Mainboards med support for SATA raid 10?
Fra : Anders

Dato : 06-03-04 19:31

Da jeg mangler såvel diske og processorer (2*P3 socket 370 hvis nogen har et
godt tilbud til min PC er det vist tid til en upgrade... Jeg har kigget
lidt på raid-kort, men jeg vil ikke købe diske til både raid5 og system. Og
uden at have prøvet tror jeg ikke det er en god ide at køre det hele på
raid5 pga. den ringe skrivehastighed.

Det ender derfor nok i en raid 1+0 - så jeg søger et mainboard med support
fra dette. Dem er der ikke mange af! Jeg her kun fundet:

Intel S875WP1LX - et serverboard med få PCI-slots
Abit IC7-Max3 - fint board, men desværre med en masse blæsere på...

Er der nogen der er stødt på andre? (Fatter ikke at fx. Asus P4C800/P4P800-E
Deluxe ikke har en 4 ports controller Eller nogen der kan sige noget om
støjniveauet på Abit'et?

Takker,
Anders

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-03-04 20:01

In article <c2d5b5$q09$1@sunsite.dk>, Anders wrote:
> [...]
>
> Det ender derfor nok i en raid 1+0 - så jeg søger et mainboard med support
> fra dette. Dem er der ikke mange af! Jeg her kun fundet:

Du er vel klar over, at den RAID software der er i Windows XP
er hurtigere end den der er i chippen på bundkortet ?

Bundkort RAID kontrollere er ikke ret forskellige fra software
RAID. Æder CPU, æder unødig RAM - dvs både styresystemet og RAID
controlleren har en diskbuffer i "Shared" RAM.

Så gå efter rent software-RAID eller en rigtig RAID controller
med en ordenlig spand RAM.

Fra : Anders

Dato : 06-03-04 20:30

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
Og

> Du er vel klar over, at den RAID software der er i Windows XP
> er hurtigere end den der er i chippen på bundkortet ?

Det ændrer vel ikke ved at man skal bruge 4 porte... Er dog lidt i tvivl om
det kører ok med 2*2 porte (på forskellige controllere).

Jeg er bare lidt utryg ved at lade Micro$soft styre mine HDs suverænt... For
hvad sker der når nu styresystemet går ned?

> [...]
> controlleren har en diskbuffer i "Shared" RAM.
> Så gå efter rent software-RAID eller en rigtig RAID controller

Jeg kan ikke se at Raid 0/1/10 skulle kræve noget i ram/cpu? Der skal jo
ikke regnes som i raid5...

Mvh.
Anders

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-03-04 20:46

In article <c2d8oh$frj$1@sunsite.dk>, Anders wrote:

> Det ændrer vel ikke ved at man skal bruge 4 porte... Er dog lidt i tvivl om
> det kører ok med 2*2 porte (på forskellige controllere).

Enig. Hvis du vil have 4 diske skal du bruge 4 porte.
Da det er IDE / ATA du bruger, så er flere controllere bedre.
Så kan du have færrest mulige slave-diske, og fuld båndbredde
på hver controller.

> Jeg er bare lidt utryg ved at lade Micro$soft styre mine HDs suverænt... For
> hvad sker der når nu styresystemet går ned?

Dvs du stoler mere på en skoddriver på et bundkort ? Historisk
har disse også haft en masse problemer.

> Jeg kan ikke se at Raid 0/1/10 skulle kræve noget i ram/cpu? Der skal jo
> ikke regnes som i raid5...

Den indbyggede RAID på bundkortet har ikke megen saft og kraft selv,
men med RAID 0+1 (mirroring / striping) skulle det ikke betyde noget.
Så har du alene problemet med shared memory.

Fra : Anders

Dato : 06-03-04 21:22

> Enig. Hvis du vil have 4 diske skal du bruge 4 porte.
> Da det er IDE / ATA du bruger, så er flere controllere bedre.

Det er SATA jeg stiler efter (ikke at jeg får noget ud af det hvis ikke
controlleren understøtter hotswap). Så der er det så let: 1 controller = 1
disk =)

For

> Dvs du stoler mere på en skoddriver på et bundkort ? Historisk
> har disse også haft en masse problemer.

Hmm. Jeg ville helst formulere det således:
Jeg stoler mere på en (lille) firmware end et stort styresystem

> Den indbyggede RAID på bundkortet har ikke megen saft og kraft selv,
> men med RAID 0+1 (mirroring / striping) skulle det ikke betyde noget.
> Så har du alene problemet med shared memory.

Diskbufferen ligger jo under alle omstændigheder i memory og harddiske. Jeg
kan ikke se grund til at en dum controller skulle allokere ekstra plads?

Mvh.
Anders

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-03-04 21:40

In article <c2dbrb$ffo$1@sunsite.dk>, Anders wrote:

> Diskbufferen ligger jo under alle omstændigheder i memory og harddiske. Jeg
> kan ikke se grund til at en dum controller skulle allokere ekstra plads?

Når et program i Windows skriver noget til disk, så bliver det
lagret i en buffer. Denne buffer beder man så på et tidspunkt
diskcontrolleren (i dette tilfælde RAID controlleren) om at skrive.

Jeg er overbevist om, at det så er diskcontrollerens opgave at
sørge for at denne del af hukommelsen så kan frigøres til andre
formål, eksempelvis ved at kopiere den.

En fornuftig RAID controller vil have en buffer på mange
sektorer, så den kan om-arrangere i hvilken rækkefølge
sketorer skrives for at mindske søgning på disken.

Det er sådan en SCSI disk virker.

Fra : Peter Pan

Dato : 07-03-04 01:27

meddelelse news:slrnc4k80r.1qq.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Du er vel klar over, at den RAID software der er i Windows XP
> er hurtigere end den der er i chippen på bundkortet ?

Så er problemmet bare at Windows XP ikke understøtter raid 1, 0+1 eller raid
5. Kost sagt understøtter XP kun raid 0.

Man skal op i server versioner af MS's OS'er for at få noget der kan klare
diskfejl. (NT4 server, win2000 server, win2003 server) Win2000 Prof og XP
home/prof understøtter kun raid 0.

Iøvrigt sluger software raid meget mere cpu kraft end hardware raid, også
selvom hardware raid controlleren benytter sig lidt af cpu'en.

Mvh
Anders