news.teranews.com>...
> [...]
> hund ..... jeg tænkte herligt hvad er det første køteren går hun nappe
> hende i hånden :((( .....hun bider jo ikke men napper dvs hun sætter

min hanhund på 2 år kan godt finde på at nappe mig kærligt i hånden,
og der er intet ondskabsfuldt i det.
Hvis du målrettet vil træne din hund til at kunne være sammen med
børn, så tror jeg måske du skal starte med lidt større børn, som er
hundevante? Måske synes din hund at det er lidt for spændende med små
børns hænder, der ofte bevæger sig hurtigt og uforudsigeligt = kan
tænde hundens drifter. Start med nogle børn, som du kender og ved at
de ikke vil blive bange for hunden. Sørg for at du selv er der til at
skride ind, hvis noget tegner til at gå galt. For at kunne finde ud af
hvad der er på spil, må du aflæse din hunds signaler. Virker den til
at være bange for børn, eller er det et forsøg på at lege med børnene
at den napper? Hvad med kropsholdningen -høj eller lav. Rejste børster
o.lign.?
Jeg har iøvrigt en tæve en 5 1/2 som ikke er ret begejstret for børn,
men jeg kan da tydeligt se forskel på hvem hun gider at "snakke" med.
Børn, der har fået lært hvordan man skal opføre sig overfor en hund,
og derved ikke presser hunden til noget den ikke vil, vil min tæve
faktisk godt "snakke" med. Helt små børn, som er voldsomme og braser
hen imod hende, løber hun væk fra, og man skal jo huske på at hvis
forholdene ikke er til at hunden kan løbe væk fra barnet, kan den føle
sig så presset at den bider.

Mvh.
Mette

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-03-04 15:32

"Mette N. S?rensen" <mealbas@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> hen imod hende, løber hun væk fra, og man skal jo huske på at hvis
> forholdene ikke er til at hunden kan løbe væk fra barnet, kan den føle

Der er sikkert en masse rigtigt i det du skriver, men jeg vil nu alligevel
kommentere 2 ting.
Min hanhund vil også gerne have min og min kones hænder i munden, men den
gør det aldrig ved børnene. (tvilinger 7 år)
Og så lige en af mine kæpheste. Selvfølgelig er vi voksne mennesker
ansvarlige for at børn ikke gør noget ved hunden som den ikke kan lide, men
uanset hvad et barn gør så er det IKKE acceptabelt eller undskyldeligt hvis
hunden snapper efter/bider børn.

Peter

Fra : René Kofoed

Dato : 08-03-04 18:45

> [...]
men
> uanset hvad et barn gør så er det IKKE acceptabelt eller undskyldeligt

Hej Peter.
Jeg synes lige du skal finde den gamle tråd, og læse hvad der er sket.
Jeg har selv et lille barn på ca 6 mdr. og han vil ALDRIG få mulighed for,
at behandle mine hunde, på den måde som børn behandler Bo`s hund.
Det er min FORBANDEDE pligt som ANSVARLIG mor og hundeejer, at sørge for,
at disse ting ikke kan ske.
-Og hvis så uheldet er ude, med andres børn, og mine hunde, ja, så skal mine
hunde ikke have skæld ud, eller andet, hvis børnene selv har "bedt" om
det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ved desværre godt, at jeg er en af de eneste i NG, som har det på denne
måde, men min samvittighed er ren!!
Mvh Susanne.

Fra : Susanne Drews

Dato : 08-03-04 20:14

On Mon, 8 Mar 2004 18:44:41 +0100, "René Kofoed" <r-kofoed@image.dk>
wrote:

>Ved desværre godt, at jeg er en af de eneste i NG, som har det på denne
>måde, men min samvittighed er ren!!

Jeg kan trøste dig med, at vi i hvert fald er to! Som udganspunkt er
min lille hund ikke det mindste bidsk og kan godt lide børn. Men når
den gentagne gange har signaleret, at nu gider den ikke lege mere, og
ungen bliver ved og ved (jeg kan ikke holde øje med mine gæsters børn
hele tiden - det kan gæsterne åbenbart desværre heller ikke selv) - så
markerer den ved at snappe. Og det kunne jeg ikke drømme om at skælde
den ud for!

- En anden Susanne

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-03-04 10:20

"Susanne Drews" <igenia@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> hele tiden - det kan gæsterne åbenbart desværre heller ikke selv) - så
> markerer den ved at snappe. Og det kunne jeg ikke drømme om at skælde

og med den holdning kan jeg frygte at det uværgeligt vil gå galt en skønne
dag.

Peter

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-03-04 22:47

On Mon, 08 Mar 2004 20:13:47 +0100, Susanne Drews <igenia@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>hele tiden - det kan gæsterne åbenbart desværre heller ikke selv) - så
>markerer den ved at snappe. Og det kunne jeg ikke drømme om at skælde

jamen var det sgu bare det .... men min hund gik sgu direkte hænd til
poden og snappede hende i hånden .... det kunne have været leg ?
og fejlen er måske min - fra når jeg selv leger " wild " med hende så
"slås" vi om et af hendes bide dyr - hvor hun så napper mig i fingerne
det er nu skide sjov .

men PT er hun ved min søster der har 2 børn kommer jeg sgu da lige i
tanker om - hun har hende sammen med børnen de 3 uger hvor jeg er i
afrika ( igen ) .... der har ikke været noget hun sover inde ved
børnene om natten .....og ved min søsters mand om dagen ... så hun kan
altså godt opføre sig ordentligt sammen med børn .... jeg tror det
handler meget om vane / tryghed !!!!

ps beklager jeg skrev tidliger på dagen jeg ikke havde nogen børn at
øve på - det er jo noget sludder jeg ser bare ikke min søster så tit -
så jeg havde sgu da glemt hun har 2 børn ;)

Fra : x Vuf x

Dato : 08-03-04 20:45

Mon, 8 Mar 2004 18:44:41 +0100, René Kofoed wrote:

> [...]
>det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>Ved desværre godt, at jeg er en af de eneste i NG, som har det på denne

Nej det er du ikke, og min samvittighed er også ren!
Vi har pligt til at beskytte dyrene mod børns uforstand.
Små børn gør det jo ikke for at være onde, så derfor skal
vi være opmærksomme hele tiden.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet***@pc.dk fjern salamien

Dejlige Papillonhvalpe. 2 piger hvid/zobel.

Fra : fam. Ager

Dato : 08-03-04 21:10

"x Vuf x" <nospam@***sonpet.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg er også på holdet!. Jeg ville ønske at flere skoler og institutioner,
ville melde sig til det kanon gode tilbud, hvor en hundekyndig med hund
kommer og fortæller børnene, hvordan man opfører sig over for en hund. Barn
og hund, hedder det vist. Samt at alle forældre har pligt til at vise og
fortælle, hvordan man opfører sig. Det ville helt sikkert nedbringe de
årlige "bid statistikker".
Det var bare min mening,
mvh. marie.

---
T-man

Fra : Lene Hansen

Dato : 08-03-04 19:38

Nej, det er du ikke. For jeg er helt enig med dig. Hunde skal ikke bide, men
de kan også blive udsat for grimme ting som er ubehagelige for dem, og deres
eneste forsvar er altså at bide eller snappe. Hvis et andet menneske
overfalder os så slår vi jo også fra os - det tror jeg alle ville gøre.

Men det er ejerens pligt at sørge for at passe på både børn OG beskytte
hunden. Jeg har set med egne øjne hvor hårde børn kan være ved både hunde og
katte og det er synd at de skal være tvunget til at finde sig i den ofte
hårde medfart.

Lene

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-03-04 10:20

"Lene Hansen" <le_ha@newmail.dk> wrote in message
> [...]
> eneste forsvar er altså at bide eller snappe. Hvis et andet menneske
> overfalder os så slår vi jo også fra os - det tror jeg alle ville gøre.

Nej deres eneste forsvar er at gå væk fra truslen.
Og det er vi menneskers opgave at sørge for at hunden ikke bliver bragt i en
sådan situation

> Men det er ejerens pligt at sørge for at passe på både børn OG beskytte
> hunden.

Enig

Jeg har set med egne øjne hvor hårde børn kan være ved både hunde og
> katte og det er synd at de skal være tvunget til at finde sig i den ofte
> hårde medfart.

Det skal de heller ikke. For det første skal du sørge for at det ikke sker,
men hvis det alligevel sker, så skal hundne gå væk og ikke bide

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-03-04 10:18

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har selv et lille barn på ca 6 mdr. og han vil ALDRIG få mulighed for,
> at behandle mine hunde, på den måde som børn behandler Bo`s hund.

Så langt så godt

> Det er min FORBANDEDE pligt som ANSVARLIG mor og hundeejer, at sørge for,
> at disse ting ikke kan ske.

og vi er stadig enige

> -Og hvis så uheldet er ude, med andres børn, og mine hunde, ja, så skal
mine
> hunde ikke have skæld ud, eller andet, hvis børnene selv har "bedt" om
> det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men så gik det galt. For det første så kan man sige at HVIS uheldet er sket,
så har vi som hundeejere ikke løst vores opgave. Så i første omgang er det
jo os der er ansvarlige, men selvføgelig skal hunden da imho have skæld ud,
og hvis den i situationen har haft en mulighed for at gå, så vil det her i
huset betyde mere end skældud. Det er ikke tilgiveligt at en hund bider børn
eller voksne. Det er udgangspunktet. Der kan så selvfølgelig godt tænkes
ekstreme situationer hvor hunden ikke havde anden udvej, men dem har jeg
svært ved at forestille mig, hvis der er tale om en ansvarlig hundeejer.

> Ved desværre godt, at jeg er en af de eneste i NG, som har det på denne
> måde, men min samvittighed er ren!!

hmmm

Peter

Fra : Susanne Drews

Dato : 09-03-04 12:51

On Tue, 9 Mar 2004 10:17:32 +0100, "Peter K. Nielsen"
<peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

>"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message

>Så langt så godt

>og vi er stadig enige

>mine
>
>Men så gik det galt.

Jamen hvor galt er det nu egentlig lige gået? Jeg forudsætter
selvfølgelig, at hunden ikke har bidt barnet, men bare snappet for at
markere, at NU er det nok! .

Når jeg har gæster med mindre børn, gør jeg meget ud af at forklare
børnene, at når hunden f.eks. går hen i sin kurv, skal de lade den
være i fred. Men lystrer ungerne? Holder forældrene øje med deres
børn? (Begge spørgsmål var retoriske).

Selvfølgelig bliver barnet forskrækket og skal trøstes - men har
sandsynligvis også LÆRT, at man ikke bare kan blive ved og ved med at
rende efter "søde vovse", fordi man selv synes, det er sjovt, længe
efter, at hunden har signaleret, at den ikke længere ønsker at være
med. (Det par gange, min lille hund har markeret over for sådan et
barn, har den i øvrigt været mindst lige så ked af det som barnet -
jeg kunne ikke drømme om at skælde den ud i den situation).

> [...]
>og hvis den i situationen har haft en mulighed for at gå, så vil det her i

Det nytter altså ikke ret meget, at hunden kan "gå", når ungerne bare
stolprer bagefter. I det mest grelle tilfælde havde jeg såmænd lukket
hund, kurv og hele herligheden ind i et andet rum - jamen, så løb
(møg)ungen da bare derind også. Der er lidt for mange moderne børn,
der ikke forstår, at et nej er et nej, men tror, alting er noget, der
skal diskuteres med dem. Nå, det er vist en anden NG.... .

/Sus

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-03-04 19:45

> [...]
> børnene, at når hunden f.eks. går hen i sin kurv, skal de lade den
> være i fred. Men lystrer ungerne? Holder forældrene øje med deres

Ja det gør de i mit hus Men jeg ved også at jeg opfattes som et meget
konsekvent menneske, og jeg vil i den situation hvor de ikke vil høre tage
konsekvensen, og lukke hunden ud i et andet rum, og så efterfølgende ikke
invitere disse mennesker igen. Heldigvis har det aldrig været nødvendigt
fordi de mennesker jeg omgiver mig med er lige så ansvarlige som jeg er, og
dermed vil de naturligvis forstå at jeg mener det når jeg siger at hunden
skal have fred når den ligger i sin kurv

> [...]
> der ikke forstår, at et nej er et nej, men tror, alting er noget, der
> skal diskuteres med dem. Nå, det er vist en anden NG.... .

he he Nej SÅ let slipper du ikke. Hvis situationen er SÅ slem, så synes jeg
at du er i din gode ret til at tale med store bogstaver over for de børn.
Hvis deres forældre ikke kan foklare deres børn det, så må du jo gøre det.
Skulle det koste et venskab, så vil min holdning være at det venskab
alligevel ikke var så meget værd da i jo ikke kan have så meget tilfælles

Peter

Fra : Susanne Drews

Dato : 10-03-04 13:45

On Tue, 9 Mar 2004 19:45:03 +0100, "Peter K. Nielsen"
<peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

>he he Nej SÅ let slipper du ikke. Hvis situationen er SÅ slem, så synes jeg
>at du er i din gode ret til at tale med store bogstaver over for de børn.
Det gjorde jeg skam også - bare rolig .

>Hvis deres forældre ikke kan foklare deres børn det, så må du jo gøre det.
>Skulle det koste et venskab, så vil min holdning være at det venskab
>alligevel ikke var så meget værd da i jo ikke kan have så meget tilfælles
Lad mig nøjes med at sige, at vi i hvert fald ikke så særlig ens på
hverken børneopdragelse eller, hvem der bør holde øje med børn, de
selv har taget med i byen .

/Sus

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 10-03-04 17:19

> Det gjorde jeg skam også - bare rolig .

> Lad mig nøjes med at sige, at vi i hvert fald ikke så særlig ens på
> hverken børneopdragelse eller, hvem der bør holde øje med børn, de
> selv har taget med i byen .

jeg bemærker du skriver "så" i datid

Peter

Fra : Susanne Drews

Dato : 09-03-04 13:37

On Tue, 9 Mar 2004 10:17:32 +0100, "Peter K. Nielsen"
<peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

>Men så gik det galt.

Jamen, hvor "galt" er det egentlig gået? Jeg forudsætter naturligvis,
at hunden ikke bider barnet, men kun snapper for at markere, at NU er
det nok. Selvfølgelig bliver barnet forskrækket og skal trøstes - men
har forhåbentlig lært, at det er en dårlig idé at blive ved med at
rende efter "søde vovse", når den har signaleret, at det er slut! (Det
par gange det er sket her i huset, har hunden i øvrigt været mindst
lige så ked af det som barnet - jeg kunne ikke drømme om at føje spot
til skade ved at straffe den for at have handlet i nødværge).

>For det første så kan man sige at HVIS uheldet er sket,
>så har vi som hundeejere ikke løst vores opgave.

Når jeg har gæster med mindre børn, gør jeg meget ud af at forklare,
at når hunden f.eks. går hen i sin kurv, er det, fordi den ikke vil
lege mere, men være i fred. Respekterer (forstår) børnene det? Holder
forældrene øje med deres børn? Begge spørgsmål er desværre retoriske!

> [...]
>og hvis den i situationen har haft en mulighed for at gå, så vil det her i

Hvad nytter det, at hunden kan "gå", når barnet henrykt stolprer
bagefter uden, at forældrene griber ind? (Jeg er som værtinde afskåret
fra det - jeg er nemlig i gang med at tranchere en syv-personers
oksesteg ude i køkkenet). Jeg har sågalt haft lukket min hund inde i
et "frastødende lokale" for at forebygge problemet - nytter ikke - så
stolprer ungen da bare derind!

>Det er ikke tilgiveligt at en hund bider børn
>eller voksne. Det er udgangspunktet.

Så vidt jeg har forstået, snakker vi ikke om at BIDE, men kun om, at
hunden napper/snapper for i desperation at markere, at en grænse er
ved at blive overtrådt.

>Der kan så selvfølgelig godt tænkes
>ekstreme situationer hvor hunden ikke havde anden udvej, men dem har jeg
>svært ved at forestille mig, hvis der er tale om en ansvarlig hundeejer.

Jeg mener bestemt, jeg er en ansvarlig hundeejer, men jeg mener godt
nok, det ligger uden for mit hermed forbundne ansvarsområde, når andre
mennesker ikke lærer deres børn en hujende fis om, hvordan man omgås
levende dyr! Det skal min hund ikke straffes for, for den kan godt
findes ud af at omgås mennesker - det har jeg lært den. Men den skal
trods alt ikke finde sig i hvadsomhelst.

/Sus
(som beklager, hvis dette indlæg optræder i "halvanden udgave" for
nogen - der gik ged i noget citatklipning).

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-03-04 14:54

"Susanne Drews" <igenia@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 9 Mar 2004 10:17:32 +0100, "Peter K. Nielsen"
> <peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

Hej Sus

Har du overvejet at gøre noget ved dit " Frastødende " rum.
Det kunne være en af årsagerne, hvorfor vi har misforstået nogle af dine
indlæg. Så jeg tror du mente, at du lukkede din hund ind i et tilstødende
lokale. ...

Men du har så evigt ret denne gang. Men det har Bo nu fået svar på for
længe siden, men valgte at afspore tråden. Hunden havde på alle mulige
måder søgt hjælp alle de steder den havde at søge hjælp, men blev ignoreret,
for ikke at sige skældt ud.
Det endda, hvis jeg ikke husker helt galt, af op til flere, så da alle
flugtmuligheder var brugt op, snappede den. Så glem alt om at opdrage hans
hund, og opdrag ham i stedet. Det ville sikkert hjælpe bedre.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 09-03-04 17:31

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
> situationer hvor hunden ikke havde anden udvej, men dem har jeg svært
> ved at forestille mig, hvis der er tale om en ansvarlig hundeejer.

Jeg kan da godt forestille mig den situation hvor der pludselig står en
indbrudstyv i mit soveværelse, eller nogle personer prøver at lette mig
for min tegnebog, i den situation ville jeg synes at det var ok hvis Tyson bed.

/Jens

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-03-04 19:48

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> for min tegnebog, i den situation ville jeg synes at det var ok hvis Tyson

Det du taler om er noget helt andet. Vi talte om hunde der blev forulembet
af børn og ikke havde anden udvej end at bide.

Du taler om en person som hunden godt ved ikke har din tilladelse til at
være hvor han er, men selv i den situation må han ikke gøre noget FØR du
giver besked

Peter

Fra : Pwh

Dato : 09-03-04 20:06

Peter K. Nielsen wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Det du taler om er noget helt andet. Vi talte om hunde der blev
> forulembet af børn og ikke havde anden udvej end at bide.

Det er jeg godt klar over, jeg fik bare den fejlagtige opfattelse at du
generelt mente at hunde ikke måtte bide mennesker.
Derfor nævnte jeg et par eksempler hvor Tyson godt måtte bide løs.

> Du taler om en person som hunden godt ved ikke har din tilladelse til
> at være hvor han er, men selv i den situation må han ikke gøre noget
> FØR du giver besked

Helt enig, jeg håber og tror heller aldrig at jeg kommer i den situation
hvor det bliver nøvendigt for Tyson at bide. Man skal da værer mere end
dum for at gå til angreb hvis der står en stor gøende hund med alle bisserne fremme

/Jens

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-03-04 18:14

wrote:

>-Og hvis så uheldet er ude, med andres børn, og mine hunde, ja, så skal mine
>hunde ikke have skæld ud, eller andet, hvis børnene selv har "bedt" om
>det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

det fik hun heller ikke jeg tog hende i snor resten af min tid der !

Fra : René Kofoed

Dato : 10-03-04 21:32

">
> det fik hun heller ikke jeg tog hende i snor resten af min tid der !
>
> --
>
> Mv.
> Bo M Mogensen

Hej Bo.
Rart at høre, at du denne her gang, passer på din hund.
Det lyder som om, at hun ikke kan lide børn længere !?!
Mvh Susanne.

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 14-03-04 14:10

> [...]
"bedt" om
> det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
> Ved desværre godt, at jeg er en af de eneste i NG, som har det på

Hej Susanne
du er er bestemt ikke den eneste med den holdning .. mine hunde har
aldrig snappet efter et barn .. men jeg har også formået at beskytte
dem mod grove børn .. og lært mine egne nu voksne unger .. da de var
små .. hvordan man omgås en hund .. ... det er som ansvarlig
hundeejer et must at man er parat til til hver en tid at beskytte
vovse mod ting der kan sætte dens blod i kog og være årsag til
uheldige handlinger .. ..
hejhils fra Ami

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-03-04 18:12

On 8 Mar 2004 03:15:23 -0800, mealbas@hotmail.com (Mette N. S?rensen)
wrote:

Hej :)

>min hanhund på 2 år kan godt finde på at nappe mig kærligt i hånden,
>og der er intet ondskabsfuldt i det.

Nahh det er der bestemt heller ikke i min jeg har aldrig set hende
gøre en levende skabning fortræd ..... selv fuglene fanger hun i
luften og slipper dem igen -
( jeg har parakit )

> [...]
>de ikke vil blive bange for hunden. Sørg for at du selv er der til at
>skride ind, hvis noget tegner til at gå galt.

Hmm ja men nu omgåes jeg ikke så tit små børn - jeg har ikke nogen at
træne med .... det fandens ved det er hun PLEJEDE at være meget go ved
børn men så havde jeg et døgn med nogen krop umulige unger også kom
det så bagefter da jeg besøgte nogena andre med små børn !

> [...]
>at være bange for børn, eller er det et forsøg på at lege med børnene
>at den napper? Hvad med kropsholdningen -høj eller lav. Rejste børster

ja nu har hun ingen hård .... men hun ja det var nærmst som hun
prøvede at finde en plads i hirakiet i hus holdet

> [...]
>hen imod hende, løber hun væk fra, og man skal jo huske på at hvis
>forholdene ikke er til at hunden kan løbe væk fra barnet, kan den føle

Hmm jaeeee.....jeg tænker lige over det ....

Fra : AA

Dato : 09-03-04 21:04

Kender problemet, jeg har gjort det at min hvalp (15 uger) har lært alt
grundlæggende i lydighedstræning (JA/NEJ kombi 3 etc) han har også lært at
man ikke må bide i andre end mig - når vi leger får jeg da også rifter etc
af hans hvalpetænder - men jeg har valgt at det må han godt når vi leger -
men andre er det NEJ til når han "snapper" - det har han nu forstået
fuldstændigt - bideleg=flokføreren ellers ikke.