MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Nostalgi
Fra : Peter Hansen

Dato : 06-03-04 16:14

Hej til gruppen.

Har på en gammel Tulip 486 sat et Cdrom drev på. Jeg kører Win 3,11 på den
men kan ikke huske den linie jeg skal sætte ind i Autoexec.bat for at drevet
bliver fundet.

Har skrevet C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:123
men det ser ikke ud til at virke.

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe

Peter

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-03-04 16:31

"Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har skrevet C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:123
> men det ser ikke ud til at virke.
>
> Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe

Du mangler lige en linie i config.sys, der starter en driver til CD'en.
Du kan måske finde en driver til dit drev hos producenten - ellers
må du lede lidt efter en generisk dos-driver. Og de findes - har
selv brugt dem - engang

Men læs lige teksten til driveren ordentligt igennem - der kan let
være flere parametre, du skal vælge, for at drevet virker.
Hvi du er lidt ihærdig kan du finde en komplet "pakke" - der selv
installerer en *.sys driver for dig.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-03-04 16:44

Hej Peter Hansen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg kører Win 3,11 på den men kan ikke huske den linie jeg skal
> sætte ind i Autoexec.bat for at drevet bliver fundet.
>
> Har skrevet C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:123
> men det ser ikke ud til at virke.

Som Jesper skriver, skal du lige have indlæst driveren i Config.sys.

Hvis det stadig driller, eller du ikke lige kan huske linjen i
Config.sys, ser min (Win98 SE, men princippet er det samme) sådan ud:

C:\CDROMDRV\ATAPICD.SYS /D:CD003

Og i Autoexec.bat:
C:\CDROMDRV\MSCDEX /V /D:CD003 /M:10

Stierne skal du selvfølgelig rette, så de peger på filerne på egen pc.
Driveren hér (ATAPICD.SYS) er blot en tilfældig. Tilsyladende kan stort
set alle anvendes. Fx er mit cd-drev Pioneer, men da den medfølgende
driver ikke fungerer spor anderledes end den anførte "standarddriver",
har jeg brugt det aldrig fejlagtige princip: Den der fylder mindst er
selvfølgelig bedst

Tag evt. en kigger på <http://www.computerhope.com/mscdex.htm>, hvor
hele balladen er forklaret inkl. eksempler - også mht. Config.sys-
linjen etc.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm