Fiskene dør....
Fra : filbert

Dato : 06-03-04 19:01

Hej alle...

Jeg har overtaget et akvarie fra min søster, og startede med at rense det
godt af i koldt vand, da der var en del grønne alger på glasset.
Det var tomt da jeg fik det.
Det er et akvarie på 55-60 liter, og jeg har købt:
10 Neon fisk
10 Zebra fisk
4 orange Plattyer
2 Panzer maller
2 Andre bundmaller, kan ikke huske navnet på dem.
og så har vi fået 12 Gubbier.

Vandet har stået i godt 10 dage med planter og pumpe, termostat osv. inden
fiskene blev købt.

Jeg har en temperatur i akvariet på 27-30 grader.

MEN mine fisk er nu begyndt at dø for mig.
Der er ingen hvide pletter på dem, men det starter med at de "hænger" i
akvariet, de ligge nærmest lodret, og daler så ned mod bunden, hvor de så
atter kæmper sig op til overfladen, for blot igen at dale ned.
Her kan de så ligge og kvabbe i et par dage inden de dør...
Er der nogen der har et bud på hvad der er galt?

Mvh.
Thorleif Olesen

Fra : Lars Stigaard

Dato : 06-03-04 20:02

Hej
Mit forslag er skift 50 % af vandet og det vand du putter skal ikke være
mere end 25 C. Der er ingen grund til at dit varmelegme skal stå på mere end
22-23 C.

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Lars Stigaard

Dato : 06-03-04 20:10

Btw. din tank er efter min mening "noget" overbefolket. eks går der i min
tandkarpetank på 128 L 22 fisk ( molly, sværdager, platty og 2 stk
sugemaller)
--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 06-03-04 20:11

Jeg tror du har smidt alt for mange fisk i på en gang..
En tommelfinger regl siger 1 cm fisk pr. liter. Og så lidt fisk i ad gangen
over nogle uger,, Hvis man kommer så mange fisk i et helt nyt akvarie på en
gang, har akvariet ikke muligehed for at komme i balance.

40 fisk er alt for mange fisk til et 50 liters akvariun..

Men prøv at skifte vand tit og ofte..

MVH
Kasper

P.S. Det skal lige siges at, jeg er helt ny akvarist, så det kan godt være
jeg ikke helt har det rette viden,, men så er der nok nogen der kan rette
mig..

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-04 20:53

Kasper Malmberg skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

> P.S. Det skal lige siges at, jeg er helt ny akvarist, så det kan godt
> være jeg ikke helt har det rette viden,, men så er der nok nogen der

Der er intet at rette - du har helt ret

Alt for mange fisk i et for lille akvarium.

For mange fisk i på en gang - man starter normalt med få fisk - og
kommer så flere i efterhånden.

Sammen med for høj temperatur - 24 grader er mere passende.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Slumfret

Dato : 09-03-04 12:26

Hej

Jeg er godt nok ikke det helt store akvarie-orakel... men lidt ved jeg
da:
Alt alt alt for mange fisk....sørgeligt men måske godt nok at et par
eller 10 af fiskene dør...

Hvad med ilt er der nok af det - når fisk hænger i vandoverfladen kan
det ofte skyldes iltmangel, har jeg hørt fra pålidelig kilde; jeg har
nemlig været gennem samme krise engang - med et ny-opstartet akvarie,
der går jo altid lidt tid inden der kommer rigtig balance i systemet.

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal sige til det der med en masse
vandskift - det stresser jo fiskene temmelig meget: Tag fx. ned i din
dyrehandel og køb nogle strips til at måle ph-værdi og nitrat indhold
i vandet - så kan du måske finde ud af hvad det er du mangler og hvor
tit du bør skifte vand - den der med 1/3-del hver 3. uge holder ikke
altid, hvis balancen er god er der jo ingen grund til unødigt at
stresse alle de nye fisk

Fat mod - når først balancen er der, så går det næsten af sig selv.

Held og lykke.

Slumfret