Problemer med hanhund.
Fra : Pia & Christian

Dato : 06-03-04 10:03

Vi ar en 22 måneder gammel han labrador. Normalt er han ganske lydig, og
kommer når der bliver fløjtet efter ham. Men her de sidste tre dage, har han
været fuldstændig ligeglad. Han reagerer ikke når der bliver fløjtet, og han
løber meget langt væk fra mig(400-500 m). Normalt er han aldrig mere end 50
m. væk, og han kommer hen til en når man fløjter. Desuden er han begyndt at
stå og hyle når han er indenfor. Jeg har en idé om at han kan lugte en tæve
i løbetid, og hormonerne er gået ham til hovedet. Og så er mit spørgsmål om
det lyder som en sandsynlig opførsel for en hanhund, der er ramt af lysten
til at føre sine gener videre. Og ydermere om det så vil være fornuftigt at
overveje kastration. For hvis det er opstået en gang, så vil det vil komme
igen når en anden tæve er i løbetid?

Er der nogen der har nogen erfaringer med lignende situationer, vil det
blive modtaget med kyshånd.

Mvh. Christian Rasmussen

Fra : qfha

Dato : 06-03-04 10:28

"Pia & Christian" skrev d. 06-03-04 10:03 dette indlæg :
> [...]
komme
> igen når en anden tæve er i løbetid?
>
> Er der nogen der har nogen erfaringer med lignende situationer, vil

Et enkelt og klart svar: JA.

Normalt er tæven højløbsk et par dage, hvorefter den erfarne hanhund
mister interessen. En ung han med mod på livet kan godt være kuldret en
uges tid. Du skal nok få din lydige hanhund igen. Men tag højde for
situationen, således du ikke bringer ham i en situation, hvor han bliver
ulydig. Det kan sætte sig, således han mister noget respekt for dig.
Luft ham i snor de næste dage, så der ikke opstår konflikter mellem jer.

http://www.kandu.dk/

Fra : Janne & Jens Jørgen ~

Dato : 07-03-04 10:51

Normalt er det "førertæven" som kommer i løbetid først, det betyder så at
alle de andre tæver i området komme i løbetid efterfølgende. En tæve er i
løbetid i 21 dage.
Så det kan være rigtig længe jeres hanhund er på mærkerne.

Fra : Doris

Dato : 07-03-04 16:36

Jeg sidder i samme situation, men har tænkt på en kasteration, kan man så
regne med den bliver hjemme ? vi bor på landet og vores han på 14 mdr.
krydser den store vej, når han løber på besøg :(

Fra : Susanne Drews

Dato : 07-03-04 17:36

On Sun, 7 Mar 2004 16:36:07 +0100, "Doris" <xdoris@mail.tele.dk>
wrote:

> Jeg sidder i samme situation, men har tænkt på en kasteration, kan man så
>regne med den bliver hjemme ? vi bor på landet og vores han på 14 mdr.
>krydser den store vej, når han løber på besøg :(

Øeh, mener du, at jeres hund generelt løber løst omkring, blot fordi I
"bor på landet"? Eller bare, at han er lidt for god til at stikke af
fra jer, når der er damehund i luften?

/Sus

Fra : Doris

Dato : 08-03-04 12:12

Det sidste, vi er heller ikke til lænker og hundegård, vi har en han mere,
men han bliver pænt hjemme. Der er også langt til alle naboerne.

Fra : fam. Ager

Dato : 08-03-04 20:43

> [...]
> igen når en anden tæve er i løbetid?
>
> Er der nogen der har nogen erfaringer med lignende situationer, vil det

Hej!

Jeg har efter mange uheldige forsøg, forhøjelse af hegn, lapning af huller
forsaget af en desperat hanhund, utallige eftersøgnings ture med kald efter
en hund som hørte med R....!
aftørring med rodalon over alt hvor der kunne pisses op ad, HVER dag. Der
kunne gå dage imellem han ville æde, stod og peb for at komme ud, HELE
TIDEN. Bare pga. nabolagets skønne ungmøer!!.Han var til sidst bortvist fra
haven, og henvist til gården med høj mur og ingen flugt muligheder..
Jeg lod ham kasterere i December, i et sidste desperat forsøg.Og det har jeg
ikke fortrudt. Han har ikke strintet nogen steder, og er blevet meget
afballanceret, og er oveni købet blevet normalvægtig!.
Så jeg har da goder erfaringer i den sag!!.

held og lykke!
Marie

---
T-man