Opsætning af router til Tiscali forbindels~
Fra : -{ Rene Brehmer }-

Dato : 05-03-04 20:06

hejsa folkens...

ja, jeg ved godt at det ikke er helt efter reglerne ... men Tiscali har
indtil videre været 6 mdr om at fremskaffe den router jeg bestilte, og det
der med at klage virker ikke rigtig hos dem...

Så indtil de så gider tage sig sammen må vi jo prøve på anden vis.

Jeg har en splinterny D-Link DSL-504G ... og efter at have tæsket løs med
manualen ... og at Windows slet ikke kunne se skidtet ... er jeg så nået så
langt så jeg er kommet i kontakt med routeren og kan stille på den ...

Så er det så at den sagtens kan finde linien, og den rigtige hastighed ...
og windows er sat op til at bruge den som gateway ... men tilsyneladende er
der ikke hul igennem endnu ... ihvertfald får jeg ikke fat i noget som helst
fra internettet når den kører på routeren....

opsætningen ser ud til at være ok ...

WAN Interfaces
Interface Encapsulation IP Address Mask Gateway Lower Interface VPI/VCI
ppp-1 PPPoE 0.0.0.0 0.0.0.0 0.0.0.0 aal5-1 0/35
eoa-1 Bridged 62.79.48.175 255.255.255.0 0.0.0.0 aal5-1 0/35

ppp'en duer ikke, den er i rød uanset hvad jeg har prøvet (og jeg aner ikke
om jeg har sat den rigtigt op)

eoa'en kom med routeren, og får grønt lys, IP'erne har jeg selv sat ind, men
har ikke fundet ud af det med gateway'en endnu (rimelig omfattende menu i
sådan en fætter)....

selv-testen fejler på PPP (obviously), og ud fra det jeg har kunnet finde
har jeg endnu ikke kunnet finde ud af hvordan Tiscali's protokoller er sat
op ... og de kører jo med udgåede/forældede Cisco routere som jeg bare ikke
har råd til ... derfor D-linken...

nogen ideer til hvad der skal gøres for at få den online ???

den indbyggede firewall i routeren er slået fra indtil videre,
filter-systemet er tomt, DHCP serveren kører, og hele 192.168.x.x blokken er
sat i ZAP software firewall'en til at være "trusted" (dvs ubegrænset).

Jeg er ikke så stiv i det med DSL/dialup protokoller ... er mest vant til
almindelig LAN ... så hvad der nu kan gives af hjælp ville være ønskeligt
.... tak :)

Rene
--
Rene Brehmer
aka Metalbunny

http://metalbunny.net/
References, tools, and other useful stuff...

Fra : sch

Dato : 05-03-04 20:16

SNIP

> [...]
> aka Metalbunny
>
> http://metalbunny.net/
> References, tools, and other useful stuff...

Prøv lige at tjek denne side ud
http://www.tiscali.dk/help/adslplus/hardware/ Der er en beskrivelse af
første opkobling. Du skal registrere din forbindelse manuelt!
Brian

Fra : -{ Rene Brehmer }-

Dato : 05-03-04 21:19

On Fri, 5 Mar 2004 20:16:16 +0100, "sch" <schmidtnospamfjernes@hihikat.dk>
wrote:

> Prøv lige at tjek denne side ud
>http://www.tiscali.dk/help/adslplus/hardware/ Der er en beskrivelse af
>første opkobling. Du skal registrere din forbindelse manuelt!

Det ved jeg godt ... men den kan den sgu heller ikke finde ... jeg kører på
det modem de gav mig oprindelig lige i øjeblikket ... har klampet brugernavn
og password ind ... og forbindelsen er sat op så godt jeg nu har kunnet
decifrere det Cisco type-out jeg har ... men PPP'en connecter ikke...

Overvejer så om det er nødvendigt at omkode MAC'en før det virker...

Rene

Fra : Hans

Dato : 05-03-04 21:31

"-{ Rene Brehmer }-" <metalbunny@metalbunny.net> skrev i en meddelelse

> [...]

> decifrere det Cisco type-out jeg har ... men PPP'en connecter ikke...
>
> Overvejer så om det er nødvendigt at omkode MAC'en før det virker...

Hvis der har siddet en 677 eller 678 på forbindelsen, er det PPPoA du skal
bruge, ikke PPPoE, da begge Cisco-routere er ATM/ethernet.

/ Hans

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 06-03-04 18:48

<snip>
> Hvis der har siddet en 677 eller 678 på forbindelsen, er det PPPoA du skal
> bruge, ikke PPPoE, da begge Cisco-routere er ATM/ethernet.
Jeg *mener* at bare det man bestiller bredbånd plus er nok til at man får
PPPoA.
Hæng mig dog ikke op på noget da jeg har haft Tiscali i et par år og derfor
har en SOHO 77 istedet for deres nye gejl

/Morten
--
Replace .hej with .com in my e-mail prior to sending e-mail.

Fra : -{ Rene Brehmer }-

Dato : 07-03-04 22:40

On Sat, 6 Mar 2004 18:47:33 +0100, in dk.edb.netvaerk you wrote:

> [...]
>Hæng mig dog ikke op på noget da jeg har haft Tiscali i et par år og derfor
>har en SOHO 77 istedet for deres nye gejl

Det her er faktisk deres gamle gejl, Eicon Diva DSL Modem ... Eicon siger
selv det gik ud af produktion for 2-3 år siden... ... har haft linien i 1½
eller mere ... før de begyndte på deres variable IP pjat ... bestilte
routeren (Cisco SOHO 77) sidste sommer ... og igen i efteråret ... og så her
for nylig faxede jeg bestillingen til dem igen i 2 eksemplarer .... eftersom
det tog dem 3 mdr at reagere da jeg bestilte linien første gang ... så er
det ikke fordi jeg forventer den store reaktion fra dem ... og kundeservice
tager jo aldrig telefonen ...

Tidligere kunne jeg godt have nøjes med den ene maskine på nettet ... men de
har det jo med at formere sig, og nu er der så to andre, blandt anden min
server, der også gerne vil have noget af linien ... og så er det nu engang
nemmere med routeren ... har ikke nok hardware til også at bygge en router
..... men med deres reaktionstid er det sgu ved at være at foretrække at
bruge penge på at skifte udbyder ... ret træt af deres skod-service....

Rene

Fra : -{ Rene Brehmer }-

Dato : 07-03-04 22:45

On Fri, 5 Mar 2004 21:31:25 +0100, "Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote:

>Hvis der har siddet en 677 eller 678 på forbindelsen, er det PPPoA du skal
>bruge, ikke PPPoE, da begge Cisco-routere er ATM/ethernet.

Prøvet med begge ... virkede ikke... konfigurationen i D-link er så en
_anelse_ anderledes at arbejde med end Ciscos (på sin vis smartere pga
web-accessen, men også lidt tåbelig fra tid til anden) ...

Fik så lavet en eller fejl i opsætningen, for den fik smidt atm-0 ud, så nu
er jeg nødt til at starte forfra ... *suk*....

Men ihvertfald: jeg kan få den så langt at den finder linien med den rigtige
hastighed ... men PPP'en melder "link down", og loggen siger så at den slet
ikke når til at ringe op, men bare ikke kan finde linket ....

Har så prøvet at variere indstillingerne .. men så gik der vist et eller
andet i skuddermudder, for den smed hele yderside konfigurationen væk da jeg
genstartede den ...

Bliver nok nødt til at kigge på at kode MAC'en om ...

Rene

Fra : sch

Dato : 06-03-04 07:48

Hvis du har registreret din forbindelse med et andet netkort eller modem
skal du nok prg. mac adressen om også. Hos linksys hedder funktionen vistnok
mac clone men hos dlink ?

snip