MS Windows
briani 27239
Slette temp-filer?
Fra : SuSanne

Dato : 06-03-04 10:31

Må man slette de filer, der ligger i C:\WINDOWS\TEMP ?
(Win98se)

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-03-04 10:52

"SuSanne" <sus@nne.vindinggaard.dk> skrev i en meddelelse

> Må man slette de filer, der ligger i C:\WINDOWS\TEMP ?
> (Win98se)

ja

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Gitte Nielsen

Dato : 06-03-04 10:53

Hej Susanne

Ja, det må du gerne, det er kun nogle filer som programmerne ligger der
midlertidigt.
Det er ikke sikkert du kan slette dem alle, der kan være åbne programmer som
bruger nogle af dem.
Men ellers sker der intet ved at slette dem.

Mvh
Gitte

Fra : SuSanne

Dato : 06-03-04 13:02

Tak for svar til både dig og Michael. Jeg vover så pelsen, da der ligger
rigtig mange MB og fylder både der og i undermapperne.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-03-04 13:15

> Tak for svar til både dig og Michael.

Velbekomme SUSanne.

>Jeg vover så pelsen, da der ligger rigtig mange MB og fylder
>både der og i undermapperne.

Der er ingen risiko ved det, som Gitte er inde på
enkelte filer, får du muligvis ikke lov at slette, da de
er i brug.

Hvis jeg så kan lokke dig til at ændre din citat teknik,
har du redet min dag
prøv at se på http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Michael

Dato : 06-03-04 15:34

Du kan også få pc'en til at gøre det automatisk hver gang den startes.
Tilføj disse linjer til filen "autoexec.bat" - den ligger i C:\

deltree /y c:\windows\temp
md c:\windows\temp
set temp=c:\windows\temp
set tmp=c:\windows\temp

Du kan evt. indsætte linjerne således:
Klik Start -> Kør
Tast msconfig
Klik OK

Vælg fanen Autoexec.bat - og indsæt linjerne.

1. linje sletter hele temp-mappen, inkl. alle undermapper
2. linje opretter mappen igen
3. og 4. linje fortæller Windows, hvor de temporære filer skal placeres. Det
er typisk filer der bruges til under programinstallationer.

Hilsen Michael

Fra : SuSanne

Dato : 06-03-04 16:56

"Michael" <cybermike@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Hilsen Michael
>

> Det kan du tro, jeg vil få automatiseret nu, hvor jeg ved, at mapperne er
overflødige.
Tusind tak for en god vejledning til hvordan man gør.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : SuSanne

Dato : 06-03-04 17:27

> Det

> overflødige.
> Tusind tak for en god vejledning til hvordan man gør.
>
> Venlig hilsen
> Susanne
>
> *****
>Nå, det var vist lidt nemmere skrevet end gjort .... Kan jeg lukke
Autoexec.bat op med Notesblok - lægge de ekstra linier ind helt nede i
bunden af koderne, lukke ned og gemme, da jeg ikke ellers kan redigere
direkte i Autoexec.bat-filen? - Eller - hvis jeg bruger msconfig, hvordan
redigerer jeg så i den - Der er 6 "undermapper", hvor jeg er i tvivl om,
hvilken der skal bruges, men vælges "Rediger" fanebladet for en tilfældig af
disse, så er der kun mulighed for omdøbning af mappen, ikke for at ændre
ellers.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Michael

Dato : 06-03-04 18:58

> [...]
af
> disse, så er der kun mulighed for omdøbning af mappen, ikke for at ændre

Hej igen!

Ja - du kan sagtens åbne autoexec.bat i Notesblok. Det er ikke så afgørende
hvor i filen du tilføjer linjerne. Her kan du se min:

@echo off
Path = C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;
deltree /y c:\windows\temp
md c:\windows\temp
set temp=c:\windows\temp
set tmp=c:\windows\temp
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Det lader til at du kender til redigering med Notesblok. Det er også nemmere
end med Msconfig.

Held og lykke!

Hilsen Michael

PS: Hvis det kikser helt: så send din autoexec.bat til michael snabela
netsted punktum dk . Så returnerer jeg den i udfyldt stand

Fra : SuSanne

Dato : 07-03-04 09:16

Michael wrote:
> Ja - du kan sagtens åbne autoexec.bat i Notesblok. Det er ikke så
> afgørende hvor i filen du tilføjer linjerne.

Nu er linierne lagt ind med Notesblok - I Autoexec.bat-prompten ses dog kun
denne linie: C:\>set tmp=C:\windows\temp - er det mon korrekt, at de
resterende linier ikke skal kunne ses?

Tak for tilbud om at ændre den for mig, hvis det kikser.
Nu ser vi de næste dage, om det virker efter hensigten.

Venlig hilsen
Susanne

P.S.: Ja - Win 98SE

Fra : Michael

Dato : 07-03-04 10:03

> Nu er linierne lagt ind med Notesblok - I Autoexec.bat-prompten ses dog
kun
> denne linie: C:\>set tmp=C:\windows\temp - er det mon korrekt, at de
> resterende linier ikke skal kunne ses?

Hej Susanne!

Det kommer an på hvad du mener med "Autoexec.bat-prompten".
Jeg gætter på, at du er ude i DOS-prompten (den sorte kommandoskærm)
- og har tastet kommandoen 'set'. Den kommando bruges til at vise
hvilke såkaldte systemvariable der er oprettet.
DOS (styresystemet nedneunder Windows 98) returnerer
svaret "set tmp=C:\windows\temp".
Den burde også sige noget mere, bl.a. "set temp=C:\windows\temp"
(Bemærk det ekstra 'E' i 'temp').

Hvis du er inde og kigge i autoexec.bat - f.eks. v.h.a. Notesblok -
skulle den gerne indeholde de øvrige linjer + hvad der nu ellers var
i forvejen.

Som du i øvrigt sikkert har bemærket, er der her delte meninger om hvad der
er det rigtige at gøre. Som Winston bl.a. bemærker 06-03 kl. 20.42, kan
en automatisk sletning af temp-mappen medføre, at en ny programinstallation
ikke kan fuldføres - netop fordi programmet er afhængigt af en genstart
for at fuldføre installationen. Hvis det en dag skulle drille, kan man jo
blot
midlertidigt deaktivere den automatiske sletning. Efter endt installation
aktiveres den igen. Jeg kan dog kun mindes én gang i de mange år jeg har
nørdet rundt på pc'en at det var nødvendigt.

Tip til deaktivering: man kan fortælle autoexec.bat at den pågældende linje
blot er en 'bemærkning' med ordet "rem" - se eksemplet:

@echo off
Path = C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;
rem deltree /y c:\windows\temp
rem md c:\windows\temp
rem set temp=c:\windows\temp
rem set tmp=c:\windows\temp
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

'Rem' står for 'remark' (bemærkning). Derved opfattes linjen som tekst
- og ikke som en kommando der skal udføres.

En anden løsning kunne være, at springe linjerne over sådan:
@echo off
Path = C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;

goto next:

deltree /y c:\windows\temp
md c:\windows\temp
set temp=c:\windows\temp
set tmp=c:\windows\temp

:next

mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

1) Det er ikke nødvendigt med de tomme linjer - de er blot for at gøre det
tydeligt.
2) Bemærk kolonnet foran 'next'. 'Goto'-kommandoen fortæller, at den skal
springe hen til
den linje, der starter med :next.

God søndag!

Hilsen Michael

Fra : SuSanne

Dato : 07-03-04 17:35

> [...]
> svaret "set tmp=C:\windows\temp".
> Den burde også sige noget mere, bl.a. "set temp=C:\windows\temp"

***
Hej Michael,

Ja, jeg er inde i den sorte kommandoskærm (direkte i autoexec.bat-filen),
men der kan ikke skrives 'set' - eller noget andet (lukker op i fuld skærm
som Microsoft Windows Pop-up program support). Eneste mulighed er Ctrl.+C
for at komme ud af programmet. Der står ikke flere af de tilføjede linier
(kopieret og sat ind fra din mail), end den ene jeg har nævnt.
***

> Hvis du er inde og kigge i autoexec.bat - f.eks. v.h.a. Notesblok -
> skulle den gerne indeholde de øvrige linjer + hvad der nu ellers var
> i forvejen.

***
Ja, i Notesblok ses samtlige tilføjede linier + det andet.
***

> [...]
> programinstallation ikke kan fuldføres. Hvis det en dag skulle drille, kan
> man jo blot midlertidigt deaktivere den automatiske sletning.

Ja, jeg har noteret mig de problemer, det evt. kan give, og det må så blive
en opvejning af hvad, hver enkelt finder bedst.
Tak for dine udførlige tip til deaktivering, hvis der skulle blive brug for
det. De bliver gemt til lejligheden.

Hvad betyder koden "@echo off", den findes ikke i min version - burde den
det?

God søndag aften

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-03-04 19:17

Se inline.

On Sun, 7 Mar 2004 17:34:58 +0100, "SuSanne" <sus@nne.vindinggaard.dk>
wrote:

> [...]
>for at komme ud af programmet. Der står ikke flere af de tilføjede linier
>(kopieret og sat ind fra din mail), end den ene jeg har nævnt.

Aha. Du exekverer autoexec.bat. Det er ikke det samme som at åbne en
kommando prompt. Så længe den kører kan du naturligvis ikke skrive
noget. At du ikke ser andre linier er enten fordi de er scrollet af
skærmen, ikke echoes til skærmen eller ikke giver et output.

>***
>Ja, i Notesblok ses samtlige tilføjede linier + det andet.
>***

Så har du fået tilføjet dem.

>Hvad betyder koden "@echo off", den findes ikke i min version - burde den
>det?

Jo, den findes. Den har været med næsten helt fra dengang batch filer
blev opfundet.
echo off slår echo til skærmen fra bortset fra fejlmeddelelser og
prompts.
@ betyder at echo off heller ikke echoes til skærmen.

Fra : Michael

Dato : 08-03-04 23:39

> [...]
> noget. At du ikke ser andre linier er enten fordi de er scrollet af
> skærmen, ikke echoes til skærmen eller ikke giver et output.

Til Susanne!

Jeg kan se, at Jens Peter Carlsen allerede har givet et fyldestgørende
svar - håber du kan bruge det.
Jeg fik bare lige lyst til en praktisk tilføjelse. Du kunne jo prøve om det
virker ved at gøre følgende:

1) Kopiere et par tilfældige filer ind i mappen C:\WINDOWS\TEMP

2a) Genstarte pc'en
eller:
2b) Vælge Start -> Kør og taste C:\autoexec (man behøver ikke skrive
"autoexec.bat")
eller:
2c) Dobbelt klikke på "Autoexec.bat" via 'Denne Computer' eller 'Stifinder'

3) Hvis mappen herefter er tom - ja så har du gjort det rigtigt

Held & lykke,
hilsen Michael

Fra : SuSanne

Dato : 09-03-04 19:43

Michael wrote:

> [...]
> 'Stifinder'
>
> 3) Hvis mappen herefter er tom - ja så har du gjort det rigtigt

Hej Michael,

Det virker som det skal - mappen er tom efter genstart, og selvfølgelig er
det sådan det skal testes

Tak for alle gode svar og oplysninger.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : SuSanne

Dato : 09-03-04 19:28

Jens Peter Karlsen wrote:
> [...]
> noget. At du ikke ser andre linier er enten fordi de er scrollet af
> skærmen, ikke echoes til skærmen eller ikke giver et output.

Ja, Jens Peter, jeg eksekverer autoexec.bat (troede, at det også var en
prompt - beklager). Linierne må være scrollet af skærmen eller også er de
ikke echoet til skærmen - og jeg har ikke noget '@echo off' - heller ikke i
notesblok.

> [...]
> blev opfundet.
> echo off slår echo til skærmen fra bortset fra fejlmeddelelser og

Jeg er ikke så stærk i betydningen og tilførslen af kommandoer, så jeg
bliver nødt til at spørge, om jeg skal tilføje '@echo off' i Notesblok, når
den nu ikke findes der - eller er den unødvendig ?

- og så ellers mange tak for dit svar.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-03-04 01:35

Kun hvis du vil være fri for at se på outputtet fra Autoexec.bat hver
gang du starter op.
Brugen stammer fra DOS tiden hvor man skulle se på det hele tiden
indtil det til slut scrollede af skærmen. Nu om dage ser du det kun
til Windows starter så det er ikke så generende.

Fra : SuSanne

Dato : 10-03-04 19:03

Jens Peter Karlsen wrote:
> Kun hvis du vil være fri for at se på outputtet fra Autoexec.bat hver
> gang du starter op.

Jamen, det vil jeg da gerne være fri for, så jeg prøver at tilføje det. Tak
igen.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-04 17:30

Lige et spørgsmål til dette smarte tips.
-----------------------------
>Du kan evt. indsætte linjerne således:
>Klik Start -> Kør
>Tast msconfig
>Klik OK
>Vælg fanen Autoexec.bat - og indsæt linjerne.

Jeg kører XP, og jeg har ikke nogen fane med dette navn - hvad gør man så?
-----------------------

> Du kan også få pc'en til at gøre det automatisk hver gang den startes.
> Tilføj disse linjer til filen "autoexec.bat" - den ligger i C:\

.. . . og min autoexec.bat er tom, ligesom config.sys er det.
--------------------------

//Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-03-04 18:57

"KnudS" <ks'nitusinde'snabelahotmail'punktum'com> skrev :

>Jeg kører XP, og jeg har ikke nogen fane med dette navn - hvad gør man så?

Det er dos, så det bruges ikke på NT-systemer.
--
Knud

Fra : Michael

Dato : 06-03-04 19:03

> Jeg kører XP, og jeg har ikke nogen fane med dette navn - hvad gør man så?
> -----------------------

Det er ikke nødvendigt i XP - den klarer det selv

Du kan teste det ved at gøre følgende:
Klik 'Start -> Kør'
Tast 'cmd' for at få adgang til kommandoprompten
Klik OK
Tast 'set' og tryk 'Enter' for at se de systemvariable Windows har
oprettet.

Der skulle gerne være et par linjer der minder om 'Set Temp = ......' og
'Set Tmp = .....'

Afslut med at skrive 'Exit'

NB: skriv kun det indenfor de to ' '

Venlig hilsen
Michael

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-03-04 19:07

Ikke nogen god ide. Dels bruger WIN2000/WIN XP ikke denne og dels
gemmer nogle installationsprogrammer filer der mens der genstartes. Da
mappen slettes fejler installationen.
Læg i stedet batch filen et eller andet sted og kør den af og til.

Fra : Michael

Dato : 06-03-04 19:15

> [...]
> mappen slettes fejler installationen.
> Læg i stedet batch filen et eller andet sted og kør den af og til.

Har du læst Susannes spørgsmål? Som jeg læser det benytter hun Windows 98
(SE). Hvis det ellers er rigtigt, så er det klart det nemmeste at benytte
sig af mit forslag.

Hilsen Michael

Fra : Winston

Dato : 06-03-04 20:42

Michael wrote:

> Har du læst Susannes spørgsmål? Som jeg læser det benytter hun Windows 98
> (SE). Hvis det ellers er rigtigt, så er det klart det nemmeste at benytte
> sig af mit forslag.

Ham Karlsen har jo ret. Hvis man skal installere et program og Windows
skal genstartes, er man på den, hvis der ligger filer i temp-dir, der
skal bruges for at fuldende installationen.

Derudover, hvis man absolut vil bruge metoden med at slette temp-dir, er
det kun nødvendigt med første linie af dit forslag. Resten "ordner"
Windows selv ved opstart.

Winston

Fra : SuSanne

Dato : 06-03-04 16:49

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:c2cdqb$el$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> er i brug.
>
> Hvis jeg så kan lokke dig til at ændre din citat teknik,

- Undskyld, at jeg glemte citatteknikken i min iver efter at få ca. 30 MB
mere på min lille disk. Jeg havde mistanke om at der lå en del spy- og
adware-filer i temp-mappen - derfor var det vigtigt at få ryddet ud, og alle
filer ville gerne slettes Så tak til Jer for hurtige svar.

Håber, jeg nu har reddet din dag, Michael ....

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-03-04 19:09

> - Undskyld,

SuSanne, Jeg tilgiver dig

> [...]
og alle
> filer ville gerne slettes Så tak til Jer for hurtige svar.
>
> Håber, jeg nu har reddet din dag, Michael ....

Jeps, dejligt med bund citater, specielt hvis det overflødige også er
klippet væk

Fra : Rado

Dato : 11-03-04 16:54

Der er et freeware program her kan holde styr på temp mapperne:

http://www.danish-shareware.dk/soft/emptemp/

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : SuSanne

Dato : 12-03-04 18:44

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Der er et freeware program her kan holde styr på temp mapperne:
>
> http://www.danish-shareware.dk/soft/emptemp/
>
> Rado

Tak for linket, Rado - det vil jeg da se på.

Venlig hilsen
Susanne