MS Windows
briani 27239
Lukke windows med én knap
Fra : Bach|DK|

Dato : 06-03-04 11:21

Hvordan er det nu man laver en genvej/knap på skrivebordet, som lukker
computeren ned, eller sætte den i standby? Jeg ved man kunne gøre det
med 98, men virker det også med XP?

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 06-03-04 11:45

Bach|DK|, du skrev:

> Hvordan er det nu man laver en genvej/knap på skrivebordet, som lukker
> computeren ned, eller sætte den i standby?

Skriv shutdown i kommandoprompten og se de forskellige muligheder.

--
Henrik

Fra : Bach|DK|

Dato : 06-03-04 11:49

> Skriv shutdown i kommandoprompten og se de forskellige muligheder.

Ja, det er fint men hvordan laver jeg genvejen. Skal man ikke henvise
til en eller anden dll fil?

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : ///JJ

Dato : 06-03-04 11:52

"Bach|DK|" <post@NOSPAMPLEASEm-b-f.dk> wrote in message

> Ja, det er fint men hvordan laver jeg genvejen. Skal man ikke henvise
> til en eller anden dll fil?

Joeh, det er vist nok også en mulighed, men du kan bare lave en bat-fil,
indeholdende kommandoen "shutdown" og evt parametre. Dobbeltklik på filen
når du vil slukke.

Jeg forstår ikke helt formålet dog - er det nemmere at dobbeltklikke på et
ikon, end at sige

Fra : ///JJ

Dato : 06-03-04 12:04

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> når du vil slukke.
>
> Jeg forstår ikke helt formålet dog - er det nemmere at dobbeltklikke på et

.... (kom til at sende for tidligt)....

"start - shutdown - shutdown"

I øvrigt virker den fysiske tænd/sluk knap i de fleste moderne pc'ere
glimrende som turbo-shutdown - bare giv den et enkelt kort tryk. Det sker
dog nogle gange at det går "lidt" for stærkt og wallpaper'et bliver
erstattet med en fejl fra Active Desktop, men det kurere med et klik på en
knap på desktop'en.

mvh
///JJ

Fra : Bach|DK|

Dato : 06-03-04 12:13

> ... (kom til at sende for tidligt)....
>
> "start - shutdown - shutdown"

Man kunne jo ligge genvejen under quicklaunch så er en nedlukning kun 1
tryk væk

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 06-03-04 11:56

"Bach|DK|" <post@NOSPAMPLEASEm-b-f.dk> wrote in message

> Ja, det er fint men hvordan laver jeg genvejen.

Lav en genvej med denne sti..

C:\Windows\system32\shutdown.exe -t 1 -r (for at genstarte efter 1
sekund)
C:\Windows\system32\shutdown.exe -t 1 -s (for at slukke efter 1 sekund)

Carsten

Fra : Bach|DK|

Dato : 06-03-04 12:14

> C:\Windows\system32\shutdown.exe -t 1 -s (for at slukke efter 1
> sekund)

Øv, det er kun shutdown og ikke poweroff åbenbart. Får den der skærm
hvor der står du nu kan slukke din computer.

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Leony

Dato : 06-03-04 14:21

In news:c2cb32$vf4$1@news.net.uni-c.dk,
Bach|DK| <post@NOSPAMPLEASEm-b-f.dk> typed:

> Øv, det er kun shutdown og ikke poweroff åbenbart. Får den der skærm
> hvor der står du nu kan slukke din computer.

En kendt fejl med XP's shutdown.exe.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-03-04 14:34

///JJ skrev:

> I øvrigt virker den fysiske tænd/sluk knap i de fleste moderne
> pc'ere glimrende som turbo-shutdown - bare giv den et enkelt
> kort tryk.

Ja og det samme er tilfældet med den sleep-knap, som de fleste
nyere tastaturer er udstyret med. Knappens funktion kan styres
inde fra Control Panel > Power Options > Advanced.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bach|DK|

Dato : 06-03-04 17:43

> Ja og det samme er tilfældet med den sleep-knap, som de fleste
> nyere tastaturer er udstyret med. Knappens funktion kan styres
> inde fra Control Panel > Power Options > Advanced.

Desværre; så kan min sleep knap på tastaturet ikke bruges til at slukke
computeren med, ellers havde jeg jo gjort det. Den kan kun gå i stand by
(det er jo kun en sleep knap så det er meget logisk).

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-03-04 18:30

Bach|DK| skrev:

> [...]
> at slukke computeren med, ellers havde jeg jo gjort det. Den
> kan kun gå i stand by (det er jo kun en sleep knap så det er

Og det er du 100 % sikker på?
Både Win2000 og XP giver mulighed for at ændre sleep-knappens
funktion. Jeg kan f.eks. bestemme, om min sleep-knap skal slukke
computeren, stille computeren i standby (eller dvale, hvis jeg
havde dvale slået til), spørge mig om hvad jeg ønsker eller gøre
ingenting og det samme er tilfældet med power-knappen på PC'ens
front. Det er indbygget i styresystemet og er altså ikke en
speciel funktion, som man kun får med en speciel tastaturdriver.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bach|DK|

Dato : 06-03-04 20:41

> [...]
> front. Det er indbygget i styresystemet og er altså ikke en
> speciel funktion, som man kun får med en speciel tastaturdriver.

Som sagt så har ja alle de muligheder du nævner, men når jeg trykker på
knappen, så går den alligevel i standby istedet for at lukke computeren.
Hvorfor ved jeg ikke. Det ER tastaturet, for med mit gamle tastatur
virker det fint nok :)

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Leony

Dato : 06-03-04 14:19

In news:c2c7vv$uh0$1@news.net.uni-c.dk,
> [...]

> Hvordan er det nu man laver en genvej/knap på skrivebordet, som lukker
> computeren ned, eller sætte den i standby? Jeg ved man kunne gøre det

Du kan gøre det med Budja's lille program - Shutdown.exe:
http://www.budja.com/shutdown/
Læs instrukser - link findes øverst på siden. Hvor der også er eksempler
på forskellige handlinger programmet kan udføre.

Fra : LarsS

Dato : 06-03-04 16:04

> Du kan gøre det med Budja's lille program [cut]

eller med program fra http://www.fauland.com/
(glimrende til f.eks. keyboard-tast, osse fordi der
er fortrydelse...)

/LarS

Fra : Bach|DK|

Dato : 06-03-04 18:01

> eller med program fra http://www.fauland.com/
> (glimrende til f.eks. keyboard-tast, osse fordi der
> er fortrydelse...)

Tak for det lille program. Det vil jeg bruge.

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Bjarnep

Dato : 06-03-04 16:41

"Bach|DK|" <post@NOSPAMPLEASEm-b-f.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det nu man laver en genvej/knap på skrivebordet, som lukker
> computeren ned, eller sætte den i standby? Jeg ved man kunne gøre det
> med 98, men virker det også med XP?
Kan simpelthen ikke styre min nysgerrighed mere,
jeg må spørge hvad formålet dog kan være
Bjarnep

Fra : Bach|DK|

Dato : 06-03-04 17:56

> Kan simpelthen ikke styre min nysgerrighed mere,
> jeg må spørge hvad formålet dog kan være

Bare sådan "lidt for sjov" lir. Ikke andet såmen.

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 06-03-04 17:02

Bjarnep, du skrev:

> Kan simpelthen ikke styre min nysgerrighed mere,
> jeg må spørge hvad formålet dog kan være

At det går lynhurtigt, når man lukker sin PC.

--
Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-03-04 16:52

In article <06.03.2004.17.02.02_dk.edb.system.ms-
windows_@hkh.dyndns.dk>, henrik-k-hansen@despammed.com says...

> At det går lynhurtigt, når man lukker sin PC.

Men det gør man jo aldrig...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen