foder
Fra : Ole jensen

Dato : 07-03-04 16:20

Hej

Er der slet ikke nogle der laver fiskefoder selv ?

her tænker jeg at mange Malawi/Tanganyika cichlider der nok kunne
klare at få lidt mere grønfoder end bare de alger der kommer med
tiden.

Grønfoder
Bruger selv denne opskrift

ca 300 gr. oksehjerte
ca 300 gr. cyldop
ca 300 gr. dafnier
ca 250 gr. spinat
ca 250 gr. ærter
ca 200 gr. Røde myg
ca 200 gr. broccoli

Med Venlig Hilsen
Ole jensen

Fra : Mikael Knop

Dato : 07-03-04 18:19

Ole jensen wrote:
> ca 300 gr. oksehjerte
> ca 300 gr. cyldop
> ca 300 gr. dafnier
> ca 250 gr. spinat
> ca 250 gr. ærter
> ca 200 gr. Røde myg
> ca 200 gr. broccoli

Hvis jeg var dig, ville jeg nok ikke bruge oksehjerte og røde myg. De røde
myg frarådes generelt til malawicichlider pga. at de som regel klækkes i
forurenet vand og har tendens til at kunne forårsage bugvattersot.
Oksehjerte indeholder en del animalsk fedt som malawi cichlider vist ikke
kan omsætte.
Personligt laver jeg det af hele skalrejer og ærter eller spinat i lige
dele. Hertil kommer så lidt ren spirulina og multivitamin.
En søgning på "rejemix" eller "shrimp mix" skulle kunne finde en del
opskrifter til dig.
MVH Mikael

Fra : Ole jensen

Dato : 07-03-04 22:09

On Sun, 7 Mar 2004 18:19:14 +0100, "Mikael Knop"
<dsl128833@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>dele. Hertil kommer så lidt ren spirulina og multivitamin.
>En søgning på "rejemix" eller "shrimp mix" skulle kunne finde en del

Hej Mikael

Ved du hvor man kan købe spirulina henne her i københavn eller et sted
på nette ?
skal det være nogle bestemt multivitamin man skal bruge ?

Med venlig hilsen
Ole jensen

Fra : Mikael Knop

Dato : 08-03-04 05:58

Ole jensen wrote:
> Ved du hvor man kan købe spirulina henne her i københavn eller et sted
> på nette ?

Ikke med sikkerhed, nej. Men velassorterede akvariehandler burde have det.
Ellers mener jeg at Avifauna har det og de sender gerne. Alternativt kan du
prøve i en helsekost forretning. Her kan du også finde agar agar, som er en
algebaseret gelatine. Den skulle være bedre at bruge end alm. gelatine som
er baseret på svinefedt.

> skal det være nogle bestemt multivitamin man skal bruge ?

Næeh. Jeg plejer at bruge Poly Multivitamin fra Jungle Trade, samme firma
som også laver Poly plet og Poly fungus. Hvis en akvariehandel ellers fører
de mediciner, burde de også kunne få multivitamin hjem.

MVH Mikael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-03-04 09:58

"Ole jensen" <obj94@hotmail.com> wrote in message

> skal det være nogle bestemt multivitamin man skal bruge ?

Brug ganske alm. multitabs fra dit lokale supermarked - de er meget
billigere, og som regel meget friskere end akv.-udgaverne, der ofte har
stået meget længe siden fabrikationsdatoen.

vh
Jan

Fra : Plesner

Dato : 08-03-04 14:50

> Ved du hvor man kan købe spirulina henne her i københavn eller et sted
> på nette ?

Jeg plejer at kunne få det hos Akvarie West på Sønder Boulevard - men jeg
har også set det i ZooZity.

> skal det være nogle bestemt multivitamin man skal bruge ?

Jeg plejer at bruge samme slags, som man bruger til krybdyr og padder.
Forskellen på deres og vores vitaminer er bl.a., at vi bruger D2 vitamin
til de ting, som de bruger D3 vitamin. Disse to vitaminer spiller en vigtig
rolle i forbindelse med opbygningen af knogler, hvis jeg ikke husker helt
galt. Derfor er 'menneskevitaminer' ikke 100 % optimale til fisk.

plesner